Noinhan sen pitäs inssinkin mielestä tapahtua mutta näin täysin mutuna mietiskelin kuinka PE-teippi + litku + kumi yhdistelmä käytännössä toimii ns. liukastelematta.
Etenkin kun omat vanteen vallit on suorakulmaiset ilman "uumaa".
Noinhan sen pitäs inssinkin mielestä tapahtua mutta näin täysin mutuna mietiskelin kuinka PE-teippi + litku + kumi yhdistelmä käytännössä toimii ns. liukastelematta.
Etenkin kun omat vanteen vallit on suorakulmaiset ilman "uumaa".
Kärsiikö 3-4kk vanhaa litkua uudelleen käyttää vai onko sinne kondensoitunut vettä sekaan? Ei ollut yhtään tullut niitä hyytymiä eli varmaan kaikki tallella.
Käytä ihan rauhassa
Tupla limupullonapsautin pistoolilla
![]()
Muuten, eilen ISP-asennuksen yhteydessä sivelinkin Schwalben liukuvoidetta koemielessä kumin reunalankojen sijaan vanteen uraan. Olikin toimiva ratkaisu, vieläkin helpommin asentui kumi.
Minä kokeilin putkimiehen liukkarilla kun hyllyssä oli melkein kokonainen puteli. Silikonia siinä on.
Ainakin renkaat nousi helposti vanteelle![]()
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Blob, blob. Joutuu BOR antautumaan teknisen ylivoiman edessä. "Kompuraan" täytyi pumpata 6bar painetta, jotta rengas nousi hyllylle.
Tuo biltsin pistooli ahdistaa vähän tuottoa, täytyy kairata ainakin tuo metallinen pilli pois ja istuttaa letku suoraan kahvaan kiinni.
Helppo ja kerralla toimiva tupelointi tapahtui Fatty Stripper lateksinauhan kaa. Litkuna Stan's mut "melkein" tarpeeton.
Poistin varuiks renkaan reunoista valukikkareet.
Laimeeta fairy-liuosta nauhan reunoihi ja jalkapumpulla (yhellä kädellä) 4.8" JJ Liteskinit plopsahti Jalcon 90mm vanteelle.
Pari päivää lumessa möyriny about 5 PSI:n paineilla ilman onkelmia.
http://fattystripper.com/
Itse tilasin tuolta. On kertakäyttöinen, joten tein vakuumimuovista parit varanauhat itselleni, kun havaitsin systeemin huomattavasti toimivammaksi, kuin teippien kanssa pelleilyn. Saisi kyllä joku alkaa Suomessakin valmistamaan/myymään tuollaisia vastaavia valmiita "tubelessvannenauhoja", niin olisi tämmöinen laiskajaakkokin iloinen ja jäisi enemmän aikaa itse pyöräilyyn.
Aika veikeät tämä Fatty Stripperit... Renkaat lähtee puolen vuoden jälkeen nätisti Stripperin kanssa kun Stani on liimannut ne yhteen. Kokeilenpa asentaa nämä keväällä uudelleen. Nyt lähtee alle nasta-Budit uusilla stripperillä.
![]()
DIY läskituubit![]()
Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.
Onko niitä saanut joskus punasenakin?
Vanhemmat on punaisia
Ei millään nouse Lou DT:n kehälle. On jo tanssittu suitsukkeen kanssa rinkiä renkaan ympäri, mutta EI. Hieman korpeaa. Fattystripperillä yrittämässä ja rengas on niin löysä, että vaikka sisurilla nostaa hyllylle, niin sisuria poistaessa pomppaa molemmat puolet heti alas. Onko mulla joku oudon toleranssin yksilö vai onko muillakin Loun ja DT:n kehien kanssa ongelmia? Bud meni ekalla vanteelle. Ois pitäny ottaa ne foami rinkulat Fattystripper tilaukseen... argh!!
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Kuormaliinalla kun kiristää silleen että renkaan reuna on kiinni kehän reunassa ja on sopivasti tuuria kompuran kanssa, nousee väljäkin Lou tai Bud kehälle. Ei missään nimessä helposti kuitenkaan.
Hermojen menetykseen asti liinan kanssa temppuilin... tuo gummi oli mulla viime talvena tubeless asennettuna, joten uskomattomalla tuurilla se tosiaan menis. Nyt ei sitä onnea löytyny. Eikös DT ole kuiteski kohtuu tiukka kehä?
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Mä laitoin bud ja lou renkaat just DT kehille. Piti laittaa kuormaliinakiristystä ja ilmaa isolla kompuralla autonventtiilistä mistä sielu poistettu. Ja jonkinaikaa sai hytkytellä ennen kuin alko nousee. Ihan tiiviin tuntuisesti se sit nous hyllylle eikä varmaan putois. Jos sisärenkaalla nostettuna ei pysy, on vanteessa tai renkaassa toleranssit metässä. Veikkaisin rengasta. Mutta onko se rengas varmasti noussut sisärenkaan kanssa koko matkalta?
Onhan jonkin sortin liukkaria käytössä? Se voi auttaa ratkaisevasti!
Budin, loun ja larryn perusongelmaa, hemmetin horoja renkaita. Vetäse pari kierrosta teippiä bedin kohdalle ja nosta sisurilla paikalleen, älä unohda liukastetta, laiha fairyvesi riittää. Tyhjennä sisuri ja ota toinen puoli irti ja irroita sisuri. Pistä vena paikalleen ja laita rengas esim ison roskiksen päälle nostettu puoli ylöspäin. Paina rengasta tasaisesti kevyesti alaspäin ja laita painetta. 99% onnistunut näillä konsteilla. Viimeks tänään testattu ja toimi.
Ok, täytyy kokeilla tänään uudestaan. Viimeks mulla oli teippitubeless ja sehän on aavistuksen paksumpaa stuffia ku tuo stripperi. Ilmeisesti siis uudetkin Lout on edelleen tommosia...? Mietin et jos ovat tehneet tuotekehitystä niin ois voinu ostaa uuden kumin.
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Budi ja Lou ei oo mulla ikinä noussu ilman sisuripainia. JJ ja 2XL taas paukahtanu suoraan napsauttimella paikalleen. DT:n kiekot käytössä. Surlyn kumien kanssa taitaa olla kyse enemmälti tuurista; minkä kokoisen sattuu saamaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
En jaksanu enää säätää vaan ajoin lähimpään K-Rautaa, josta tarttui mukaan tämä (5,90€):
Tuon leikkasin saksilla puoliksi ja tein siitä "esihyllyn" Fattystripperin alle:
Sitten vaan Fattystripper päälle, tuli tommonen kohouma:
Rengas paikalleen, osittain tuon esihyllyn päälle, Fairy-vettä liukastamaan Fattystripperin pintaa, kompuralla ilmaa ja hups, heti oli vanteella ilman kikkailua. Asennuksesta tuli yhteensä 7 grammaa lisäpainoa, koska tuosta yhdestä rullasta jäi tavaraa ylikin.
msuomal muokkasi tätä : 08.11.2016 at 12.03 Syy: Typo
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
^En ole kyllä ikuna tarvinnu moisia virityksiä tubeless-touhuissa.
Loulla oon ajanu 2-3km kokolailla tyhjänä kotia kun meni oksa läpi. Ei tippunu. Kyseessä oli vielä Fatboy Expertin kiekko, ilman tuota kunnon hyllyä.
Eikä ollu kuin gorillat alla.
Helpompihan tuo nyt kuitenkin on kuin taistella sisurien ja/tai liinojen kanssa. Ainoa sakko tuosta on 7g lisää painoa. Homman teki viiteen minuuttiin.
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Eilen uusi Bud DT:n vanteelle, missä gorilla. Työtä vaati ei lähtenyt edes kuorma liinalla. Litkut ja Fairya oli. Sitten aloin nostella rengasmuovilla toista reunaa ylös pysyihän se osalta matka, ilmaa hytkytystä ja lähtihän se siitä nousemaan, ku aikasa tappeli. Sitten pysyi hyllyllä ilman ilmoja. Eka kumi mikä ei kuormaliinalla noussut useankaan yrityksen jälkeen. Sielu oli pois, kun kompuralla painoin ilmaa.
Tais olla JJ 4" uutena mikä ei noussut DT:lle ilman hihnaa ja sittemmin sekin.
Mulefuteilla ei moisia ongelmia vaikka jonkun mukaan DT:t yhtä helpot ei IMO, mutta toimivat.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Kuullostaa pahalta nämä Budi ja Lou-kokemukset, tohtiikohan noita vaihtaa edes alle. Onkohan sitä tottunut liian hyvälle, kun Mulefüt ja Blizzerk 90 vanteilla hirvisäkin kanssa on noussut JJ, Bulldozer, Knard, GC ihan tornipumpulla.
Jotenkin tuo neljän Tubeless-renkaan vaihtaminen ei innosta :/.
^Suosiolla nostaa sisurin kanssa. Ei tartte kauheasti painia.
Mutis tuolla ylempänä jo ohjeistikin.
Vähän onnenkauppaa vaikuttaisi homma olevan. Mulla just Gorillateippi-DT:lle on noussut ja tiivistynyt Bud ja isoKnard ihan hyvin. Olisiko ehkä pientä vaihtelua renkaissa tapahtunut aikojen kuluessa?
Kirjanmerkit