Kaatuneen takana parijonossa ajaneena käsitykseni on ettei tilanteessa ollut mitään ns. normaalista jonon elämisestä poikkeavaa eli en itse havainnut minkäänlaista hidastumista puhumattakaan äkillisestä hidastumisesta - vaikka sellaisiakin tilanteita jälkipuolella lenkkiä eri syistä tuli useampia kuin olisi ollut suotavaa - joten pidän spekulaatiota sinne suuntaan väärään osuvana.
En myöskään havainnut minkäänlaista sivuliikettä kaatuneen edelläajavalta eli kyseessä oli mielestäni kuin suoraan oppikirjasta hetkellinen tarkkaavaisuuden herpaantuminen (ja mahdollisesti tapa peesata lähellä ja välillä hieman edelläajavan sivulle kääntäen - mutta tämä on vain vaikutelma/muistikuva joka voi olla oikea tai väärä).
Huomautus porukassa jarruttamisen vaarallisuudesta on tietenkin aina ja yleisesti paikallaan. Jo pelkkä äkillinen hidastaminen voi aiheuttaa vaaratilanteen taaempana porukassa, jos minkäänlaista merkkiä ei näytetä tai varoitusta huudeta. Eilisellä lenkillä ennen muutamaa vasemmalle kääntymistä oli sellaiseen aineksia, samoin kerran edelläajaneen ja sivutielle kääntymisen vuoksi hidastaneen auton takia ja kerran nähdäkseni täysin WTF!-tilanteena ilman havaittavaa syytä. Muutenhan ajo oli fiksua ja siistiä, mitä nyt jonojen väli oli paikoin tarpeettoman leveä.
PS Kaatumisen yhteydessä oli puhetta siitä että HePonkin porukkalenkeillä olisi ihan hyvä jos kokeneemmat ajajat antaisivat välitöntä ja suoraa palautetta silloin kun jonkun kuskin ryhmäajamisessa olisi huomautettavaa tai selvää opastuksen tarvetta havaittavissa. Kenenkään ei tarvitse siitä loukkaantua ja onhan se niin että porukassa muut huomaavat paremmin kuin itse miten tyhmästi voi joskus ajaa tai miten voisi omaa ajotapaansa parantaa.
Kirjanmerkit