Minuakin kyllä kiinnostaisi. Mahtavan näköiset maisemat on street viewin perusteella. Kyllähän se pinnoite joskus uusitaan.
Mietin ajavani sen ylöspäin niin kunto (tien) ei niin haittaisi. Sopisi hyvin majoituspaikkaani nähden tuo tie.
Minuakin kyllä kiinnostaisi. Mahtavan näköiset maisemat on street viewin perusteella. Kyllähän se pinnoite joskus uusitaan.
Mietin ajavani sen ylöspäin niin kunto (tien) ei niin haittaisi. Sopisi hyvin majoituspaikkaani nähden tuo tie.
Olin viikon vuoden vaihteessa puerto de la cruzissa. Vuokramaantiepyörä käytössä koko ajan. Mäet ovat aivan hirmuiset ja koko paikka todella hc-kategoriassa. Suosittelen kapeiden kyläteiden ja oikopolkujen välttämistä sekä pysyttelemistä kartassa näkyvillä autoteillä ja niissäkin syytä noudattaa äärimmäistä varovaisuutta koska liikennettä on ajoittain paljon. Nousu Teidelle puerto de la cruzista on sanoinkuvaamattoman upea mutta alas tullessa on oltava hyvin lisävaatetusta mukana ainakin talvella.
Lähetetty minun SM-G928F laitteesta Tapatalkilla
Street view tosiaankin TF-38:lta vuodelta 2011 ja melko heikolta se edelleen näyttää. Viime kerrasta muistan, että TF-51:llä La Escalona-Vilaflor välillä tie oli melko töyssyistö ja rynkytti aikalailla. Jos suurin osa TF-38:sta on samanlaista niin nousu voisi jäädä tekemättä. Muutenkin jäi viime kerralla toi länsi puoli täysin käymättä siinä käsityksessä, että siellä on paljon enemmän liikennettä kuin etelärinteellä.
Muutama kylätie tuli kivuttua ihan tarkoituksella ja noutus paikoin siinä 20% jyrkkisiä. Ei se mukavaa ole, mutta saahan ainakin haastaa itseään.
Mahtavia kuvia ! Reilu viikko, niin pitäis olla tuolla ylhäällä taas "pelipaikoilla". TF-38: onhan se asfaltti paikoitellen kehno, muttei mitään ongelmaa ajaa ylöspäin. Ylöspäin kun ainakin itsellä noi keskarit pyörii 10-14 km/h välillä. Tie on kuitenkin erittäin rauhallinen esim. TF-51:een verrattuna. Eli jos asustelee Americaksessa, Cristianoksessa, Adejessa, Giganteksessa tms. etelärannikolla eikä halua ajaa samaa tietä ylös alas niin oikea reitti on ylös tietä TF-38 ja alas sitten Vilaflorin kautta.
Sitten vielä vinkki tuohon Guia de Isoraan nousemiseen. TF-82 on tappavan tylsä valtatien reuna, en itse asiassa ole koskaan ajanut sitä ylös, alas sitä on kiva pudotella autoletkojen keskellä. Eli ilman muuta rantatietä kohti Gigantesta ja Playa San Juanin kaupungista lähtee tie TF-463 läpi viljelysten kohti Isoraa. Asfaltti huonokuntoinen mutta mahtava pikkutie. Sitten Isoran jälkeen ennen Chio kyltti Chiguergue. Pienen pieni kylä vuoren rinteessä. En tiedä tarkasti, mutta arvelisin että jyrkimmät kohdat kylän läpi 25-30 %. Yhdistyy ylempänä taas tuohon TF-38 tiehen. Zoncolanin olen ajanut ja oliko siellä 22 % jyrkimmät pätkät. Tuo Chiguerguen läpi ajo on kyllä selvästi jyrkempi.
Mitä kautta kannattaa ajaa etelästä Los Christianoksen suunnasta länsirantaa pohjoiseen kohti Adejea? Meneekö siinä TF1-tien vieressä koko ajan sujuvasti kulkeva pienempi katu vai kannattaako maantiepyörällä polkea enemmän siellä rannalla hotellihelvetin keskellä menevillä kaduilla?
kauris muokkasi tätä : 18.03.2016 at 13.23
Kolme vuotta sitten Costa Adejesta ajelin pääsääntöisesti TF-28 pitkin ylös ja silloin käytin hotellille tätä reittiä.
https://www.google.fi/maps/dir/28.0656136,-16.7120935/28.0862003,-16.7284564/@28.076064,-16.7303032,15.82z/data=!4m9!4m8!1m5!3m4!1m2!1d-16.7287249!2d28.0778997!3s0xc6a975e8bc85d5b:0x2935 0a758173f5f6!1m0!3e1
Näyttää google street viewin mukaan ihan mukavalta Adejeen asti. Toiseen suuntaan jos menee niin joutuu hieman menemään TF-1:n toiselle puolelle yksisuuntaisten teiden takia. Costa Adejesta Playa de la Americansiin kävelleenä ei kannata missään tapauksessa mennä rantakatua pitkin. Mielummin sitten 'pääkatua' pitkin, mutta sekin todella vilkasliikenteinen.
Itse ajelin puolitoista vuotta sitten aina motarin rannan puolta TF-481 los Pueblosia pitkin.
Kunhan on joku pääkatu missä on tilaa ja liikenne kulkee niin ajaminen on vaivatonta. Kun eihän siellä olla missään Suomessa vaan autot huomioivat maantiepyöräilijän, ohittavat reilun etäisyyden päästä ja jäävät odottamaan ylämäessä ohituspaikkaa
Toinen seikka mitä voisin mainostaa on että jos yhtään viitsii herätä aikaisin niin voin suositella valojen mukaan ottamista ja lenkille lähtöä joskus viiden aikaan. Pisin lenkki oli Teiden huipulle jonne lähdin polkemaan neljän aikaan aamulla. Silloin ei ole liian kuuma mutta tarkenee mukavasti shortseissa. Ja se fiilis kun aurinko alkaa nousemaan ensimmäisen tunnin jälkeen ja saat polkea yksin rauhassa ilman että autoja on ollenkaan liikenteessä ja luonto alkaa heräämään. Suosittelen ehdottomasti. Plussana koko päivä vapaata perheen kanssa mikäli perhereissulla on.
Kun ottaa huomioon, että nuorimmainen herää täkäläistä aikaa viiden ja kuuden välillä tarkoittaa se heräämistä 3-4 välillä kanarialla... Lenkille lähtö ennen viittä onnistunee siinä mielessä helposti...
Noi Americaksen ja Costa Adejen läpiajot on aika seikkailua. TF-1:n yläpuolella ajo on periaatteessa kohtuu hyvä ratkaisu.
Tosin Siam Parkin jälkeen tulee muistakseni yksisuuntainen tie, jota jko on ajettav väärään suuntaan, heitettävä jalkakäytävälle
tai kurvattava siitä kohtaa tien eteläpuolelle ja etsittää myöhemmin taas reitti ylä eli pohjoispuolelle.
Adejesta 82 tietä Santiago del Teidelle ja siitä Mascan laakson pohjalle (kohtaan 36 km), siellä kahvi ja sitten takaisin sama mäki ylöspäin. Tämän jälkeen paluu Adejeen rantareittiä. Melkoinen aloitus lenkille. Ekan kerran sai muutaman sekunnin olla polkematta hotellin pihasta lähdön jälkeen 11 km kohdalla ja käytännössä ylämäkeä jatkuikin sitten aina 32 km asti 1000 metriin.
Mascan nousun (4 km) ajoin huimalla 7 km/h keskarilla, suuren osan putkelta just ja just eteenpäin päästen. Loivia kohtia siinä ei ollut, huiput hetkellisesti mahtavat 11,8 km/h. Aikaa meni 32 minuuttia.
Nousumetrejä kaiken kaikkiaan 1945 ja ne tulivat käytännössä ekan 40 km aikana kaikki.
![]()
Mulla oli mittari säästömoodilla sillä lenkilä, kun ajoin Chiguerguen kylän läpi mutta näyttäisi siltä, että jyrkimmän 180 metrin matkalla oli nousumetrejä 45. Eli jyrkkyys 25 %. Pysähdyin ensin siihen kahvilalle, jonka kohdalla oli kyltti ylös vasemmalle Teidelle mutta tie oli aivan seinää. Ajattelin, että kartan mukaan 38-tielle pääsee myös menemällä ensin syvemmälle kylään ja sitten ylös mutta tie (Cervantes) olikin siellä viellä jyrkempi. Aivan tajuton tosiaan noin parinsadan metrin pätkä. Pääsin ajamalla puoleen väliin jollloin jouduin jalkautumaan. Olin koko ajan varma, että kohta lähtee kuituiset ajokengän pohjat sillä isolla muhkulla speed zeron kengällä alta ja luisun persmäkeä takaisin mäen alas. Ihan oikeasti. Just ja just pääsin siis tunkkaamalla sen kohdan yli ja sitten lopun pystyin taas eteenpäin ajamaan.
Edit: Tarkistin mitä google sanoo ja sekin ehdottaa 180 m ja 40 m nousua.
Kuvat eivät toki näytä jyrkkyyttä kauhean hyvin mutta tässä street view näkymässä voi katsoa oikealla olevan talon pystyseinää ja maalattua lattiansuuntaista viivaa ja verrata siihen tiehen.
https://www.google.fi/maps/dir/28.22...56!4m2!4m1!3e1
Mascasta pohjoiseen mäki on melko jyrkkä tultaessa Mirador Altos de Baracaniin, jossa tie kääntyy yli 90° kohti kaakkoa.
Kun itse sitä nousin, tuuli kävi navakasti pohjoisesta tai koillisesta. Kun se osui tuossa viimeisellä suoralla ennen harjannetta suoraan kohti, oli kuin seinä olisi noussut eteen. Mietin polkaisu kerrallaan, että tämän vielä pystyn, ja ehkä tämän, ennen kuin jalkaudun. Meni se lopulta juuri ja juuri, mutta vaikeaa oli, vaikka jyrkkyyttä oli vain 14 % (ainakin siinä vaiheessa kun mittaria pystyin vilkaisemaan). Eli opetus: sääolot on syytä ottaa huomioon.
(Reittijälki Stravassa)
10k-kerhon jäsen
Joulukuun lopulla viikko Fanabessa mutta arvuuttelen reissun lähtevää kalustoa; maantie-, maasto- vai cyclocross-fillari mukaan. Maantiefiloa puoltaa keveys kun sitä ylämäkeä tuolla riittää. Maastoonkin mieleni tekevi, ja GPS träkkejäkin riittää. Toisaalta cyclolla välitykset riittäis maantiepyörää paremmin, rupiset tienpinnat ei niin haittaisi ja levarit antais varmuutta alamäkeen.
Ah valinnan vaikeutta.
Peikkomainen flaksi
Ottaisin maantiepyörän tai maastopyörän. En cycloa. Maantiepyörään ostat etukäteen halutessasi vähän laajemman takapakan. Edullisen osasarjan malli ei maksa kuin parikymppiä. Maantiepyörän vannejarrut riittävät hyvin. Koitin itse viime talvena yhden päivän Ultegran levyjarrullista ja loppupäivät ajoin Ultegran vannejarrupyörällä ilmn mitään ongelmia. Teneriffan maastoreitit eivät ole mulle tuttuja. Maastossa olen ajanut vain Gran kanarialla, jossa on niitä Free Motionin ohjattuja reduja ja niihin on toki omatoimiselle kuskille gpx-trackitkin. Free Motionin kautta (vaikka olis oma pyöräkin) on se etu, että saa kuljetuksen sinne korkealle saaren keskelle, jolloin maastoajo on pääosin alamäen suuntaan.
edit: Jos aikataulu antaa ajaa useampana päivänä (minulla perhe vähän rajoittaa aina) niin vois ottaa maantiepyörän mukaan ja ajaa sillä suurimman osan mutta lisäksi vuokrata yhdeksi tai kahdeksi päiväksi maastopyörän paikan päältä. Tai toisinpäin.
Ekaa kertaa reissuun Kanariansaarille. Mahtaako Teneriffalta löytyä ollenkaan kohtuukuntoiselle kaverille helppoja reittejä (max 500 nousumetriä sanotaan nyt vaikka 70km lenkillä) Pld Americasista ajaen? Helsingin ympäristössä yleensä suihkin ja tähän mennessä Velsokolan mäet on ollu haastavimmat mun pyöräilyuran aikana...
Niin minullakin oli ollut ennen Kanarian matkailuja. Siis tyyliin Velskolan mäet. Mutta ei ole enää
Vähemmän mäkeä saa ajamalla rannan lähellä rannan suuntaisesti. Saarihan nousee joka puolelta kohti tulivuorta.
Mäkeä voi kiivetä niin pitkälle kuin jaksaa ja kääntyä sitten alas
Omasta mielestäni vuoristo on kuitenkin se Teneriffan juttu. Paremmat rannikkotiet löytyy vaikkapa Gran Canarialta tai paljon lähempää Mallorcalla ( löytyyhän sitä toki vuoristoakin lähempää, mutta ei talvikaudella ajettavaa).
En laske itseäni kuin johtuu kuntoiseksi, mutta kyllä tuolla pärjää. Pitää vaan ottaa rauhallisesti kunnes tietää mihin kunto ja taidot riittää (oma juttunsa myös lasketella yli 4000 metristä alaspäin...). Ylhäällä vuoristossa pitää muistaa ohuempi ilma ja lämpötila... alhaalta jos lähtee biiseissä ja paidassa niin puolimatkassa alkaa joo kaipaamaan irtohihoja ja -lahkeita ja ylängöltä tarvii jo muutakin (viimeksi oli muistaakseni -5 degC). Tuolla tosin vähemmän enää kohtaa maantiepyöräilijöitä![]()
Useamman kerran olen tuolla ollut ja ei todellakaan ole mäkiin tottumusta, kun asustelen Oulun seudulla...
Kannattaa huomata, että Teide-vuori ei nouse rannasta suoraan huipulle ihan suoraviivaisesti, vaan esim. n. 500 metrin tasolla on ikään kuin tasanne. Esimerkiksi tie TF-28 on kohtuullisen lempeä noustava ja laskettava. Siinä voi tehdä vaikkapa edestakaisen matkan: ajaa vaikkapa 2 tuntia ylöspäin niin sama matka tulee tunnissa takaisinpäin, kun on alamäkeä pääasiassa. Rannan suuntaiset tiet on melko tylsiä. Ainakaan kaikkia lenkkejä ei kannata niillä viettää.
Kuinka paljon ennen reissua olette varanneet vuokrapyörän? Voiko käydä niin ettei pyörää saa jos ei varaa tarpeeksi ajoissa? Olen menossa ensi vuoden puolella helmikuussa. Tekisi mieli pistää jo nyt varaus sisään mutta pelkään että liian aikaisen varauksen kanssa käy niin, että se pääsee unohtumaan. Näillä näkymin vuokrapyörän otan bikepointista.
Mahtaako siellä noin kylmää yleensä olla? Ajoin kylmimpään aikaan Helmikuussa Teiden hissiasemalle, joka on korkein paikka mihin maantiepyörällä pääsee, ja kyllä lyhyissä ajovaatteissa meni koko reissu helposti. Takaisin tullessa oli hetken kylmä sillä kohtaa kun menin pilvien läpi.
Eikä se vuorien ajo ole niin ihmeellistä kun rauhassa ajaa. Ikinä en ollut vuoria ajanut ja nousu meni ihan yhdeltä istumalta kraaterin reunalle asti eikä ollut mikään tuskainen suoritus siltikään.
Enpä tiedä. kaksi kertaa olen käynyt tuolla ylhäällä asti ja molemmilla kerroilla oli ylängöllä, josta noustaan se viimeinen pikku nouse Teiden hissiasemalle, reilusti pakkasta. Sen kerran kun olen käynyt Teiden huipulla asti siellä oli -13 degC.
Ensimmäisellä reissulla kun tuolla ylhäällä asti pyöräilin tuli heti pyöräilyä seuraavana päivänä myrsky jossa satoi koko vuoristoylängöille lumipeite, joka pysyi loppu viikon... joten voi olla että ovat olleet kylmiä talvia. En ole aiemmin asiaa kummemmin miettinyt.
Ajelin viime keväänä vuokrapyörällä (maasturi BikePointista) tuolla Vilaflorin ympäristössä (en siis ihan Teiden calderassa) muutamana päivänä. Jos aurinko paistoi niin lyhyillä asusteilla tarkeni vallan mainiosti, lämmintä oli n. 18-20 mutta pilvisellä säällä lämpötila putosi heti 13 asteeseen ja pikkasen olisi yläkropassa kaivannut lisää vaatetta. Viitisen vuotta aiemmin käveltiin (ei siis menty köysiradalla) maaliskuussa tyynessä auringonnpaisteessa Teiden huipulle ja vasta 2900 metrin korkeudessa piti vetää takkia päälle, pipoa päähän ja katkolahjehousuihin puntit kiinniTeiden calderassa on tullut lisäksi tehtyä kävellen päiväretkiä useamman kerran ja kertaakaan ei pitkiä housuja ole tarvittu, sen sijaan fleece tai takki on aurinkoisellakin säällä ollut mukana. Tuuli voi nimittäin olla suht. navakka vaikka aurinko paistaisikin. Eli väittäisin näiden kokemusten perusteella, että lyhyillä bibseillä/shortseilla pärjää varmaankin useimmiten, mutta trikoon selkämykseen/reppuun kannattaa pakata _vähintään_ tuulenpitävä liivi tai takki tuulen tai pilvisen sään yllättäessä.
Edit: Ajankohta oli huhtikuun loppu tuolla Vilaflorin reissulla
Mä ajoin viimeksi viime joulukuussa Teidelle, koko matka kun pysyttiin vuoren "ulkopuolella" oli lämmin mutta kun Vilaflorin suunnalta tullessa laskettiin sinne kraaterin sisäpuolelle se joku 50-100m alaspäin niin siellä puolen laski lämpötila jonnekin +7-8 asteeseen ja sillon tarvi irtohihat ja liivin jo. Laskuun laitoin sitten vielä ohuen takin päälle.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ehdottomasti kannattaa varautua lisävaatetuksella. Eihän niitä sitten ole pakko pukea päälle, jos lämmintä riittää. Vilaflor taitaa olla n. tuhannessa metrissä, ja itse olen kokenut miten sillä tasolla on mukavan lämmintä, kun aurinko paistaa, mutta alas lasketellessa mennäänkin pilven läpi ja kaikki lisävaatteet ovat tarpeen. Jopa pitkäsormiset sorimikkaat olisin laittanut käteen, jos sellaiset olisi ollut mukana. Sekin kannattaa huomata, että sama kohta alaspäin mennessä on paljon kylmempi kuin ylöspäin, kun omaa lämmöntuotantoa ei laskuissa ole ja ilmavirta jäähdyttää hikistä pyöräilijää todella tehokkaasti.
Tuossa oli aiemmin myös kysymys, että milloin pitää varata pyörä. Itse olen varannut sähköpostilla n. pari viikkoa ennen matkaa, Diga Sportista tai Free Motionista.
Miksi sitä pyörää ei voi varata samantien kun matkakin on varattu - ei kai nyt oikeasti voi niin käydä että unohtaa varanneensa ja lekottelee vaan altaalla koko viikon onnellisena??
Yks hyvä vaihtoehto on kans Bike Point Tenerife - Las Americas. Olen käyttänyt sitä ja Digasportsia. Digalta ostin maastopyörän tuliaisiksi 2013.
Tästä voi katsella säätä 2400 m tasolla, eli tasolla missä telefericon ala-asema on:
http://www.iac.es/weather/otdata/
Talvikuukausina vuorokauden keskilämpötila menee 10 asteeseen.
Eli täytyy tunnustaa että muistini petti, h****etin kylmä siellä oli mutta ei voinut olla niin kylmä kuin muistan. Huipullekin on tällä viikolla luvattu vain kolmea astetta pakkasen puolelle.
Sent from my iPad using Tapatalk
^jep, eikä sieltä ihan 4000 metrissä olla - mutta sattuuhan sitä, on ne niin erilaiset olosuhteet kuin kotomaassa
Itselleni tuli todella vilu, vaikka oli sentään 8 °C alas tullessa. Sade ja reiluun kuuteenkymppiin nousevat nopeudet eivät olleet ihan yhteensopivat kesävarusteiden kanssa. Lisää juttua blogissa.
10k-kerhon jäsen
Kirjanmerkit