Crc-ketjuöljyä tulee tällä hetkellä käytettyä. En suihkuta öljyä pullosta suoraan ketjuun, vaan kannelliseen purkkiin ja sivelen sen sitten ketjuun pienellä taiteilijapensselillä. On siistiä hommaa eikä öljyä mene pisaraakaan hukkaan.
Crc-ketjuöljyä tulee tällä hetkellä käytettyä. En suihkuta öljyä pullosta suoraan ketjuun, vaan kannelliseen purkkiin ja sivelen sen sitten ketjuun pienellä taiteilijapensselillä. On siistiä hommaa eikä öljyä mene pisaraakaan hukkaan.
^ Tulee nyt vähän tyhmä olo kun en ole ite tuota pensselihommaa ajatellu.
Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla
"Yrittäminen on ensimmäinen askel kohti epäonnistumista." - Homer J. Simpson
Mihin ja miten sitä öljyä on tarkoitus penslata? Luulisi, että öljyä tulee tuolla metodilla niin ohuesti, ettei sitä riitä tunkeutumaan ketjuun sisälle.
Minä olen onneton laittanut offroad käyttöön tarkoitettua moottoripyörän ketjuöljyä. Nyt tulee väkisinkin mieleen jotta niissähän on x- ja o-Rengas kettingit ja tuo tunkeutumisominaisuus nivelien laakeripinnoille ei ole samalla tavalla tavoitteena vaan pelkkä pinnan suojaus ja voietlu pinnoille jotka ovat rattaita vasten. Pitääpä hankkia varsinaista pyöränketjuöljyä sitten. Muuten tuo on kyllä hyvää jotta ei kerää likaa ja tuntuu herkästi rullailevankin.
Yllättävän riittoisaa on Rex ollut pienestä pullosta huolimatta. Ensimmäisen pullon korkkasin kesäkuussa ja vielä on sama pullo menossa. Tehokasta on ollut kun ei ole kitinän kitinää missään vaiheessa kuulunut.
Sain uuden pyörän edellispäivänä ja ajattelin että menen vähän aikaa perus öljyillä, mutta jo kahden 10km polkulenkin jälkeen kuivilla poluilla, alkoi tuo möhnäinen takapakka ja ketju ottamaan silmään siinä määrin, että oli pakko pestä ketjut ja rattaat liuottimella ja vetää squirt lube tähänkin pyörään. Mutta olisiko toista vastaavaa vahaa, joka pitäisi ketjut yhtä puhtaana, mutta jolla olisi vähän pitempi voiteluiden väli?
Edit. Mites toi kylmän kelin squirt eroaa normaalista? Onko kokemuksia?
^ Rex Domestique.
On yksi talvi. Toimii. Paremmin kuin kesälaatu märässä ja kylmässä.
Itse asiassa ajoin uudet Record 11s ketjut tehdasrasvoilla talvella kunnes kaipasi voitelua, pyyhkäisin Bräkleen-rätillä pinnasta liat pois ja pari käsittelyä talvilaadulla. Ja sitten ajoa ja tarpeen tullen voitelu.
Parin kolmen voitelun jälkeen ei pintaan enää noussut likaa ja toiminta oli ihan OK. Kevään lämmettyä vaihdoin lennosta kesälaatuun.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Kesäkuun postaus joltain oli tyyliin "SRAMin ketjuja ei tartte ensimmäisen 1000km aikana rasvata kertaakaan".
Tuota noin. Ostin uuden Kona Wo läskin jossa SRAMin ketjut ja pakat. Tuli tuossa ensimmäinen hikilenkki heitettyä innoissaan ja olihan ne semmoisessa tehdasjänkissä niin nyt ne on sokerikuorrutetut pinillä hiekanmurusilla... Kannattaako nämä millä putsata ettei tuhoa hyviä tehdasrasvoja sisältä jos nämä niin hyvät sitte on, mutta jotenkin pitäisi saada putsattua?
Rätillä, trasselilla, vanhalla teepaidalla. Otat toisella kädellä kunnon otteen ketjusta ja toisella pyyhit pätkän ketjua kerrallaan. Kohta kiiltää taas. Samalla kannattaa pyyhkiä rissat ja etu- sekä takarattaat. Jos jaksaa, voi irrottaa takakiekon, muuten selviää vaihtamalla ketjun aina pois tieltä. Joku harja voi olla kätevä apu, muttei välttämätön.
Kun tämän on tehnyt, tippa öljyä per nivel, 30 s vinhaa pyöritystä, pyyhkii sitten liiat pois ja ennen seuraavaa lenkkiä vähän huolellisemmin puhtaalla rätillä.
Hifimminkin voi tehdä ja eri mieltä olla, mutta en ole ihan ainoa jolle tämä riittää - ja joukossa on niitäkin joilla on esittää perustelut sille miksi he pitävät tätä jopa parhaana menetelmänä,
On kyllä syytä ollakkin riittoisa, kun ottaa huomioon litrahinnan! Huvikseni laskin purkin kyljessä olevista ovh hinnoista litrahinnat Holmenkol vs. Rex
Holmenkol 300€/litra ja Rex 716.66€/litra. No, ovh hintaa tuskin kukaan joutunee maksamaan, ainakaan kotomaan kivijalassa.
Riittoisaa on, ei käy kietämään. Kertavoitelulla maastoajossa tunteja kertynyt lähemmäs parikymmentä, ja mikä parasta- ei sottaa ketjua eikä pakkaa.
Kovasta litrahinnasta huolimatta ei ainakaan huonompi valinta kuin verrokki Holmenkol. Näillä kokemuksilla pääsee jatkoon.
Mopon öljyjä en laittas pyöriin. Perus ketjuöljyt ei x ja o rengasketjuille on paksua tököttiä. o ja x ketjuöljyt taasen voitelevat niitä o-renkaita ja suojaa ketjujen pintaa korroosiolta. O ja x ketjuissa on isot klöntit tehdas rasvaa jokaisen ketjun rinkulan sisällä. Nämä öljyt eivät omaa metalli vasten metalli voiteluominaisuutta. Näin minä sen olen ymmärtänyt.
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Asiaan tutustuneet; jos nyt lähdetään REXiä laittamaan uuteen ketjuun, mikä on järkevin tapa?
Kaikki tehdasrasvat pois, vai kuinka kannattaa edetä ennen REXin laittoa?
Olen ensin pyyhkinyt kuivalla rätillä tehtaan mömmöt ketjun ulkopuolelta ja sitten Rexannut. Ihan toimiva tapa on ollut.
Eikös tääällä ollunna se linkki missä Shimanon oma kaveri sanos että tehdasrasvan liuotus pois lyhentää ketjun elinikää merkittävästi. Pinnalta olen poistan tehdasraavan ja dry lubella kostutetun rätin läpi pyöritän ketjut, suojaa pintaa korroosiolta. Ketjun sisällä oleva tehdasrasva voitelee ainakin ekat 1000km kuulemma ja pitää ketjut hiljaisempina ja sen huomaa. Jos alkaa alusta astii voidella ketjuja, liukenee tehdasrasva pois nopeammin.
Näin ainakin maantiepyörissä
Rexiä uuteen ketjuun laitaessa olen pyyhkinyt pinnasta tehdasrasvan pois voiteenpoistoaineella, ja sitten tipan per nivel.
Degrease-suositus putelin kyljessä johtuu pääasiassa siitä, että putelin ostaneen henkilön ketjussa saattaa olla ennestään ties mitä voiteluainetta, jonka toimivuus yhteen Rexin kanssa voi olla ihan mitä tahansa. Tällöin aineesta ei saa oikeanlaista kuvaa, varsinkaan ensimmäisellä käyttökerralla.
Tehdasrasvan liuotus lyhentää elinikää jos ketju pestään voimakkaan emäksisellä pesuaineella josta jää jäämiä ketjun sisään, tai jos tehdasrasva korvataan alkuperäistä huonommalla voiteluaineella.
Pienikitkaisempi voiteluaine kuten esim. Rex kuitenkin vähentää periaatteessa voimansiirron kulumista verrattuna tehdasrasvaan, mitä pienempi kitka, sitä vähemmän kulumista? Dynotesteissä tehdasrasva ei ole pärjännyt kovin hyvin ja lisäksi se kerää roskaa.
^Ok, kiitokset. Pannaan REX kokeiluun kun uusi konkeli saadaan ajoon.![]()
Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011
Voiteenpoistoaineella kastellulla paperilla lähtee tehdasrasvat todella hyvin, samaa ainetta käytän myös tuubiliiman poistoon. Varsinkin spraynä tosi kätevä kaikkeen pinttyneen möhnän poistoon pyörästä.
Tämäkö?
https://www.xxl.fi/swix-voiteenpoist...005579_1_style
Ite aattelin kyllä ihan asetonilla pyyhkästä.
^Olen käyttänyt tätä, mutta lähteehän ne varmasti tosi hyvin asetonillakin...
Jarru cleaneria ite käyttänyt, reilusti rättiin ja sillä pyyhkinyt ketjut. Mulla on Rexiä ollut käytössä koko kesän eikä tuosta ainakaan mitään negatiivistä ole ilmennyt, ketjut pysyy todella puhtaana.
Jos kokeilisi rexiä squirt luben sijaan niin onko joku testannut että millä tuo lähtisi parhaiten pois ketjusta vai alkaisiko vain voitelemaan rexillä squirt käsiteltyjä ketjuja?
Yllä mainitut voiteenpoistot toimii hyvin, tai sitten vaikka pineline+ketjupesuri
Kirjanmerkit