Lähetetty minun hipasuluurista
Lähetetty minun hipasuluurista
Yhdyn fiberiin ja totean: ne on juuri ne pienet kuuluisat erot..
Lähetetty minun hipasuluurista
Erilaista lähtökohtaa pyöräilyyn aikaisemmista kuvista päätellen, kuva viime joululta
![]()
Lenkille lähdössä
Lähetetty minun SM-G870F laitteesta Tapatalkilla
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Paljon on foorumilta vuosien varrella haettu tietoutta oman kaluston rakentamiseen, joten lienee kohtuullista esitellä mitä on saanut aikaiseksi. Meikäläinen käyttää pyöriä, eikä puunaa niitä, joten pieni määrä kuraa on aina paikallaan.
Arkipyörän virkaa toimittaamiellyttävä teräsraami Haro Mary SS, josta alkuperäistä on jäljellä runko, keskiö+kammet, satula ja ohjainlaakeri. Sinkulointi ei ollut se juttu lapsia kärryssä vetäessä, joten voimansiirto on 1x9 Sram Attack gripparilla ja Shimano LX vaihtajalla. Kiekkoina pyörii aikanaa Saksan alelaarista bongatut Mavic:n perus kehät XT:n navoilla. Ranteita hellii On-One Fleegle Pro, 15 asteen back sweepillä. Alkuperäinen teräshaarukka ei miellyttänyt ja nyt tilalla on eXoticin kuitua. Jarrut on päivitetty fillaritorilöydön myötä Avid BB7:aan. Kilometrit liikkuvat jossain 11tkm paremmalla puolella. Raami on kokoa M/18", eli tällaiselle 184cm ja inseam 90cm ehkä hieman rajoilla, mutta tällä mennään toistaiseksi.
Kotimaastoissa Espoon keskuspuistossa pyörältä vaaditaan kestävyyttä. Silloin valintani on Transition TransAM 29, L-koko. Kasauksessa punainen lanka on ollut käytettävyydessä ja yhtenäisissä osavalinnoissa perheen muiden fillareiden kanssa. Joustoista vastaa 140mm Pike rct3. Käytettynä ostettujen alkuperäsiten kiekkojen porsittua piti kasata pikavauhdilla jotain kestävämpää, joten nyt alla pyörii DTswiss EX471 kehät Novatecin navoilla. Tämä on ensimmäinen pyörä, jossa uskalsin loikata 9spd voimansiirrosta 10 leiriin, jotta sain käyttöön hieman laajemman skaalan. Pysäytys tapahtuu SLX-jarruilla, joihin molemmat päät kertaalleen reklamoituani olen tyytyväinen. Käynnissä on Reverbin kestokoe, josko tiivisteet kestäisivät käyttöä, kunhan pyörää ei nosta satulasta.
Koska taustat johtavat Tampereelle ja enemmän marathon henkiseen ajoon, on niitä päiviä varten tallissa Pivot LES 29, L-koko. Aikaisempaan pyöräkalustoon ja alumiinisiin runkoihin tottuneena täytyy kyllä joka lenkillä ihailla kuituraamin pystysuuntaista joustavuutta. Tämä projekti piti toteuttaa vaihtamalla osat vanhasta kihnuttimesta, mutta osa toisensa jälkeen on sittemmin jouduttu päivittämään. Raamin päivitys toi nimittäin sen verran vauhtia röykkyihin, että tavallinen vaihtaja ei pitänyt enää ketjuja paikallaan, joten osasarja (jarrut ja voimansiirto) on nyt läpeensä XT:tä. Vain eturatas on halpa kiinalainen Doval aivan liian rankalla ovaalilla, mutta ajetaan nyt se kuitenkin loppuun. Raamihan ottaisi vastaan jopa 120mm keulan, mutta kun edellisessä pyörässä sattui olemaan 100mm Reba, en sitä ole lähtenyt venyttämään. Edellisen pyörän Crest kehät tuntuivat auttamatta löysiltä uuden jämäkän rungon kanssa, joten tilalle kasautui Nextien asymmetriset kuitukehät Stanin 3.30 Ti navoilla ja DT comp pinnoilla 2-ristiin. Ohjaustanko etsii vielä muotoaan. Tähän asti kiinni on ollut On-One OG hurjalla 25 asteen taivutuksella. Nyt kiinni oleva noname low-riser perus 9 asteen back sweepillä tuntuu hieman laimealta, joten noin 15 asteen kuitutanko olisi tavoitteena. Koska joku kuitenkin kysyy, ei pyörä ole käynyt vaa'alla. Raami ei ole kisakevyt xc, vaan ennemminkin all-day-long trail, joten jossain 10kg kantturoissa liikuttaneen.
Jämäosat on sitten ripustettu tähän entiseen xc/marathon raamiin On-One Scandal 29, 19". Hieman asentoa säätämällä syntyi kankeasti kääntyvä pump track fillari. Keula on On-Onen täyshiilari. Kiekot peräisin Ensimmäisen kuvan Harosta, kuten myös satulatolppa ja jarrulevyt. Ketjunkiristäjä vaihderunkoon syntyi kätevästi siipeensä saaneesta takavaihtajasta hieman rautasahaa käyttämällä. Tarpeen tullen satula ylös ja tälläkin polkaisee talvisen metsälenkin, kun alle vaihtuvat nastat liukkautta torjumaan siihen 34-20 välitys ja flätit sopivat mainiosti. Vielä kun saisi tuohon toimivat jarrut. Noissa vanhoissa Shimanon 666 SLX:ssä kun tuppaa satulat vuotamaan ja tuloksena on pelkkää ulinaa.
![]()
Nyt on hyvää settiä!
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Möhkö
![]()
Nishiki Trekking master 2015
![]()
Larpan pyäräarsenaali on kans jotain niin kadehdittavaa.. Kelpais!
Lähetetty minun hipasuluurista
Ysäriveljet pääs ensi kertaa yhteiskuvaan!![]()
EDIT. Elkees sitten sanoko mitään kumien mahdollisesta huonokuntoisuudesta..
Lähetetty minun hipasuluurista
Larpalla kyllä kuumottava kvartetti, olkoonkin että en pumppiksista mitään ymmärrä. Myös Jukahian täpöfätti on hieno.
Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla
https://goo.gl/photos/7RVCqg8DFrKcXH7b8
Vaihdoin renkaat, hyvin rullaa.
..jaahas, google photos temppuilee..
sähkö pyörä läski kuski
Laitetaan nyt omatkin pyörät esille ettei tuu pelkästään muiden arvosteltua.
Ensimmäinen maantiepyörä. Cervelo S2 vm 2012. Kahvat Sram 10sp Rival, muuten osat Force22. Hieman joutuu kikkailemaan noiden 10sp kahvojen kanssa 11sp takavaihtajalla, kun vetosuhde aavistuksen erilainen. Kiekot FFWD F6R. Paino ilman mitään erikoisia osia aikalailla tasan 7kg. Sain veljen aloitettua maantiepyöräilyn tällä pyörällä tänä kesänä joten itse ei tule tällä pahemmin ajettua. Pahoittelen huonoa kuvaa...
Canyon Inflite 9.0 vm 2015. Satula vaihtunut Rotoriin, stemmi 110mm Ritchey WCS mistä poistettu maalit ja renkaat 38mm (40mm vanteella) Challenge Gravel Grinder. Lähinnä hiekkateitä tulee ajettua niin rullaa kivasti ja asfalttisiirtymillä todella mukavat. Oikeat cycloajot jääneet vähemmälle. Muuten originaalissa kunnossa Ultegralla ja hydraulisilla jarruilla. Paino 9,1kg
Nykyinen maantiepyörä hieman harvinaisempi heräteostoksena löytyny jenkki Parlee Z5sl vm 2012. Haarukka Enve 1.0.Ajo on mukavan pehmeää ja pyöreiden putkien takia jäykkä runko eikä notku alla vaikka kovemminkin runttaa.
Voimansiirto 10sp Red, Enve tolppa + stemmi, tanko 3T ergonova ltd. Satulana todella mukava ja pehmeä Berk Compositesin kuitusatula 3mm foamilla ja nahkapäällisellä. Paino FFWD F6R + Ultegran pakalla 6kg ja pyörän mukana tulleilla toisilla matalilla kevennyskiekoilla ja Redin takapakalla paino tippuisi 5,7kg. Ei vaan viitti ruveta tekemään mitään radikaaleja ratkaisuja painon suhteen joten erikoisemmat hifiosat saa jäädä kauppaan.
Jarrut oli hieman riskiveto kun paikallinen kauppias houkutteli ostamaan uudempaa mallia olevat Ciamillon alumiini/titaaniset kevennysjarrut. Paino oli käyttövalmiina ~180g, kun verrokkina Redin 250g mitä alunperin lähin hakemaan. Hinta oli sopiva ja jäi puoleen Redeistä joten uskalsin ottaa testiin. Asennus ja säätö on ikävää hommaa ja mielellään näihin ei jarrupaloja vaihtele, mutta jos yksillä kiekoilla ajaa niin tätä ongelmaa ei luonnollisesti ole. Varsinkin jos kiekkojen leveys muuttuu niin joutuu shimmipaloilla korjaan. Jarrussa on pieni "vapautin" joten säätöihin ei tarvitse koskea kiekkoja poistaessa. Jarrutuntuma yllätti todella positiivisesti ja mielestäni saattaa olla jopa tehokkaammat kuin aikaisemmat Forcen jarrut. Jarrutuntuma on lisäksi miellyttävän pehmeä ja kevyt. Kaverin KCNC vastaavia kevennysjarruja testanneena jarruteho oli aivan toista maata. Toistaiseksi saavat olla alla.
Niin ja haarukasta olisi tarkoitus ottaa hitusen pois jossakin välin kun ajoasentokin tuntuu tuossa hyvältä.
Colnago Master vm 1989 (?). Dura Ace 7400 8sp sarjaa kaikki muut paitsi tanko 3ttt. Satula, tankoteippi, pulloteline ja renkaat uusia, muuten originaalissa setupissa jarrupaloja myöten. Vanhempi herrasmies omisti tämän ja montaa tuhatta kilometriä ei kerennyt ajamaan joten kuntokin lähes moitteeton. Metriäkään en ole tätä vielä ajanut, mutta jos sitä joskus sit...
![]()
^tuo alimmainen Kolnaakkeli on hienoin.
Tuo Colnago Master on kyllä kaunis.
Johanneksella aika jäätävä arsenaali. Mutta tuo Colnago on kyllä täydellinen.
Pivot sai pientä päivitystä kiekkojen muodossa. I9 navat ja kehät MCarbonilta, kasattu Hikiän ajomiehen toimesta.
![]()
"Ei tarvitse tietää mihin on menossa, kun tietää mistä on tulossa" -Martti-
Eikös olekin kivan meluisat nuo i9:n navat? Ei paljon kilikelloa tarvitse![]()
Johanneksen Kolnaakkeli on järisyttävän hieno.
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Heidän pyöriensä kuvia. Sekalaisia otoksia Transcontinental racen pyöristä. https://www.flickr.com/photos/mkpaa/...57671644429160
![]()
JohannesP:llä hieno setti pyöriä, etenkin Colnago. Ajan patinoima hirsiseinäkin näyttää hienolta.
Colnago löyty todella edullisella hinnalla pari vuotta sit, kun yhden vanhan pariskunnan poika oli laittanut myyntiin "rojua" autotallista. Ennen varsinaista kauppaa piti juoda kahveet ja syödä graavilohileivät valmiiksi katetussa pöydässä rupattelun ohella. Harvoin tälläisiä myyntihetkiä tulee nykyisin.Kuulemma nuo Shimanon STI-vaihtajat olivat tulleet juuri markkinoille ja joutui tilaamaan Ruotsista, kun Suomessa kukaan ei niitä myynyt. Runko oli ostettu jostakin Länsi-Tampereen pyöräliikkeestä. Mukana tuli kahdet kiekot DA takapakalla.
Pyörää kun kaivettiin tallin seinältä niin puhui et pari päivää aikasemmin oli mennyt kaupaksi kesäauto. Merkkiä ei muistanut, mutta jokin pieni, punainen ja tehokas se oli.
Taustana on savusaunan seinä. Parleessa on liimattuna nykyisin Colnagossa olleet Veloflexit, kun turha niitä on haperruttaa toistaiseksi mummon varastossa Colnagon alla.
![]()
Enduro vaihtui Stumpjumperiin..
![]()
The end of the road is just the beginning...
Vaihteisto päivitetty Super Recordiksi. Vielä tarttis löytää SR tolppa.
![]()
Kirjanmerkit