GarminMPMessutElectrobikeGiant
Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 147

Aihe: Lauf Carbonara

  1. #91
    mutanaama Guest
    Varmaan niinkin, stongan korkeuskin meni eilen pahasti liian alas, se tuli säädettyä ekan mäen jälkeen kohdilleen. Mutta kun ei jaksa säätää, haluu vaan ajaa. Kaikenlainen Wau-efekti laufista loisti poissaolollaan. Jäykällä keulalla niitä tuli joka lenkillä enemmän tai vähemmän, eli mulle lähes täydellinen läski muuttui melkein sopivaksi.
    Ehkä sitten kun opin ajamaan ja kuntokin kestää, mutta nyt ei vielä ole etujouston aika. Ei siis jatkoon.

  2. #92
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Nuuksion kupeessa
    Viestit
    3.483
    Mitä minä olen Lauffin sielunelämästä ymmärtänyt niin rengaspaineiden kuuluu olla korkeammat kuin jäykällä ajettaessa, jos ajaa samoilla paineilla kun ennen niin käyttäytyminen on juuri sitä mitä Mutis kuvaili negatiivisella sävyllä.
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

  3. #93
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    3.574
    Joustosissimarkkinointia / viihdettä pimeään syysiltaan. Tämä ketju seurantaan vaik' mul mtn juustoja ole ollut moneen vuoteen.
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

  4. #94
    Kruunu Guest
    Onko Lauf kokemuksia kertynyt lisää raportoitavaksi asti?

    Olisi tehtävä valinta: Regular (>80kg) tai Light (<85kg). Vaaka ilmoittaa painoksi sopivasti 85kg. Ajomieltymys lienee vauhdikkaampaa tapaa suosivaa.

  5. #95
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Mun (87 kg) mielestä toi Light on ehdottomasti riittävän jäykkä, en oo saanu sitä pohjaamaan yrittämälläkään. En haluis yhtään jäykempää.

  6. #96
    Kruunu Guest
    Light mallin etuna luulisi olevan herkempi alkujousto, jonka sain lyhyellä koeajolla huomata. Tunne oli jopa epätodellinen, kun pintapehmeys poisti epätasaisuudet paljon paremmin useisiin joustohaarukoihin verrattuna. Pitänee tiedustella eri mallien kokeilumahdollsuutta Foxcompin suunnalta.

  7. #97
    Kruunu Guest
    Kysyin Light vs. Regular kysymystä Lauf keulojen valmistajan myynnistä. Alla kysymykseni ja siihen kiitettävän ripeästi saapunut vastaus.

    Kysymys:
    I’m buying a Lauf Carbonara to my lightweight Fatbike. I weigh 83 kg and I have tested shortly your light Carbonara version. Through various forums people have told their opinion about which tension (light or regular) they prefer.
    Question which I’m interested to see in FAQ in your website and hopefully a reply from you is that how big is the spring force difference (%) between light and regular options? I assume that spring force progress curve is pretty much same between these two options.

    Vastaus:
    I weigh the same as you but in full winter gear + backpack I’m probably closer to 90. I used to ride with the “Light” version but changed this summer to “Regular”.
    I prefer that stiffness. Feels more stable when going through very rough technical sections at slower speeds. The small bump compliance is still the same, thanks to the progressive nature of the springs.

    But to answer your question, the “regular” version is 20% stiffer than “light”.
    Furthermore, the light version of the Carbonara has the same springs as the “regular” Trail racer forks. We set the Carbonara up stiffer since it’s so common riders have more gear on for winter riding.

  8. #98
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Mtbr:llä oli tällanen kommentti:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nurse Ben Katso viesti
    So this is my first Lauf, I have experience on rigid fat and suspension fork fat.

    How I woudl describe the Lauf:

    Imagine the difference you feel when you drop the air pressure on your fat tires. Reducing tire pressure helps with shock absorption, but it tends to compromise handling, by causing tire rolling/slop.

    The difference with the Lauf is that the additional shock absorption you get from the Lauf does not compromise handling like a underinflated tire, so you get absorption AND you get stability.

    It's like a thudbuster, but for the entire front end of the bike.

    So far I have not found it to be all that sloppy, but it certainly is light!

    I'm borrowing a freind's Lauf Carbonar light, running 29+, 60mm stem, large Beargrease, I'm 200#. At this point I would not getting the Lauf Carbonara stiff. Sag, if there is such a thing with the Carbonara is 25-30% and I cannot compress the travel at a standstill by more than 60-70%.

    I'll be riding hard tonight, some jumping and small drops, but if I don't have a signfiicant number of bottoming outs, I'll stick with the lighter weight springs.
    Mun mielestä aika osuva kuvaus, muuten allekirjoitan kaiken, mut ei tossa oo sagia kuin ehkä n. 5 mm eli alle 10% pyörän päällä istuessa, ainakaan mun konkelin painojakaumalla.

  9. #99
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kruunu Katso viesti
    Kysyin Light vs. Regular kysymystä Lauf keulojen valmistajan myynnistä. Alla kysymykseni ja*nips*
    I prefer that stiffness. Feels more stable when going through very rough technical sections at slower speeds. The small bump compliance is still the same, thanks to the progressive nature of the springs.
    Juuri tuota tarkoitin. Se laitti ei vaan ollut mulle sopiva, vois joskus sitä hevimpää kokeilla. Punnasin tuossa yks päivä repun, ja 6kg lisäpainoa 88kg kuskille vaatteineen menee jo roimasti suosituksen yli.

  10. #100
    Kruunu Guest
    En ole onnistunut vielä läskin rengaspaineita saamaan täydelliseksi, kuten Nurse Ben kuvaili.

    Puoli kymmenystä liikaa, niin ohjautuvuus on hyvä, mutta mukavuus heikompi. Puoli kymmenystä vähemmän, niin mukavuus on hyvä, mutta ohjautuvuus heikompi. Jos Lauf voisi tuoda tuohon pulmaan ja vauhdin ylläpitoon juurakoissa hieman helpotusta. Ei ollut helppo valinta erilaisten mielipiteiden jälkeen, mutta Regular lähti tilaukseen.

  11. #101
    Kruunu Guest
    Ensimmäinen parituntinen lenkki Lauf Carbonara regularin kanssa tuli ajettua 29+ renkailla. Kovin kaunista tuosta ei helpolla saa, mutta mukavampaa ja pehmeämpää menoa on kyllä tarjolla vastineeksi, ranteet kiittävät. PaH lainaus Lauf keskustelun 1. sivulta on helppo allekirjoittaa lyhyen ensitestin perusteella.

    Pienet epätasaisuudet häviävät hienosti ja ajossa keulan olemassaoloa ei juuri huomaa menon tasoittumista lukuunottamatta. Isommissa pateissa jousen progressio kasvaa, jolloin ilmajousi vie voiton vaimennuksen ja joustomatkan ansiosta. Paikalla pyörittelyssä huomaa pienen eron jäykkään keulaan, mutta ohjauksen tarkkuus ei kuitenkaan kärsi häiritsevästi. Keulaan tuli mittauksen mukaan 300 g lisää painoa (1040 vs 740)g, joka ei menossa tuntunut, päinvastoin. Keula houkutteli pehmeydellään kokeilemaan pieniä loikkiä, droppeja ja juurien päältä ajoa puhtaasta ilosta. Lisäksi keulimiseen lähtö ja paluu kahdelle pyörälle sai helppoudellaan ja pehmeydellään hymyn huulille.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Kaikenlainen Wau-efekti laufista loisti poissaolollaan. Jäykällä keulalla niitä tuli joka lenkillä enemmän tai vähemmän, eli mulle lähes täydellinen läski muuttui melkein sopivaksi.
    Alku näyttää siltä, että mulla kävi täysin päinvastoin. Jäykän keulan armottomat iskut pienessä kivikossa ja juurakossa loistivat poissaolollaan Laufin avulla. Saas nähdä, miten tämä suhde tästä kehittyy, mutta alku vaikuttaa erittäin lupaavalta.


  12. #102
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    SibboVanda
    Viestit
    978
    Kylläpä näyttää kuvassa istuvan 9.8:aan hienosti toi keula, hmmmmm..
    Odotellaan lisää ajokokemuksia!

  13. #103
    Kruunu Guest
    Lauf lisäkilometrien myötä ei hymy ole hyytynyt.

    Ainoat hetket, jossa keulan pehmeyden huomaa, on tankoa kääntäessä nollavauhdilla sekä tasaisella ajaessa lähes täydellä teholla, jolloin ylös-alas liikkeen tuntee. Jyrkkään mäkeen putkelta tai satulasta runtattessa en keulan joustoa ole huomannut, vaikka liikettä varmasti tapahtuu. Kohtuu tasaisessa maastossa meno on juhlaa, kun keulan toimintaa ei edes huomaa pehmeää kyytiä lukuunottamatta.

    Jousen progressio loppua kohden on niin suurta, että isommissa pompuissa jonkun mainitsema takapainoinen asento voisi olla oiva tapa mukavampaan matkantekoon. Isotkin pomput pehmenevät toki Laufin ansiosta, mutta ilmajoustokeula sopii toki niihin paremmin. Pitäänee muistaa tuon Laufin 60mm joustomatka, jolla ylitettävän esteen kokoraja tulee aiemmin vastaan, kuin esim. 160mm Rokkarin Piken kanssa, jollainen toisen maasturin keulalta löytyy.

  14. #104
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Sama täällä, ehdottoman hyvä ja sopiva omaan ajeluun. 2XL 100 mm leveällä kehällä sopinut käytännössä ongelmitta. Haarukan sisäpintaan vetäisin alkuaikoina helikopteriteipistä soirot, niissä jälkiä hipomisesta vaikka ei oo ajaessa kiinniottamista huomannutkaan.

    Hiukka kovemmilla paineilla tullut ajeltua kuin aiemmin, mukavuuden vuoksi kun ei tarvii niin pienillä paineilla ajella.

    Eikä tartte ihmetellä pakkasia ja miettiä et pitäiskö vaihtaa jäykkä keula tilalle. 😃

  15. #105
    Liittynyt
    09/2001
    Paikkakunta
    Turun lähellä...
    Viestit
    2.270
    Oma keula tuunattuna teipeillä

    *** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***

  16. #106
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    ^Jätkä se jaksaa hifistellä. Heti näyttää kuuluvan pyörään paljon enemmän.

    Teetitkö teipit jossain? Tuolla sais vähän väriä pyörään, mut eipä taida (ainakaan vielä) jaksaa...
    Fatter is better

  17. #107
    Kruunu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskimasa Katso viesti
    Hiukka kovemmilla paineilla tullut ajeltua kuin aiemmin, mukavuuden vuoksi kun ei tarvii niin pienillä paineilla ajella.
    Helpottaa tosiaan lämpimästä sisätilasta lähtiessä, kun ei tarvitse niin tarkkaa rengaspainetta säätää. Eilen etelässäkin aamulla -12"C, jolloin kokeilin 27,5x4,5 Barbegazeilla sisätiloista lähtiessä 0,7bar/0,8bar rengaspaineita mukavuudesta tinkimättä.

  18. #108
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    SibboVanda
    Viestit
    978
    Kruunun kanssa pidettiin tänään Ruukissa pieni testisessio jäykän ja vähemmän jäykän Laufin ajotuntumasta.
    Kokeneempana kuskina Kruunu kertonee lisää, mutta pikainen yhteenveto oli molemmilla että löysempi keula sopii hyvin mukavuuspainotteiseen retkiajoon jopa tällaiselle 100+kiloiselle, kun taas vauhdikkaampaan ajoon jäykempi on omiaan.


  19. #109
    Kruunu Guest
    Lauf Carbonara keuloja testailtiin testikuvien eri rengastuksilla, jotta saatiin mahdollisimman monipuolinen tuntuma Regular ja Light keulojen eroista.

    Lauf testiajo sai lopuksi hyvän vertailukohdan, kun lopuksi ajoin saman pyörän jäykällä keulalla. Pieniä eroja pyörien osissa toki oli, mutta keulojen tuntumaerot olivat selkeät:

    Yllättävin tulos testiajolta oli, kuinka suuri jäykkyysero kahden eri Laufin välillä olikaan. Regular on tuntumaltaan lähempänä jäykkää keulaa, mutta pienet epätasaisuudet häviävät hienosti, jotka jäykällä keulalla jo tuntuvat käsissä. Isotkin esteet pehmenevät Regularin avulla, mutta Light on selkeästi mukavampi ja pehmeämpi pienissä ja isommissa epätasaisuuksissa, vaikka sagi onkin todella vähäinen. Pehmeyden kääntöpuolena aiemmin tässä säikeessä ilmennyt Light keulan "pompotus"/pohjaaminen? joka vauhdikkaissa peräkkäisissä pompuissa ajettaessa tuli ensi kertaa itselläni koettua selkeästi. Sinällään tuo harvoin tapahtuva pompotus ei haitanne, mikäli pyörä pysyy kuskin hanskassa. Regularin kanssa vastaavaa en ollut kokenut juuri koskaan tai yhtä voimakkaana. Suurempi jousivoima palauttaa renkaan nopeammin polun pinnalle, jolloin kontrolli tuntuu Regularin kanssa paremmalta. Vastaavasti Regular keulan reilumpi jousivoima, pehmeän alun jouston jälkeen, jyrkkenee mukavuutta ajatellen turhan reilusti jouston loppua kohden. Isoissa nopeuksissa helpossa maastossa mukavuuden ja kontrollin erot tasoittuivat ja keulat tuntuivat melko samankaltaisilta. Jäykkä keula tuntuu Laufien jälkeen polkuajossa kovalta, toki ohjaustuntuma on hieman välittömämpi erityisesti hitaissa vauhdeissa.

    PK1 kommenttia lainaten Light sopinee rauhallisempaan ja mukavampaan matkantekoon, kun taas vauhtia ja tarkempaa tuntumaa kaipaaville Regular lienee oikeampi valinta. Nämä arviot toki syntyivät yhden lenkin aikana, mutta selvä jäykkyysero näiden välillä kyllä oli. Mietintään meni olisko perusteita Light keulan hankinnalle kevyelle kuskille kuvan toiseen pyörään. Omapainoa itselläni on 85kg ja molempia nyt ajaneena, olisin tyytyväinen kumpaankin valintaan. Jäykkä keula taitaa herkästi jäädä Laufin ansiosta käyttämättä.



    Kruunu muokkasi tätä : 18.12.2016 at 22.48 Syy: Yökirjoittelun korjauksia / lisäyksiä

  20. #110
    Kruunu Guest
    Yksi lisäys tuli mieleen: Lauf Light tuntui kapeammilla 29+ renkailla joustoissa (juurakko/kivikko) yhtä pehmeältä kuin Lauf Regular leveämmällä Bud renkaalla. Isompi Bud ja Light keulan yhdistelmä oli mukavuudeltaan omaa luokkaa, kääntöpuolena tosin reilumpi ylös-alas liike kovempaa polkiessa.

  21. #111
    Liittynyt
    09/2001
    Paikkakunta
    Turun lähellä...
    Viestit
    2.270
    Hyvää raporttia!

    Ohessa esimerkki missä mielestäni Lauffi on parhaimmillaan...
    *** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***

  22. #112
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Mun ajolla en kyllä näe tossa tarvetta minkäänmoiselle "iskarille". Rengas ja sopivat paineet hoitaa homman ihan itse.

  23. #113
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    441
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Mun ajolla en kyllä näe tossa tarvetta minkäänmoiselle "iskarille". Rengas ja sopivat paineet hoitaa homman ihan itse.
    +1

  24. #114
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.079
    Minä näen tilanteen niin, että Lauf (tai vaikkapa Bluto) hoitaa nuo juurakot ja kumeissa voi sen myötä pitää kovempia paineita. Siitä ehkä hyötyy parempana rullaavuutena polulla ja sitä kautta kovempana vauhtina sekä jaksamisena.

    Tuo on siis vain minun pe/mu-tu, voin olla väärässäkin.

  25. #115
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Minä näen tilanteen niin, että Lauf (tai vaikkapa Bluto) hoitaa nuo juurakot ja kumeissa voi sen myötä pitää kovempia paineita. Siitä ehkä hyötyy parempana rullaavuutena polulla ja sitä kautta kovempana vauhtina sekä jaksamisena.

    Tuo on siis vain minun pe/mu-tu, voin olla väärässäkin.
    Ja tässä kaikessa paksu rengas tarvittiin koska että...?

  26. #116
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.079
    ^ Tarjoaa kuitenkin enemmän pitoa sekä kantavuutta (myös kesällä) kuin kapeampi nakki ja on silti pehmeämpi, vaikka käyttäisikin lussupaineita kovempia. Lisäksi mahdollistaa pyöräilyn myös lumessa, yms loskeessa ja mudassa.

  27. #117
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    ^/^^^ Näinhän se kutakuinkin on. Pehmeellä isolla etukumilla (0.2 bar) ei juuri hyödy Lauffista, himpun pehmeemmin menee tollasen juurakon. Mutta tosiaan Lauffilla painetta voi pitää enempi mukavuuden siitä kärsimättä eikä tarvii niin kevennellä isompiin juuriin ja kiviin.

  28. #118
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    ^Tässä vaiheessa voisin kysyä miksi siis läskipyörä?
    Ja sitäpaitsi kuvan "juurakkoon" ei tartte laskee paineita. Jos joku nyt kovilla renkailla läskillä yleensä maastossa ajaa, siinähän nyt ei oo mitään järkeä. Vesittyy koko läskin perusidea.

    Imo.
    brilleaux muokkasi tätä : 27.12.2016 at 08.14 Syy: Imo lisätty.

  29. #119
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    ^ No ei se 0.3-0.35 bar vielä iso paine ole. Mut ei enää niele juuria kokonaan sisäänsä. Lauf nielaisee loput.

  30. #120
    Liittynyt
    02/2015
    Viestit
    237
    Kyllä nyt harmittaa kun meni kesä ja syksy täysin hukkaan kun ajoin väärin läskipyörällä. Oli liian kovaa painetta ja pientä jousitustakin pyörässä. Osaisipa joskus pyöräillä oikein ilman paineita ja joustamatta.

    Vääryyksistä huolimatta olen ollut tyytyväinen lauffiini, liekö kieroon kasvanut.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •