GiantElectrobikeHephaGarmin
Sivu 14 / 37 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 12 13 14 15 16 24 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 391 - 420 / 1086

Aihe: 1x11

Blackborow Guest
    Voi. Jakohan noissa on vähän erikoinen 96mm, mutta ainakin AbsoluteBlackilta löytyy sopiva ratas.

http://absoluteblack.cc/oval-xt-m800...chainring.html

Kiitos. Ensimmäistä pyörää siis hankkimassa, niin ei ole ihan kaikkea tietoa vielä kaalissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    ainakin AbsoluteBlackilta löytyy sopiva ratas.
    Ja vaikka Garbarukilta: http://garbaruk.com/single-oval/oval...-xt-m8000.html
    Ja vaikka tuolta lisää (haku ei suodattanu näköjään kaikkee): https://r2-bike.com/navi.php?jtl_tok...-fach+lk+96%22

XTR:n takavaihtajan ja vivun omistajille pieni kysymys: Kuuluuko alaspäin vaihtamisessa (kohti 11-piikkistä ratasta) liipasintuntuman olla todella jämäkkä ja
    vaihtoääni on lähinnä pauketta. Tämä pauke siis vivuston puolelta. Kohti suurinta ratasta (42) vaihtaessa tuntuma on OK, tasainen läpi koko pakan ja vipu ei rutise ylimääräisiä. Takavaihtaja itsessään tekee hommansa nätisti.
    Ajattelin aluksi, että vaijeri on huonosti paikoillaan, mutta ihan tuo näkyy olevan sille tarkoitetussa kolossa.

Entisen 1x10 systeemin SLX-vipu tuntuu todella sivistyneelle verrattuna tuohon uuteen 1x11 XTR:ään.
    Shimanon markkinointiteksti tietysti lupasi "Vivid indexing"-elämystä joten sain kai mitä luvattiinkin.

^ no mulla on XTR vipu käskemässä XT-vaihtajaa ja vipu on napakka ja täsmällinen. Näin lämpimällä kelillä.

Viime talvena päädyin aukaisemaan vivun ja bräkleen:llä suihkuttelin tehtaan vaseliinit pois ja tilalle Redline SV-2 synteettistä niin toimii yhtä hyvin myös kylmässä.

Suuremmalle vaihtaessa toisinaan paukkuu kuin SRAM, siis kohti 11-piikkistä, tähän vaikuttaa ketjun voitelun tila ja kuinka paljon mutaa kulkee sen mukana.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Muutama Youtubevideo viisaampana, niin vipu taitaa olla ihan kunnossa. Samalta nuo kuulostavat muillakin, tuli vain ilmeisesti totuttua entisessä SLX:ssä pienemmällä voimalla tapahtuvaan alaspäin vaihtoon (kohti pienintä ratasta)
    Saatan silti itsekin tehdä saman voiteluaineiden vaihdon jo ennakoivana toimena. Redlineä ei ole hyllyssä nyt mutta laitetaan Super Luben synteettistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Harza Katso viesti
    Muutama Youtubevideo viisaampana, niin vipu taitaa olla ihan kunnossa. Samalta nuo kuulostavat muillakin, tuli vain ilmeisesti totuttua entisessä SLX:ssä pienemmällä voimalla tapahtuvaan alaspäin vaihtoon (kohti pienintä ratasta)
    Saatan silti itsekin tehdä saman voiteluaineiden vaihdon jo ennakoivana toimena. Redlineä ei ole hyllyssä nyt mutta laitetaan Super Luben synteettistä.
    Myös uusi XT vaihtaa sen verran voimalla ja kovalla äänellä alaspäin että melkein pelästyy kun ensimmäisen kerran vaihtaa. Tämä siis verrattuna vanhempiin malleihin joten taitaa olla uusien ominaisuus.
    Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo

Onko joku laittanut Sramin teräksistä eturatasta? Ulkolaisilla foorumeilla huhuiltiin hiljaisemmasta sekä tietysti kestävämmästä mutta onko joku täällä langennut moiseen. Eteen pitäisi pari piikkiä pienempi laittaa niin ei olisi hinnan kiroissa kun reiluun kymppiin saa (94 BCD).

mulla on tällä hetkellä 2x11 ja kaikki on shimanon xt 11s joten pitäis vain sitten hankkia narrow wide etu ratas? mikä sen ero on normaaliin?

Piikit suorat ja joka toinen paksumpi jolloin menee tiukemmin ketjujen väleihin. Jotenkin näin. Pysyy sitten myös paremmin rattaalla, kerran tai kaksi itsellä pudonnut ja silloinkin ollut joku keppi avittamassa.

Pistä joku kuvahaku niin näkee sen sitten käytännössä.

okei! mites sitten ajelu siirtymillä riittääkö vastus? metsässä en itse koskaan käytä toista eturatasta mutta siirtymillä kyllä tulee käytettyä eli montako piikkiä kannattaa olla edessä? takana on se 11-40T pakka
    eki15 muokkasi tätä : 04.09.2016 at 01.18

^itse ajelen tollaisella takapakalla ja edessä 32t ovaali ja tuntuu riittävän siirtymilläkin helposti yli 30 nopeuksiin

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tolla voi laskeskella:

http://www.gear-calculator.com/#

Mulla on nyt 32/10-42 ja pienempää kanssa laittamassa ettei tolla isoimmalla rattaalla joudu niin paljon ajamaan ja tiellä ei ole tainnut tulla kertaakaan tilannetta ettei välitykset riitä. Johonkin alamäkeen ehkä mutta eipä noissa vauhdeissa tule enää poljettua. 32/11 (27,5-tuumainen rengas) antaa esimerkiksi kadenssilla 90 nopeutta noin 35, sitä voi sitten pohtia riittääkö se. Kaksysillä sitten vielä enemmän.

Läskissä mulla on 30x11-42 ja Pirkanpyöräilyn 134km meni 27.3km/h keskarilla, eikä ollut ongelmia välityksien kanssa. Sitä voi tosiaan miettiä, että riittääkö vai ei ne välitykset

no juu eiköhän nuo riitä! lähinnä mua mietityttää että miten esim. tekniset maastot ja teknikset ylämäet menee? että mikä olis se paras jossa tekninen ajo ja tie siirtymät olisi parhaiten balanssissa. eine siirtymät kumminkaan tärkeimpiä ole ja niillä ajelee paljon vähemmän että mulle tuo maastoajo onse pääjuttu että ei olis liian raskasta ja jäis sellaset ylämäet vetämättä mitkä aikasemmin päässyt

32t + 11-42 toimii mun mielestä jos missä vain. Jos ei aja kisaa, niin 30t + 11-42 on minusta ehkä paras Suomessa. Jaksaa ne Tahkon pitkät ylämäetkin helpommin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Onko joku laittanut Sramin teräksistä eturatasta? Ulkolaisilla foorumeilla huhuiltiin hiljaisemmasta sekä tietysti kestävämmästä mutta onko joku täällä langennut moiseen. Eteen pitäisi pari piikkiä pienempi laittaa niin ei olisi hinnan kiroissa kun reiluun kymppiin saa (94 BCD).
    No mulla on. En tosin osaa verrata alumiiniseen, mutta hiljainen tuo ainakin on. Pysynyt ketju ilman ohjuriakin paikallaan.
    Entinen Wanhan liiton asiamies, nykyinen takinkääntäjä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Avokid Katso viesti
    32t + 11-42 toimii mun mielestä jos missä vain. Jos ei aja kisaa, niin 30t + 11-42 on minusta ehkä paras Suomessa. Jaksaa ne Tahkon pitkät ylämäetkin helpommin.
    eli tuo puoltaa 30t ottamiseen kun mulla on 11-40 takana!

Ota ovaali 32t, vastaa ylämäessä 30t ratasta ja muuten 32t

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TMo Katso viesti
    Ota ovaali 32t, vastaa ylämäessä 30t ratasta ja muuten 32t
    tietämättömänä kysyn että mikä on ovaali ratas?

http://www.aika-ajo.com/testit/osymetric-ratas/
    Tossa selostusta. Google auttaa aika usein nopeasti.

Tarkoitus olisi laittaa tulevaan maantiepyöräprojektiin 1x11 voimansiirto. Mikä olisi helpoin budjettiratkaisu? Onko vain järkevin ostaa esim. Shimanon 105 osasarja ja vaihtaa eteen NW-ratas? Esimerkiksi nuo AbsoluteBlackin CX ovaalirattaat ajaisivat asiansa varmaankin?

Toinen vaihtoehto olisi SRAMin Rival 1, mutta tuo on ymmärtääkseni pelkästään levyjarruille, joten ei tule kysymykseen. Tällä hetkellä projektiin ei löydy muuta kuin runko + haarukka, joten tuo Shimanon kokonainen osasarja toimisi siinä mielessä hyvin. Tulisi kaikki tarvittava kohtuulliseen (~400€) hintaan.

Mulla on Rival1 kammet ja takana Shimanoa (10x Ultegra). Hienosti toimii.
    Riippuen mikä kasetti saa vähän miettiä montako piikkinen edessä.
    Kampien kanssa ostin 50 hampaisen (Rival orkkis) mutta en jaksa kaikkia mäkiä ylös.
    Nyt 42 AbsoluteBlack ovaali ja riittää kotimaassa hyvin. Välitykset kyllä loppuu vähän yli 60 km/h jos se jollekin olisi ongelma

Hienoa että 11-osia alkaa saamaan jo säästöbudjetillakin.
    https://www.bike24.com/p2164070.html

Ps. Bike24 näyttää myytävien MTB-pakkojen lukumäärät seuraavasti: 9-V 12 kpl, 10-V 22 kpl, 11-V 20 kpl ja 12-V 2 kpl.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Voiko 10-ketjun Shimano-tapilla jatkaa Sramin 11-ketjua? Sattu pieni moka niin on yhtä lenkkiparia ehkä lyhyt ketju, toimii kyllä nytkin. Pikaliittimellä jos laittaa niin tulee vaan ne kapeammat levyt liittimien väliin mutta ei käsittääkseni haitanne. Ei vaan jäisi varalle yhtään liitintä niin tapilla ennemmin.

Internetissä on tieto vähän levällään, onko täällä joku laittanut shimpan vanhaan kymppihubiin 11-pakkaa? Ilmeisesti joku malli menisi. Lojuu tuossa nurkassa ihan ok kiekkopari mutta uudessa filossa on Force1.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti eki15 Katso viesti
    no juu eiköhän nuo riitä! lähinnä mua mietityttää että miten esim. tekniset maastot ja teknikset ylämäet menee? että mikä olis se paras jossa tekninen ajo ja tie siirtymät olisi parhaiten balanssissa. eine siirtymät kumminkaan tärkeimpiä ole ja niillä ajelee paljon vähemmän että mulle tuo maastoajo onse pääjuttu että ei olis liian raskasta ja jäis sellaset ylämäet vetämättä mitkä aikasemmin päässyt
    Hommasin 30 11-40 fillarin. Nuuksion nousuissa ja Malminkartanon kukkulalla huomasin nopeasti, että voimat ei riitä. Vaihdoin taakse 11-46 pakan ja taas nousee hitaat mäet. Kun ei ole kunnollista urheilutaustaa, voimaa on rajallisesti saatavilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Internetissä on tieto vähän levällään, onko täällä joku laittanut shimpan vanhaan kymppihubiin 11-pakkaa? Ilmeisesti joku malli menisi. Lojuu tuossa nurkassa ihan ok kiekkopari mutta uudessa filossa on Force1.
    Ainakin simpan M7000/8000/9000 maastopakat menee. Toimi jopa maantiepelissä Ultegra 6800 vaihtaja kanssa kun kerran kokeilin.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pakkeli Katso viesti
    Hommasin 30 11-40 fillarin. Nuuksion nousuissa ja Malminkartanon kukkulalla huomasin nopeasti, että voimat ei riitä. Vaihdoin taakse 11-46 pakan ja taas nousee hitaat mäet. Kun ei ole kunnollista urheilutaustaa, voimaa on rajallisesti saatavilla.
    Mikä vaihtaja sulla on?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liikuva shikaani Katso viesti
    Mikä vaihtaja sulla on?
    Alunperin oli Sramin GX, mutta pakan vaihtumisen myötä takavaihtajaksi vaihtui XT. Tuo 46:n näyttää siltä kuin takapakkaan olisi asennettu sirkkelin terä. Mutta hyvin se on toiminut.

Mun pointti on nimenomaan se, että olin tottunut 29:n 3x vaihteisiin, joissa pienin etulehti on 22:nen, takana suurin 36. Siirtyminen 1x:ään tapahtui liikoja pohtimatta. No sitten ekojen lenkkien oli otettava laskin kouraan ja laskettava välitysten suhteet. Suosittelen muille tuota harjoitusta ennen kuin ostaa pyörän, etenkin jos tottunut veivaamaan tiukkoja mäkiä 22/36-tasoisilla välityksillä. Nyt on uusi pyörä mieluinen, mutta budjetti paukkui päivitysten myötä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •