HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 24 / 64 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 14 22 23 24 25 26 34 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 691 - 720 / 1920

Aihe: MTB polut ja reitit - Tampere

  1. #691
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Tiedoksi...
    https://www.facebook.com/groups/2083...4388653376125/
    Ja terveiset hirvikärpäsiltä



    Sent from my SM-A510F using Tapatalk

  2. #692
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.313
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Myrtillus Katso viesti
    Tiedoksi...
    Tuolla jotain perk... kovinkin tärkeää asiaa, nimittäin ihan kaikki eivät kuulu FB:hen.
    Vai mitä, Tetsa

  3. #693
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    OSM kahvit!
    clock

    Friday, October 21 at 5 PM - 7 PM
    Moro Sky Bar
    Ratapihankatu 43, 33100 Tampere, Finland






    Mansen ensimmäiset OSM kahvit, jossa kartoittajat kokoontuvat ja aiheet vapaat. Tässä olisi hyvä tilaisuus MTB kartoittajien kokoontumiselle. Ainakin aiheet saadaan oman maun mukaan maustettua.

  4. #694
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Eipähän tarvinnut tänään ajella yksin metsässä kartoitushommissa. Siivekkäitä veikkoja oli niin paljon, että välillä meinasi jo huumori loppua. Kotona tapoin noin 30 otusta, kun otin vaatteita pois päältä ja pyykkikasasta vielä runsaasti lisää pari tuntia myöhemmin.
    No tulihan sitä vähän ajeltuakin Varsamäentien tuntumassa:
    http://kartta.arpotechno.fi/route_pk...17_kartoitusta (Jäljen lataus voi vähän kestää, joten malttia)

    Jussi oli merkkaillut ansiokkaasti yhtä sun toista polkua ja kävin vähän niitä penkomassa pidemmälle, mitä nyt eteenpäin pääsi. Aika paljon tuli tänään taluteltua ja osittain jopa kannettua pyörää.
    - Pari Kaarinanpolun pätkää oli vielä ilman luokittelua ja ajelin... eikun kannoin nekin lävitse. Tuo pitkä pätkä Pikku-Salmuksen pohjoispuolella oli kyllä jo ihan omaa luokkaansa. Kantamallakin eksyin viralliselta reitiltä, kuten oli tainut tehdä suurin osa jalan liikkeellä olevistakin jäljistä päätellen.
    - Lampisen lounaiskulmassa on metsäpaloalue ja paikallisen tietotoimiston mukaan sinne olisi syntynyt polku etelän puolella olevalle metsätiellä palokunnan toimesta. Lienevät kastelleet niin hyvin, että oli jo kasvanut umpeen.
    - Päivän ehdoton löytö oli tuo polku, mille pääsee Kaarina-Manuntyttären tieltä Leikon tien kautta. Alussa on hyvää traktoriuraa. Linjan alta oli trimmattu puskat pois työkoneella ja sen jälkeen alkoikin aluksi hentoinen polku, joka oli merkattu sinisillä nauhoilla. Polku tulikin sitten mukavasti Varsamäentielle, joten taas yksi puhkaisu Kaarina-Manuntyttären tieltä Varsamäen tielle! Yritin kyllä löytää huoltoreittiä tuonne laavulle, mutta olin niin tuon polun lumoissa, että lähdin väärään suuntaan linjan alta
    - Tuo toinen puhkaisu Hirvenojantieltä Varsamäen tielle menee talon nurkalta pellonpoikki metsään. Juttelin muutama viikko sitten talonväen kanssa ja heille oli ihan OK, jos siitä ajellaan lävitse.
    - Metsäkirkon laavun lähellä (jäljen luoteisosa) pörräsin enemmänkin ikivanhoja metsäkoneuria, jotka olivatkin jo täysin sammaleen päällystämiä. Pari jäljen päätä olivat kyllä harmittavan lähellä toisiaan ja jos olisi halua (lue: vähemmän hirvikärpäsiä), niin kyllä sieltä reitin saisi puhkaistua lävitse.

    Noiden metsäkoneurien merkkauksen kanssa tarttis varmaan miettiä jotain käytäntöjä. Urathan ovat suurimmaksi osaksi sellaisia, että ne eivät yksinkertaisesti vie yhtään mihinkään. Näistä tietysti on heti poikkeuksena tämän päivän "melkein puhkaisu", joka oli oikeastaan ihan OK case. Oliskohan seuraava strategia järkevä:
    - Jos ura on siisti ja iso, niin laittaa stubin ja fixme = continue päähän, jos ei itse tule ajeltua sitä lävitse. Jos ura ei loppujen lopuksi mene mihinkään, niin sitten ei laita siihen mtb:scale ollenkaan.
    - Jos ura on heti alusta saakka älyttömän oksainen ja kivinen, niin sitten pieni stubi ja mtb:scale = -1, mutta ei fixme = continue tägitystä. Jos jollakin on ylimääräistä energiaa, niin niitä voi sitten koluta lävitse.
    - Umpikujiin ei varmaan kannata laittaa mtb:scale laisinkaan, sillä eipä sinne juuri mitään asiaa taida fillarilla olla.

  5. #695
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    409
    No onneksi edes muutamissa pääsi pidemmälle . Tuolta Satiaisenpolun päästä kun saisi puhkaisun niin saisi mukavaa pätkää enemmän ajoon.

    Varmaan noissa tapauksissa joissa tulee umpikuja mutta jos ei laita mtb:scalea niin kannattanee merkitä umpikujaksi? Lähinnä olisi joku viesti, että siellä on rymytty eikä sinne kannata mennä koska siellä ei ole mitään.

  6. #696
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti _Jussi_ Katso viesti
    Varmaan noissa tapauksissa joissa tulee umpikuja mutta jos ei laita mtb:scalea niin kannattanee merkitä umpikujaksi? Lähinnä olisi joku viesti, että siellä on rymytty eikä sinne kannata mennä koska siellä ei ole mitään.
    Kannatetaan, noexit:yes päätyyn niin ei muiden tarvitse elätellä toiveita kartoittamattomasta

  7. #697
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    No huh mikä reissu tänään. Bromptonin taittopyörä olisi ollut helpoin raahattava ja ojien yli heitettävä. Tarkempi raportti löydöistä, kun on ensin listitty hirvikärpäset ja saatu energiaa tankkiin....mikäs perkele lähestyy mun välipalakeksiä..


    Sent from my SM-A510F using Tapatalk
    Myrtillus muokkasi tätä : 18.09.2016 at 18.50

  8. #698
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    36110
    Viestit
    179
    "Joku" se vaan ei malta pysyä etäällä öttiäisistä . . Tuus käymään täällä päin hakemassa ökötät mukaas, niin saadaan nääkin metsiköt ajettaviksi ennen pakkasia . .
    www.säpinäx.fi

  9. #699
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    232
    Näköjään syytä pysytellä poissa etelän poluilta vielä jonkin aikaa. Kaupissa ainakin pari viime reissua saanut aika rauhassa kartoitella, yhteensä yhden hirvikärpäsen taisin nähdä.. Mitä umpikujiin tulee niin olennaisinta lienee tosiaan että siellä se noexit on päädyssä. Sinänsä toki ilman mtb:scalea jättäminen helpottaa varmaan visuaalisesti ajokelpoisten polkujen tsekkailua, mutta itse ainakaan en varmaan malta olla väriä laittamatta polulle jolle sen voisin laittaa. Jotenkin värjätty ja noexit myös antaa vahvemman mielikuvan siitä, että paikka tosiaan on kunnolla tsekattu eikä sivuhaarojakaan ole.

  10. #700
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Do diin, nyt taas vähennetty eläimien määrää ja tankattu, joten aika palata kartoituksen siistimpään vaiheeseen kahvikupposen kanssa.

    Tuo epämääräisten polkujen ja urien merkkaaminen vielä pohdituttaa.

    Tänään tuli esim. seuraavia tapauksia vastaan:

    CASE 1: Täysin ajokelvottomat polut, joita ei jaksa kantaa loppuun saakka
    ************************************************** ************
    Polku Vähä-Riutan pohjoispuolella
    https://www.openstreetmap.org/way/438201871
    https://umap.openstreetmap.fr/en/map...1.4058/23.9148

    - Pohjoiseen lähti hento ura, joka ajamalla oli käytännössä mahdoton. Pyörä tuli ylämäkeen kivikossa ja kuusikossa kantamalla sujuvasti. Jossakin vaiheessa näki, että sama kivikko-sammalikko jatkuu vielä eteenpäin, mutta into oli itsellä lopussa ja hiki valui norona ==> takaisin järven rantaan.

    Näihin sitten seuraavat tägitykset:
    * mtb:scale = -1 (ei millään tavalla ajettavaa)
    * fixme = continue viimeiseen nodeen (Polku on kuitenkin polku ja jalankulkijoille merkityksellinen ja joku saattaa joskus käydä jalkaisin jatkelemassa polun eteenpäin)

    ==> Tuo mtb:scale = -1 pitää jatkossa muut maastopyöräkartoittajat loitolla, mutta retkeilijät näkevät polun.

    CASE 2: Vanha kuormakoneura, jossa vastaan tulee ajokelvoton pätkä, mutta ura jatkuu
    ************************************************** **********************************
    esim. (https://umap.openstreetmap.fr/en/map...1.3991/23.8442)
    - Lähti tosi nättinä metsään ja pyörän urat olivat sen näköiset, että niitä pitkin on kuljettu myös myöhemmin. Meni kuitenkin myöhemmin tukkoisemmaksi ja pian vastaan tuli noin 30 metrin pusikko notkossa, jonka jälkeen ura näytti kuitenkin jatkuvan mäen päälle.

    Näihin seuraavat tägitykset:
    * pusikkopätkälle mtb:scale = -1
    * Pusikon viimeiseen nodeen fixme = continue
    * mtb:scale jätetään alkupätkältä kokonaan pois.

    => Nyt tuo -1 jakso kertoo tuleville sukupolville, että ei kannata mennä ryynäämään. Ura kuitenkin on merkattu ja informaatio siitä, että yli-innokkaat jalankulkijat voivat sitä halutessaan jatkaa. Luokitus jätetään alkupätkältä pois, koska kyse ei ole molemmista päistä kytkeytyvästä polusta eikä sitä ole mitään mieltä sisällyttää mihinkään reittiin.
    Toisaalta, joskus joku saattaa koluta reittiä toisesta suunnasta ja saada vinkkiä siitä, että ehkä kytkentä sittenkin on olemassa. Silloin toisen pään polun mtb:scale merkkauksella olisi merkitystä!


    CASE 3: Ajettavat koneurat, jotka vain jatkuvat ja jatkuvat, mutta järki sanoo, että ei tämä mihinkään vie
    ************************************************** *************************************************
    Ongelmahan näissä on se, että ne eivät oikein ole polkuja eivätkä träkkejä. Uudet ovat risuisia pyöränuria ja vanhemmat jo kasvavat runsasta rahkasammalta kivien päällä, mikä tekee ajamisesta vähintäänkin mielenkiintoista, kun ei oikein tiedä, että mitä renkaan alla on milloinkin. Näitähän metsissä sitten riittääkin yllin kyllin. Ajettavuuden oikeastaan ratkaisee se, että miten paljon sammalen lisäksi kasvaa muuta huiskaa.

    Jos tälläisen käy ajamassa ja ajaa sen loppuun saakka (eli ns happy ending), niin varmastikin sen voi laitella karttaan. Ura siis saa jonkun selkeän lopputuloksen.

    Mutta entäs jos koluaminen jää kesken? Tällöin ei ole vielä mitään selkeää syytä heittää pyyhettä kehään ja saada ns onnellista loppua aikaiseksi (dead end / täysin ajamatonta pätkää), jolloin muiden ei sitä tarvitse enää kummastella. Toisaalta vihjeen antaminen metsäkoneurastakin on vähän arveluttavaa, kun ei siitä todennäköisesti synny mitään järkevää.

    - Jos merkkaa polun ja fixme = continue:n, niin se äkkiä kartalla näyttää sille, että tuollahan on oikea polku, mikä pitäisi käydä katsomassa, mutta paikan päällä vähän saattaa tulla paha mieli, kun näkee mistä olikaan oikein kysymys.Jos polun päähän ei merkkaa mitään, niin se on myös aika avoin kysymys seuraavalle kulkijalle

    Olisiko parasta, että tälläiset jätetään surutta merkkaamatta vai mikä antaisi seuraavan viestin:
    Voi siellä käydä pörräämässä, mutta ei sinne sitä varten oikeasti kannata lähteä katsomaan...Pitääkö luoda tägi fixme = prkl_näitten_kanssa

    Mitään muuta iloa keskeneräisestä työstä ei voi olla kuin se, että joku muu ryynää toisesta suunnasta ja sattuu löytämään puhkaisun lävitse.

    **********************************

    Mennäämpä sitten positiivisempiin asioihin eli hirvikärpästen lasketaan....

    Tänään jatkui kierros Varsamäentien maisemissa ja painopisteenä Taivalpirtin ympäristö ja siitä länteen päin.

    ------------
    https://umap.openstreetmap.fr/en/map...1.4038/23.9101
    - Uutena polkuna tuli merkattua Iso-Riutan ympäri menevä polku. Polku menee pohjoispuolella ihan rantaviivassa ja pari kertaa piti vähän mamoilla, kun oli veteen kippaamisen riski olemassa Länsipäässä on vanhoja pitkospuita ja siis ihan oikeasti pitkospuita eikä nykyajan pitkoslautoja. Olivat jo vähän pehmenneet, mutta läskin rengas pysyi vielä pinnalla. Etelärannan polku olikin sitten jo vähän ylempänä (lue kivisempi), joten sinne sitten leimaksi kakkonen. Lopussa joutuu väkisinkin koukkaamaan Taivalpirtin pihan kautta, mikä on merkattu yksityisalueeksi. Laittelin -1 leiman ja jokainen tehköön omat päätöksensä tilanteen niin vaatiessa.
    Tuosta Vähä-Riutan pohjoinpuolen polusta olikin jo juttua. Tukevasti -1:llä.

    -------------
    https://umap.openstreetmap.fr/en/map...1.3998/23.8923
    Salmuksen pohjoispuolelta löytyi uusi puhkaisu seuraavalle metsätielle, joten ei mennyt tämäkään päivä ihan hirvikärpäsille! Lisäksi oli toinen lähtö pohjoiseen, jota en tullut katsoneeksi, kun ajelin ensin tien päähän ja näin sieltä lähtevän ison polun. Puhkaisupolku oli suurimmaksi osaksi ihan ajettavaa, pari muutaman metrin tunkkausjaksoa taisi olla.
    Salmuksen eteläpuolelta ei löytynyt juurikaan mitään kiinnostavaa, pari vanhaa uraa ajoin happy endingiin saakka No more fun left for you guys!
    --------------
    https://umap.openstreetmap.fr/en/map...1.3947/23.8814
    Kiitolan tiellä ei ollut juurikaan mitään. Yksi hyvän näköinen vanha koneura, jossa selkeästi tallattu paljon. Loppui kuitenkin risukkoon ja oli nauhoitettu tulevaksi ajouraksi leimikolle, joten se siitä.

    ----------------
    https://umap.openstreetmap.fr/en/map...1.3929/23.8472
    Sitten alkoikin päivän työläin osuus!
    Tuo lounaaseen lähtevä ura on ikivanha traktoriura, joka kasvoi heinää kainaloihin saakka ja pohja oli pehmeä. Läskillä se kuitenkin eteni vaikka yhtään ei tiennyt milloin uppoaa tai töksähtää. Lopulta vastaan tuli oja, jota ei yksin päässyt enää yli. Merkkailin dead endin, mutta jätin vielä jämät jäljelle, jos joku niitä haluaa käydä kurkkimassa vaikkapa helikopterilla

    ---------------------
    https://umap.openstreetmap.fr/en/map...1.3981/23.8455
    Luoteisnukka tienoolta sisälsi sitten ihan kelpo uraa, joka kuitenkin tainnutti pienellä risukkopätkällä, josta ei ollut halua lähteä kantamaan fillari pään päällä. Ura jatkui kuitenkin pohjoista kohden, joten merkkaus tuleville sukupolville, jos sattuvat tulemaan toisesta suunnasta.

    ------------------------
    https://umap.openstreetmap.fr/en/map...1.4007/23.8544
    Päivän kruunasi ehdottomasti tämä rypeminen. Tieltä lähtevä ura koilliseen oli aluksi ihan Ok ajettavaa, joskin vähän tukkoista. Sitten alkoikin suo-osuus (punainen viiva träkin rinnalla), jossa oli puskaa kaulaan saakka ja syvät ajourat, joita oli vähän vahvistettu kaadetuilla puunrungoilla. Onneksi pyörää sai kannettua suolla eteenpäin.
    Sitten tulikin vastaan aikamoinen ojaviidakko. Noin 50 metrin matkaan meni varmasti yli 20 minuuttia, kun yritin päästä ojista ylitse. Nyt olisi ollut se brompton kätevä, kun olisi kiskaissut sen ojan toiselle puolelle ja sitten kolmiloikalla itse perässä. Nyt piti vain löytää ensin ojasta sellainen paikka, että sai sinne läskin sijoitettua niin, että se ei uppoa laakereita myöten, pysyy pystyssä ja toiselta puolelta saisi jollakin sen vielä kalastettua itselleen takaisin ahdin valtakunnasta. Sitten kova vauhti juoksemalla ja rähmälleen vastapenkalle neliveto kytkettynä ja lukot päällä. Tämän joutui toistamaan kaksi kertaa.
    Palkkiona tästä vaivannäöstä olikin sitten kuormakoneella ihan paskaksi ajettu polunpohja, jossa muta velloi...
    Kun pääsin vihdoinkin kääntöpaikalle, niin jostakin syystä en enää lähtenyt ihailemaan saman konekuskin jälkiä pohjoispuolella....

    Tuon pohjoisen polun (https://www.openstreetmap.org/way/308626268) päässä on tägi fixme = yes. Jussi, tarkoitatko fixme = continue?

    -----------------------------
    https://umap.openstreetmap.fr/en/map...1.4064/23.8511
    Päivän viimeinen kohde olikin tuo Iso Keurujärvi. Eteläisemmän polun lasku kallion päältä järven rantaan oli kyllä aika ikävä ja en usko, että sitä moni ajelee alas siinä ryteikössä. Laittelin vähän lisää kerrointa polulle.
    JussiTre oli näköjään tehnyt myös huomion tuosta paluupolun viimeisistä metreistä, joka toimii hyvänä hidasteena tielle saapumiselle...

    ------------------------------

    Sellainen viisituntinen tänään tuli vieteltyä. Positiivisena havaintoja oli myös se, että hirvikärpäsiä ei tunkenut tänään silmiin ja suuhun, joten niitä oli noin dekadin verran vähemmän kuin eilen... mutta riittävästi kuitenkin tuliaisiksi saakka.

    Tuo umaps sivu, johon yllä oli linkkejä on kaikkien käytettävissä ja sitä saa vapaasti editoida kartoituslenkkiensä tarinan tueksi. Laitelkaa träkkejä / neuloja ja kopsailkaa zoomatusta kuvasta url tarinan mukaan. Kun importoitte träkin, niin viekää se omalle layerille ja harventakaa esim. gpsbabelilla ennen, niin ei mene käyttöliittymä ihan tukkoon.

  11. #701
    Liittynyt
    01/2012
    Viestit
    139
    Täältä myös ääni sille, että umpikujiin noexit ilman luokitusta. Auttaa ehkä paremmin erottamaan käyttökelpoiset polut ja rytöpolkujen luokittelu on usein hankalaa ja hidasta. Toki pitkiin umpikujiin kannattaa luokka laittaa.

    Myöskin kattava kuntopolkujen/kovien latupohjien merkitseminen nollaluokalla on hyvä käytäntö.

    Ajattelin tässä jossain vaiheessa konvertoida kaikki alueen private-polut noexit:lle. Samalla ehkä siivoan pitkiä turhia (esim. teiden) private-tageja pois. Näillä ei liene meillä juuri merkitystä, koska jokamiehenoikeudet.

  12. #702
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noppa Katso viesti
    Ajattelin tässä jossain vaiheessa konvertoida kaikki alueen private-polut noexit:lle. Samalla ehkä siivoan pitkiä turhia (esim. teiden) private-tageja pois. Näillä ei liene meillä juuri merkitystä, koska jokamiehenoikeudet.
    Mitäs tuo eka kohta käytännössä tarkoittaa?
    Mites private tägit? Onko niistä käytännössä haittaa muussa kuin reitityksessä?

  13. #703
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti peeppa Katso viesti
    Moi, tämä ohje todennäköisesti hukkuu keskusteluvirtaan, mutta laitetaan silti.
    Tulipa seuraava mieleen.
    Kerättäisiinkö tätä ns. arvokasta perimätietoa omalle web sivulle, joka voisi asua samalla serverillä kuin nykyiset mtb kartat? Sivun ylälaitaan linkki "Garmin Maps" osaston viereen => "perimätietoa"
    Jos joku on näppärä taiteilemaan kivan näköisen web sivun, niin voin kopsailla sen sitten tuonne serverille ja päivitellä uusia ohjeita pyynnöstä. Toinen vaihtoehto, että laitetaan web sivu GIT:iin, niin sitä voivat kaikki päivitellä. Uskaltaakohan serverin päähän laittaa automaatti pullin vai tuleeko sontaa maailmalta huomaamatta

  14. #704
    Liittynyt
    01/2012
    Viestit
    139
    Keisseissä hankalia tapauksia, joita olisin kenties lähestynyt näin:

    1: Laittaisin standardin luokituksen välillä 4 - 6 todellisen (kesä)tilanteen mukaan ja continue loppuun.

    2: Hankala tapaus. Hyvälle osuudelle luokitus normaalisti, paitsi jos se on ihan lyhyt pisto isommalta polulta. Loppuun noexit ja polku päättyy siihen. Tai sitten polun merkintä vielä eteenpäin luokituksella 4 - 6, jos jotain poluksi kutsuttavaa on olemassa.

    3: Vielä hankalampi tapaus. Valinnassa polun ja ajouran välillä mietin aina etenemismahdollisuutta 15-vuotiaalla maasturilla: jos pääsee vaivatta, se on track, muuten path. Metsäkoneura on mielestäni lähes aina path (tai oikeastaan kaksi vierekkäin, mutta käsitellään yhtenä).

    Tässä tapauksessa (ellei ura ole lyhyt täysin merkityksetön höntyily) merkitsisin taas tämänhetkisen tilanteen standardinmukaisella luokituksella ja noexit päähän. Vuosien mittaan tilanne voi muuttua parempaan tai huonompaan, mutta se on sitten seuraavien asia korjata aineistoa.

    Esimerkki: https://www.openstreetmap.org/way/44...44702/23.72758

    Saukonvuoren ja Huhtavuoren välinen polku Toiviossa oli luokiteltu -1:llä. Minulle se ei kertonut, onko pätkä täysin ajokelvoton vai kenties kielletty ajamiselta. Kävi ilmi, että vain lyhyt osa polun pohjoispäätä oli kasvanut poluttomaksi ryteiköksi ja loppu oli vaikeaa kolmosen/nelosen polkua, ennen kuin vaihtuu helpoksi ykköseksi kallion laella. Luokittelin polun em. havainnoilla ja poistin olemattoman osuuden.

    Ajokäyttöön ei polusta edelleenkään juuri ole. Mutta jos polkua kuljetaan talvella, siitä tulee hyvinkin käyttökelpoinen, mikäli puuttuva osuus reitittyy paremmin tai sietää vajaan 50 m pusikkoa. Ihannetapauksessa pieni puuttuva osuus saisi vesurilla varustetun porukkalenkin ajamaan pari kertaa ryteikön läpi ja polku olisi siinä.

  15. #705
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    ^No nyt kun luin tuon sinun postauksen ja uudelleen nuo viralliset mtb:scale- määritteet (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb:scale), niin tuo skaala 4-6 alkaa tuntumaan järkevälle. Suomessa voi vielä lisäksi vaikeuteen lisätä kuusitaimikon aiheuttaman tarttumisongelman pyörän osiin. Tähän saakka olen vähän vierastanut tasojen 4-6 käyttöä. Tällä hetkellä 5 ja 6 tasoa ei renderöidä laisinkaan, kun en oikein keksinyt mitään sopivaa väriäkään (musta ei oikein toimi tässä tapauksessa ). Hyvänä käytäntönä voisi olla tuon nelosen käyttö sellaisille pätkille, missä eteenpäin pääsee käytännössä vain takapyörällä pomppimalla ja kalusto on tuhoutumisvaarassa.

  16. #706
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    409
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Myrtillus Katso viesti
    Tulipa seuraava mieleen.
    Kerättäisiinkö tätä ns. arvokasta perimätietoa omalle web sivulle, joka voisi asua samalla serverillä kuin nykyiset mtb kartat? Sivun ylälaitaan linkki "Garmin Maps" osaston viereen => "perimätietoa"
    Jos joku on näppärä taiteilemaan kivan näköisen web sivun, niin voin kopsailla sen sitten tuonne serverille ja päivitellä uusia ohjeita pyynnöstä. Toinen vaihtoehto, että laitetaan web sivu GIT:iin, niin sitä voivat kaikki päivitellä. Uskaltaakohan serverin päähän laittaa automaatti pullin vai tuleeko sontaa maailmalta huomaamatta
    Mun mielestä github olisi hyvä vaihtoehto. Itse asiassa sitä käytetään nykyään yllättävän paljon muuhunkin kuin koodirepona. Tosin kaikki käy.

  17. #707
    Liittynyt
    01/2012
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Myrtillus Katso viesti
    > Ajattelin tässä jossain vaiheessa konvertoida kaikki alueen private-polut noexit:lle.

    Mitäs tuo eka kohta käytännössä tarkoittaa?
    Mites private tägit? Onko niistä käytännössä haittaa muussa kuin reitityksessä?
    Esimerkki: https://www.openstreetmap.org/way/426312911/history

    Kyse on siis tietysti vain niistä merkinnöistä, missä polun pää ennen silminnähtävää piha-aluetta on merkitty privateksi läpikulun estämiseksi. En tiedä, onko tätä tapaa käyttänyt muut kuin minä ja KarttaKari, mutta ei tämäkään oikein toimivalta tunnu.

    Käytännössä siis laitan noexitin samaan kohtaan, missä nykyään alkaa private. Jos polku on kartoitettu läpi asti, kuten tuossa esimerkin rivitalon pihatielle päätyvässä tapauksessa, niin polku jää kokonaisuudessaan edelleen karttaan näkyviin, ja jokainen saa itse päättää, arvaako kulkea läpi.

    Private-tagit noihin kohtiin voisi jättääkin, mutta ehkäpä parempi poistaa samalla, kun ei se 30 m metsää kuitenkaan yleensä ole ko. tontin omistamaa aluetta.

    Pidemmistä private-tageista on lähinnä Soukonvuorentien merkintä mielessä. En tiedä, onko muualla laajemmin käytetty privatea. Tuolla tiellä merkinnässä häiritsee se, että miksi ko. tiellä on erityisasema muihin tuhansiin samanlaisiin yksityisiin tai tiekuntien teihin nähden. Eikö siellä ole toivottua liikkua lainkaan vai mitä merkinnällä tarkoitetaan.

  18. #708
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    ^Joo toi private tägin käyttö on vähän häilyvää. Itse ainakin pidän sitä oikeasti privaattialueena, jonne jokamiehenoikeudet eivät ulotu. Silloinhan se tarkoittaa vain piha-alueita ja muita laissa määriteltyjä alueita. Yksityistiet eivät sitä ole.
    Toinen esimerkki aiheesta on: https://www.openstreetmap.org/way/78026444 (Leivintie Kangasala)
    Tuossa yksi hyvä keskustelun aihe OSM kahveilla ensi kuussa!

  19. #709
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    409
    Mun mielestä em. merkkausehdotukset ovat sinällään hyviä. Kunhan vain pidetään mielessä että ei aleta ei-mtb taksonomiaa uudelleen määrittelemään omien tarpeiden mukaan.

    Jos joku tie tai muu on yksityinen niin sitten se on yksityinen. Mun mielestä siihen liittyvää metatietoa ei pitäisi lähteä muuttamaan. On toinen asia sitten miten tuo renderöidään vaikka mtb-kontekstissa. Itse en käytä mitään softaa reittien laskemiseen joten en tiedä tuottaako tuo private näissä tapauksissa ongelmia vai ei. Se, että onko private-tagin semantiikka yhtenevä yksityistien kanssa en tiedä.

  20. #710
    Liittynyt
    01/2012
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Myrtillus Katso viesti
    Tällä hetkellä 5 ja 6 tasoa ei renderöidä laisinkaan, kun en oikein keksinyt mitään sopivaa väriäkään (musta ei oikein toimi tässä tapauksessa ). Hyvänä käytäntönä voisi olla tuon nelosen käyttö sellaisille pätkille, missä eteenpäin pääsee käytännössä vain takapyörällä pomppimalla ja kalusto on tuhoutumisvaarassa.
    Pikakorjauksena luokat 5 - 6 voisi renderöidä vähintäänkin nelosen värillä. Parempi sekin kuin ei mitään. Eipä niitä kyllä ole juuri tullut vastaan, jos ollenkaan. Mutta yhteensopivuus tulevaan.

    Kuvauksena neloselle voisi olla juurikin vaatimus trial-taidoille.

  21. #711
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    409
    Vähä-Riutan pohjoispuolen merkkaus kannattanee tehdä niin kuin on ehdotettu. Kävin sen jossain vaiheessa koluamassa ja totesin saman minkä Antti eli ei siellä pyörällä ole ajettavaa. Muistaakseni lopuksi kiipesin jonkun isomman kiven päälle ja totesin että sama kökellys jatkuu mutta ei minulla. Jätin silloin tuon noexitin laittamatta kun ajattelin että jos en minä mene niin ehkä joku muu.

    Olen pari vuotta sitten kömpinyt myös Kuurnakorven läpi ja totesin että onneksi ei ole maailman painavin pyörä. Tosin ei se tarpominen silloinkaan onnelta tuntunut. Ja joo, tuo merkkaus pohjoisempana on mennyt selkeästi fixme-noexit sekoiluksi. Sielläkin on - kuinka ollakaan - metsäkoneuraa.

    Iso Keurujärvestä. Minun pitikin tuota mainitun laskun luokitusta muuttaa mutta mielenhäiriössä jäänyt tekemättä. Muistan miettineeni, että enhän minä mikään kaksinen kuski ole mutta noinkohan moni tuota ajaa - edes alas. Tästä tuli mieleen se, että vaikka polun luokittelu joka metrillä erikseen ei olekaan järkevää niin itse suosisin hieman tarkempaa kuin se, että polku saa vain yhden luokituksen. Kiersin tuon Iso Keurujärven mutta jätin luokittelematta koska iso osa poluista oli teknistä mutta ajettavaa mutta muutamassa kohdassa oli sellaista louhikkoa että ei sitä aja kuin korkeintaan joku trial-kuski sillain pomppimalla.
    _Jussi_ muokkasi tätä : 19.09.2016 at 00.17 Syy: Iso Keurujärvi

  22. #712
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Harmi, että tuo virallinen luokittelu ei kata tapausta:
    - pohja on ihan ajettava, mutta kasvillisuus tai muu ryteikkö (esim. karsitut oksat) estää käytännössä etenemisen.
    Siinä ei trial taidoillakaan paljon juhlita, kun risut hirttää kiinni

  23. #713
    Liittynyt
    01/2012
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti _Jussi_ Katso viesti
    Jos joku tie tai muu on yksityinen niin sitten se on yksityinen. Mun mielestä siihen liittyvää metatietoa ei pitäisi lähteä muuttamaan.
    Ongelma on se, että suurin osa meidän käyttämistä metsäautoteistä on yksityisiä, ei valtion tai kunnan teitä. Eli sitten pitäisi selvittää jokaisen tien omistajuus ja tehdä merkintä sen mukaan.

    Suomessa (pihan ulkopuolisen) maan omistajuudella ei ole satunnaiselle kulkijalle samanlaista merkitystä kuin monessa muussa eteläisemmässä maassa.

    Moottoriajoneuvokiellot ja portit kannattaa toki merkitä tilanteen mukaan. Tosin ajoneuvolla ja moottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkkejä on ripoteltu oikeudettomasti niin paljon, että ota niistäkään aina selvää.

    Mutta muuten private-tagi lienee parhaimmillaan selventämään piha-alueiden ja erikseen ripustettujen läpikulkukieltokylttien sanomaa.

  24. #714
    Liittynyt
    01/2012
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti _Jussi_ Katso viesti
    Vähä-Riutan pohjoispuolen merkkaus kannattanee tehdä niin kuin on ehdotettu. Kävin sen jossain vaiheessa koluamassa ja totesin saman minkä Antti eli ei siellä pyörällä ole ajettavaa. Muistaakseni lopuksi kiipesin jonkun isomman kiven päälle ja totesin että sama kökellys jatkuu mutta ei minulla.
    Taisinpa sattumalta käydä samassa paikassa, jos sen ison kiven kolossa on geokätkö. Pyörän jätin suosiolla järven rantaan...

  25. #715
    Liittynyt
    01/2012
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Myrtillus Katso viesti
    - pohja on ihan ajettava, mutta kasvillisuus tai muu ryteikkö (esim. karsitut oksat) estää käytännössä etenemisen.
    Siinä ei trial taidoillakaan paljon juhlita, kun risut hirttää kiinni
    Taas näitä vaikeita tapauksia. Itse vielä viitsii joskus rytyyttää läpi, mutta kehtaako siitä sitten polkua piirtää. No jos piirtää vaikka kolmosella tai nelosella, niin siinähän se vastuu siirtyy kuulijalle.

    Samaan vaikeuteen menee hyväpintaiset, mutta toivottaman jyrkät mäet. Arvo siinä sitten sopiva luokka.

  26. #716
    Liittynyt
    01/2012
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Myrtillus Katso viesti
    Toinen esimerkki aiheesta on: https://www.openstreetmap.org/way/78026444 (Leivintie Kangasala)
    Olen muistaakseni jokunen vuosi sitten ajanut tuosta läpi autolla. Mikä tarkoittaa sitä, että siinä ei ainakaan silloin ole ollut mitään kovin vahvaa kieltoa moottoriajoneuvoille. Ottaisin private-tagin pois.

  27. #717
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Itse suosisin tuota -1:n käyttöä tapauksissa, jossa tarvitaan viidakkoveistä tai pyörää kannetaan pään päällä tai pohja on niin täynnä oksajätettä, että kalusto tuhoutuu. Siinä ei käytännössä enää puhuta polusta pyöräilymielessä ollenkaan. Jalkaisin semmoisesta vielä puskee läpi.

    Sent from my SM-A510F using Tapatalk

  28. #718
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    232
    Itse puolestaan on tullut käytettyä trail_visibility-tagia (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:trail_visibility) noihin viidakkoveitsitapauksiin. Alunperin kai se on suunnistettavuudelle vaeltaessa, eli kuinka hyvin se polku tosiaan näkyy, mutta ei se näissä kohtia tuppaa erityisemmin näkymäänkään. GPS-kartassa kyseisen tagin huonomman pään (intermediate –> no) arvot rendautuvat ohuella pisteviivalla, selainversiossa tosin ei ole eri asetusta näille. Tiedä sitten onko liian laveasti tulkittu tagin käyttökohde. Mitä mtb:scale=-1 muutoin tulee niin sääli että private-tagia on aineistossa käyttökelvottoman kirjavasti, kun nyt joutuu -1 hoitamaan sekä ajokelvottoman että kielletyn, eli kantokelvottomankin virkaa.

    Risujen suhteen hankala tuokin kyllä että missä kohtaa vain nostaa vaikeustasoa ja milloin vetää ajokelvottomaksi. Ollapa jokin overgrown-tagi vielä käytettävissä. Jyrkkyydelle sentään on jokin ohjeistuskin luokituksessa.

  29. #719
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Tuossa työmatkalla mietiskelin käsitteitä ja seuraavia ajatuksia tuli mieleen:
    Käsitteet voisivat olla esim:
    - teknisyys
    - näkyvyys (visibility)
    - ajettavuus

    Teknisyys liittyisi siihen, että millaista ajotekniikkaa tarvitaan. Kun mennään tasoille 4+, niin sen jälkeen trial miehet ajavat ja muut kantavat. Risukko ja vesakko on sellaista, että siinä ei käytännössä auta tekniikkakaan, koska kitkaa on vain liikaa.

    Näkyvyys on taas kiinni siitä, että miten helppoa on seurata ns. polkua. Esim. hyvin vähän ajetut polut kangasmetsässä ovat hyvin helppoja, mutta uran hukkaa helposti. Sama koskee vanhoja polkuja rahkasammaleen seassa tai vanhoilla niityillä. Helppoa ajettavaa, mutta vaikeaa seurattavaa ja löydettävää.

    Ajettavuus (cyclability?) olisi taas puhtaasti mittari sille, että että kulkeeko pyörä kenelläkään ajamalla eteenpäin. Sillehän ei ole olemassa sinänsä luokitusta ja itse olen pitänyt puhtaasti ON/OFF linjaa, josta OFF on mtb:scale = -1 ja ON on sitten mtb:scale >= 0 tai ei luokitusta laisinkaan.

  30. #720
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •