FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 307 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 207 257 297 305 306 307 308 309 317 357 407 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.181 - 9.210 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #9181
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Ylitin valo-ohjatussa risteyksessä kadun vain huomatakseni, että tietöiden takia en voi jatkaa haluamaani suuntaan. Toki valot ehtivät jo vaihtua joten piti odottaa valojen vaihtumista vihreäksi. Ylitin kadun uudestaan, odotin seuraavien valojen vaihtumista ja isojen valojen vaihduttua vihreäksi tajusin, että näihin valoihin pitää painaa nappia. Odottelin siis yhden valokierron sen päälle, ylitin kadun ja odotin vielä vähän lisää että kolmannet valot vaihtuvat vihreäksi. Varsin sujuvaa kun on kyse siis valo-ohjatussa risteyksessä vasemmalle kääntymisestä..

  2. #9182
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    401
    Olipas taas aikamoista.

    Vastaan käveli rivillinen ihmisiä, joista yhdellä koira. Tangossa oli ihan kiitettävästi valovoimaa, mutta jotenkin nuo tumpelot silti onnistuivat olemaan väistämättä, joten jouduin koukkaamaan nurmikon kautta samalla toki huutaen, että mitähän vittua nyt oikein. Onneksi oli cyclocrossari, niin ei tarvinnnut pysähtyä.

    Käsittämätöntä. Miten nuo riemuidiootit oikein halusivat tilanteen päättyvän, kun kukaan tee liikettäkään väistääkseen ennen kuin kaksi metriä ennen kohtaamista? Päällekö olisi pitänyt ajaa?

  3. #9183
    Tulin risteykseen, jossa valot oli vaihtumassa. Ensimmäisenä oleva Bemari oli "unohtanut" vilkun, mutta huomasin, että auto oli sellaisessa asennossa, että saattaa olla kääntymässä, joten osasin olla varuillani. Lukkojarrutus pelasti joko hengen tai suojasi jonkin sortin vammautumiselta. Harmittaa kun pyörässä ei ole tööttiä...

  4. #9184
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Ravindolas
    Viestit
    654
    Tää nyt on enemmänkin avautumista vaikeista liikennejärjestelyistä:

    --

  5. #9185
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Siis tuossa todella on laitettu kolmio vain kuvan suunnasta saapuville? Mahtaa olla melkoista arpomista tuossa kulkeminen.

  6. #9186
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Ravindolas
    Viestit
    654
    Joo. Pistin kyselyä kuntaan että onko tuo nyt ihan loppuun asti mietitty, katotaan jaksavatko vastata.
    --

  7. #9187
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.121
    Muutenkin outo veto (autoilijan kannalta), kolmio ilman risteävää ajorataa


  8. #9188
    Eihän se kolmio ennen risteävää ajorataa ole kuin suomessa hyvin harvinainen käytäntö. Kuvassa tosin on pelkkä suojatien raidoitus, joka hieman indikoi että molemmin puolin olisi jalkakäytävä. Laittamalla kolmio kahden pyöräilijöistä varoittavan lisäkyltin kanssa ennen suojatieraidoitusta (ei pt:n jatke), on merkintä vähintään arvoituksellinen, ellei sitten tarkoitus ole taata alle 12v lapsille etuajo-oikeus toisesta suunnasta tulevien autojen osalta. Tuo paikka siis kuvan perusteella näyttää aivan siltä että etenkin vasemmalla puolella olisi pelkkä jalkakäytävä, ja oikeallle sitten vie oma tiensä jonka status ei ole täysin selvä, sillä se on korotetun tien osan eli jalkakäytävän takana.

  9. #9189
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Pyörätien jatke -maalauksen kanssa ei ole kiirettä, vuoden 2017 loppuun mennessä oltava. https://www.liikenneturva.fi/fi/ajan...i-ole-suojatie Turha tuijotella vielä raidoituksia. Kelvi todennäköisesti jatkuu vasemmalle. Ehkä vielä vilkkaasti liikennöity. Omaan silmään ottaa tuossa vain se, että "etuoikeutetulla" väylällä on korotukset, mutta "väistävät" voivat ajaa ilman töyssyjä vauhdilla.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  10. #9190
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Ravindolas
    Viestit
    654
    No kuulkaahan. Olettaen, että liikennemerkit ovat siellä missä pitää niin:
    Kuvan suuntaan kulkiessa vasen väylä on jalkakäytävä.
    Kuvaajaa kohti tullessa kyseessä onkin kevyen liikenteen väylä.
    Oikeanpuoleinen kadun viereinen väylä on jalkakäytävä molempiin suuntiin.
    Oikealta tuleva risteävä väylä on kevyen liikenteen väylä.
    Kuvassa näkyvän työmaa-aidan ilmestymisen myötä klv:n merkki toiseen suuntaan katosi, eli oikealle mennessä risteävä väylä onkin jalkakäytävä.
    Risteävä väylä ei jatku vasempaan, siellä on tori.
    --

  11. #9191
    Ninjat alkanut taas häiritsemään. Tämän aamun sumu lisäsi mukavasti haastetta... Myös vaikka polkupyörässä ei takavalo ole pakollinen, niin mielestäni nykyään ei ole mitään syytä olla käyttämättä/hommaamatta sitä, koska niitä saa ostettua alle 5€ hintaan.

  12. #9192
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    ^ Joo. Ite vielä aamuisin kuuden kantturoissa koiria ulkoiluttavana törmännyt tuohon ilmiöön. Täällä Espoon Erityistalousalueella, jostain syystä läheisen ulkoiluväylän valaistus sammuu 06.00. Keskellä metsää on tuolloin aika pimeää ja sumuista. Itellä heijastinliivit, kädessä fikkari ja koirien pannoissa LEDit. Hauskin oli valoton "polkupyörä-ninja" joka huikkasi ohi ajellessaan kiitoksen kun meidät näkee niin hyvin - toisin kuin itsensä ilmestyessään yht'äkkiä keskeltä pimeyttä ja sumua. Kiva tietty kun kiittää, mutta voisi ajatella omaakin toimintaansa.

  13. #9193
    Moni varmaan ajattelee vain siltä kantilta että ilman valoja väistää itse muita, unohtaen että klv:llä ajonopeudet vaihtalee noin -40 - 40km/h välillä.

  14. #9194
    Blackborow Guest
    Mikähän siinä on, että jalankulkija pitää ohittaa hihaa hipoen. Kävelin tänään viitisen kilsaa asioille niin monta ihan enemmänkin ajavan näköistä suharia veti aivan hihaa hipoen ohi, vaikka olin ihan väylän oikeassa laidassa ja tilaa olisi ollut kauempaakin ohittaa. Onko se siinä, että sitä pyörää ei hallita ja saada käännettyä työmatkatemmon tiimellyksessä vai mikä lie.

  15. #9195
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Mikähän siinä on, että jalankulkija pitää ohittaa hihaa hipoen. Kävelin tänään viitisen kilsaa asioille niin monta ihan enemmänkin ajavan näköistä suharia veti aivan hihaa hipoen ohi, vaikka olin ihan väylän oikeassa laidassa ja tilaa olisi ollut kauempaakin ohittaa. Onko se siinä, että sitä pyörää ei hallita ja saada käännettyä työmatkatemmon tiimellyksessä vai mikä lie.
    Vauhti tuntuu kovemmalta kun ajaa vähän tarkemmin.

    nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

  16. #9196
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Taitaa samat heput ohittaa myös fillaristin yhtä läheltä. Vaikuttaisi, että ajavat kuvitteellisen keskiviivan tuntumassa koko ajan, joten reunassa kulkijoiden takia ei sitten tarvii ohjausliikkeitä tehdä. Pyöräilijänä voisi tietysti ajaa rinnalla/perässä hetken ja tivata syytä, mutta en ole vaivautunut, vaan pyrin vain pitämään oman ajolinjan vakaana.

    Toissapäivänä oli juuri tilanne, joka sopi myös kategoriaan "pitkän suoran ainoat kolme kulkijaa kohtaavat kaikki samassa kohtaa". Vastaantulijalla oli itseäni leveämpi marginaali väylän reunaan, joten ohittaja meni aika lailla hihan tuntumassa. Eipä voi ko. kaveria liikennesilmästä kehua, mutta taas kun itse välttää yllättäviä liikkeitä, niin kyllä se siitä...

  17. #9197
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Moni varmaan ajattelee vain siltä kantilta että ilman valoja väistää itse muita, unohtaen että klv:llä ajonopeudet vaihtalee noin -40 - 40km/h välillä.
    Varmaan sama ilmiö, miksi jalankulkija ei käytä heijastinta. Kävellessä tuntuu, että kaiken näkee riittävän hyvin. Ratin tai jopa ohjaustangon takaa katsottuna vaikutelma on kuitenkin täysin erilainen. Kapasiteetti ei kuitenkaan riitä siihen, että osaisi asettua toisen asemaan.

  18. #9198
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Taitaa samat heput ohittaa myös fillaristin yhtä läheltä. Vaikuttaisi, että ajavat kuvitteellisen keskiviivan tuntumassa koko ajan, joten reunassa kulkijoiden takia ei sitten tarvii ohjausliikkeitä tehdä. Pyöräilijänä voisi tietysti ajaa rinnalla/perässä hetken ja tivata syytä, mutta en ole vaivautunut, vaan pyrin vain pitämään oman ajolinjan vakaana.
    Samaan sarjaan kuuluu tämä kuin edellinen heijastinkommenttini. Sääntöjen rikkomisen kuten normaalinkin liikenteen toimivuuden edellytys on ennakoitavuus. Ja sehän syntyy siitä, että muut noudattavat sääntöjä eli ajavat/kulkevat ennustettavasti. Oletusarvona on esim. jalankulkijan eteneminen suoraan, kuten siihenkin saakka on tapahtunut. Tällöin teknisesti ei ole temppu eikä mikään pyyhkäistä pölyt toisen hihasta. Mutta arvas, kun samaan aikaan sattuukin paikalle kaksi vapaamatkustajaa. Alkaa mahdoton kina siitä, miksi toinen teki kuten teki, vaikka molemmat on väärässä.

    Surkuhupaisaa onkin tässä nimenomaan se, että sääntöjen vastainen tai muuten vain kyseenalainen tapa toimia perustuu toisten käytöksen ennustettavuuteen. Itse ei kuitenkaan suostuta liikkumaan muiden silmissä ennustettavasti, vaan ikäänkuin asetutaan muiden yläpuolelle. Onko kyse puhtaasti tyhmyyden huipentumasta vai jostain valtapelistä, sitä en osaa sanoa.

  19. #9199
    Liittynyt
    11/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    145
    Hihojen hipomisesta tuli mieleeni viime viikolla kohtaamani tilanne. Meitä oli kolme samaan suuntaan menevää polkupyöräilijää, joista yksi ohitti hitaampaa ja samaan aikaan takaa tuli kolmas ohittaen kaksi rinnakkain hetkellisesti olevaa polkupyöräilijää.

    Tänään olikin sitten yllättävä tilanne kun henkilöauto kääntyi oikealle eteeni. Valoristeys, jossa ajoradalle ja risteävän ajoradan pyörätienjatkeelle / suojatielle oli vihreät valot samaan aikaan. Jarrut <3 Varmaankin perinteinen tilanne, että vihreä valo => ei väistettäviä, vaikka eihän se sitä tarkoita.

  20. #9200
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Työmatkapyöräilyn ilosanomaa kokiessa hieman ahdisti ja tunsi itsensä ns kakkosluokan kansalaiseksi. Paikoin tuntui taas kuin olisin näkymätön, mutta erikoisemmat tilanteet oli tieremppojen kohdilla. Siltatyön takia oli näköjään kuorma-auto jouduttu ajamaan kelville estäen etenemisen. Siinä vähiten huonoa etenemisväylää harkitessani työ_ukko lompsi paikalle ja tokaisi että "siitä sitä sitten pitäisi mennä...(tauko) pyörää taluttaen." Tuumailin että niin varmaan joo ja aloin kääntämään pyörää ajoradan suuntaan kun ukko ääntään korottaen kivahti että "ÄLÄ MENE SINNE TIELLE!" Minä että mitähelv..? Vissiin siellä sitten pelätään sitä, että jotain sattuu ja heidän vastuulleen laitetaan. Se vaan, että ihan vieressä on suht rapsakan mäen alla alikulkutunnelin takana toinen kuorma-auto keskellä kelviä ilman mitään varoituskylttejä. Siellä ei varmaan sitten niin väliä jos joku mamma sattuu pamauttamaan vauhdilla kuorma-auton keulaan?

  21. #9201
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Kaikkeen liittyy aika.

    Ei voi hidastaa tai jarruttaa koska menettää aikaa.

    Tai sitten, jarrupalat on liian kalliit.

    Ei, kyllä se on aika.

    Ja vähä ehkä itserakkaus.

    Ehkä.

    Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

  22. #9202
    Siinä on se pieni ero, että fillaristi ei haluaisi kuitenkaan muuttua jalankulkijaksi muutaman sadan metrin välein, mutta työmailla taas asia nähdään että "kyllä sitä nyt voi kerran pyörää taluttamaan ryhtyä". Ylipäänsä monessa paikassa ajatellaan että onhan fillaristilla aikaa taluttaa pyöräänsä kun kerran harrastaa. Ei nähdä sitä että ihan samat raivohullut kaverit on pyörän selässä kuin mitä autoilijatkin, eli jos ruuhka-aikaan pannaan länsiväylä poikki, tai vaikka nopeusrajoitusta lasketaan 100 -> 80km/h, niin kyllä palautetta sataa. Eiköhän suurin osa halua vain mahdollisimman nopeasti perile.

    Muutenkin on kyllä ihan käsittämättömiä mistä työmaalla ajatellaan fillaristin menevän. Viime aikoina on sentään alkanut näkemään jonkun työmiehen näyttävän koneen kuljettajille merkkejä että on fillaristi tulossa, mutta pyöräilijänä taas monesti noiden merkinnannot eivät ole kovin näkyviä. On sitä joku kerta kannettu pyörää kun ei ole huteran näköisen ojanreunuksen vierestä upottavalla pinnalla ajella kun työkoneeseen on se fillarin leveys matkaa, eli horjahdusvaraa ajaessa ei ole. Pyörää kantaessakin meinasi livetä ojaan kun joutui kävelemään niin reunassa että fillarin kanssa mahtui. Yleensä ottaen olen alkanut hyödyntää ajorataa kiertämiseen jos se on järkevästi mahdollista, mutta tuossa keississä lähin kiertoreitti olisi ollut 3-5km jos ei metsäpoluille olisi retkipyörällä yrittänyt.

  23. #9203
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    ^Samoilla linjoilla. Ymmärrän täysin, että siltatöitä tai muita tieremppoja varten se nosturi tai muu kuorma-auto pitää laittaa työn tekemisen kannalta parhaaseen paikkaan. Sitä en hyväksy, että joku työ_ukko alkaa tiuskimaan, jos en sen typeryyksiä noudata. Tuossa tapauksessa ei todennäköisesti olisi edes mahtunut fillaria taluttamaan järkevästi kun puksuttavan kuorma-auton ja ajoradan erottavan aidan välisessä alle metrin levyisessä tilassa oli vielä joku toinen työmies jotain hommaa tekemässä. Vajaa 100 metriä ajoradalla, jossa 30km/h rajoitus ja takaisin kelville, mikä suurrikollinen olinkaan.. Miten se olikaan siis jos kelvi ei ole ajokuntoinen tai turvallinen jne...

    Mitä sitten tulee tuon yhden mielikuvitushahmon provoiluihin, niin en ymmärrä miten se vaan saa jatkaa palstalla trollaamistaan. Nytkin tarkoituksellista vääristelyä ilman mitään järkevää sanottavaa. Mutta foorumin säännöissä ei näköjään kielletä trollaamista niin meno vaan jatkuu vai onko se joku ylläpidon oma vitsinsä..?

  24. #9204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    ukko ääntään korottaen kivahti että "ÄLÄ MENE SINNE TIELLE!" Minä että mitähelv..?
    Helsingissä tämä on valitettavasti nykyään päivittäinen toimintatapa. Pasilan katastrofialueella on oikein erikseen ukot tällaista kyttäämistä varten. Sama firma taitaa touhuta etelämmässäkin, kun mm. Mäntymäentien risteyksen työmaalla on alkanut esiintyä samanlaista huutelua 100+ kg työmaaäijien toimesta.

    Sen sijaan Olympiastadionilla seisoskeleva tikkarimummo on oikein asiallinen, hänelle kiitokset ansiokkaasta kuorma-autojen seisauttelusta.

  25. #9205
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Ei tarvitse ihmetellä, miksi muutamat tukkivat kelvin jatketta autoillaan kun pääsin väittelemään autokoulun ukon kanssa aiheesta. Oppilas länttäsi mersun täydellisen keskellä viivoitusta ja kun sivuoven viereen jouduin pysähtymään niin tämä autokoulun ukko veivaa ikkunan alas ja alkaa mussuttamaan siitä "miten on pakko koska ei muuten näe". Ei vissiin nähnyt mitään korjattavaa suorituksessa. On se nyt kumma, kun kovin monen muun ei tarvitse tehdä noin. Seuraavaksi kun mulkku alkaa kyselemään että soittaako poliisin paikalle kertomaan miten asia on niin meinaa jo mennä kuppi nurin totaalisesti ukon tapaan suhtautua asiaan ylimielisellä "minätiedänkaiken"-tyylillä. On se nyt vaikeaa tämä työmatkapyöräilyn ilosanoma, kun pitää näköjään taas laittaa kamera pyörään.

  26. #9206
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Missä liittymässä tuo tapahtui? Laitatko googlemapsilla linkin?

  27. #9207
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    https://www.google.fi/maps/@61.68791...7i13312!8i6656

    Ristimäenkadulta eli tuolta vasemmalta tuli ja vasemmalle oli kääntymässä. Kyseisen autokoulun julkisivukin näkyy kuvassa vähän tuonnempana. Autoilin itse töiden takia tuon saman operaation kahdesti eikä tarvinnut kummallakaan kertaa pysähtyä viivoituksen päälle. Kyllä se onnistuu kun vaan vähän skarppaa. Tuossahan oli oppilas puikoissa, jolloin virheitä sattuu mutta sitä vartenhan se ajon opettaja on mukana, että voi kouluttaa. Nyt se näkyi keskittyvän "kouluttamaan" kevyen liikenteen edustajaa.

  28. #9208
    siirtyy ajoradalle fillarilla niin ei ole ongelmaa... Sanotaan että onhan siinä puolensa että auto ajaa mielummin tuohon päälle, kuin että kiihdyttää pyöräilijän päälle/eteen kun unohti katsoa toiseen suuntaan. Itseäni ainakin fillarilla pääsääntöisesti kuumottaa ajaa auton edestä vastaavissa paikoissa. Tänään viimeksi kiersin auton takaa kun näytti ettei välttämättä jätä tilaa, ja niinjän siellä neitokainen tuijotti kännykkää jos en ihan väärin nähnyt.

    Mutta... autokoulussakin voisi opettaa asiallista viestittämistä. Vaikka näkyvyydenkin takia ajaisi jatkeen päälle, niin ei mielestäni ole väärin pahoitella aiheuttamaansa haittaa. Vai jos autollakin pysähdyt vasemmalle kääntyessä toisen kaistan päälle odottamaan että pääset oikealle ajokaistalle, niin alatko mesoamaan niille jonka tien tukit, vaikka näkyvyys olisi heikko?

  29. #9209
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Mutta... autokoulussakin voisi opettaa asiallista viestittämistä. Vaikka näkyvyydenkin takia ajaisi jatkeen päälle, niin ei mielestäni ole väärin pahoitella aiheuttamaansa haittaa. Vai jos autollakin pysähdyt vasemmalle kääntyessä toisen kaistan päälle odottamaan että pääset oikealle ajokaistalle, niin alatko mesoamaan niille jonka tien tukit, vaikka näkyvyys olisi heikko?
    Tämähän se minua niin sapettikin. Siis se autokoulun ukkelin suhtautuminen asiaan. Virheitä sattuu, mutta kun ei voi myöntää. Sehän näyttäisi pahalta autokoulun oppilaan kannalta.

  30. #9210
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    ^Kai olet antanut kirjallisesti palautetta autokoulun johdolle?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •