FillariElectrobikeHephaGiant
Sivu 133 / 153 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33 83 123 131 132 133 134 135 143 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.961 - 3.990 / 4567

Aihe: Maastopyörä Enduroon!

Jos aikaisempaa traili/enduro täpäriä ei ole, niin kannattaa kyllä pyrkiä koeajamaan mahdollisimman monta tuollaista vastaavaa pyörää, jotta pääsee edes hieman kartalle noiden geometrioista ja "tuntumasta".
    Mä olen itse n. 178-179 (sisäjalka jotain 80-81cm) ja Trekin fuel EX 8 on kokoa 19,5", tämä tuntuu juuri sopivalta, yhtään pienempää en ainakaan ottais.

Mulla on Trekissä GX joka kyllä toimii kuin ajatus, toisaalta ajokaverilla on XT ja ihan samaatapaan se hoitaa hommansa, sanoisin että ihan makuasia toi on. En edes oo kattonu, että mitä toi GX painaa, tossa mukana se kuitenkin kulkee mukavasti kun täpärillä pumppailee mettässä.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Joo tarkoitus on päästä kokeilemaan mahdollisimman monia. Se riski noissa bulkkipyörissä on, että ne vaan voi tilata netistä ilman testausta. Lisäksi itse ehkä haluaisin tukea kivijalkakauppaa ja suomalaista yrittämistä.

Niistä osasarjoista vielä. Se GX on ilmeisesti uusi osasarja ja on saanut hyviä arvosteluja. Ihmetyttää vaan se, että samalla valmistajalla aikalailla samalla hintaluokalla on useita osasarjoja. Vai onko niissä vain erona esim usean tai yhden eturattaan tuki tms? Takapakan rattaat..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Major Tom Katso viesti
    Ihmetyttää vaan se, että samalla valmistajalla aikalailla samalla hintaluokalla on useita osasarjoja. Vai onko niissä vain erona esim usean tai yhden eturattaan tuki tms? Takapakan rattaat..
    Jos noiden osasarjojen hintoja vertailee vaikka B-C:n sivuilta niin kyllä noi aika linjassa menee, eikä päällekkäisyyksiä mielestäni ole.

Alla nopeesti katsotut hinnat 1x11 systeemeille (Eagle on 1x12).

NX ~250€
    GX ~350€
    X1 ~650€
    X01 ~850€
    XX1 ~950€
    Eagle ~1200€

Itse stressasin ehkä kaikista vähiten osasarjan mallista/versiosta ja katsoisin noi muut asiat (koko, jousitus (pituus ja toteutus), geometria) kuntoon aluksi.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Ok, kiitoksia selvennyksestä, ehkä vain sekaannuin hinnoissa kun vilkaisin Chain Reactionin alelaareja:
    http://www.chainreactioncycles.com/f...258,4294967107

Joo ilman muuta geometria on tärkeä sekä jousitus, ja niistä ymmärränkin enemmän kuin mtb osasarjoista. Sen vuoksi kyselenkin. Satulatolpista, ilmeisesti 9point8 kestää pakkasta. Onko jotain tolppaa mitä pitäisi karttaa kokonaan? Rock shock reverb taisi olla useimmassa listaamassani pyörässä. Pivotin kokoonpanossa oli foxin hissitolppa. Onko pakkaskokemusta tai muuta näistä?

Onhan noita Sramin sarjoja testailtu maailmalla, ja monesti todettu, että GX ja jopa NX sarja toimii lähes identtisesti yhtä hyvin kuin kalliimmat setit. Itsellä GX, enkä koe, että saavuttais kalliimmalla sarjalla jotain etua.
    Mutta mutta, olen lähes pakotettu lyömään Commencal kortin pöytään, sen verta kiihkeä on oman kanssa kuherkuukausi päällänsä. Tuosta trailimpaa ja tuosta enskattavampaa ja tästä vielä bodattua enskaa . Ja saa myös Suomesta samaan, ellei jopa halvempaan rahaan Mtb Centrestä. Jaa niin saahan sieltä jo mainittuja Orangeja myös.
    Entinen Wanhan liiton asiamies, nykyinen takinkääntäjä

En menisi sanomaan, että GX toimii yhtähyvin kuin esim X01. Molemmat on ajossa, GX:llä ajettu noin vuosi ja X01 2,5-vuotta. Noissa on ihan selkeä ero vaihtamisessa, minkä vuoksi GX tulee päivittymään X01 tän syksyn aikana.

Ei mulla henk.koht ole kokemuksia mutta esim tähän testiin perustin lausuntoni.
    Entinen Wanhan liiton asiamies, nykyinen takinkääntäjä

Sramit ei taida edelleenkään vaihtaa yhdellä liipaisulla useampaa pykälää pienemmälle? Shimpat vaihtaa. Molemmat valmistajat osaa kyllä tehdä vaihtajia ja triggereitä, mutta tuntuma on aika erilainen. Shimanot on sellaisia hienostuneempia/pehmeämpiä, Sramit potkii pykälät sisään tiukemmin. Makuasioita...
    Mud, sweat and beers.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    Sramit ei taida edelleenkään vaihtaa yhdellä liipaisulla useampaa pykälää pienemmälle? Shimpat vaihtaa. Molemmat valmistajat osaa kyllä tehdä vaihtajia ja triggereitä, mutta tuntuma on aika erilainen. Shimanot on sellaisia hienostuneempia/pehmeämpiä, Sramit potkii pykälät sisään tiukemmin. Makuasioita...
    Mulla Farley 9:ssä Sramin X1 ja siinä menee muistaakseni jopa kolme pykälää (ainakin kaksi) yhdellä painalluksella pohjaan asti. Itse kun olen ajanut parin kaverin XT vaihteisilla niin minusta X1 on selvästi nopeampi vaihtamaan. Makuasioita kuten sanoit mutta omalla suulla pidän tuosta Sramista enemmän.

Mahtoiko AK tarkoittaa että yhdellä painalluksella SRAM ei vaihda useampaa pykälää pienemmälle rattaalle(eli siis suuremmalle vaihteelle)?

Isommalle rattaalle kyllä siirtyy kummallakin ainakin sen kolme pykälää yhdellä painalluksella. Simanot osaa sitten vaihtaa myös toiseen suuntaan(eli pienemmälle rattaalle) kaksi pykälää yhdellä painalluksella...
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

Maastopyörä Enduroon!

Tarpeeksi kalliit Shimanot....

Sent from my iPhone using Tapatalk

Pitinyt oikein testata tuota omaa GX-vaihteistoa (vissiin "2017" malli). Kevyemmälle vaihteelle tuo vaihtaa piiiitkällä painalluksella 5 ratasta kerralla, eli kahdella pitkällä painalluksella pääsee 10->42. Raskaammella tuo sitten vaihtaa aina pykälä kerrallaan.
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Juu, menin vipuun. X1 toimii myös justiinsa samalla tavalla kuten Kalle tuossa kuvaili GX:n toimintaa. 5 pykälää menee kevyemmälle pitkällä painalluksella, yksi kerrallaan raskaammalle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Jos noiden osasarjojen hintoja vertailee vaikka B-C:n sivuilta niin kyllä noi aika linjassa menee, eikä päällekkäisyyksiä mielestäni ole.

Alla nopeesti katsotut hinnat 1x11 systeemeille (Eagle on 1x12).

NX ~250€
    GX ~350€
    X1 ~650€
    X01 ~850€
    XX1 ~950€
    Eagle ~1200€

Itse stressasin ehkä kaikista vähiten osasarjan mallista/versiosta ja katsoisin noi muut asiat (koko, jousitus (pituus ja toteutus), geometria) kuntoon aluksi.
    Reilun vuoden käytössä X1 ja X01. Ihmetystä herättänyt kuinka halvempi, hiukan vanhempi ja enempi ajettu X01 toimii paremmin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    Vetosuhde SRAMissa on pitempi, joten napsuu napakammin. Grippareilla menee molempiin suuntiin useita vaihteita kerralla. Makuasioita...

Noniin nyt olisi tarve saada itselle all mountain/enduroajoon sopiva maastopyörä. Budjetista johtuen pyörä tulee olemaan käytetty/käytetyistä osista kasattu. Samasta syystä myös jäykkäperäinen. Mitäs pitää ottaa huomioon pyörää valitessa? Runkoko lienee syytä olla matalampi kuin xc-ajossa? 19" 186cm pitkälle? Keulan joustomäärä? 100mm varmaan liian vähän? Onkojäykkäperäisessä endurossa yleensä mikä rengaskoko? (29"-26" ja miksi)? Kestävätkö tavalliset xc-kiekot? Kestääkö 9mm akselit? Tarkoitus olisi saada pyörään 1x10 tai 1x11 voimansiirto.
    1samuel1 muokkasi tätä : 15.10.2016 at 15.36

Lähtisin liikkeelle joustosta ja keulakulmasta. Eli 29" kiekoilla min 120mm joustoa ja max. 68 asteen keulakulmalla oleva runko. Pienemmillä kiekoilla enemmän joustoa ja loivempaa kulmaa. Edullisia All mountain jäykkäperärunkoja löytyy ainakin On-Onelta, Dartmoorilta ja Commencalilta, käytettyjäkin näkyy suht usein Fillaritorilla. Kannattaa ottaa sellainen runko mihin saa Tapered-putkella olevan keulan, niitä näkyy saavan helpommin ja halvemmalla kuin suoraputkisia.

Itseäni lainaten tuolta kuvatopikista, tällä jos enskesänä kiertelis enskahommia sen mitä ehtii muilta kiireiltä:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemizti Katso viesti
    Kävin hakemassa vähän kuraa pintaan Calpiksesta, että ois katu-uskottavampi kaikkien muutospäivitysten jälkeen.. Poikkeaa siis vakio evolink130:sestä seuraavasti:
    -Spank oozy trail 345 kiekot, schwalbe 2,8" kumein, tubelessina
    -RaceFace Atlas ø35 stemmi ja Next 760mm stonga + superstar 150mm leveet tupit
    -Guide RS jarrut
    -Sram X1 Carbon kammet, boost versiona ja 77dezignz iscg-crashplate
    -Keulassa igludezign® stealth/flash decalit
    -SDG Fly-Ti penkki ja XTR Trail polkimet

Mikäs on yleinen mielipide kysymykseen: Kulkeeko 29" enskajäykkäperä(esim. last fastforward tai ragley bigwig) metsässä yhtä lujaa (tai lujempaa) kuin 26" enskatäpäri?
    Oletetaan, että molempia ajaa kuski, jolla on riittävästi taitoja luotsata ajokkiaan.

[täysin mutua]
    Uskoisin että tiettyyn pisteeseen asti isompi kehä vie voiton ilman takajoustoakin..
    [/täysin mutua]

Onkos kellään kokemuksia Konan Process 111:stä? http://www.konaworld.com/process_111.cfm
    Kävin tuota koeajamassa ja tuli heti semmonen fiilis, että istuu kun nenä päähän, mutta ihan tuollaisella 5min testillä ja ei uskalla ostaa. Olen viimeksi maastopyörää ajanut 26" jäykkäperällä vuosi sitten ja sittemmin vaan maantietä eli kaikki varmasti tuntuu oudolta alkuun. Lisäksi vähän mietityttää tuo paino, 14.3kg näytti vaaka ja pyörä tulisi kuitenkin todennäköisesti vähemmän rajuun menoon pk-seudun poluille ja ehkä Tahkolle yms. Aiemmin kiikarissa oli Canyon Nerve, mutta koeajolle kun ei ole päässyt vielä niin vaikea verrata. 27.5" kokeilin myös Mondrakerin Dunea, mutta se ei tuntunut yhtään omalta.

Canyonilta saisi tuohon samaan hintaan kuitenkin melkein uuden Neuronin 9.9 SL, joka on melkein 2kg kevyempi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pulkkailija Katso viesti
    Mikäs on yleinen mielipide kysymykseen: Kulkeeko 29" enskajäykkäperä(esim. last fastforward tai ragley bigwig) metsässä yhtä lujaa (tai lujempaa) kuin 26" enskatäpäri?
    Oletetaan, että molempia ajaa kuski, jolla on riittävästi taitoja luotsata ajokkiaan.
    Eipä tohon nyt mitään absoluuttista vastausta taida olla. Mutta jos rahat ei riitä moderniin 27.5"/29" enskatäpäriin, niin mieluummin mä laittaisin modernin 29" enskajäykkiksen kuten Fastforwardin, kuin wanhan 26" enskatäpärin, jossa tulee pienempien kiekkojen lisäksi vanhentunut geometria (lyhyt ohjaamo, jyrkempi ohjainkulma, jne.).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tinke Katso viesti
    Canyonilta saisi tuohon samaan hintaan kuitenkin melkein uuden Neuronin 9.9 SL, joka on melkein 2kg kevyempi.
    Mutta Process 111 soveltuu myös rajumpaan ajoon kun taas Neuron on enempi kaiken kansan kevyt trailipyörä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti

Mutta Process 111 soveltuu myös rajumpaan ajoon kun taas Neuron on enempi kaiken kansan kevyt trailipyörä.
    Viittaatko tällä siis geometrioihin? Komponenttien puolestahan nuo on Neuronin kevyempiä osia (esim. kiekot varmaan tekee jonkin verran) lukuunottamatta hyvin samankaltaiset. Elopainoa kun on reilut 70kg niin jotenkin kallistuisin itse tuonne kevyempään suuntaan.

Mites sitten tuo reach tuossa fastforwardissa? L-koossa se on 450 ja XL:ssä 475, mutta kuinka paljon se pitenee sägitettynä? Jos on testannut ja todennut hyväksi 480 reach täpärin (35mm stemmillä), niin voiko silloin ottaa huoletta XL-koon (35mm stemmillä) vai vaikuttaako tämä jäykkäperän tapauksessa jo liian kankealta (eli liian pitkältä)? 500mm satulaputki ei ole varmaankaan ongelma.
    Ennen olen ajellut pyörällä, jossa reach 400 ja 45mm stemmi, kuski n. 180cm.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tinke Katso viesti
    Viittaatko tällä siis geometrioihin? Komponenttien puolestahan nuo on Neuronin kevyempiä osia (esim. kiekot varmaan tekee jonkin verran) lukuunottamatta hyvin samankaltaiset. Elopainoa kun on reilut 70kg niin jotenkin kallistuisin itse tuonne kevyempään suuntaan.
    Kannattaa kattoa arvostelut konasta. Kehuttu laajalti. Ja varmasti kestävempi kuin neuron.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously

Onko tää uus iskaristandardi mitenkään odottamisen arvoinen homma? Käytännön hyödyt ilmeisen vähäiset, mutta mietityttää kuitenkin ostaa uus pyörä "vanhalla" standardilla. Kuitenkin aika harva -17 mallin runko vielä tuota rokkarin deluxe-iskaria tai vastaavaa hyödyntää.

Jään mielenkiinnolla odottamaan, selviääkö minulle, mitä tarkoitetaan uudella iskaristandardilla ja miten se poikkeaa vanhasta..

nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Jään mielenkiinnolla odottamaan, selviääkö minulle, mitä tarkoitetaan uudella iskaristandardilla ja miten se poikkeaa vanhasta..

nih..

Haha.

http://m.vitalmtb.com/features/New-M...s-It-Mean,1341

Linkin asiaa tarkoitin. Tosiaan lähinnä valmistajien mittojen kikkailua yms, tuskinpa itse ainakaan huomaisin sokkotestissä suurta eroa Monarchin ja Deluxen välillä. Trek ja Commencal tuota Deluxea ainakin jo käyttää.

Edelleen korostan, että en kuvittele, että tää olis joku isomman rengaskoon (26 vs. 29/27.5) kaltainen odotettava asia. Tuskin mitään eroa itse huomaisin. Lähinnä mietityttää ostaa uus pyörä "vanhalla" standardilla. Toisaalta voi mennä useampi vuosikin ennenkuin kaikki valmistajat tuota käyttää, ehkä? Jos nyt edes tuo yleiseksi normiksi muodostuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti santei Katso viesti
    Haha.

http://m.vitalmtb.com/features/New-M...s-It-Mean,1341

Linkin asiaa tarkoitin. Tosiaan lähinnä valmistajien mittojen kikkailua yms, tuskinpa itse ainakaan huomaisin sokkotestissä suurta eroa Monarchin ja Deluxen välillä. Trek ja Commencal tuota Deluxea ainakin jo käyttää.

Edelleen korostan, että en kuvittele, että tää olis joku isomman rengaskoon (26 vs. 29/27.5) kaltainen odotettava asia. Tuskin mitään eroa itse huomaisin. Lähinnä mietityttää ostaa uus pyörä "vanhalla" standardilla. Toisaalta voi mennä useampi vuosikin ennenkuin kaikki valmistajat tuota käyttää, ehkä? Jos nyt edes tuo yleiseksi normiksi muodostuu.
    Joo, Mr. Google osasi mullekin avata vähän asiaa. Ei varmaan mahdottomia kannata odottaa.

Kaikki vähänkään merkittävät valmistajat kuitenkin lupaavat jatkossakin tehdä iskareita vanhoilla mitoilla niin kauan kuin menekkiä on. Pikku haisevaakin jutuissa oli, esim. Erään edustajan väittämä, että 200/57 iskari on nyt pituus/iskusuhteeltaan tapissa, enempää ei mahdu. Ei kuulosta uskottavalta, kun oon huoltanu 215/90 iskuisia lisäsäiliöttömiä ja 215/100 lisäsäiliöllisiä kepakoita. Samoin herkkyyden lisäys pistää pikkuisen epäilemään, että pitää yrittää keksiä perusteluita ostaa näitä uusia.

Veikkaisin, että nyt pyöränsö ostavalle ei ole väliä, kummalla ottaa, mutta muutama vuosi eteenpäin tilanne voi olla toinen.

nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Joo, Mr. Google osasi mullekin avata vähän asiaa. Ei varmaan mahdottomia kannata odottaa.

Kaikki vähänkään merkittävät valmistajat kuitenkin lupaavat jatkossakin tehdä iskareita vanhoilla mitoilla niin kauan kuin menekkiä on. Pikku haisevaakin jutuissa oli, esim. Erään edustajan väittämä, että 200/57 iskari on nyt pituus/iskusuhteeltaan tapissa, enempää ei mahdu. Ei kuulosta uskottavalta, kun oon huoltanu 215/90 iskuisia lisäsäiliöttömiä ja 215/100 lisäsäiliöllisiä kepakoita. Samoin herkkyyden lisäys pistää pikkuisen epäilemään, että pitää yrittää keksiä perusteluita ostaa näitä uusia.

Veikkaisin, että nyt pyöränsö ostavalle ei ole väliä, kummalla ottaa, mutta muutama vuosi eteenpäin tilanne voi olla toinen.

nih..
    Joo mitään huikean parempaa suorituskykyä en odottanutkaan. Lähinnä mietiin, että onkohan vanhalla standardilla varustettu pyörä parin vuoden päästä samassa asemassa kuin tällä hetkellä 26-tuumaset fillarit? Eli jälleenmyynti arvo aika alhaalla. Uusien pyörien hinnat hirvittää sen verran, että pakko aatella vähä jälleenmyyntiarvonkin kannalta.

Nuo mitat ja muu tech talkki ei juurikaan mulle auennut joten siihen en osaa kommentoida mitään.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •