Trendistä en tiedä mutta helposti syntyy ei niin positiivinen mielikuva.
Jalkakäytävällä ajanut pyöräilijä löi kävelijää
Pyöräilijä törmäsi teiniin – löi ja solvasi päälle
Pyöräilijä hakkasi lenkkeilijän Oulussa
Pyöräilijä poltti päreensä – heitti pyöränsä ja hakkasi autoa
Pyöräilijä ja autoilija tappelivat Kolmen sepän patsaalla – Helsingin poliisi toivoo rauhallisuutta liikenteeseen
Pyöräilijöiden pitkään padottu kollektiivinen raivo on siis purkautunumassa ja yllä mainittujen tekojen kaltaiset raivokohtaukset ovat yhtäkkiä lisääntyneet.
Sitten on myös toinen vaihtoehto, eli just nyt ragettavat pyöräilijät tuovat hyvin klikkejä ja miksi eivät toisi, aina on mukavaa lukea uutisia joiden jälkeen pääsee lukemaan oikeutettua närkästystä.![]()
Tampereella ilmeisesti jo perinteet velvoittavat, että ilmeisen hyväkuntoinen (kai?) pyörätie uusitaan jostain syystä ja tietenkään missään ei ole mitään vaihtoehtoista reittiä merkittynä. Paikkana tämä:
http://goo.gl/h3Pzk7
Olen joskus 10-15 vuotta sitten ajanut samaa pyörätietä muutama sata metriä eteenpäin ja törmännyt tietyöhön, jota ei voinut ohittaa. Nyt sentään Kaukajärven suunnassa oli pari heppoista aitaa estämässä kulun tuolle reitille. Tai ei ne aidat mitään estä. Hyvin siitä mahtui kulkemaan. En toki myönnä näin tehneeni... Takaisin tullessa oli ihan pakko tarkistaa Linnainmaan suunnasta tultaessa kuinka reitti oli tukittu ja yllätys olikin aikamoinen, kun toisesta suunnasta ei ollut estetty kulkua. Ja tällä kertaa siellä näytti olevan tietyöhön liittyviä isoja ajoneuvoja tukkimassa väylää. Virallinen vaihtoehtoinen reitti taitaa olla noin 1.6 km pidempi kuin tuo suora reitti, joka lienee noin 1.2 km. Kiva mutka matkaan ja tosi kiva kulkea, kun koko alue on ihan outo minulle.
Joku enemmän kyseistä reittiä ajanut voinee kertoa, että oliko päällyste uusimisen tarpeessa. Tai oliko joku muu syy tuohon päällysteen uusimiseen.
Juuri noin. Eilisessä paikallislehdessä oli kolme liikenneaiheista uutista: Auto rysähti talon läpi, Mopoilija pakeni poliisipartiota ja rattijuoppo kaahasi. Ihan normitavaraa.
Tänään ei ollut yhtään tuollaista uutista, ainoastaan juttua paikallisen maastopyöräilijän menestyksestä Italian kisoissa.
Kannattaa miettiä, mitä lehtiä lukee ja minkä perusteella muodostaa mielipiteitään.
Paikallislehti Helsingin Sanomat käsittelee tai ainakin sivuaa aihetta
8.9 kolumnissa http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1473221641239
9.9 uutisen muodossa http://www.hs.fi/kaupunki/a1473392206072
9.9 mielipidekirjoituksessa http://www.hs.fi/mielipide/a1473305400208
10.9 pääkirjoituksessa http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1473398025421
Mitä lehtiä pitäisi lukea jotta voisi muodosta "oikean" mielipiteen?
Koskas kiertoreittejä olisi merkattu kunnolla pyöräilyn kannalta? Tänään sentään oli länsiväylän pohjoispuolen reitin sulkemisessa laitettu joku jantteri heiluttamaan tikkaria ja osoittamaan eteläpuolelle... Tosin sen jälkeen en yhtäkään opastetta nähnyt, joka olisi saattanut olla hieman hämmentävä kokemus ensikertalaiselle, vaikka kiertoreitille opastus olikin normaalille fillarille parempi vaihtoehto kuin työkoneiden seassa polkeminen. Tosin tuolla vaihtoehtoreitillä ei (saisi) ajaa mopolla, eli 5-10km lisälenkki lakia noudattaville mopoilijoille, kinnerillä loppuisi tila vastaantulevien kanssa mutkassa, näkyvyys ei ollut riittävä mutkissa, puu vinosti pyörätien ylitse, että joku voi vielä satuttaa päänsä siihen sekä asfalttipätkä aivan karmeassa kunnossa. Ihan normaali ja hyväksyttävä klv:n laatu siis (samassa hapessa ollut tosin jo pitkään).
Kyllä se päällyste on/oli aika routinut, mutta taidettiin sinne Kaukajärven päähän jotain putkiakin vetää, jonka vuoksi päällyste oli osittain auki jo aiemmin. Keväällä siinä sillan molemmin puolin on aina ollut jännät paikat, kun ei tiedä, että missä kohtaa uusia railoja on ja onko niihin vedetty pikeä. Että tuon puolesta joutaakin päällystää uudelleen. Toivottavasti tekevät tällä kertaa myös pohjat kunnolla.
Jättää nyt ainakin iltapäivälehdet pois. Hesariakaan en lue tietyistä syistä, mutta 10.9.16 pääkirjoituksessa taisi kaikki olennainen tiivistyä: "Liikenneraivo on ollut yksi loppukesän puheenaiheista. Erityisesti on puhuttanut kaksi tapausta Helsingistä..."
Erityisesti kaksi tapausta saa aikaan valtavan mediahuomion Helsingissä.
Millaisia muita liikenneuutisia muuten Hesarissa oli 9.-10.9.16? oliko siellä juttua autooilijoiden ja mopoilijoiden törttöilystä ja mikä osuus oli pyöräilijöillä tässä kokonaisuudessa? Nuo kirjoitukset käsitteli asiaa yleisellä tasolla, ei uusina tapauksina.
Kotimatka Lempäälässä tarjosi jälleen uuden elämyksen. Kapeahkolle kelville oli pokemon-metsästäjä jahtikiilto silmissään pysäköinyt polkupyöränsä maahan, täsmälleen keskelle väylää ja ainakin silmämääräisesti asteen tarkkuudella poikittain. Nää on sit isoina niitä jotka tuplapysäköi marketin parkkipaikalla ja kadun vieressä jätetään 1.5 m edeltävän auton persiiseen, että varmasti pääsee itse lähtemään...
Tuossa määritelmässä onkin paljon pureskeltavaa. Jälleen kerran käsitellään jotain parin miljoonan ihmisen muodostamaa homogeenistä ryhmää ja kun asiasta mainitsee, joku ehtii viisastelemaan, että pieni vähemmistö pilaa ison porukan maineen.
Mikä ihmeen autoilijoiden tai pyöräilijöiden maine?
Sepä se, viestin oli tarkoitus ironisoida tällä palastalla hyvin yleistä tapaa kommentoida jonkin pyörän kanssa törttöilevän vaikutusta pyöräilijöiden maineeseen. Sarkasmi ei valitettavasti mene aina perille, joten jatketaan harjoituksia![]()
Jalankulkijoilla on kaikista huonoin maine. Lähes kaikki pahoinpitelyt tehdään ilman mitään liikkumisvälinettä.
Joku jamppa tykitteli skodillacilla kolmion takaa risteykseen. Jouduin pysähtymään, koska alkoi jo näyttämään että eteen/päälle se tulee. Heppu havaitsi kuitenkin ja sai pysähdyttyä puoliksi viivoituksen päälle. Katsoin kuskia ja osoitin samalla kädelläni kärkikolmiota. Vastaukseksi jamppa happaman näköisenä tuijotti takaisin ja viittoili siihen malliin, että "alas nyt painua siitä." Hieno mies. Posottaa ensin ylikovaa risteykseen eikä näytä edes kiinnostavan, että oli juuri väistämisvelvollisena "töytäistä" kevyen liikenteen kulkijaa.![]()
Juuri äsken kun menin itään päin Helsingin Teollisuuskatua, niin maantie Bianchilla ja viimeisen päälle ajokuteissa oleva herrasmies päätti ohittaa vauhdilla (ihan siististi). Sitten parinkymmenen metrin päästä melkein heitti lipat kun lähti ylittämään Sturenkadulle ylös vievää katua, pysyi kuitenkin pystyssä mutta sitten sen sijaan että menisi pyörätielle kaartoi oikealle vastaantulevien autojen kaistalle. Liittyi takaisin pyörätielle parinkymmenen metrin päästä kohdassa jossa katukiveys on madallettu.
https://www.google.fi/maps/@60.191499,24.9538664,3a,75y,92.4h,70.42t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4tlRPWRR5H_A_Sa79br9-Q!2e0!7i13312!8i6656
Tämän jälkeen OPn konttorin kohdalla ajoi punaisista läpi (jalankulkijoiden valot). Sitten Lautatarhankadun alamäen lopussa teki jonkin ihmeen U-käännöksen Tynnyrintekijän kadun kautta kun ei halunnut odottaa valoissa. Meni valoissa odottavan autoletkan takaa ja sitten toisten kaistojen yli jatkaen matkaa samasta kohtaa johon pyörätien jatke olisi hänet vienyt kolmenkymmenen sekunnin päästä.
Kaiken tämän kruunaa sen, että kyseisellä henkilöllä oli HePon ajopaita. Taisi jäädä yhdistyksen ajokurssit käymättä.
Äitee jo opetti, jotta jokainen häpeää omat tekonsa, eli en mitään kollektiivista syyllisyyttä toisten tekosista tunne, mutta hieman jurppii kun nää päätyy sitten tyyppiesimerkkeinä tuonne "kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmään" turpakirjassa ja lietsoo negatiivista asennetta valmiiksi pyöräilijöitä inhoavissa autoilijoissa... joku ääliö sitten riehaantuu taas joku päivä kouluttamaan "sukkahousumiestä".
Keskiviikon kotimatkan saldo - päälleni meinasi ajaa
- auto suojatiellä
- skootteri pyörätien jatkeella
- fillaristi, joka suikkasi eteeni kelville täysin pimeästä t-risteyksestä nopeudella warp 0.5 - ilmeestä päätellen nyt siirreltiin keskinopeusennätyksiä joten jarrutin ja väistin kohteliaasti
Tänä aamuna sitten vähän pehmeämpiä arvoja: bongattu kaksi hirveä (toki maantie) ja kaksi shitty-pupua (nämä kelvillä)
Tämä vuosi on tuonut kelveille kaksi uutta ilmiötä: Pokemonien hakijat ja someviestin keskelle kelviä mihin tahansa kohtaan pysäyttämät pyöräilijät.
Edellisten ilmestymisen juuri tai vasta nyt selittää ymmärtääkseni se että koko villitys käynnistyi vasta tänä vuonna, mutta mikä ihmeessä on lisännyt jälkimmäisten määrää? Liekö niin että ensin on Pokemonien parissa opittu unohtamaan että ollaan yleisellä liikenneväylällä ja sitten käyttäydytään totutulla tavalla aina kun älypuhelin käskyttää?
Toi älypuhelinorjuus tuntuu olevan tätä päivää enenevissä määrin. Vaikka kapinointikin lisääntyy. Se kun piippaa niin töissäkin liikkeet pysähtyy, kunnes katsoo mikä viesti tuli ja mitä kautta..
On mullakin puhelin mukana ajaessa, jos kotona tulee oikein hätä tai itselle sattuu vahinko, mutten välitä sen piipityksestä. Vaimo tietää, että soittaa vaan uudestaan kunnes vastaan. Muut ei jaksa niin kauaa yrittää ja tuskin asiakaan niin tärkeä olisi.
nih..
Miten niin tyhmä kysymys??
Auttaa kummasti kun ostaa sellaisen luurin missä ei ole nettiyhteyttä. Sitten ne pitävät köyhänä, mutta elämä on valintoja. Itsellä on sellainen. Tulee siihenkin toki tekstareita...mutta harvemmin.
Tärkeintä on, ettei koskaan multitaskaa. Teet aina yhtä asiaa kerrallaan. Siitä aivot tykkää. Keskittyy 100% siihen mitä tekee, ja sulkee koko muun maailman silloin pois. Että et esimerkiksi polta röökiä ja surffaa netissä, vaan joko poltat röökiä tai sitten surffaat netissä. Itse en polta, mutta noin esimerkkinä.
Netinkäyttö sitten kotona. Kun astut ovesta ulos, niin netti jää kotiin. Maailma on kaunis.
Mulla on myös moinen luuri, jota käytän mm. Metsätöissä. Mutta normitöissä älypääpuhelimelle on tarvetta ja jopa hyötyjä. Vaan ei siihen onneksi ole pakko facebookkia asentaa. Vaan kyllä vanhan mallin puhelin houkuttaa, etenkin kun sitä välillä käyttää. Pieni, kevyt ja halpa.
nih..
Miten niin tyhmä kysymys??
Jees. Asiasta toiseen, tälle ei kyllä voi sanoa enää muuta kuin että todellakin W.T.F. Onks tää niitä laatuväyliä?
https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater
Jotenkin vaikka noin:"Pääsääntöisesti ajoneuvon saa tiellä pysäyttää tai pysäköidä vain tien oikealle puolelle. Yksisuuntaisella tiellä on pysäyttäminen ja pysäköinti sallittua kuitenkin myös vasemmalla puolella tietä. Ajoneuvo on pysäytettävä tai pysäköitävä tien suuntaisesti ja mahdollisimman kauas ajoradan keskeltä, jotta pysäköity ajoneuvo ei häiritse muita tienkäyttäjiä."
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Ei kai valintaa nyt tarvitse tehdä älypuhelin vs perinne-luuri akselilla. Ainakin itse olen poistanut älyluurista kaikki joutavat fb-, sähköposti- ja muut sovellusten pimputukset. Katson noita silloin kun haluan, en anna kontrollia huomiooni tai ajankäyttööni muille. Tekstiviestit, WhatsApp ja puhelut päästävät äänen - eivät muut. Kannattaa opetella säätämään sitä luuria, jos ei halua joutua sen orjaksi.
Kyllähän nyt vuonna 2016 saadaan ilmoitukset garminiin kun tulee viestiä tai soittoa. Tietää ettei tarvitse kaivaa puhelinta taskusta kun se jälleen kerran oli puhelinmyyjä eikä esimerkiksi lasten päiväkodista se puhelu, eli veto saa jatkua.
Pimeä ja kylmä tuntuu ajaneen pokemonistit ja häröteinit sisätiloihin, mutta toisaalta täyttäneet kelvit ninjoilla. Ei auta 1600 lumenia, kun mustiinpukeutunut kävelijä- tai koiranulkoiluttajaninja pelmahtaa eteen. Nyt ne heijastimet kaapeista käsivarteen! Ja heijastinliivit! Ja lamput! Ja ne kaikki muut heijasteet!
Välimatkaa 100m ja edessä punainen valo. Arvio: polkupyörä?
60m näkyy kirkas valokeila asvalttiin. Joo joku siellä polkee hitaasti
50m kirkas valo heiluu ympäriinsä. Sillä onkin kypärävalo?
40m näkyy lahjeheijastimet. Joku kävelee pyöräilijän rinnalla?
35m kirkas valo kääntyy taakse ja osoittaa silmiini, häikäistyn. Kävelijällä onkin taskulamppu.
20m Näen toisenkin kävelijän, punaisen valon lähde ei taidakaan olla pyörä.
10m Kaksi jalankulkijaa, toisella taskulamppu kädessä ja koira talutuksessa. Punainen valo on koiran kaulapannassa.
Jalankulkijat siirtyvät kelvin reunoihin, toinen vasempaan, toinen oikeaan. Lähden ajamaan hitaasti välistä ja huikkaan kiitokset. Huomaan vasta aivan vieressä, että toisellakin kaksijalkaisella on koira, joka on nätisti tien reunassa. Sitten yllättäen suoraan edestä juokseekin kolmas koira eturengastani kohti. Valaistun koiran omistajalla onkin kaksi koiraa, molemmat mustia ja vain toisella valo. Pimeä koira oli ilmeisesti pitkän fleksin päässä reilusti edellä ja omistajansa yllätykseksi lähtikin tekemään tuttavuutta minuun. Jos vauhtia ois ollut edes 10km/h, niin kolari ois tullut.
Toi on tosi hienoa, että koirilla on valoja hihnoissa tai kaulapannoissa. Mutta jos valo on vaan yhdellä, niin niitä muita koiria saattaa olla entistä vaikeampi havaita.
Valottomien pyörien näkeminen vastaantulevan autoliikenteen häikäisemänä ei myöskään helppoa.
Kirjanmerkit