HephaFillariGiantElectrobike
Sivu 42 / 72 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 32 40 41 42 43 44 52 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.231 - 1.260 / 2131

Aihe: Lapin polut?

Tän vuoden pohjoisen jopokeikka ohi.

Käytiin seuraava sessio
    - Su: Peera-Pältsastugan
    - Ma: Pältsastugan-Gappohytta-Pältsastugan + dyynit Rostan suunnas
    - Ti: Pältsastugan-Peera

Tuo Peera-Pältsa-Peera on vain 35km, mutta se oli selvästi rankempi kuin mitä

olimme kuvitelleet pehmeyden ja ötököiden vuoksi
    Itikkatilanne oli täysin päivä- ja kohdekohtainen.
    Mennessä tuolla Peera-Pältsastugan ötököitä oli enemmän kuin missään muistan nähneeni.

Noiden lisäks muutamia tossu- ja jopo- iskuja mm. Särkitunturille, Levin yli, Kätkälle sekä Hangaskuru-Latvamaja-Kukas.

Mukavaa puuhaa, aina, ötököistä ja kaatosateista huolimatta.
    Ai niin, lakkoja oli todella paljon!

Fotot

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mth Katso viesti
    Tän vuoden pohjoisen jopokeikka ohi.
    ...
    Hieno reitti ja hienoja kuvia. Yksi muunnelma lisää on Gappohytta-Rostahytta Isdalenin kautta. Ei kokonaan ajettava, mutta todella hienot maisemat. Väli Rostahytta-Pältsatuvat tulisi kyllä silloin ajettua väärään suuntaan (ylämäkeen).

www.yetirides.com
    www.instagram.com/yetinylund

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yeti Katso viesti
    Hieno reitti ja hienoja kuvia. Yksi muunnelma lisää on Gappohytta-Rostahytta Isdalenin kautta. Ei kokonaan ajettava, mutta todella hienot maisemat. Väli Rostahytta-Pältsatuvat tulisi kyllä silloin ajettua väärään suuntaan (ylämäkeen).
    Kiitos Yeti. Juu, itse asiassa sinun kirjoitusten ja kuvien sekä tämän blogin innoittamana tuonne lähdettiin ja skipattiin tuo Isdalen Pältsan massiivin ympäri, juurikin Gappo->Rosta->Pältsa tuli 1½v sitten suksittua vaellustelluilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Grr Katso viesti
    Tänään opin: Pikakartta osaa tehdä 1:50000 (näköjään mitä vaan välillä 5000-50000) kartat suoraan kun itse editoi mittakaavan urlin perään. Tossa tietty menettää mahdollisuuden säätää paikkaa käyttöliittymän avulla.
    Tää oli mainio havainto ja vinkki!

Kaiken lisäksihän osoiterivillä on keskipisteen korskat, karttaa voi siirrellä vaikka metri kerrallaan haluttuun suuntaan koordinaatteja editoimalla. Näppärästi sai tehtyä syysvaelluksen kartat tuollaviisiin.
    JackOja muokkasi tätä : 18.08.2016 at 11.54

Terveiset kaikille ketjun lukijoille! Olen pyöräillyt kesäisin Saariselän poluilla säännöllisesti vuosittain, kokemukset ovat olleet hienoja. Nyt edessä on muutto työn perässä pysyvästi Muonioon, pomo on puhunut alustavasti että töissä olleet ovat asuneet lähinnä Oloksella 10km Muonion keskustasta. Jotenka Hesan Keskuspuiston polut vaihtuvat tuollaisiin maisemiin...olisin kiitollinen tiedoista koskien noita maisemia, lähettelen varmasti sitten kokemuksiani myöhemmin tänne, ja autan mielelläni pohjoiseen päin tulijoitakin....
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

Siinähän on pallas - yllästunturin kansallispuisto vieressä. Et ois voinu paremmin duuni paikkaa valita

Ruotsin puolella on myös kansallispuisto. Merasjärven lähellä. Joskus käynyt pyöräkalalla siellä.

Onha siinä ihan lähipolkuja Oloksella ja Särkitunturilla. Tai Juuvanrovan kautta kulkevaa retkipolkua Ylläksen suuntaan. Ei tarvii autolla lähetä pyöräilemään.

"
    Ympäristöministeriö on vahvistanut Urho Kekkosen kansallispuiston ja Puljun erämaa-alueen uudet hoito- ja käyttösuunnitelmat.
    "

http://yle.fi/uutiset/uk-puiston_ja_...ellaan/9151890

"
    Tulevaisuudessa on mahdollista pyöräillä kansallispuiston merkityillä reiteillä sekä kuudella nimetyllä muulla reitillä.
    "

Jaa'a - koskahan nähdään, millä reiteillä?

Sitä odotellessa, ens vkolla Pöyristä

^

...ja kuljettaa matkailijoita moottorikelkoilla olemassa olevilla huoltoajoreiteillä.
    Minkähänlainen trafiikki tuosta käytännössä seuraa?
    Kesällä sit seuraavaksi mönkijäsafarit?

Jaa'a, mene ja tiedä, ehkä jonkin verran niitäkin tulee.

No mutta, hieman kun kaiveli, niin täältä löytyi vahvistettavana oleva versio UK-kansallispuiston HKS:sta (Huolto- ja Käyttösuunnitelma).

Sieltä löytyi linkki itse materiaaliin.

Kyseisen dokumentin sivulla 88 on toimenpiteet liittyen pyöräilyyn suunnittelualueella.

"
    Pyöräily sallitaan merkityillä reiteillä sekä seuraavilla reiteillä:
    - Kakslauttanen-Kopsusjärvi
    - Niilanpää-Suomunruoktu
    - Rajajooseppi-Anterinmukka
    - Kemihaara-Peskihaara-Keskipakat
    - Kemihaara-Mantoselkä
    - Matkailupalvelureitti Kemihaara-Rakitsat.
    Pyöräilyyn käytettävä reitti voidaan sulkea tai muuttaa perustelusta syystä (esim. luontokohteen suojelu, kulttuuriperinnön suojelu tai merkittävä haitta poronhoidolle).
    Talvipyöräily on mahdollista koko suunnittelualueella lukuun ottamatta huollettuja latuja ja Sompion luonnonpuiston reittien ulkopuolista aluetta.
    "

Viime to-la heitettiin päiväreissuja Hetan majatalosta käsin.
    Autolla kohteeseen, päivä ajoa ja illaksi valmiiseen pöytään.

Kelit näin syyskuun puolivälissä eivät paremmat olisi voineet olla.
    Yöllä inasen pakkasta, aamulla +3-5'C ja päivällä +10-13'C.
    Vettä ei satanut, tuuli ei puhaltanut ja aurinko paistoi.

Suot oli todella märkiä, ojissa reilusti vettä eli jalat oli märkänä kolme päivää, mutta se nyt kuuluu asiaan.

Kuvia
    https://goo.gl/photos/gvtWV6WzC2SWeA8UA

Reitit

Lavivaara-Syväjärvi-Hietakero / 40 km
    www.rastit.fi/4793

Kalmakaltio-Naltijärvi-PieniKermikkäpää-Palovaara / 66 km
    www.rastit.fi/4794

Näkkälä-Termisvaara-Pöyris-Ainuppivaara / 53 km
    www.rastit.fi/4795

"Kun UK-puiston hoito- ja käyttösuunnitelma saa lainvoiman, laatii Metsähallitus sen pohjalta kansallispuistoon järjestyssäännön. Järjestyssäännössä määritellään mm. eri aktiviteettien harrastajien mahdollisuudet kansallispuiston reittien käytössä." (Lainaus Ylen jutusta).

Kun UK-puiston uuden hoito- ja käyttösuunnitelman laatiminen kesti ns. iän kaiken ja ministeriön tekemä vahvistaminen siihen päälle otti vielä aikansa, odotan jännityksellä kuinka monta vuotta Metsähallitus saa kulutettua järjestyssäännön laatimisessa. Pääsemmekö ajelemaan laillisesti UK-puistossa maastofillareilla kenties jo tämän vuosikymmenen puolella?

Mth:n retki vaikuttaa hauskalta. Tosin aina ihmetyttää miksi porukat polkee siellä suossa Termisvaaran pohjoispuolella kun kuivakin reitti olisi.

Turhaan Liitiä tuskailet, ajoithan sää siellä jo jokunen vuosi sitten ilman lupaakin ja Lappihan on polkuja täynnä muuallakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mth:n retki vaikuttaa hauskalta. Tosin aina ihmetyttää miksi porukat polkee siellä suossa Termisvaaran pohjoispuolella kun kuivakin reitti olisi.
    Niin, Termiksen pohjoispuoli, emme huomanneet polun kääntymistä tunturiin ja kömmimme aidan vieressä suossa.
    Jaa miksikö ylipäätään lähdimme kiertämään Termistä? No kun en itse ollut aiemmin kiertänyt sitä.
    Kattelin noita Tapion reittejä
    https://www.google.com/maps/d/viewer...dLoLb8u3L8WQGI
    ja tosiaan putosimme kartalta, vaikka kaikki meistä on enemmän tai vähemmän suunnistajia

Mikähän tämä tönö on?
    http://kansalaisen.karttapaikka.fi/l...363131&lang=fi

tuo näkyi aika kauas.

En mä Termiksen kiertoa mitenkään moittinut, hauska lenkkihän se on. Olis vaan parempi reitti siinä ylempänä, vanhan poroaidan vieritse.

Pitääkin kysyä yhestä teidän fotosta kunhan oon koneella.

Eikö tuo tönö ole norskien autiotupa tms? Mikähän se sivusto olikaan jossa ne on listattu?

Turhaan Liitiä tuskailet, ajoithan sää siellä jo jokunen vuosi sitten ilman lupaakin ja Lappihan on polkuja täynnä muuallakin.
    Njaa.... mutta kun tykkään asustella ammattiliiton majalla (halpa hinta, hyvät tilat) keskellä Saariselkä cityä palvelujen äärellä. Enemmänkin minua ärsyttää valtionhallinnon äärimmäisen hidas toimintakulttuuri tai miksi sitä nyt voisi kutsua. Viime kesänä alkoi tosin tympiä tuo reilun 1000 kilsan ajomatka pelipaikoille.

En mä Termiksen kiertoa mitenkään moittinut, hauska lenkkihän se on. Olis vaan parempi reitti siinä ylempänä, vanhan poroaidan vieritse.

Eikö tuo tönö ole norskien autiotupa tms? Mikähän se sivusto olikaan jossa ne on listattu?
    Juu, ei siinä ja tosiaan, se baana me missattiin.

Okei, heitä vaan kysäriä.

Ei ainakaan löytynyt DNTn (De Norske Turlag) https://www.ut.no/hytte/ sivuilta tai sitten katsoin huonosti.

Se Termiksen pohjoispuoli ja osin Maaterin ja rajan välinenkin alue on jotenkin sotkuinen, urat katoilevat ja/tai ei haluta kiivetä Termiksen rinnettä vanhaa aidanjälkeä. Minä olen luultavsati joka kerta siellä liikkuessani kulkenut eri kohdasta osin polkua osin polutonta. Se nykyinen aidan varsi taitaa olla kaikkein märin.
    Onko JackOja tai joku muu onnistunut koskaan kulkemaa tuota Norjan puolelta leikkaava Karttapaikallekin merkittyä polkua? Se näyttäis kuitenkin kartalla johtava suht kuivaa reittiä alas Termikseltä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mth Katso viesti
    Okei, heitä vaan kysäriä.
    Nii... en saanu mieleeni mistä tää kuva olis?

Ei ainakaan löytynyt DNTn (De Norske Turlag) https://www.ut.no/hytte/ sivuilta tai sitten katsoin huonosti.
    Eikä oo Norskien kartoissakaan... olisko sitten "vaan joku tönö" Tai rajavartijoiden kämppä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tapio H Katso viesti
    Onko JackOja tai joku muu onnistunut koskaan kulkemaa tuota Norjan puolelta leikkaava Karttapaikallekin merkittyä polkua? Se näyttäis kuitenkin kartalla johtava suht kuivaa reittiä alas Termikseltä.
    En ihan hahmota mitä polkua tarkoitat, tätäkö: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/l...364459&lang=fi ?
    Siitä minä olen aina mennyt ja siinähän on niitä kekoja vahoja aidantolppia.

Nii... en saanu mieleeni mistä tää kuva olis?
    Käkkälöjoen ylitys, juuri ennen Naltijärven kesäpaikalle saapumista.

Noiden kuvien sijainnin näkee myös, kun avaa kunkin kuvan, niin kuvan oikealle puolelle pitäisi ilmestyä kartta sijainteineen.

Tuolta löytyy Norjan tupia. -> https://www.dnt.no/

En ihan hahmota mitä polkua tarkoitat, tätäkö: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/l...364459&lang=fi ?
    Siitä minä olen aina mennyt ja siinähän on niitä kekoja vahoja aidantolppia.
    Tuota juuri tarkoitin. Olen itse seurannut vanhaa polkua ja tolppakekoja ja ainakin kerran kadottanut polun enkä sitten viitsinyt etsi sitä uudelleen vaan olen mennyt mistä pääsee. Utta poroaitaa seuraavaa mönkijäjälkeä joku suositteli tai sitten käsitin kertomuksen väärin, se on kuitenkin kaikista vaihtoehdoista ollut märin reitti.
    Pitää korjata reitteihin tuo kartallekin piirretty polku Termiksen kiertoreitiksi.

Joo jossain vaiheessa se polku vaan katoaa välillä ja on pitänyt kulkea GPS:n mukaan kartan viivaa pitkin. Enemmän kulkijoita tuonne niin pysyis polku auki

^ja^^ Ei kai tuota polkua näkyny rinteessä ollenkaan, kännykällä määki pällistelin että tässä sitä sen päällä seistään ja kohti seuraavaa kekoa.

Noilla kohdin muuten sain elämäni onneksi ainoan jonkinlaisen pahoinvointikohtauksen päiväreissulla. Lämpöä jotain +27 iltapäivän puolella, aurinkoa eikä tuulta yhtään, suon ylityksen jälkeen armoton ötökkäparvi kimppuun joka ei jättänyt rauhaan ja sykkeet tapissa mäkeä ylös. Sitten alkoi huippaan ettei meenannut pystyssä pystyä. Vähän aikaa ihan pelotti kun itsekseen oli, mutta lähin sitten istuskeltuani laskemaan takaisin alas ja Kaamusjärven majasa huilin parisen tuntia. Varmaan nestehukka ja/tai allergia infernaalisesta ötökkälaumasta.

Jännä paikka tuo Kaamusjärven / Termisvaaran seutu. Olen kaksi kertaa tullut Maaterin/Termiksen suunnasta rinnettä alas jalkapatikassa ja päässyt ihan kuivin jaloin Kaamusjärvelle. Sitten pyörällä pari nousukertaa Kaamusjärveltä Termisvaaran suuntaan ovat aina johtaneet siihen suohon ja aikamoiseen rypemisen. Jotenkin se kuiva ylityspaikka ei ole löytynyt Kaamusjörven suunnasta tultaessa. Toki syksytkään eivät ole samanlaisia. Minä veikkaan, että siellä rinteessä on useampiakin kuin kaksi poroaidan linjausta ja se johtaa harhaan eli on uutta,vielä uudempaa ja vanhoja kekoja.

Mikähän tämä tönö on?

Se on Norjan rajapoliisin lukittu tupa. Kerran piti sinnekin polkea katsomaan, mutta en nyt löydä kuvia.

Luin jo kolmannen kerran, että topicin nimi on 'Lapin olut'. Pakko oli tulla tsekkaamaan 42 sivuinen keskustelu tästä ihmejuomasta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kalppinokka Katso viesti
    Mikähän tämä tönö on?

Se on Norjan rajapoliisin lukittu tupa. Kerran piti sinnekin polkea katsomaan, mutta en nyt löydä kuvia.
    Kiitos tiedosta. Sopii tietysti hyvin kuvaan, kun arvatenkin sieltä on vallan hyvät näkymät.
    Hieman koitin hakea tietoa: norge +politi +hytte +kautokeino +suvccaganvarri, mutta erilaiset kombinaatiot tuottivat tyhjän arvan.

Toihan löytyy itse asiassa myös Turhiksen listoilta: http://www.patikka.net/Tupaluettelot...nvarri-N17.htm

Turhankävelijän sivusto on muutenkin suositeltava, kas kun en muistanutkaan tuolta tsekata. Noita aluekohtaisia karttoja kun katsoo niin erämaathan on täynnä mökkejä. Tosin osahan onkin jo aikoja sitten hävinneet.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •