GiantAjopyoraElectrobikeCanyonLostInLapland
Näyttää tulokset 1 - 30 / 30

Aihe: Polkimet ja kengät talveksi

  1. #1

    Polkimet ja kengät talveksi

    Eli talven tullen cyclocrossi jää trainerin kaveriksi, ja täpärillä ajellaan. Mutta jotenkin talven tullen lukkopolkimet arveluttaa, tai ainakin kylmät kengät. Mikä teidän toisten ratkaisua on talvikeleille ? Muut kuin lukkopolkimet ? Jos näin niin mitkä ? Ja hyviä suosituksia talvikengiksi otetaan vastaan. Asiallisia ja lämpimät, mielellään vettäpitävät olisi etsinnässä.

  2. #2
    XT:n lukoilla oon ajanut. Nää sit jalkaan, ajettu +1 - -20 lämpötiloissa. http://45nrth.com/products/footwear/wolvhammer

    Toimii varmasti.

  3. #3
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.182
    Viimetalvi meni kengänsuojilla (mallia Biltema), ja lisä sukilla. Maastomallin kaksipuoleiset lukot pelasi aivan kohtuullisesti koko talven. Samoilla jatketaan kun maantiepyörä menee talliin.

  4. #4
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    550
    Tuosta kun selaa parikymmentäkin viimeistä sivua niin jotai suuntaa saa http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...g%E4t-talveksi
    -Olen periaatteen mies. Mutta jos jokin periaate ei satu minua miellyttämään, olen valmis vaihtamaan sen.-

  5. #5
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    3.574
    Talvikenkä mtn vedenpitävyyttä tartte. Pari talvea menny Motonetin kelkkasaappailla (40€). -17° ja moni paikka paleli, mutta varpaat ei. Flätit semmoiset että akselin kohta mahdl. kapea. Jos leveämpi niin siihen jäälumipaakku syntyy. Lukkosula, aseöljy tms auttaa vähän.

    Massimiehet ostaa 45NRTH kengät ja C.B. munavispilät. Mun kokemuksella Shimanon polkimet menee talvella käyttökelvottomasti tukkoon.
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

  6. #6
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.991
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmw Katso viesti
    Mun kokemuksella Shimanon polkimet menee talvella käyttökelvottomasti tukkoon.
    Joo, ei shimanot oikein toimi maastossa talvella. Jos haluaa lukot talveksikin, niin time/mavicit eivät ole jumineet jäätyvässä loskassa kertaakaan. Itse tykkään maastopyörässä tästä mallista, jossa on jalalle pitopintaa ilman lukitustakin. Cyclossa sitten normi timet.

  7. #7
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    3.574
    Hmmm, pitäiskös tommosia Timemavikkeja kokeilla? Nääsku -10° asti pärjäisin Laken talvikengillä. Ne vispilät on talvikäyttömukavuudeltaan loistavat, mut mulla eivät kestäneet ehjinä. Kahdet vispilät ja kahdet Candyt kokeillu ja hintaansa nähden kovin lyhytikäisiä.
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

  8. #8
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.991
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmw Katso viesti
    Hmmm, pitäiskös tommosia Timemavikkeja kokeilla? Nääsku -10° asti pärjäisin Laken talvikengillä. Ne vispilät on talvikäyttömukavuudeltaan loistavat, mut mulla eivät kestäneet ehjinä. Kahdet vispilät ja kahdet Candyt kokeillu ja hintaansa nähden kovin lyhytikäisiä.
    Ne on käytössä samanlaiset kuin shimanot, paitsi tuntumaltaan vähän huonommat. Äkkiä noihin tottuu. Siihen multaa/jäätä keräävään shimanoon palaa kyllä minulta hihat välittömästi, vaikka jotkin ovat kuulemma opetelleet putsaamaan polkimen potkaisemalla ihan vasitomaisesti.

    Alunperinhän nuo ovat timet polkimet, mutta niitä myydään nykyään monen muunkin valmistajan kautta.

  9. #9
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.273
    ->kmw
    Minulta saa lainaan Timen XC4:set ja klosseja löytyy normaalit + helposti aukeavat. Vuodesta -96 eri versioilla SPD ja halusin kokeilla noita Timejä mutta enpä erityisesti niistä pitänyt.

  10. #10
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    3.574
    ^ dänks tarjouksesta. Palaan aiheeseen.
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

  11. #11
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.991
    Ostin itsekkin vasta muutama viikko sitten ensimmäiset pienemmät timen polkimet cycloon. Ne tuntuvat jostain ihmeen syystä huonommilta mitä nuo yllä olevat isommat pedaalit. Oikeaa lukituskohtaa ei aina löydy kerrasta ja lukittuminen on muutenkin jäykkä. Ehkäpä eivät sovi oikein kengän kanssa yhteen, tai sitten ero johtuu tuosta lukitus langasta, joka on pienemmässä timessa neliskanttinen.

  12. #12
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.842
    Vispilöille pointsit, toimii talvella eikä tukkeudu sohjossa. Ainoa vaurio kun perusmallin kierteeton akselin päätytulppa katosi ja polkimeen tuli pieni klappi mutta netistä löytyi vaivatta huoltosarja.
    Kenkinä toimineet Shimanon kaulukselliset Goretex kengät ja itsellä toimineet, toisaaltaan en ole kovin palelevaa sorttiakaan. Itse muutenkaan en ole koskaan nähnyt tarvetta flätteihin talvellakaan vaikka yhdet varastossa onkin, lukot toimii kyllä samoin kuin kesälläkin.

  13. #13
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmw Katso viesti
    Talvikenkä mtn vedenpitävyyttä tartte.
    Totta. Hengittävyys on kengässä(kin) tärkeä juttu. Sorelin "kumisaapas" ei ole lämmin pidemmillä lenkeillä vaikka on huopasaapas sisällä. Ja lupaus -40..
    Siellä kun on hetkenpäästä vettä(hikeä) sisällä.

    Millaiset talvikengät? Sehän riippuu ihan ääreisverenkierrosta, ja siitä millaisilla pakkasilla ajetaan. Ja kuinka pitkään.
    Itse siirryin flätteihin, kenkävalikoima laajenee eikä ole sitä klossia tuomassa kylmää jalkaan. Eikä keräämässä lumipalloefektiä pohjaan.

    Omat kengät fläteille:
    -FiveTen Guide Tennie GTX syksylle(pakkastoimivuus testataan tänä talvena).
    -Sorel 1964 Pac Nylon(kumisaapas, pitää veden sisällä ja ulkona).
    -Salomon Toundra(näillä pärjää kokolailla kylmässäkin)

    Kengän pohjan pito fläteillä on tärkeä asia, ainakin mulle.
    FiveTen on siinä kuningas. Sorel ja Salomonkin ihan ok, lähellekään FiveTenin pitoa ei kyllä päästä.
    brilleaux muokkasi tätä : 28.09.2016 at 08.20

  14. #14
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.842
    ^Joskus aikoinaan kun etelässäkin oli talvi niin Soreleilla tuli fläteillä testattua, omasta mielestä aika surkea kun se kosteus alkaa jäähtymään kympin kohdalla ja matkaa vielä toinen mokoma jäljellä. Jotain goretex vaelluskenkiä myös käytin mutta ärsytti kun kengän kuvio ja polkimen vastaavat eivät synkanneet, lämpimänä kyllä jalka pysyi.
    Nykyään kun työmatka on lyhyehkö ja lenkillekään ei tarvi lähteä pakkomielteiseti yli kahdenkympin pakkasilla niin vaatimukset polkimien/kenkien suhteen ole kovinkaan ongelmallista, onneksi.

  15. #15
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Talvipyöräilyn ostoslista tärkeysjärjestyksessä jalkojen osalta:

    1) Li-Ion akulliset sähköpohjalliset
    2) Lämpimimmät mahdolliset kengät
    3) Thermosuojat kenkien päälle

    Noilla pärjännee jo jollain lailla. Varsinkin kohta 1 on kriittinen. Tosin en tiedä miten maastossa rymytessä jotkut kengistä tulevat johdot toimii. Maantiellä akun voi laittaa nätisti kengänsuojan kylkeen ja johto tekee kantapään päältä U-mutkan akulle.

    Edit: Ja kohdalla 1 en tarkoita mitään "sähköpohjallisia" tyyliin Motonet, Biltema tms. Vaan oikeita sähköpohjallisia liittiumi akuilla.

  16. #16
    Kertakäyttöiset lämmittimet hyviä, jos meinaa varpaat palella, yleensä tulee laitettu vasta perin tunnin jälkeen, jos ollenkaan. Sorelit liian muhkut mielestäni, Lidlin "20 € sorelit" paremmat, tosin ei niin lämpimät. Laken 303 löytyy kanssa, niillä selviää kanssa mukavasti, kun laittaa vielä karvahiihtomonsuojat päälle. Laket hengittää kohtuullisesti, joten jalatkin pysyy kuivina.

  17. #17
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    669
    Mulla on talvipolkimina shimanon m520:aa ja xt:tä. Kenkinä 45nrth Wölvhammerit (2. generaatiota), Diadoran Polarex plussat ja kesämaastokengät kengänsuojilla. Noilla kattaa lämpötila-alueet +10...-25. Muovipussit tarvittaessa jalkoihin niin kenkien eristeet eivät kastu hiestä.

  18. #18
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.768
    Äänestän munanvatkaimia ja Wölvhammeria.

    Ei nuo Wölvit itsellä kuitenkaan mitkään autuaaksitekevät jeesuskengät ole ja siksi pienoinen pettymys. Jos on lähelle kymmenen pakkasta niin parin tunnin ajelun jälkeen alkaa palelu. Tosin olenkin palelluttanut warpaani vajaa kymmenen vuotta sitten "talvikengillä". Kertakäyttölämmittimiä onkin varalta mukana yleensä.


  19. #19
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.842
    Hyvä ohje aina varsinkin talvikenkää ostaessa on se ettei osta missään nimessä ahdasta, liian pientä kenkää. Kesäkengän täytyy olla kuin hanska muttei talvikengän!

  20. #20
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    ^^Wölvit oli ihan jees omaan jalkaan. Luovuin niistä kun siirryin flätteihin.

    Omaan jalkaan Salomonin Toundra on hyvä. Viime lopputalvi vasta ajettu, mutta ei palellu kertaakaan.
    -27 on noilla kokeiltu.
    Istuu polkimellekkin ihan kohtalaisesti.

  21. #21
    Blackborow Guest
    En ole jaksanut enkä raskinut vaihtaa polkimia kaikkiin pyöriin niin Shimanoilla on tullut talvellakin ajettua. Silikoniöljyä pedaaleihin niin pysyy auki.

    Wölvhammereilla tarkenen maastossa sen pari tuntia kevyesti -15:ssa. Tuon kylmemmässä ei tee mieli tai ole edes kovin järkevää ajaa pitkään. 30 min työmatka meni -30:ssä noilla. Nollan pinnassa sitten vettä hyvin pitävät, mutta ei kovin lämpimät Celcius Arcticit jalkaan. Noilla on tullut seistyä rapakossakin viime talven nolla keleillä niin että jalkaterät peittyivät veteen, mutta eivätpä kastuneet.

  22. #22
    Liittynyt
    06/2002
    Viestit
    482
    Kelien viiletessä vaihdan avareihin. Kenkävalinta sitten lämpötilan mukaan. Löytyy suht. edullisesti popoa aina tulipalopakkasia myöten.

    Vaihtelu on kivaa ja avareilla muistuu aina mieleen pyöränhallintaan liittyviä pikkujuttuja.

  23. #23
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.991
    Näihin timen xc4 lukkoihin ei vaan totu. Jostain syystä kenkä ei napsahda kertalaakista lukitukseen, kuten normi shimanoilla tai timen mx6 polkimilla.
    Cyclocrossissa tuo on vähän ongelmallista.

    Ovatko timen kalliimmat mallit lukitukseltaan toimivampia, niissä on ainakin jäykkyyden säätö? En oikeastaan tajua mikä näissä mättää, koska tosiaan nuo pyöreällä langalla varustetut timen mx polkimet toimivat maasturissa kuin ajatus. Shimanoihin en aivan heti haluaisi palata, koska nuo ovat jatkuvasti tukossa. Ehkäpä hankin nuo MX sarjan pedaalit cycloonkin ja laitan tummat lasit päälle ettei kukaan tunnista.

  24. #24
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Crankin vispilät ovat toimivimmat talvella imo. Koskaan ei mene tukkoon toisin kuin esim simppa.

  25. #25
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ovatko timen kalliimmat mallit lukitukseltaan toimivampia, niissä on ainakin jäykkyyden säätö? En oikeastaan tajua mikä näissä mättää, koska tosiaan nuo pyöreällä langalla varustetut timen mx polkimet toimivat maasturissa kuin ajatus.
    Mulla on XC8 Carbon ja XC6 ja ne toimii aivan loistavasti kesät talvet. Molempia saa aina silloin tällöin aika hyvillä tarjoushinnoilla kun kyttää aikansa. Samat klossit kaikissa Timen MTB-polkimissa...

    Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  26. #26
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.991
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Mulla on XC8 Carbon ja XC6 ja ne toimii aivan loistavasti kesät talvet. Molempia saa aina silloin tällöin aika hyvillä tarjoushinnoilla kun kyttää aikansa. Samat klossit kaikissa Timen MTB-polkimissa...

    Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
    Oletko koettanut noita halvempia timeja? Onkohan toiminnassa mitään eroa?

  27. #27
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.991
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Crankin vispilät ovat toimivimmat talvella imo. Koskaan ei mene tukkoon toisin kuin esim simppa.
    Uskon kyllä tätä, mutta maasturissa haluan käyttää noita isomman platformin timeja ja on kohtuu ärsyttävää, jos eri kengissä on eri klossit.
    Ei nuo timetkaan mene koskaan tukkoon, noissakin on sellainen rautalanka johon klossi tarttuu. Kuva ylhäällä.

  28. #28
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Oletko koettanut noita halvempia timeja? Onkohan toiminnassa mitään eroa?
    En, sain kokeneen kanadalaisen suositukset näihin. Tyttärellä on jotkut platform-mallit ja nekin on kuulemma ihan OK talviajossa, paljon paremmat kuin simpan metalliset vastaavat.

    Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  29. #29
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.991
    No nyt lopetan kyllä justiinsa timen polkimien kehumisen. Tänään mudassa juostessa poljin, tai varmaankin se klossi kengästä, meni niin totaalisen tukkoon että polkimen sai lukittua vain hieromalla joskus 50m jälkeen. Jotain tarttis tehdä. Koetan varmaankin noita isomman platformin timeja cyclossakin. Seuraavaa cyclokisaa en noilla p%&&lla enää aja.

  30. #30
    Liittynyt
    01/2013
    Viestit
    119
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No nyt lopetan kyllä justiinsa timen polkimien kehumisen. Tänään mudassa juostessa poljin, tai varmaankin se klossi kengästä, meni niin totaalisen tukkoon että polkimen sai lukittua vain hieromalla joskus 50m jälkeen. Jotain tarttis tehdä. Koetan varmaankin noita isomman platformin timeja cyclossakin. Seuraavaa cyclokisaa en noilla p%&&lla enää aja.
    Dry lube- sparayta esim. Muc-Off, polkimiin ja klosseihin silloin tällöin, niin ei p*ska tartu niin helposti...
    www.ibike.fi

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •