ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 3 / 20 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 13 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 593

Aihe: Hengittävä takki pyöräilyyn

Noista kalvovaatteiden hyödyistä voisi puhua vaikka kuinka paljon.. Niistä on ihan todellista hyötyä ja vaeltajat vannovat sen nimeen, että parempi hikoilla kuin kastua kylmässä sateessa.

Hikiliikunta yms on vähän kyllä erijuttu... Ja niiden tekstiilien säännöllinen uudelleen kyllästäminen on todella tärkeäö juuri sen takia, ettei "kalvo mene tukkoon"

Mulla on näille keleille northwaven ohut takki missä etumus on tuulenpitävälla vuorella js selkä on ohuempaa hengittävää kangasta. Toimii hyvin. Siihen sit sadetakki jos sataa.. Alle sitten lämpötilan mukaan tehokkaastikosteutta siirtävää vaatetta ja/tai merinovillaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juusoj Katso viesti
    Noista kalvovaatteiden... Ja niiden tekstiilien säännöllinen uudelleen kyllästäminen on todella tärkeäö juuri sen takia, ettei "kalvo mene tukkoon"
    Öö, ei taida kyllästämisellä olla tekemistä kalvon tukkoon menon tai sen estämisen kanssa, pesemisellä pikemminkin. Goretexejä ollut käytössä retkihommissa niin kauan kun niitä on saatavilla ollut, koskaan mitään kyllästänyt ja hyvin toimineet.

Pyöräillessä kerran kokeillut, ei tarvinnut kokeilla uudestaan. Muuta en voi suositella kun laadukasta softshelliä.

eVent takeista kellään kokemusta pyöräilyssä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopoman Katso viesti
    Öö, ei taida kyllästämisellä olla tekemistä kalvon tukkoon menon tai sen estämisen kanssa, pesemisellä pikemminkin. Goretexejä ollut käytössä retkihommissa niin kauan kun niitä on saatavilla ollut, koskaan mitään kyllästänyt ja hyvin toimineet.

Pyöräillessä kerran kokeillut, ei tarvinnut kokeilla uudestaan. Muuta en voi suositella kun laadukasta softshelliä.
    Erimieltä, halvemmissa tää DWR-pinnoitus on huono tai uupuu. Kummasti auttaa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

^ Jokainen tavallaan. Mulla on laatusoftshelliä monen paksuisena, ohuen ohuesta lämpövuorelliseen. Aina olen onnistunut säätämään optimiolot. Halpiksella toki aloitin, ei pitänyt kunnolla tuulta ja vesi tuli läpi samantien niin ei ollut mun juttu.

Kyllä muuten on.. Yleensä kun kalvo on kankaiden välissä niin ongelmia tulee kun pintakangas kastuu ja näin estää kalvon hengittämisen. Kyllä myös likaisuus heikentää hengittämistä merkittävästi mutta vähintään yhtä tärkeä on kyllästää pinta.

Jep. En ymmärrä miten kukaan voi kehua goren active shell kuoritakkia hengittäväksi pyöräilyssä. Varmaan ok, mikäli ei hikoile, mutta minusta tuo oli pelkkä hengittämätön muovi jo työmatkallakin. Tasan yhden kerran kokeilin. Ja tämän active shellin pitäisi olla se hengittävin versio gore-texistä.

Kyllä ne hengittää mitä lupaa, mutta ei ne millään voi poistaa kaikkea hikeä mikä tuollaisessa työmatkatempoilussa esim. Tulee..

Vaateilla on erillaisia hengittävyys arvoja kuten vedenpitävyyttäkin.. Kovaan hikoiluun yms. Pitäisi hengittävyyden olla 20 000 luokkaa kuin active shelliäkin löytyy myös muilla lukemilla alkaen 5000 grammasta..

Kyllä ne hengittää mitä lupaa, mutta ei ne millään voi poistaa kaikkea hikeä mikä tuollaisessa työmatkatempoilussa esim. Tulee..

Vaateilla on erillaisia hengittävyys arvoja kuten vedenpitävyyttäkin.. Kovaan hikoiluun yms. Pitäisi hengittävyyden olla 20 000 luokkaa kuin active shelliäkin löytyy myös muilla lukemilla alkaen 5000 grammasta..
    No näinpä. Eli nämä gore kalvolliset takit eivät sovi korkeamman sykkeen lenkkeilyyn. On aika kyseenalaista kehua kalvotakkia ketjussa "hengittävä takki pyöräilyyn". Liian moni tekee kuten minä itsekkin, ja tuhlaa rahansa kalliiseen takkiin.

Ja pyöräily on vielä siitä jännä harrastus, ettei lyhyillä kamoilla harrastaessa oikeastaan huomaa sitä valtavaa lämpökuormaa, joka poistuu koko ajan ajoviiman mukana. Annas olla kun pukeudutaan johonkin tuulen tai veden ulkopuolella pitävään. Ellei vaatteessa ole hyvin toimivia tuuletusaukkoja (joista ei tietysti saa sataa sisään), kalvollisen kanssa on aina kusessa kun ajetaan yhtään reippaammin.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Kyllä muuten on.. Yleensä kun kalvo on kankaiden välissä niin ongelmia tulee kun pintakangas kastuu ja näin estää kalvon hengittämisen. Kyllä myös likaisuus heikentää hengittämistä merkittävästi mutta vähintään yhtä tärkeä on kyllästää pinta.
    Järkeenkäyvä selitys. Ehkä olen jotenkin tunnoton tuolle ongelmalle kun 15 v vanhan Sastan goretakin kanssa ainoa muutos mitä olen huomannut on että olkapäistä ja kyynärvarsista alkaa päästää jo vettä läpi. Outoa sinänsä koska oon varsinainen hikilinko ja normisadetakkia en pysty suunnilleen pistämään päälleni ilman välitöntä hikiahistusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Jep. En ymmärrä miten kukaan voi kehua goren active shell kuoritakkia hengittäväksi pyöräilyssä. Varmaan ok, mikäli ei hikoile, mutta minusta tuo oli pelkkä hengittämätön muovi jo työmatkallakin. Tasan yhden kerran kokeilin. Ja tämän active shellin pitäisi olla se hengittävin versio gore-texistä.
    En tiedä tarkoitatteko samaa Goren Windstopper active shell takkia, kuin minulla, mitä aiemmin linkkasin, mutta tänään vedin 17 asteen lämmössä kovassa tuulessa pelkällä pyöräily paidalla, mutta melkein hengitystiet kaipasi tuota liiviä. Paita oli tosin märkä ilmankin, eikä tuo minusta olisi tilannetta juuri pahentanut, jos lämpötila on sille sopiva. Tämä minun on siis ohut windstopper kuori ei shoftshell.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    En tiedä tarkoitatteko samaa Goren Windstopper active shell takkia, kuin minulla, mitä aiemmin linkkasin, mutta tänään vedin 17 asteen lämmössä kovassa tuulessa pelkällä pyöräily paidalla, mutta melkein hengitystiet kaipasi tuota liiviä. Paita oli tosin märkä ilmankin, eikä tuo minusta olisi tilannetta juuri pahentanut, jos lämpötila on sille sopiva. Tämä minun on siis ohut windstopper kuori ei shoftshell.
    Tällainen on oma takkini.

http://www.wiggle.com/gore-bike-wear...-shell-jacket/

Eli todella ohut kuori. On nyt talvivaatteiden seassa. Alle -10c pakkasella tuo oli periaatteessa ok päälimmäisenä kerroksena, paitsi että ei ollut, koska takki ei hengitä edes selästä. Tunnin talvilenkin jälkeen takin sisäpuolelta sai kaataa vettä pois.

Monet tuulitakit hengittävät oikeasti hyvin, tuon voi testata ihan vain läpi hengittämällä. Esimerkiksi tätä mavicin ohutta takkia pitää mielellään päälimmäisenä kerroksena. Olen kyllä itsekkin aika vakuuttunut softshellin+tuulikerroksen mahtavuudesta, ja nimenomaan niin että lämpö säädellään tuulitakilla/liivillä.
    Irtohihallinen castellin gabba ja tuulitakki taitaisi kattaa +5-20c haarukan, jolla jo pärjäisi kivasti syys lenkit, vaikka lähtö olisi hämärän aikaan. Minulta on jäänyt vielä täysin käyttämättä pitkähihainen gabba, koska mikään ei ole niin inhottavaa kuin kärsiä kuumuudesta.

Edit: Ja siis takin hengittävyyshän riippuu aivan käytöstä. Jos pitää ne sykkeet pk rajoissa ja ajaa rauhallista polkuajoa, niin pukeutuminen on huomattavasti helpompaa. Pitkään maantiellä +140 sykkeellä ajaessa se lämmöntuotto on hurjaa. Siinä sitten pitäisi siirtää kosteus pois ja blokata sopivassa määrin tuulta.

^No meitä on moneen ja vaatii testiä ja lompakoa, että ne sopivimmat itselle löytyy. Monesti on keskisykkeet 140 kanturoilla maastossa. On minulla sadetakki ja se on sitten todellinen muovi pussi activeen verrattuna. Kyllähän se varustus on vaihduttava kelin mukaan, mutta tuo gore toimii minulla edelleen hyvin liivinä noin 17-12 asteen välin ja alle hiojen kanssa riippuen alla olevasta pakkasillekkin. Kainaloita avaten tarvittaessa ja selkä taskua pidän auki yleensä. Juomareppu, kun on aina selässä se auttaa tehokkaasti selän hikoamista.

Voisihan sitä olla erillinen ihan ohut tuuli liivi pelkällä etuosalla näille +15 ja lämpösemmille, mutta sen verran hyvin tuo Gore ajaa minun keholle/käytössä asian, että pistän nekin rahat johkun tarpeellisempaan.

esim. Minulla on herkästi kylmä, mutta hikoan silti paljon, jos en hikoile sillon jäädyn pakkasella ja nyt puhutaan +2 h lenkeistä. Alta tunti menee vaikka palellen, mutta niitä en harrasta. Varmasti voi olla parempia, kuin tuo Gore. Viime talvena toisena oli ajossa Mavicin inferno takki ja housut ja aina ne on märät vaikka -15 pakkasta, kun kotia saapuu, vaikka puhaltaen ilma meneekin takaa läpi. Alla teknistä tai merinoa + fleesiä tarvittaessa. Sama juttu Rukan Windstopper hiihtoasun kanssa vaikka takaosat on läpi puhallettavaa. Totta liika on liika, mutta kyllä kuuma jäätymisen talvipakkasella voittaa 6-0.

Ps. eikös Shoftshellit itsessään ole tuulen pitäviä mihin siinä kombossa vielä tuuli liiviä tarvii?

Eikös Gappa ole Windstopper? Mihin siinä erillistä tuulitakkia tarvitsee?
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Itse olen käyttänyt tuommoista koko lailla hengittävää takkia, jonka päälle sitten tarvittaessa tuulelta ja pieneltä sateelta suojaavaa erillistä takkia, joka on aina minigrip-pussiin pakattuna ja mukana selkätaskussa.

Noin 15 asteesta alaspäin Craftin Move ja sitten jostain 5 asteen tienoilta alaspäin Craftin Hurricane, jossa on itsessään enemmän tuulensuojausta etupuolella. Riippuu alla pidettävistä paidoistakin. Ja tuona tuulitakkina on Diadoran Basic Vind: https://www.xxl.fi/diadora-basic-vin...088094_1_style . Hintaisekseen oiva takki, koska pitää hiukan vettäkin ja pakkautuu hyvin.

Tilasin tuon diadoran, eipä ollut hinnan kiroissa ainakaan jos ei miellytä.^

Miten toi diadoran mitoitus?

Sanoisin tuon Diadoran mitoituksen olevan normaali. Ei ole mikään kisakireä, vaan pussittaa jonkin verran. Harmillisesti hinta näyttää pompsahtaneen...

^Mulla on tuollainen Diadoran halpistakki. Mä en sen hengittävyyttä kehuisi. Jos jostakin löytyisi järkevän hintainen takki, jossa windstopperia tms matskua löytyisi vain eturintamasta + kyynär- ja olkapäiden kohdalta, selkäpuoli saisi huohottaa läpi aivan vapaasti.

Mulla on joku northwaven takki missä etuosa nimenomaan windstopperia ja selkä sellaista verkkatakki kangasta.. Varsinkin työmatkoilla reppu selässä 5/5

Lainaanpa aihetta. Miten toi enduran mt500 työmatkalla ja maastokäytössä? Ympärivuotiseen käyttöön tulisi. Marmotin precipt ajanut ihan ok asiansa mutta leikkaus ei mikään paras mahdollinen pyöräilyyn

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jii.haanpaa Katso viesti
    ^Mulla on tuollainen Diadoran halpistakki. Mä en sen hengittävyyttä kehuisi. Jos jostakin löytyisi järkevän hintainen takki, jossa windstopperia tms matskua löytyisi vain eturintamasta + kyynär- ja olkapäiden kohdalta, selkäpuoli saisi huohottaa läpi aivan vapaasti.
    Ei se kauheasti hengittelekään, mutta ei ole tarkoituskaan, jos se on lisävaatteena erikoistilanteissa(kova tuuli, sade, tauotus jne.). Normaalisti päälimmäisenä on vain jokin hengittävä takki.

Sanoisin ettei ole mitenkään mahdollista pärjätä yhdellä takilla edes nyt syksyllä, vaan erilaisiin lämpötiloihin tarvitsee useammansorttista kampetta. Tuossa Craftin Hurricanessa on jokin tuulisuojaus etupuolella ja takaa se on ohuempi ja hengittävämpi. Viime talven ajoin tuolla melkein kokonaan, kun se on sen verran löysä, että allekin mahtuu välipaita. Jostain XXL:n tarjouksesta sen ostin ja maksoi muistaakseni jotain 40-50 euron paikkeilla. Kylmempiin säihin taas oli joku satunnainen softshell, joka ei hengitä oikein lainkaan ja kaikki kosteus jäätyi selkään. Täksi talveksi samaan hommaan hankin PI Elite softshellin, kun halvalla sain. Katsotaan miten se toimii.

Vuosikymmenten aikaan näitä palttoita on ollut niin mettä- kuin tässä pyöräilykäytössä. Eikä ikuna mitään kallista. Sen olen oppinut että halvemmissa tää DWRkäsittely joko uupuu tai nopiaan hiipuu ja aivan tärkeä on. Holmenkollen Nano Spray saunassa lämmitettynä on nyt oma suosikkini.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaanpa aihetta. Miten toi enduran mt500 työmatkalla ja maastokäytössä? Ympärivuotiseen käyttöön tulisi. Marmotin precipt ajanut ihan ok asiansa mutta leikkaus ei mikään paras mahdollinen pyöräilyyn
    Takin leikkaus on vähän ihmeellinen, todella leveä ja lyhyt. Ventilaatiot hyvät ja hengittävyys kuoritakiksi ok.

Välillä vähän avautumista surkeasti hengittävästä takista.

Mavicin cosmic pro wind takki on hengittävyyden osalta täysi susi. Paksuudeltaan ja eristävyydeltään tämä vastaa aika tarkkaan castellin gabbaa, mutta takki on oikeasti lähes käyttökelvoton. Ajattelin, että tätä voi sentään käyttää PK-lenkeillä, mutta ei, kotiin tullessa kädetkin ovat takin alla täysin veden peitossa. Ensimmäinenkään hikipisara ei haihdu tuulikalvon läpi... Yhtään viileämmällä tällä paleltuu varmasti pienenkin hikoilun jälkeen.

Mielestäni mavicin ei olisi koskaan kannattanut laskea tällaista takkia myyntiin. Ainakin itse olen jatkossa aika tarkkana mavicin tuotteiden kanssa. Muutenhan takin leikkaus, istuvuus, taskut ja laadukkuus ovat loistavia. Pirun hienokin vielä. Toivottavasti uudemmassa wind takissa ei käytetä enää samaa kalvoa.

Besserwisser-varoitus: ellet linkannut vahingossa väärään tuotteeseen, sehän on pitkähihainen ajopaita eikä takki

Lyötyä lyödään-varoitus: jos olisit sattunut googlaamalla löytämään tämän arvostelun olisit ehkä osannut harkita ostostasi vielä kerran.

Taitaa vain olla niin että kukkaron nyörejä pitää avata kunnolla jos haluaa todella hengittävän takin eli pitää ostaa jokin Gabba tai siihen verratuista takeista, esim. Parentinin Mossa (ja lienee niitä muitakin).

No, itsekin olen syyllistynyt sekä tyhmäksi osoittautuneeseen nuukailuun että liialliseen luottamukseen valmistajan tuotekuvauksen todellisuuttavastaavuutta kohtaan. Ja melko varmasti tuolle Mavicin takille löytyy varsin pian sellaisia keliolosuhteita joissa se toimii ihan hyvin tai jopa mainiosti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Besserwisser-varoitus: ellet linkannut vahingossa väärään tuotteeseen, sehän on pitkähihainen ajopaita eikä takki

Lyötyä lyödään-varoitus: jos olisit sattunut googlaamalla löytämään tämän arvostelun olisit ehkä osannut harkita ostostasi vielä kerran.

Taitaa vain olla niin että kukkaron nyörejä pitää avata kunnolla jos haluaa todella hengittävän takin eli pitää ostaa jokin Gabba tai siihen verratuista takeista, esim. Parentinin Mossa (ja lienee niitä muitakin).

No, itsekin olen syyllistynyt sekä tyhmäksi osoittautuneeseen nuukailuun että liialliseen luottamukseen valmistajan tuotekuvauksen todellisuuttavastaavuutta kohtaan. Ja melko varmasti tuolle Mavicin takille löytyy varsin pian sellaisia keliolosuhteita joissa se toimii ihan hyvin tai jopa mainiosti.

Olin kyllä lukenut tuon arvostelun aiemmin, mutta uskalsin ostaa takin 30e hintaan amerin brandstoresta. Istuvuus ja laatu tosiaan hakkaa castellin. Tekniikka ei vaan toimi.

Minulla on siis pitkähihainen gabba. Mavicille on tosi hankala keksiä käyttöä. Valkean värin vuoksi olen tätä nyt käyttänyt 20min työmatkalla.

Itselläni on Haltin Drymax takki, joka on melko paksu. Se on minusta paras, koska se suojaa sateelta ja viimalta, mutta siinä on reilut kainalovetoketjut, jotka ovat oikeastaan ainut mikä toimii tälläisen paljon lämpöä tuttavan ison kaverin päällä melko isolla lämpötila skaalalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Minulla on siis pitkähihainen gabba. Mavicille on tosi hankala keksiä käyttöä. Valkean värin vuoksi olen tätä nyt käyttänyt 20min työmatkalla.
    Jos et olisi mennyt paljastamaan takin kelvottomuutta täällä, olisit ehkä saanut sen myytyä Fillaritorilla jopa hankintahintaa kalliimmalla!

Gabbaa en jostain syystä saanut hankituksi vaikka sen perään kuolasinkin. Niinpä kysyn ihan vilpittömässä mielessä eikö se (sopivalla alusasulla - vai eikö tekniikka toimi jos alla on liian paksu tai muuten vääränlainen vaate tai useampia vaatekerroksia?) riitä aina siihen asti kun tarvitaan takki jota ei ole suunniteltu pelkästään etelä- tai keskieurooppalaista talvea varten?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •