Mitenkähän julman työkalun sen keskiön kiristämiseen tarvitsee? Satulatolppaa olen myös sorkkinut ja putkelta runtatessa ääni ei kuulu, eipä sitä ole kyllä aikaa kuunnellakaan ylämäessä
Mitenkähän julman työkalun sen keskiön kiristämiseen tarvitsee? Satulatolppaa olen myös sorkkinut ja putkelta runtatessa ääni ei kuulu, eipä sitä ole kyllä aikaa kuunnellakaan ylämäessä
Tarttet hommaan kuusiokolon (kampien pultteihin), suojaholkin poistotyökalun (kts. seuraava) ja keskiötyökalun kiristykseen (http://www.chainreactioncycles.com/f...ii/rp-prod4062).
#fillarifoorumi @ IRCNet
Keskiön laakerikupit lienevät kiinni, mutta löysää vähän polkimen sivussa olevia ruuveja ja kiristä hiukan kampea korkintapaisesta osasta ja sitten nuo sivuruuvit kunnolla kiinni. Naksuminen kulkee runkoa pitkin erinomaisesti ja voi tulla stemmi/tanko-osastoltakin, vaikka ääni tuntuu tulevan keskempää.
Tukevampaa rasvaa jopa vaseliinia voisi moniinkin väleihin tunkea. Alu vastaan alu pinnoissa tuottaa naksuntaa herkästi ja runko on kuin viulun koppa, ääni voimistuu ja kulkee minne tahansa. Ja on sietämätöntä. Varo kuitenkin ylikiristämistä, kierteet kuitenkin alumiinissa, tämän päivän pyörä on enemmänkin hienomekaniikkaa.
Oma (vm. 2012) napsuu aina sillointällöin ja vaivan olen saanut pois kirraamalla keskiöpulttia (kuusiokolo siellä"keskellä") ja laakerikuppeja tuolla mainitulla työkalulla..
Jos sulla on Shimanon uudehko ultegra tai dura ace bsa/ita keskiö siihen tarvitsee myös muovisen adapterin joka tulee tavallisesti keskiön mukana.. Niitä voi tosin kysyä lähimmästä pyörä liikkeestä. Ennen kuin kuitenkin ostat noita työkaluja, kannattaa kunnolla rasvata ja irrottaa polkimet nimim. turhaan keskiön vaihtanut
Lähetetty minun Nexus 5X laitteesta Tapatalkilla
Jossakin muistan lukeneeni, että naksumista voisi tulla myös jos pikalinkut on liian löysällä, pitää kai laittaa melko tiukkaan. Kuulosti vähän henkimaailman jutulta, mutta itselläni oli samaisella rungolla varustetussa joskus naksumista, mutta se katosi jotenki, vaikken tehnyt mitään. Mietin jälkeenpäin, että olisinkohan joutunut irrottaan jomman kumman vanteen rengasrikon vuoksi. Eli tää mun pyörän naksuminen olis voinu johtua sit liian löysällä olevista pikalinkuista. Ei ne tosiaan mitenkään horolöysällä ollu vaan silleen hieman vähemmän tiukalla kuin nykyään.
What is that creak ?
https://roadcyclinguk.com/how-to/mai...tHLVr3C2IzV.97
Uuden Ultimaten (CF SLX) ensimmäinen lenkki ajettu ja kylläpä kulki kevyesti ja pehmeästi kun aikaisempi kokemus on 2-3kg painavammalla alumiinisella Cubella. Ainoa pieni harmitus tällä hetkellä on Mavicin kiekkojen jarrutuspinnoista lähtevä ulina, mutta se kuulemma vaimenee käytön myötä. Toivotaan. Runkokoko L, 110mm stemmi.
![]()
Ainakin jarrupaloissa lukee Mavic, joten ovat varmaan kiekkojen mukana toimitetut palat. Varustepussissa taas on 2 paria Shimanon jarrupaloja, jotka lienee parempi jättää käyttämättä näiden vanteiden kanssa, kuten samassa pussissa oleva heijastinsarjakin![]()
Varmasti! Nyt reilun parin sadan jälkeen voi jo sanoa, että ei tarvi palauttaa. Kokokin tuntuu oikealta, vaikka vähän riskillä kokeilematta tuli ostettua
Jarrut kyllä ulisevat edelleen varsinkin kovassa jarrutuksessa, mutta kevyemmin hidastaessa ääni on oikeastaan mukavan futuristinen (vai onko tässä kyseessä "buyer's bias").
Saitko oman Enduracen jo käyttöön?
Ulina jarruttaessa on pelkkää bonusta. Ilmeisesti kerran säädin palat huonosti, ja kiekkojen vähänkin paskaantuessa jarrutus päästi hirmuisen ulinan. Kylläpä liikahtivat kelvin tukot nopiasti reunaan, kun jarrua hipaisi.
Itselläni vastaavat ksyrium pro exalith vanteet joilla noin 1000 km ajettuna. Tosi tarkat jarrupalojen asennon suhteen, jos vähänkin pielessä ääntä lähtee. En ole täysin vakuuttunut tuosta jarrutusominaisuuksien ylivertaisuudesta, muutoin hyvät ja kevyet vanteet. (Olen itse kuolannut netissä samanlaisen sinisen ja ultegra di2 varustetun ultimate cf slxn perään😁 )
Kiva juttu
Juu, runsaat 300 oon sitä ulkoiluttanut. En tiedä mikä on mutta hieman vastustaa käyntiinlähtö, ajo on jotenkin tahmaista, puuttuu sellainen tunne että nyt on meno päällä.. voi olla muutosvastarintaa vanhaan verrattuna, tai sitten tuo polvikulma-asia vakiotolpalla (uusi tullee kun ehtii). Etuvaihteenkin säädöt hieman pielessä kun kihnuttaa häkkiin ja pikkurattaalle siirrossa ongelmaa. Pitää kai viimeinkin opiskella nää asiat selkäytimeen. Kovasti kyllä haluaisin että tuosta mulle tulisi hyvä kaveri..
Oma Enduraaseri 9.0 saapunee viikonlopuksi. Se korvaa wanhanmallisen Ultimate CF:n, josta olen pitänyt runsaasti. Pitänee hiukan raportoida tuntemuksia jahka säädöt ja koeajot on suoritettu.
Vakiotolpan setback tosiaan on vähän niukka ja väärässä kohdassa oleva satula kyllä syö tehoja. Jos satula on esimerkiksi 82 sentin etäisyydellä keskiöstä, sen saa vaakasuunnassa vain noin 8 senttiä keskiön taakse, mikä ei välttämättä riitä. Itsellä jää setback ehkä sentin vajaaksi, mutta tolpan jousto kompensoinee tuosta sentistä ainakin osan. Mulla on vanhassa fillarissa enemmän setbackia tarjoava mutta vähemmän joustava S13-tolppa, josta onkin juttua pari sivua aiemmin tässä ketjussa. Voi olla, että pitää hiukan vertailla noita kahta, ainakin jos vanha fillari tuntuu paremmalta kuin uusi :-)
Vähän vielä vaiheessa kun en ole maksanut sitä seuraavaa tilausvahvistusta mikä saattaisi olla oikea. En tosin ole varma onko sekään oikea. Tuli sellainen matalampi alumiininen laakerinsuojus millä saa varmaan 5mm pois korkeutta tuosta originaalista setupista mistä en loppujenlopuksi ole maksanut mitään eivätkä ole edes muistutelleet. Tosin se ei ollut oikea eikä ratkaissut varsinaista ongelmaa eli haluaisin tuosta Across-laakerista eroon.
Laitetaan vielä tännekin siltä varalta ettei tuota koeajopankkia kukaan lue. Jos jollain olisi pääkaupunkiseudulla Ultimate CF s-kokoisena niin mielelläni vähän mallaisin kokoa että riittääkö pelkkä stemmin vaihto pidempään.
Olen sopivasti siinä rajoilla, 177cm/83cm, että S vai M ja kun kohtuullisesti droppia haluaisin niin en liian isoakaan runkoa halua ostaa. Hartiatkin on tämmöselle hoikalle 63-kiloiselle ehkä kohtuullisen leveät 45cm joten stongakin pitäisi varmaan vaihtaa 400mm:stä leveämpään.
Ensimmäinen maantiepyörä haussa ja vaikka vähän kankea olenkin niin uskoisin että tämä malli voisi olla geometrialtaan hyvä sekoitus rentoutta ja aggressiivisuutta jos koko vaan natsaa.
Nyt kun vuoden 2017 hinnat ovat näytillä, pitänee todeta tyytyväisenä, että ainakaan Endurace CF:n hinta ei ole noussut Suomessa. Saksan hinta sen sijaan näyttää nousseen Suomen tasolle.
Endurace cf sl ja al sl malleihin on tulossa myös levyjarrulliset versiot. Hintoja ja kuvia ei vain vielä näy.
Mitenkäs leveetä kumia on saatu mahdutettua Infliteen? 42 mm taitaa olla Schwalbe Marathon Winter -talvirenkaat ja 45 mm lokareiden kanssa mahtuu vielä pyörimään, mutta illalla ajetun kevyen lenkin jälkeen tekisi kyllä mieli jotenkin niin leveetä rengasta alle pistää kuin vain on mahdollista.
Oli ero meinaa melkonen Enduracessakin kun vaihtoi GP4KS2:t 23 mm > 28 mm kokoon.
#fillarifoorumi @ IRCNet
No niin... Paketti UPSahti pihaan eilen ja siitä tunnin päästä alkoi koeajo :-)
Vaikutelmia:
- Ajoasennosta saa todella pystyn, jos haluaa. Säätövaraa ohjaustangon korkeuden suhteen on jätetty aika paljon. Itse pistin ohjaustangon lähes alimpaan asentoonsa ja nyt on hyvä.
- Mukavuuden ja jäykkyyden kombo on melkoisen hyvä, ellei suorastaan erinomainen. Tiessä olevat poikkisuuntaiset halkeamat suodattuvat aika tehokkaasti. Joustosatulatolppa tuntuu vähemmän joustavalta kuin mitä odotin, mutta ehkä se on vain hyvä asia. Ero S13-tyyppiseen tolppaan on aika pieni. Etupäästä tärinät tulevat selvemmin läpi, mutta jos tämä ilmiö alkaa ahistaa, vaihdan siihen hiilarisen ohjaustangon Ultimatesta.
- Alamäessä meno on erittäin vakaata ja kiipeäminenkin luonnistuu erinomaisesti. Välityksistä lyhyin on lähes maastopyörämäinen 34-32. Sillä nousee satulasta polkien mikä tahansa mäki.
- Ohjaustuntuma ei ole aivan yhtä herkkä kuin Ultimatessa, mikä lienee tarkoituskin. Tällä vehkeellä rullataan maantien reunaa omaan rauhalliseen tahtiin. Jos tarkoitus on ajaa aggressiivisesti ryhmässä, siihen käyttöön löytyy parempiakin vaihtoehtoja.
- Uusi Ultegra on aivan huippukamaa. Vaihteet toimivat kuin unelma ja jarrutkin tuntuivat jarruttavan. Mihin niitä sähkövaihteita oikein tarvitsee?
- Kiekot ansaitsevat erityismaininnan. DT Swiss RR21 Dicut:it ovat ainakin yhtä hyvät elleivät paremmat kuin puolen vuosikymmenen takaiset Fulcrum Racing 1:t. Harvemmin kahden tonnin fillariin tuollaisia kiekkoja saa mukaan.
Kaikenkaikkiaan Endurace on mainio peli herrasväelle, joka haluaa maantiellä ajaessaankin pitää päänsä perseen yläpuolella. Hintakin on kohdallaan.
MUOKS: Enduracen ja uuden Ultimaten ohjauskulmat ovat täsmälleen samat, joten joko wanhassa Ultimatessa on erilainen kulma tai sitten kuvittelen tuon eron ohjauksen herkkyydessä.
Keskiäkäinen lohjalainen muokkasi tätä : 02.09.2016 at 11.59
"Mihin niitä sähkövaihteita oikein tarvitsee?"
Ajat kauden niillä niin tiedät vastauksen.
Hiljattain mekaanisesta Ultegrasta sähköiseen vaihtaneena voin vahvistaa. Parasta on juuri tuo automaattinen trimmaus.
Juu, ihan hyvinhän noilla jarruttaa, mutta en myöskään käytännössä huomaisi ylivertaisuutta ellen tietäisi(Sininen ja Di2 on kyllä hyvä yhdistelmä
)
Kirjanmerkit