ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 23 / 26 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 21 22 23 24 25 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 661 - 690 / 753

Aihe: Itä-Helsingin Mustavuoren cyclocross-lenkit

  1. #661
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621

    Dirty Sipoo 130 MMXVI

    No niin! Huomenna lauantaina 24. syyskuuta 2016 kello 10 alkaen on kalenterissa Dirty Sipoo 130 -pyöräilytapahtuma (lisätietoja tapahtumasivulla Facebookissa). Virallinen lähtö 138 kilometrin reitille tapahtuu kello 10 Sipoon kirjastolta, mutta viimesyksyiseen tapaan meidän itähelsinkiläisten laiskamatojen ja muiden etelän vetelien on tarkoitus liittyä letkaan vasta Uuden Porvoontien varrelta, Knutersintien eteläpäästä eli Sakarinmäen koululta. Voisimme tavata perinteiseen tapaan kello 10:00 Mustavuoren parkkipaikalla ja siitä sitten siirtyä odottelemaan pohjoisesta saapuvaa ja Knutersintieltä taivaalle kohoavan pölypilven ilmaisemaa kolonnaa. Paluumatkalla, mahdollisen hampurilaisaterian ravitsemina, voimme sitten polkea reitin alkuosuuden, Nikkilästä upean Länsitien kautta Knutersintielle ja takaisin Mustavuoreen.

    Samaan aikaan samasta paikasta starttaa mahdollisesti myös tavanomainen Mustavuoren lauantainen maantielenkki (kenties siirtyäkseen Hakunilaan, josta kait lähtee tavalliseen tapaan 10:30 HePon lauantainen maantielenkki), joten nähdään joka tapauksessa, kalustosta ja aikomuksista riippumatta tavanomaisessa paikassa kello 10.
    Trollberga muokkasi tätä : 23.09.2016 at 21.43
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

  2. #662
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Sunnuntaiaamun viileässä ja pilvipoutaisessa säässä meitä kerääntyi Mustavuoren parkkipaikalle kuusi pitkään cyclocross-seikkailuun sonnustautunutta ja kolme maantielenkille lähtijää.

    Cyclocross-seikkailuksi tätä Dirty Sipoo 130 -yhteislenkkiä voinee hyvinkin kutsua, sillä reitti sisältää erilaisten hiekkatieosuuksien ja asfalttisiirtymien lisäksi myös muutaman suhteellisen teknisen polkuosuuden. Ei toki sentään cyclocrossille tyypillisiä esteitä tai pehmeää hiekkaa tai nurmikkoa, saati (herra varjele) VPCX-tyyppistä juurakkopolkua, äkkijyrkkiä nousuja tai laskuja, eikä kuivan kelin ja varhaisen syksyn ansiosta mutaakaan, mutta joitakin osuuksia joilla sai olla tarkkana ajolinjansa kanssa, kuten alkupuolen muhkurainen nousu jonka ajaminen ylös vaatii tekniikkaa ja ajosilmää (tällä kertaa en päässyt ylös horjahtamatta kertaalleen ja laittamatta jalkaa maahan), erilaisia puusiltoja ja kapeita ruohikkoisia kinttupolkuja sekä ilkeää isokokoista sepeliä metsäautoteillä.

    Sipoon kirjastolta matkaan lähti niin ikään kymmeneltä kuulemma neljätoista polkijaa, käsittääkseni kaksitoista miestä ja kaksi naista. Matka Nikkilästä Östersundomiin kesti nopeimmiltakin kauemmin kuin olimme arvelleet ja ehdimme paitsi odotella Sakarinmäen koululla hetken, myös ajella viralliselta lähtöpaikalta lähteneitä vastaan muutaman kilometrin Knutersintietä pohjoiseen, ennen kuin saimme kääntyä kannoillamme ja liittyä kärkijoukkoon. Peloton oli nimittäin jakautunut kahtia jo alkutaipaleella ja tämä muun muassa elite- ja kilpasarjan lisenssipyöräilijöistä koostunut nopea ryhmä pitikin aika reipasta vauhtia, etenkin siihen nähden, että muutamalla oli kalustona cx-pyörän sijaan xc-maasturi.

    Itselleni sattui jo ennen seuraavaa hiekkatieosuutta rengasrikko. Vaihdoin sisurin Puroniityntien risteyksessä ja jatkoin matkaa yksin. Ajoin sitten huonomuistisuuttani ja heikkonäköisyyttäni (kyllä, jopa Polarin V650-pyörätietokoneen iso näyttö on minulle näköjään liian pieni, ja niiden ajolukulasien hankkiminen on enemmän kuin ajankohtaista) seuraavasta risteyksestä ohi, ja sillä välin kun kävin kääntymässä Puroniityntien pohjoispäässä, gruppetto oli ilmeisestikin ohittanut minut. Ajoin heidät nimittäin kiinni Hansaksessa ja kuulin yhden ketjun katkenneen jo alkukilometreillä; korjaustoimenpiteen viivyttämä ryhmä olikin kaukana kärjen takana, kuten minäkin. Kun tämä rauhallisen vauhdin ryhmä saapui takaisin Nikkilään 50 kilometrin mittaisen eteläisen lenkin jälkeen ja ennen reilun 80 kilometrin pohjoista lenkkiä, pidettiin ABC:lla kiireetön kahvipaussi. Ennen seuraavaa kahvitaukoa Pornaisten Shellillä, upeilla maalaisteillä ajetun toisen viisikymppisen jälkeen, tämäkin porukka oli jakautunut kahtia ja kaikki olivat toivottavasti löytäneet itselleen sopivimman nopeusryhmän.

    Lopputaipale Pornaisista Nikkilään sisälsi hiekkateiden ja asfalttisiirtymien lisäksi vielä muutaman hauskan polkupätkänkin, viimeiset vielä Nikkilän taajama-alueella. Maisemat olivat vaihtelevia ja monesti riipaisevan kauniita alkusyksyn väriloistossa. Sää oli harmaa mutta kevyttä hetkellistä vihmaa lukuunottamatta sateeton. Itse ehdin kotiin vasta hämärän laskeutuessa ja huomasin, että monelle muullekin päivämatkaksi oli siirtymineen tullut sadankolmen- tai sadanneljänkymmenen (Dirty Sipoo 130 -reitin pituus on oikeastaan noin 138 km) sijaan lähemmäs kaksisataa kilometriä.

    Hieno reitti, hieno päivä, kiitos Luis Frailelle esitöistä, koolle kutsumisesta ja koko tapahtuman kipparoimisesta.

    P.S. Sami kuvasi videon.
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

  3. #663
    Tapahtuma (joka nyt siis ajettiin toisen kerran) ansaitsisi suuremmankin osallistujajoukon. Jos jotain parannettavaa haluaa hakea, reitin asfalttisiirtymiä voisi pyrkiä lyhentämään siellä missä se on mahdollista. Kivaa oli silti joka kilometrillä (vaikka porukassa ajetut kilometrit olivatkin keskimäärin mukavampia kuin yksinajetut)!

    Nykymuodossaan tapahtumalla voisi kuitenkin sanoa olevan jonkinlainen identiteettiongelma, joka ehkä on jossain vaiheessa ratkaistava. Haluaako se olla yhteislenkki ja jos haluaa millainen? Vai haluaako se olla kisatyyppinen lenkki vaikkakin ilman numeroita ja ilman ajanottoa? Jäädäänkö ryhmänä odottamaan pienissä teknisissä? Ajetaanko kenties sovituilla pätkillä eri vauhtia ja odotetaan sovituissa paikoissa? Pyritäänkö muodostamaan ryhmiä ja ajetaan niissä hitaimman mukaan vai annetaanko porukan vapaamuotoisesti hajota? Jos osallistujia olisi suurempi joukko, osa kysymyksistä ratkeaisi tosin luonnollisesti ilman sen suurempaa ohjeistusta.

    Mulla ei ole kantaa, mutta ymmärrän että tapahtumaan voidaan lähteä erilaisin odotuksin (tai olla lähtemättä jos oletuksena on että omat odotukset eivät täyty). Voi myös olla että idean isä haluaa pitää tapahtuman tällaisena tai haluaa antaa sen muodostua vapaasti sellaiseksi kuin se muodostuu ilman erityistä kehittämispyrkimystä, sekin on ihan OK.

  4. #664
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Toisin kuin vuosi sitten, tällä kertaa jo ajon alussa muodostui tosiaan kaksi hyvin erivauhtista pääryhmää. Viimeksi koko porukka tuntui varsin tasavahvalta ja kun silloinkin minulle sattui rengasrikko, kaikki odottivat että sain sisurin vaihdettua. Periaatteenahan on kuitenkin ollut, ettei mekaanisen ongelman sattuessa välttämättä jäädä ketään odottamaan ja mielestäni se on OK. Onneksi ei kuitenkaan tarvinnut valtaosaa matkasta tahkoa yksin, vaan sopivaa ajoseuraa järjestyi melko luontevasti matkan varrella. Tätä tosiaankin tietysti helpottaisi, jos osallistujia olisi (jopa) enemmän kuin tämänkertaiset 20. Veikkaan, että tämäkin lisääntyminen kuitenkin tapahtuu kuin luonnostaan ja ensi syksynä mukana on ainakin 30...

    (Itse olen kenties vaihtanut Open Tubular -tyyppiset Grifot tuubirenkaisiin tai sisurittomiin ensi kerralla, kun tämä puhkeilu alkaa tympiä.)

  5. #665
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Tänään tiistaina 4.10.2016 taisi olla ensimmäistä kertaa tänä syksynä niin hyytävä ja navakka pohjoistuuli, etten usko juuri kenenkään viihtyneen maanteiden peltoaukeilla. Itse ajoin lämpimän ja mukavan lenkin, koska välttelin avoimia paikkoja ja pysyttelin parhaani mukaan joko puiden ja pensaiden suojissa poluilla tai etelänpuoleisilla rannoilla. Niinpä ajattelinkin yrittää houkutella muitakin jauhamaan sorateiden hiekkaa tai ehkä vielä mieluummin suojaisia, mutta teknisesti helppoja polkuja ja ulkoiluteitä Itä- ja Pohjois-Helsingissä, Sipoossa ja Vantaalla. Iltalenkeille tarvitaan jo tehokkaat valot ja lämmintä, näkyvää eli heijastavaa vaatetta, mutta viikonloppuna päiväsaikaan näkee ja tarkenee vähemmälläkin. Itse pyrin ajamaan mahdollisuuksien mukaan ympäri vuoden, eikä talvi periaatteessa muodosta estettä porukkalenkeillekään. Löytyisiköhän näille "Itä-Helsingin Mustavuoren cyclocross-lenkeille" seuraa jo näinkin varhain syksyllä, viimeistäänkin ensi viikonloppuna? – Jos sää tästä lämpenee esimerkiksi ensi viikonlopuksi, tai ainakin tuuli vähän hellittää, mikään ei tietenkään estä jatkamasta maantiekautta pitkienkään lenkkien muodossa.
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

  6. #666
    Navakka pohjois- tai koillistuuli näyttäisi prognoosien mukaan jatkuvan pitempään. Vaikkei viima ihan yhtä hyytävän kylmänä pysyisikään, on cyclocrosslenkeissä näillä kieltämättä jo hyvät puolensa eli miksipä ei niitä kannattaisi jo yrittää käynnistää säännöllisinäkin. Sitkeimmät maantiemiehet voivat vallan hyvin ajaa tuttuja teitään (tai hakea vielä tänä vuonna ajamattomia) niin pitkään kuin vain jaksavat

    Viime kaudellahan oli jo havaittavissa pientä valonpilkahdusta sikäli että oli useitakin viikonloppulenkkejä joille oli useampi kuin yksi lähtijä ja nythän mukaan on tullut lisää kuskeja joilla on myös cyclocrosslenkeille sopivaa kalustoa. Mihinkään entiseen ei kuitenkaan tarvitse pitäytyä vaan on lupa ajaa sellaisia lenkkejä sellaisilla lähtöajoilla kuin ajajille parhaiten sopii. Pääasia että homma pyörii edes jotenkin...


    PS Innokkaimmat ja pitkiin lenkkeihin suuntautuneet tai muuten vain hulluimmat voivat lauantaina vaikka lähteä parkkikselta puoli yhdeksän maissa, ajaa Bemböleen josta lähtee kymmeneltä hiekkatielenkki Karkkilaan ja niin halutessaan palailla takaisin itään sellaista reittiä että saavat komeat kaksisataa kilometriä täyteen. Muunlaisista lenkeistä enemmän kiinnostuneiden houkuttelemiseksi kannattaa ehkä kokeilla jonkinlaisten etukäteisspeksien esittelemistä (vaikkei sellainen olekaan ollut meilläpäin tapana)?

  7. #667
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Minähän en pitäisi pieniä iltacrossejakaan mahdottomana ajatuksena. Jos 17:30 lähdetään, parituntisen loppupuolella tarvitaan kyllä jo valoja. Jos kiinnostuneita ilmaantuu, voin lähteä vaikka heti tänään helpolle hiekkatielenkille, vaikka kävin jo lyhyehköllä maastolenkillä. Jos ja vain jos. Etukäteisspeksit: vältetään viimaisia maanteitä ja asfalttia parhaamme mukaan ja ajetaan Länsimäen ja Myllypuron kautta Viikkiin, sieltä jokivartta Haltialaan, hauskaa peltopolkua Pitkäkoskelle, käännös takaisin Haltialaan ja lopulta joen toista puolta takaisin itään. Teknisesti helppo ja kuitenkin mielekäs reitti. Alussa Länsimäessä muutama satametrinen röykkyistä tykkitietä. Mutta ilmoittakaa asap tuohon alle, jos jotakuta kiinnostaa moinen humputtelu. Ellei klo 17 mennessä mitään kuulu, jätän minäkin sikseen.
    * * *
    P.S. Kello 17:31 lisättyä: OK, tähdätään sitten lauantaiaamuun. Kello 10 Mustavuoresta. Reitti: esimerkiksi Dirty Sipoon eteläinen lenkki, mutatis mutandis (85 km Mustavuoresta Mustavuoreen)? Vai ollaanko niin hulluja että lähdetään Bembölen kautta Karkkilaan jo puolitoista tuntia aikaisemmin?
    Trollberga muokkasi tätä : 06.10.2016 at 18.29

  8. #668
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Ennakkospeksi lauantaiaamulle tai jollekin toiselle aamulle, eli ehdotus nro 2: Alkupuoli seurataan Dirty Sipoon eteläistä lenkkiä, mutta Boxintielle tultaessa käännytäänkin etelään, kierretään pieni ketunlenkki Sefferinsuontien ja Kvarnängintien kautta, palataan Boxintielle, käännytään kohta Pohjoiselle Boxintielle (hiekkatie) ja etsitään sieltä (ehkä GPS-laitteen avustamana) legendaarinen oikotie Uudelle Porvoontielle (legendaarinen, koska muistan siitä olleen joskus puhetta), ajetaan pieni siirtymä länteen, sitten radanvartta pohjoiseen, ja niin edelleen ja niin poispäin, Lemminkäisen temppelin kautta takaisin Mustavuoreen: Etelä-Sipoon soraseikkailu, 78 km. Osa reitistä on minultakin scouttaamatta, joten en mene takuuseen, etteikö jossain jouduta kääntymään kannoillamme ja muuttamaan suunnitelmaa hieman. Joku muu saattaa tuntea nuo minulle vielä tuntemattomat osuudet paremmin. Reittiin sisältyy ainakin yksi lyhyt jalkautuminen, kun oikaistaan kinttupolkua Kilpilahdentieltä Storbetesvägen-nimiselle metsätielle.

    Ilmoitelkaa, jos moinen hiekkatie-/cyclocross-seikkailu kiinnostaa. Sunnuntaina on vuorossa Herttoniemessä VPCX-kisailua.
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

  9. #669
    Mä voisin olla potentiaalinen perässäajaja, teknisissä paikoissa jalkautuja ja muun porukan odotuttaja. Mutta kyllä mulle joku muukin eli ihan perinteinen maantieurpojen kenkiälikaamaton herrasmieshiekkatielenkkikin käy.

    Maantielenkkihän lähtee (sikäli kuin parkkiksella on lähtijöitä) normaalisti klo 10. Cyclocrosslenkeille ei ole tälle kaudelle sovittu lähtöaikaa, joten sen määräämisprivilegio kuuluu kai itsestäänselvästi lenkin speksaajalle? (Voi se tietenkin olla sama kuin kapearenkaisimmillakin, sekoittumisen vaaraa ei pahemmin liene.)

  10. #670
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    20
    Mulle taitaa olla liikaa Karkkilan lenkki yhdistettynä yli 50 km siirtymät Bemböleen joten voisin ajella sinne itäänpäin ja liittyä porukkaan mukaan jos sieltä siis joku/ jotkut ovat crossarilenkille lähdössä. Teknisimmät osuudet, mikäli niitä on, voivat jäädä myös multa ajamatta. Lähtöpaikka (östersundomin Siwa ehkä) ja aika?

  11. #671
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Lähtöpaikka on sama kuin maantielenkeillä eli kello 10, aika taas Mustavuoren parkkipaikka. Nähdään silloin ja siellä. Sorry, en saa koordinaatteja tähän nyt, mutta lisään karttalinkin aamulla, jos tarpeen. Tosin se näkyy myös noissa RWGPS-linkeissä.

  12. #672
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    20
    Jos ohitatte Siwan niin voin hypätä matkalla kyytiin. Jos ette niin yritän löytää tieni mustavuoreen.Näillä näkymin kuitenkin tulossa mukaan.

  13. #673
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Östikan Siwalta voi ilman muuta hypätä kyytiin. Aloitetaan hiekkatiehinkkaus jo Vuosaaressa eli ei tulla ihan suorinta reittiä, mutta eiköhän me olla Siwalla joskus varttia yli.

    Mustavuoren kohtauspaikka: https://goo.gl/vlwA1L

  14. #674
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    20
    Tulossa siwalle, nyt lähden tikkurilasta

  15. #675
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    No niin, kiitos kvartetiksi jo heti kättelyssä typistyneen kvintetin muille jäsenille, hauskaa oli niin kauan kuin sitä kesti; reittimestarin matka katkesi mekaaniseen ongelmaan, josta saan syyttää omaa piittaamattomuuttani (ja SRAM Rival -etuvaihtajaa, jonka tyyppivika [??] lopulta aiheutti mm. ketjun vääntymisen pilalle). Autokyyti reitiltä onneksi järjestyi suht helposti ja nopeasti.

    Reitti oli osittain uusi minullekin; olisi ehkä syytä pahoitella pusikko-osuuksia, ellen olisi niistä jo ennalta varottanut. Haastavin taival taisi olla umpeenkasvanut polku Pohjoisen Boxintien itäpäästä Uudelle Porvoontielle (tai Helsingintietähän se siinä kohdassa jo on, Porvoon puolella kun ollaan), mutta siitäkin näppärimmät ja osuvimmin kalustonsa valinneet suoriutuivat ajamalla. Polku Kilpilahdentieltä ylös kalliolle, josta länteen päin laskeutuu Storbetesvägen, ei sentään tainnut keneltäkään ihan jalkautumatta mennä.
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

  16. #676
    Kiitokset kipparoinnista, hieno lenkki!

  17. #677
    Mä nostin heti alussa "Jää omalle lenkille!" -kortin, sillä renkaat olivat oudon huonosti rullaavat, jalat ihmeen voimattomat ja pääkin kumman väsähtänyt. Kahden viimeksimainituin toivoin kohentuvan hissuksiin ajamalla, muttei siinä mitään tapahtunut. (Östersundomin) Kartanon puistotiellä olin jo todennut varmaksi sen että takarengas tyhjenee hiljakseen, mutta en jaksanut enkä viitsinyt kuin pumpata sen verran ilmaa että keplottelin kotiin saakka.

    Jäljelle jääneellä kvartetilla kulki niin hyvin että sen loittonemista oli kiva hetki katsoa eikä tuntenut itseään yhtään jengin petturiksi...


    No, nyt on syöty, levätty ja vaihdettu nappularenkaat vähän hiekkatierullaavempiin (eli Contin Cyclocross Speedeihin) joten eikun reippain mielin lenkille! Sunnuntain speksi on melko yksinkertainen; klo 10 lähdetään Mustavuoresta, siirrytään Maunulan majalle josta klo 11 starttaa 70 km hiekkatielenkki maantiemiehille ja lopuksi palaillaan Mustavuoreen tai kuka kunnekin.

  18. #678
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Päivitin vähän reittiä Etelä-Sipoon [ja vähän Länsi-Porvoonkin] soraseikkailu ja reitin kuvausta, pantuani ilolla merkille, että sitä ovat jo ehtineet seuraamaan muutkin kuin lauantain Mustavuori-lenkille mukaan ehtineet: https://ridewithgps.com/routes/17040098

    Osittainhan tuosta reitistä täytyy kiittää Luis Frailea, Dirty Sipoo 130 -tapahtuman isää. Ja Samuli K:ta, joka esitteli viime syksynä muutaman reitille kuuluvan erikoiskokeen.

    Täytyypä pistää cyclocross-pyörä ajokuntoon ensi viikonloppua ja uusia kujeita varten.
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

  19. #679
    Ipa Guest
    Rengaskysymys: Mahtaisko teidän normilenkillä pärjätä Contin Cyclocross Speed renkailla vai olisko parempi olla nappulampaa rengasta alla? Nimittäin tuollaiset Contin renkaat oli cyclossa ensiasennusrenkaina, mutta vaihdoin ne miinakentän kestäviin Marathon Plussiin. Varastosta löysin myös vanhasta hybridistä peräisin olevat 44 mm Maxxis nappularenkaat. Nekin sopivat cycloon pyörimään, mutta olivat jotenkin kömpelön tuntuiset tämänpäiväisellä työmatkalla. En viittis ryhtyä rengasostoksille, kun mun osallistuminen näille cc-lenkeille on epävarmaa.

  20. #680
    Me vastaamme (s.o. minä vastaan omasta puolestani): On pärjättävä! Kuten pari viestiä ylempänä juuri kerroin vaihdoin Schwalbe CX Prot eli huonosti rullaaviksi kokemani nappularenkaat paremmin rullaaviin ja hiekkateille sopivampiin viilakuviorenkaisiin eli Continental Cyclocross Speedeihin enkä aio vaihtaa kuin nastarenkaisiin sitten kun on niiden aika.

    Oma kokemus on että nappuloita ei tarvita kuin mudassa ja ruoholla. Pehmeällä hiekalla tarvitaan ennen kaikkea leveyttä ja silloin kun on liukasta esim märkiä juuria rengas karkaa yhtä lailla alta oli nappuloita tai ei, ainoa mikä voi auttaa on alhainen paine (eli käytännössä renkaan leveys ja/tai "tubelessness"). Jos 95-99% lenkistä on sellaista missä Cyclocross Speed on joko omimmillaan tai toimii tyydyttävästi, ne 1-5% voi joko yrittää selvittää jotenkin tai jalkautua sovinnolla. Porukka saa luvan odottaa (tai jos se on sillä päällä, se ei odota - mutta vielä en ole sellaista päivää nähnyt ettei olisi odottanut).

    PS On mullakin vielä 35-milliset Rocket Ronin, toinen aivan käyttämätönkin. Jos on tiedossa jotain jossa ne olisivat suositeltavampi valinta voin poikkeuksellisesti harkita poisjäännin sijaan vaihtoa niihin, mutta noin yleisesti mä uskoisin että - vaikka meillä onkin nyt vahva faktio jolla on mielipiteensä siitä mikä on hauskaa cyclocrossajoa - me ei olla viemässä ketään ainakaan etukäteen varoittamatta nin "tekniselle" reitille eikä niin hankaliin olosuhteisiin että Cyclocross Speedeillä ei pärjäisi. Ja jos ei pärjää, niin sittenhän meitä on kaksi...

    PPS CX Proiden huonoon rullaavuuteen löytyi muuten selityskin kun otin ne pois vanteilta: mä olin joskus viime vuonna laittanut niihin sepelikauden alettua pistosuojanauhat, minkä olin täysin unohtanut tai oikeammin muistin että ne olisivat olleet toisilla kiekoilla olleiden Rocket Ronien alla).

    PPPS Enkö mä muuten saa yhtään kredittiä siitä että mä kerroin Samulille siitä Pohjoisen Boxintien ja nimettömän, Uudelle Porvoontielle vievän tienpätkän välisestä kärrytiestä (ja kehuin sen toiseen suuntaan a̶j̶a̶n̶e̶e̶n̶i̶ rämpineeni)? Kyllä mä mielestäni jonkinlainen instigaattori siltä osin olen!

  21. #681
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Trollberga Katso viesti
    Osittainhan tuosta reitistä täytyy kiittää Luis Frailea, Dirty Sipoo 130 -tapahtuman isää. Ja Samuli K:ta, joka esitteli viime syksynä muutaman reitille kuuluvan erikoiskokeen.
    JA AIVAN ERITYISEN lämmin kiitos kuuluu tutkimusmatkailija Sir Kuovipolulle, joka on virtuaalisen leirinuotiomme hämyssä kertonut meille muutamalle onnekkaalle tarinoitaan unohduksiin jääneestä ja vuosien varrella lähes umpeenkasvaneesta reitistä Pohjoisen Boxintien ja Uuden Porvoontien välillä.

  22. #682
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Ja mitä tulee rengaskysymykseen, komppaan Kuovipolkua. Renkaan kuviota tärkeämpi asia pidon kannalta on riittävän matalat rengaspaineet. Tavallisilla avorenkailla raja tulee, ikävä kyllä, aika pian vastaan: minulla tuppaavat sisurit puhkeilemaan, jos pudotan Open Tubular -tyyppisten Challenge Grifo -nappulakumieni paineet alle kolmen barin, ainakin takarenkaan osalta. Edessä olen pärjäillyt 2,7-2,8 barilla. Oikeat cyclocross-kuskithan ajavat ainakin kisansa tuubirenkailla ja todella matalilla paineilla. Mutta silloin, kun ajetaan hiekkateitä tai suht tasaista ja kovaa alustaa, paineitakin voi tietysti pitää enemmän, ilman että ajosta tulisi hankalaa ja holtitonta ping-pongia.

  23. #683
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Ja vielä: lauantaisella lenkillä meistä yhdellä oli oikeastaan vain hieman tavallista leveämmät maantierenkaat cyclocross-pyörässään, sekä maantiepolkimet ja -kengät (sopivathan ne hiekkatielenkille vallan mainiosti, mutta reittiin kuului pari talutettavaa pätkää, jolloin ne tietysti ovat mahdollisimman epäkäytännölliset). Viime syksynä Dirty Sipooseen osallistui ainakin yksi kuljettaja maantiepyörällä. Ja Kuusijärven cyclocross-kisassa, jossa sentään ajettiin mm. pehmeässä rantahiekassa, hirveätä vauhtia kaahasi muuan fiksikuski kapeine katurenkaineen. Pystyssä pysyen.

    Syrjäisemmillä metsä- ja peltoteillä pätee tavallistakin velvoittavammin se periaate, ettei ketään jätetä Sipoon susille.

  24. #684
    Ajattelin ajaa hiljaisen ja helpon, vähintään 4 h:n cyclocross-lenkin huomenna sunnnuntaina. Lähtö Mustavuoresta 10:00.

  25. #685
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wadenstrom Katso viesti
    Ajattelin ajaa hiljaisen ja helpon, vähintään 4 h:n cyclocross-lenkin huomenna sunnnuntaina. Lähtö Mustavuoresta 10:00.
    Mukana! Onko reitistä ajatuksia? Kuovipolulla oli katsottuna muutama houkutteleva polku...
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

  26. #686
    Väkeville jaloille ne (muutamat) nousutkin ovat varmasti helppoja ja vaikkeivat olisikaan, jäljethän on tehty (myös) sitä varten että niistä saa innoitusta lenkeille.

    Mutta mä vielä arvuuttelen sen kanssa lähdenkö Mustavuoresta (a) viime sunnuntaiseen tapaan Maunulan majalle (josta lähtee Ralfin speksit täyttävä porukkalenkki), (b) Itä-Helsingin porukan omalle lenkille (kunhan se täyttää nuo speksit) vai sittenkin (c) maantielenkille (koska se pyörä on valmiiksi pas...likainen) jos vain semmoinen ajetaan.

  27. #687
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Mustavuoresta kello 10 lähti kaksi sinnikästä aamukostealle asfaltille ja kolme hiekkateille, metsä- ja peltoteille, vähän jopa umpeenkasvaneelle polulle. Kahdella oli kalustona cyclocross-pyörä, yhdellä täysjousitettu maasturi. Reitti oli hieman tuunattu muunnelma viikon takaisesta CX-seikkailusta, pyrkimyksenä karsia kestopäällystetyt siirtymät minimiin. Mutaa tarttui pyöriin ja kuskeihin oikeastaan ensi kertaa tänä syksynä semmoinen kerros, että saattoi kehua ajaneensa tiettömilläkin taipaleilla. Selvittiin yhdellä rengasrikolla, muutoin ei juuri maltettu pysähdellä. Kerrassaan mainio, reipas neljän tunnin lenkki.
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

  28. #688
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Hyvännäköinen reitti, onko siinä matkalla mitään pihapiirejä? Viimeksi joku huomatteli kun tuosta Östersundomin kartanon läpi ajelin.

  29. #689
    Pihapiirejä kyllä kunnioitetaan eli on ainakin pari muuten mukavaa sivutiekiemuraa joita ei ajeta sen takia että tiet yhdistävä pätkä kulkee käytännössä jonkun pihapiirin kautta.

    Östersundomin kartanossahan toimii ratsastustalli, joten kyseessä on voinut olla joku sen asiakaskin joka on kokenut pyöräilijät hevosia säikäyttävinä ja ratsastajia häiritsevinä tungettelijoina. Kartanon puistotietä on kuitenkin ajettu niin kauan kuin muistan enkä tunne ainuttakaan tapausta jossa isäntäväki tai tallihenkilökunta olisi huomauttanut läpikulun kieltävistä liikennemerkeistä, liiallisesta vauhdista tai ylipäätään mistään,

  30. #690
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Hyvännäköinen reitti, onko siinä matkalla mitään pihapiirejä? Viimeksi joku huomatteli kun tuosta Östersundomin kartanon läpi ajelin.
    Hyvä kysymys ja vieläpä ajankohtainen tämän päivän lenkin suhteen.

    Östikan kartanon yksityistiellä on ainakin syytä olla tarkkana ratsukoiden kanssa eli jutella rauhaksiin takaapäin lähestyessä. Tallilla on ainakin yksi hevonen, joka taitaa vähän pelätä pyöräilijöitä. Hyvä varmasti olisi myös tilaisuuden tullen pysähtyä vaihtamaan pari sanaa kartanon väen kanssa ja kysyä heidän mielipidettään polkupyörällä läpiajamisesta. Itse tulkitsisin, että jokamiehenoikeus sallii tuon tien käyttämisen pyöräilyyn. Tänään tallilla oli paljon väkeä ja joku muistutti ohi ajaessamme, että hevonen saattaa säikkyä; niinpä ajeltiin hissukseen ja juteltiin rauhoittavasti, joten tilanne sujui ongelmitta.

    Sefferinsuontieltä lähtevä jännä nurmikkopolku kulkee Kvarnängintien päässä maatalon pihapiirin läpi. Tänään polulla kulki pariskunta, jota ohittaessamme kysyin, saako tästä ajaa läpi. "Kyllä", vastasi vanhaherra ja rouvakin naurahti ystävällisesti, että eihän siitä mitään haittaakaan ole. Mustavuori-trion sipoolaistaustainen jäsen totesi puolestaan, että tuo reitti taitaa toimia latupohjana ja että Sipoossa ladut monesti kulkevat pihapiirien läpi, eikä se tunnu olevan mikään ongelma.

    Huomaavaisuudella ja ystävällisyydellä pääsee jo pitkälle näissä asioissa.

    P.S. Lisäsin tuonne reittikuvaukseen vielä muutaman huomion: https://ridewithgps.com/routes/17192026
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •