ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 310 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 210 260 300 308 309 310 311 312 320 360 410 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.271 - 9.300 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #9271
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Havainnekuva Lauttasaaren sillalta. Tyttö seilailee pyörätietä baarista kotiin ajellessaan, oikealla puolella tyhjää jalankulkijoiden puolta sillan mitalta pari sataa metriä, parhaammassa tapauksessa koko sillan mitalta vastaan tulevaa pyörätrafiikkia



  2. #9272
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Onkos kukaan muu kiinnittänyt huomiota kevyen liikenteen väylien monesti vialliseen valaistukseen. Eilen koin tuon konkreettisesti, kun lähdin illalla 38km "pääkaupunkiseutu-lenkille", joka kierteli kelvejä etupäässä täällä Espoon erityistalousalueella. Huolettomasta maasturista, jolla ajelen työmatkat (kelvien paska kunto ) olikin rengas tyhjentynyt, joten otin alle hyrbiidin, jossa ei ollut tupla-cree-LED-valoja. Jösses, että tuolla on pimeää! Hybridin kohtuullisen hinnakas LED-valaisin, joka valaisee nyt sen kymmenen metriä fillarin edestä tuntui NIIIN vajaalta. Laskin ainakin kolme kilometriä (~ 8%) kelvejä joilla katuvalot olivat pimeinä. Sateinen, pimeä, syysilta pimeällä kelvillä on aika karu kun yrittää haarukoida edestä heijastimettomat jalankulkijat (joita piisaa). Kun vielä sadepisarat hämärtävät silmälasit ja vieressä olevalla tiellä vastaantulevien autojen ajovalot sokaisevat tehokkaasti, mennään kyllä aika sokkona ja tuurilla. No oppi oli, että pitää vaan muistaa tarvittaessa siirtää noi kunnon ajovalot kulloinkin alla olevaan... Jäin vaan miettimään, jotta mahtaa noilla 3€ markettivaloilla ajelevilla olla aika jännää...

  3. #9273
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Tänään oli uutta se että jarruttaminen aiheuttaa vastaantulevalle koiralle paniikkireaktion ja se on minun syy. Ehdottaisinkin että ne jotka eivät halua että heitä lähestyttäessä jarrutetaan niin laittavat oikeaan käteen hihanauhan. Vasemmassahan on jo hihanauha niillä jotka haluavat että heitä takaapäin lähestyttäessa käytetään kilikelloa tilanteesta riippumatta.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  4. #9274
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tapna Katso viesti
    e. niin, ja sitten on vielä se valitettavan lukuisa joukko, jolle kellonsoitto kasvattaa valtavan tatin otsaan.
    Kellonsoittohan tarkoittaa perinteisesti viimeisen kierroksen merkkiä. Sen kun kuulee, niin vauhtia on lisättävä välittömästi.

  5. #9275
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Mä toivoisin myös ettei kukaan väistäisi vahingossakaan mitään niin isoilla ja jyrkillä liikkeillä kumpaankaan suuntaan että se aiheuttaa törmäysriskin ns. normaalilla turvavälillä ohittavan kanssa. Jos este on niin iso ja paha että jokin poikkeuksellinen sivuliike on välttämätön, suuntamerkkiä tai vilkaisua taakse ei pitäisi ainakaan unohtaa.

    Tuon sanottuani pitää ehkä lisätä että oikealta ohittaminen on minullekin (tai ainakin minulle) aina siinä määrin poikkeustilanne että ilmoitan kuuluvasti "Oikealta!" tai "Ohitan oikealta!" (tai jos olen oikein koulutustuulella, "Meillä on oikeanpuoleinen liikenne!")

    PS Olen minä joskus säikähtänyt vasemmalta puolelta ohittajaakin. Kun esim. viimeiseen viiteentoista minuuttiin ei ole muita kelvillä liikkujia näkynyt ja ajaa sellaista mukavaa kolmenkympin matkavauhtia, voi hetkeksi unohtaa ettei ole liikenteessä yksin tai ettei ole pelkästään ohittaja vaan joskus myös ohitettava. Silloin joku neljääviittä ajava tempotankoilija sujahtaakin kymmenen sentin marginaalilla ohi...
    Ei tottakai koskaan pitäisi yhtään siirtyä sivuun varmistamatta reittiä. Joskus kumminkin käy niin, että esim. vastaantulijan yllättävä suunnanmuutos, kuoppa tiessä, pyörän lokasuojan väliin poimima oksa tai omana mokana huonosti kiinnittämäni lastin kallistuminen pistää tekemään nopeahkon huoltostopin tai väistön, ja teen sen mielummin sitten oikealle jalkakäytävän puolelle, jos siellä on tilaa. Sieltä ei pitäisi tulla yli kahtakymppiä eteneviä.

    Pääosa mun ajoista on siis työmatkaa yms. asiointia, jolloin en itse valitse ajankohtaa vireyden, mielialan yms. kannalta optimaalisesti. Toisten ylimääräiset koukkailut säännöistä piittaamatta on turhaa kuormitusta omalle systeemille. Muutenkin kun liikenteessä pitää olla tosi skarppina etenkin nyt näinä pimeinä, sateisina aikoina.

    Tuo sun varoittelu siis olisi mulle ihan ok. Kukaan ei ole vaan ole sellaista vielä tehnyt. Itse tosin en aja jalkakäytävän kautta ohi oikealta normitilanteessa, mutta vasemmassa reunassa ajavien ohi kylläkin, vaikkei saisi...mutta aina sanon siinä takana, että meen tästä oikealta nyt ohi.

    ps. joskus itsekin säikähdän vasemmalta ohittajaa, mutta se ei kumminkaan ole sen ohittajan syy

  6. #9276
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Havainnekuva Lauttasaaren sillalta. Tyttö seilailee pyörätietä baarista kotiin ajellessaan, oikealla puolella tyhjää jalankulkijoiden puolta sillan mitalta pari sataa metriä, parhaammassa tapauksessa koko sillan mitalta vastaan tulevaa pyörätrafiikkia


    Tosi hyvä esimerkki. Joskus se oikealta ohittaminen on kaikkien kannalta turvallisempaa.

  7. #9277
    Kukaan mies tuota ohittaisi...

  8. #9278
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tosi hyvä esimerkki. Joskus se oikealta ohittaminen on kaikkien kannalta turvallisempaa.
    Suomennettuna, oikealta on ohittajan kannalta helpompi mennä. Varoittaakaa siis, please.

  9. #9279
    Liittynyt
    08/2016
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    123
    Mä en kelloa mielellään soita ajatuksissaan ajavia ohittaessa mutta vapaarattaan ääni toimii hyvin.. Ei tule mitään ihmeellisiä käännöksiä ohitettavalta

  10. #9280
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Reilun 7km pyöräilyreissu kaupungin poikki laittoi jälleen ihmettelemään menoa. Pimeää ja sataa vettä joten näkyvyys olematonta. Siitä huolimatta pari jamppaa jopoilee kapealla kelvillä rinnakkain vastaan. Mitään valoja kummallakaan ja mustat rytkytkin päällä joten tuli kohtuullisen yllättäen vastaan.. Kaiken kaikkiaan vain kahdella oli ylipäänsä valo pyörässä. Yhdellä sankarilla näkyi olevan lamppu pyörässä, mutta jostain syystä ei käyttänyt sitä.. Ei tuolla kyllä mielellään ajele näillä keleillä iltaisella.

  11. #9281
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Onkos kukaan muu kiinnittänyt huomiota kevyen liikenteen väylien monesti vialliseen valaistukseen. Eilen koin tuon konkreettisesti, kun lähdin illalla 38km "pääkaupunkiseutu-lenkille", joka kierteli kelvejä etupäässä täällä Espoon erityistalousalueella. Huolettomasta maasturista, jolla ajelen työmatkat (kelvien paska kunto ) olikin rengas tyhjentynyt, joten otin alle hyrbiidin, jossa ei ollut tupla-cree-LED-valoja. Jösses, että tuolla on pimeää! Hybridin kohtuullisen hinnakas LED-valaisin, joka valaisee nyt sen kymmenen metriä fillarin edestä tuntui NIIIN vajaalta. Laskin ainakin kolme kilometriä (~ 8%) kelvejä joilla katuvalot olivat pimeinä. Sateinen, pimeä, syysilta pimeällä kelvillä on aika karu kun yrittää haarukoida edestä heijastimettomat jalankulkijat (joita piisaa). Kun vielä sadepisarat hämärtävät silmälasit ja vieressä olevalla tiellä vastaantulevien autojen ajovalot sokaisevat tehokkaasti, mennään kyllä aika sokkona ja tuurilla. No oppi oli, että pitää vaan muistaa tarvittaessa siirtää noi kunnon ajovalot kulloinkin alla olevaan... Jäin vaan miettimään, jotta mahtaa noilla 3€ markettivaloilla ajelevilla olla aika jännää...
    Olen... Monesti ajatellaan että ajoradalla olevat tolpat riittää sinne puiden takana oleville kelveille aivan loistavasti. Yritin kaksitoimisessa valossa vähän aikaa käyttää sitä himmeämpää valoa paremmin valaistuilla teillä, mutta nappiahan olisi aivan jatkuvasti saanut rämpyttää kun valaistuksen taso heitteli lähes jatkuvasti. Tämä sitten aiheuttaa sen että osa jengistä vetelee sokkona pimeässä, ja osa sokaisee vastaan tulevat kun näkemiseen tarvitaan ihan kunnon valoteholla olevaa fikkaria sen sijaan että olisi pelkkä huomiovalo. Noita kunnon valokeilalla olevia valoja kun ei kovin helposti saa suomesta, etenkään jos on jotain edullista hommaamasa.

  12. #9282
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Huolettomasta maasturista, jolla ajelen työmatkat (kelvien paska kunto ) olikin rengas tyhjentynyt, joten otin alle hyrbiidin, jossa ei ollut tupla-cree-LED-valoja. Jösses, että tuolla on pimeää! Hybridin kohtuullisen hinnakas LED-valaisin, joka valaisee nyt sen kymmenen metriä fillarin edestä tuntui NIIIN vajaalta. Laskin ainakin kolme kilometriä (~ 8%) kelvejä joilla katuvalot olivat pimeinä. Sateinen, pimeä, syysilta pimeällä kelvillä on aika karu kun yrittää haarukoida edestä heijastimettomat jalankulkijat (joita piisaa). Kun vielä sadepisarat hämärtävät silmälasit ja vieressä olevalla tiellä vastaantulevien autojen ajovalot sokaisevat tehokkaasti, mennään kyllä aika sokkona ja tuurilla.
    Ja kun hyvilläkin valoilla ajettaessa tulee vastaan rajaamattomalla valokeilalla oleva muutaman sadan lumenin ledi tehokkaammista puhumattakaan, tekee se osansa näkemisen vaikeuteen.

  13. #9283
    Puhumattakaan vastaantulevien autojen valoista vastavirtaan kulkevilla kevareilla. Hämmentävän paradoksaalista, että ihan ok -tasoisten valojen kanssa näkee säkkipimeillä hiekkateillä paremmin ja pidemmälle kuin kaupunkiliikenteessä.

  14. #9284
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Ei pidä kattoo vastaantulevia valoja

    Mutta sillälailla


    http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/lu...ilassa/742526/

  15. #9285
    Blackborow Guest
    Tuolla pätkällä arkipäivää. Ei uskalla pysähtyä tuolla tavalla päästämään ketään yli. 99% todennäköisyydeltä naapurikaistalla ei hidasteta.

  16. #9286
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    En mä vaan käsitä näitä kusipäitä. En sitten millään.
    Aivotoiminnat kuollu, mutta silti pystyy autolla ajamaan?

  17. #9287
    Suojatiesuunnittelu on melko hanurista myös... Suojateitä tai niiden ympäristöjä ei valaista, ja nämä monikaistaset ylitykset ylipäänsä on kunnon giljotiineja. Jollakin kännykkään puhujalla voi jäädä oleellista informaatiota ymmärtämättä tuollaisella pätkällä. En tiedä että saisiko suojatiet käytännössä merkattua lisävalaistuksella ja ehkä jollain peilillä millä näkee mahdollisesti suojatielle siten että peili siis näyttää suojatien eteen pysähtyvän auton eteen. Raha voi ratkaista että tällaisia ei rakennella, ainakaan nykyisessä suojatie-tiheydessä.

  18. #9288
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    En tiedä että saisiko suojatiet käytännössä merkattua lisävalaistuksella
    No tässä on samasta kylästä suojatie joka on merkattu keltaisilla huomiovaloilla https://www.google.fi/maps/@65.00906...7i13312!8i6656

    Eipä juuri väliä. Samanlainen giljotiini kuin muutkin.

  19. #9289
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    No tässä on samasta kylästä suojatie joka on merkattu keltaisilla huomiovaloilla https://www.google.fi/maps/@65.00906...7i13312!8i6656

    Eipä juuri väliä. Samanlainen giljotiini kuin muutkin.
    Meinasin enemmän että valaistaan alue niin että itse jalankulkija on huomattavasti näkyvämpi jopa ennen tielle astumista. Tyypillisessä syyssäässä vastaan tulevien autojen valot tekee katuvalot yllättävän heikkotehoisiksi jos pitäisi vielä jalankulkijatkin nähdä siinä muun valosaasteen seassa. Tuollaiset huomiovalot ym jos ne vilkkuu jatkuvasti huvikseen on yhtä tyhjän kanssa, jos ne ei sitten vilku vasta sitten kun ihan oikeasti joku väistettävä on siinä.

  20. #9290
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Mitä tulee tuohon videon tilanteeseen, ei tommosille kumipäille vaikuta mitään jalankulkijan näkyminen. Kun siihen suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei ohiteta.
    Vai miksi ohittava luulee toisen pysähtyneen? Puhumaan kännykkään?

    Pitää olla täysi idiootti ohittaakseen. Ja jos huomio on jossain muualla, silloin ei ole kykynevä ajamaan autoa yleensäkään kuin suljetulla radalla?

  21. #9291
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Kun yksi ei ymmärrä, niin kaikki kärsii. Vain törkeän terävä korotettu suojatie auttaa tuommoisiin paikkoihin, jos valo-ohjausta ei tule. Täysiä idiootteja on liikenteessä valitettavan paljon liikaa liikkeellä. Eli toisin sanoen vauhdin hidastamista motivoi enimmäkseen sen oman auton hajoamisen vaara. Kaikkia ei aina sekään.

  22. #9292
    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    354
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Tuolla pätkällä arkipäivää. Ei uskalla pysähtyä tuolla tavalla päästämään ketään yli. 99% todennäköisyydeltä naapurikaistalla ei hidasteta.
    Itse vastaavissa paikoissa pysähtyessäni antamaan tietä jalankulkijalle sijoitan autoni kaistaviivan päälle tukkien molemmat ajokaistat niin ei kukaan ympäristöään seuraamaton hurauta jalankulkijan päälle.
    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

  23. #9293
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    ^Kiilaatko vierellä ajavat ojaan silloin kun viereiselläkin kaistalla on jonoa vai jatkatko tuolloin vain suoraan ohi suojatien?

  24. #9294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Mitä tulee tuohon videon tilanteeseen, ei tommosille kumipäille vaikuta mitään jalankulkijan näkyminen. Kun siihen suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei ohiteta.
    Vai miksi ohittava luulee toisen pysähtyneen? Puhumaan kännykkään?

    Pitää olla täysi idiootti ohittaakseen. Ja jos huomio on jossain muualla, silloin ei ole kykynevä ajamaan autoa yleensäkään kuin suljetulla radalla?
    Valitettava fakta kuitenkin on että jengi ajelee päin helvettiä vaikka tuosta tempauksesta yleisesti meneekin kortti hyllylle. Voivottelemalla ja kiroamalla näitä kuskeja nopeimmillaankin nämä onnettomuudet vähenee sitä mukaa kun ihmisiltä alkaa umpeutua kortin voimassaoloaika tavalla tai toisella...

    Toki moottoriteiden varsilla olevien nopeuskameroiden sijaan voisi valvoa enemmän tällaisia paikkoja, niin meneepä kortti nopeammin poliisin haltuun.

  25. #9295
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Toihan jätti hyvin väliä suojatiehen, jalankulkija olis näkyny sieltä jos olis kattonu tai jos olis hitaammin ajanu olis näkyny vaikka ei olis kattonukkaan tai ainakin aikaa väistää jalankuökijalle

  26. #9296
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Suomessa on myös hyvin lievät rangaistukset. Jos roiskasee suojatiellä kävelevän hengiltä, saa muutaman kk:n ehdollisen vankeustuomion. Kunhan ei koeaikana tee samaa niin vähällä pääsee.

  27. #9297
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Meinasin enemmän että valaistaan alue niin että itse jalankulkija on huomattavasti näkyvämpi jopa ennen tielle astumista. Tyypillisessä syyssäässä vastaan tulevien autojen valot tekee katuvalot yllättävän heikkotehoisiksi jos pitäisi vielä jalankulkijatkin nähdä siinä muun valosaasteen seassa. Tuollaiset huomiovalot ym jos ne vilkkuu jatkuvasti huvikseen on yhtä tyhjän kanssa, jos ne ei sitten vilku vasta sitten kun ihan oikeasti joku väistettävä on siinä.
    En minä usko, että sillä on mitään väliä kun meininki on kirkkaana kesäpäivänäkin ihan samanlaista. Itse asiassa juuri tuolla suojatiellä olen kerran ollut lähellä jäädä auton alle vastaavassa tilanteessa jalankulkijana.

  28. #9298
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Vai miksi ohittava luulee toisen pysähtyneen? Puhumaan kännykkään?
    Itse asiassa... hyvin mahdollista. Tänä aamuna lähikadun (pieni 1+1 kaistainen katu) suojatien eteen oli pysähtynyt moottori käynnissä ja valot päällä pemari, jonka kuski näpräili kännykkää. Siinä sitten takaa tulevat yksi kerrallaan ohitti vastaantulijan kautta ja jarrutti pysähdyksiin suojatien vuoksi. Vasta neljännen (näkemäni) auton jälkeen pemaristin aivoissa liikahti. Saman suojatien äärellä joku paikallinen idiootti ohitti hiljattain minut(vastaantulijoiden kaistan kautta siis), kun pysähdyin autolla päästämään pienen lapsen pimeällä yli. Autoilijoilta voi odottaa ihan mitä vaan. Siihen kannattaa varautua.

    Älykääpiöitä nuo someraivoajat, jotka heti syyttelee kaikkea muuta paitsi skodillac-ääliötä tuolla Kalevan kommenteissa. "Liian nopeasti jarrutti kuvaaja", "liian lähelle suojatietä pysäytti kuvaaja", "älytöntä pysäyttää 60:n nopeudesta" jne. Ja vitut. Vauhtia oli vähän, jarrutti hallitun hitaasti ja pysäytti juuri oikeaan paikkaan. Ainoa asia, mikä ei ollut kohdillaan oli aivoton Skoda-kuski ja tyhmät someraivoajat. Toki jalankulkijankin kannattaisi olla paremmin hereillä, vaikka sinänsä ei mitään tehnytkään väärin. Itsekin kerran jouduin vähän vastaavaan tilanteeseen jalankulkijana, mutta vaikka pälätin puhelimeen, olin sen verran hereillä, että ehdin ottamaan askeleen taakse (vaikkei kukaan tööttäillyt) ja napauttamaan herätyksen urpoautoilijan sivupeiliin. Jos tuota ei ehdi, on nukkunut.

    Tuo Ilborgin mainitsema suojatiealueiden huono valaistus on ärsyttävän totta. Räikeimmillään on paikkoja, joissa nimenomaan suojatiealue on ympäristöä huonommin valaistu. Johtuuko sitten siitä, että risteysalueilla valotolppien tuominen lähelle on haastavampaa ainakin, kun sitä ei selvästi ole yhtään yritettykään. Ei se toki mikään autoilijan vastuuvapautus ole, vaan ei aja, jos ei näe. Mutta kyllä se valaistus nyt vaan silti kannattaisi laittaa kuntoon.

  29. #9299
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Samaa mieltä olen siitä, ettei pidä sekoittaa asioita. Jos joku on pysähtynyt suojatien eteen, viereistä kaistaa ajavan täytyy pysähtyä siihen riippumatta siitä, mikä on pysähdyksen syy. Useinhan ruuhkassa takia joudutaan pysähtymään suojatien eteen, vaikka jalankukijoita ei olisi kilometrin säteellä. Silti tuossa pitää viereistä kaistaa ajavan pysähtyä, eikä suojatien valaisu ole ratkaisu asiaan. Jos ei valaisemattomuuden takia havaitse tavanomaisesti merkittyä suojatietä ja sen eteen pysähtynyttä autoa, ei ole syytä omistaa ajokorttiakaan. Veikkaan, että paras ratkaisu olisi sama, jolla ainakin Ruotsissa homma saatiin kuntoon eli poliisit alkavat valvoa noita muulloinkin kuin kerran vuodessa kampanjaluontoisesti ja pieni kiristys sakkojen määräytymisperusteisiinkin tehostaa asiaa osaltaan. Muitakin keinoja olisi, mutta ne liittyisi yleisestikin suojatiekulttuuriin, eikä pelkästään vierestä pysähtymättä ohi ajamisen. Kun kiinnijäämisriski alkaa kasvaa, kummasti kuljettajien havaintokykykin alkaa parantua.

  30. #9300
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.133
    Terveisiä sille jolla oli vaikeaa elämää tänään liikenteessä tässä kohtaa: https://goo.gl/maps/FMxqPPsu1L92
    Koki asiakseen rummutella auton kattoa kun ilmeisesti tuohon ei mahdu autoa kääntymään kääntyvien kaistalle parkkipaikalta tullessa.
    Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •