Kiitos Teltta sisägummista ja punppuavusta. Tämän päivän harvinaisen VMP-henkisen lenkin jäljiltä on ostolistalla:
-sisureita
-eteen ja taakse uudet gp4ksII:t
-co2-pateja
-tangonpäätulppia, toinen katosi jo viikonloppuna
Kiitos Teltta sisägummista ja punppuavusta. Tämän päivän harvinaisen VMP-henkisen lenkin jäljiltä on ostolistalla:
-sisureita
-eteen ja taakse uudet gp4ksII:t
-co2-pateja
-tangonpäätulppia, toinen katosi jo viikonloppuna
Ich bin ein Berliner.
- - - - - - - - - - - - -
Eipä kestä! Itse lähdin vetämään 26km/h -ryhmää ja taidettiin mennä alku melko vauhdikkaasti kolmenkympin keskaria hipoen myötätuulessa. Oma rengas puhkesi Öljytiellä - ulkokumista repeytyi sentin palanen ja sisäkumi tyhjä pamauksella (lasia tms?). Ryhmä jäi avuliaasti odottamaan Söderkullantien mutkan taakse ja päästiin jatkamaan matkaa. Heti Boksintielle käännyttyä bongasinkin M. Ouvisen taluttamassa fillaria mäkeä alas ja huikkasin muille että jään jeesaamaan, ajan sitten kiinni. Paikkailun jälkeen lähdin perään mutten saanut ryhmää kiinni Massbyntielle saavuttaessa 32km/h-keskarista huolimatta. Jälkeenpäin laskin että jos ryhmä meni 26:ta niin olisi pitänyt polkea 43:a.. No, skippasin sitten Immersbyntien ja ajoin suoraan Sipoonlahteen odottelemaan. Taisin saada jo oman vapaan vauhdin osuuden hoidettua. Kiva lenkki oli kaikesta huolimatta!
Kiitos vetäjille. Sovimme lähtiessä tavoittelevamme 26 keskaria. Lähes onnistuimme Immersbyntien jälkeen keskari 27.3 Kuninkaanmäessä 27.1. Maltillinen vauhti teki hyvää kunnolleni.
Rengasrikko öljytiellä sattui pahassa paikassa; vilkasliikenne, kapeakohta, kaide ja rengasrikko keulamiehellä. Hetkeksi porukkamme levisi, mutta nopeasti taas jonoon ja odottamaan risteyksen jälkeiselle levikkeelle.
Olis kiva tietää ensikertalaisten kokemukset lenkistä.
Olitko se muuten juuri sinä jolle tuli 34-ryhmässä "crevaison" Boxintiellä heti Brobölen mäen jälkeen?
Huuto "rengas" aiheutti pientä hämmennystä ja oli aiheuttaa vähän turhaa säpinääkin kun osa porukkaa rupesi hetkeksi hidastamaan (jäädäkseen pitkien viikonloppulenkkien tapaan odottamaan) ja osa taas piti itsestään selvänä että meno jatkuu entisellä vauhdilla pysähtymättä (koska keskiviikon lyhyemmällä ja tauottomalla lenkillä lähtöoletus on että jokainen osaa ja voi selvittää ongemansa ilman apua ja selviää kotiin yksinkin).
34-ryhmä joutui myös kahteen WTF?-tilanteeseen autojen takia. Ensimmäisessä Vanhalla Porvoontiellä vastaantulleella autolla oli hitonmoinen kiire kääntyä vasemmalle Viiriläntielle ennen pyöräilijöitä ja toisessa Jokiniementietä samaan suuntaan ajaneen ja Länsitielle kääntymään pyrkineen pakettiauton rikkinäinen oikea vilkku aiheutti äkkijarrutuksia, mutta onneksi porukassa oli sen verran kokeneita ja hereillä olleita kuskeja ettei perään- tai ojaanajoja tullut.
Ja jos muuta kritiikkiä haluaa esittää - ja minähän haluan - niin porukan hännillä ihmetytti että miten Boxintien ja Massbyntien välisellä osuudella Uutta Porvoontietä asfalttipinta on viikossa muuttunut kuopattomaksi ja railottomaksi kun merkkejä ei edelläajaneiden mielestä tarvinnut näyttää (vaikka vielä Boxintiellä kädet jaksoivat heilua).
PS Taisin vetokaverille huomauttaa siitä että kun tämä hitaassa telaketjuvaihdossa haki uuden paikkansa hän teki sen kiihdyttäen ja että siinä usein käy niin että samalla vetovauhti huomaamatta tai tarkoittamatta kiihtyy. Se ei nyt ollut mikään raskas moite - ja saattoi olla että minun heikoissa ja väsyneissä jaloissani vain tuntui siltä että vauhti turhaan kiihtyy...
PPS Satuin toisen kerran peräkkäin olemaan vetomiehenä Immersbyntien mäkien alussa, Se on vähän hankala paikka silloin kun itsellä ei ole jalkoja eikä oikein aikomustakaan olla Uudella Porvoontiellä ensimmäisten joukossa. Ylämäkeä on ikävä vetää hitaammin kuin porukka haluaisi ja kesken ylämäkeä on huonoin paikka vaihtaa vetomiestä. Siksi minusta olisikin parempi että ns. vapaavauhtiosuus aloitettaisiin selvästi heti siinä ensimmäisessä oikealle kääntyvässä töppyrässä, jolloin mm. halukkaat voivat sujuvammin asettua porukan hännille.
(Nythän ei tosin tainnut mäessä karkaamaan pyrkiviä olla mukana lainkaan, oli vain yhdessä jatkanut porukkka ja yksi siitä pudonnut...)
Olin mukana 30-ryhmässä. Immersbyntien jälkeen keskari oli 32.3. Itse vedin Boxin risteyksen jälkeen ja koska oli vasta toinen HePo-lenkki tämä vuonna niin ei pysynyt aisoissa nopeus. Olisi pitänyt käyttää tehomittaria avuksi, kun sellainen tuli hommattua. Päättelin loppumatkan aikana, että ehkä 30-ryhmässä ylämäissä pitäisi pitää maksimi tehot jossain 200 - 230 W ?
Tuli kokeneimmilta ajajilta kommentteja, että parijono ei pysynyt asiallisena. Muuten ihan mukava lenkki
Kertokaa tosiaan uudet (tai miksei muutkin) oliko tahti sopivaa. Keskari näytti reilusti yli speksin Nikkilässä. Myötätuulessa oli vähän vaikea arvioida sopivaa tahtia ja yritin vetää samoilla tehoilla kuin vetäisin yksin 26-keskarilla. Ja että vähän pidemmässä ylämäessä max 200W (painoa 79kg). Joku kommentoi takaa että tälläistä vauhtia jaksaa vanhakin, mutta yleensä katkeamispisteessä olevilta ei kuulu niin paljoa palautetta kun yrittävät keskittyä jaksamiseen.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Oli mukavaa eikä varmasti jäänyt viimeiseksi kerraksi. Se, että vauhti oli kovempi kuin alkuperäinen speksaus ei yllekirjoittanutta haitannut kunnon puolesta, ihan hyvin kuiteknin siis kilsoja on jo tältä vuodelta alla - enempää brassailematta(oikeampi ryhmä kuntoharjoituksen kannalta olisi varmaan n. 30-32). Rauhallinen tahti ekalla kerralla oli vaan hyvä, kun keskittymisen voi ohjata siihen mihin pitikin: ryhmäajon opetteluun eikä niinkään treeniin.
Huomenna (la 30.7) papat lähtevät Velotourin lenkille maltillisella vauhdilla klo 10.00 Hakunilan Urheilupuistosta. Nuoremmatkin voivat tulla mukaan.
HePo:n lauantailenkki lähtee samasta paikasta 10.30 jollekkin speksatulle reitille. Reitti voinee olla sama kuin papoilla, voittehan kokeilla missä saatte kiinni ja pyyhällätte ohi.
Ai niin... reitin pituus 118 km. Tarkempi reittikartta löytyy helsinkivelotour.fi Helsingin puoleista osuutta ei ajeta nyt.
10:30 ryhmä voisi ajaa samaisen reitin. Tässä lyhennetty HePo versio reitistä.
Huomenna keskiviikkona taas 26 km/h -ryhmä tarjolla. Viimeksi oli montakin polkijaa jolle se oli sopiva vauhti, niin eiköhän saada hyvän kokoinen ryhmä kasaan.
Tiistaina 2.8.2016 Yhdistettiin IBD-kilpa Tiimin lenkki arkilenkkiin. Joku 10 miestä ja yx Focus lady mukana. Melko perus intervalli-lenkki ajettiin. Mikolla oli visio ja hyväjalka, suunnilleen kaikki pysyi mukana ja ei höntyilty. -Ville / IBD Cycling.
Ville Ilves
Keskiviikkolenkin reittiä koskevana ajankohtaisasiana: maanantaina koneet olivat täydessä työssä rouhimassa Uuden Porvoontien asfaltin pintaa Kalkstrandintien risteyksen ja Ingman Areenan eli Söderkullan jäähallin välillä. Vain toinen ajorata oli silloin käytössä ja sekin oli tietenkin yhtä täryytystä.
Kelvin asfaltointi sitä vastoin oli käytännössä valmis, yhtä tai kahta sivutien kohtaa joissa asfaltissa on pienet kynnykset lukuunottamatta. Työkoneiden jäljiltä oli kuitenkin paikoin melkoisesti hiekkaa.
Suosittelen kohtuullista varovaisuutta, selviä merkkejä ja aikaista päätöstä siitä ajetaanko kelviä vai yritetäänkö ajorataa. Joku reipas voisi vaikka käydä päivittämässä tilannetiedot ennen lenkkiä...
Kelvi oli tänään(kin) OK, ajoradalla tikkarihenkilöitä.
Olipas kiva keskiviikkolenkki. Lähtökin oli Pekan johdolla hienosti suunniteltu. Ryhmiä tais olla 37, 35, 30, 28 ja 26 eli käytännössä "tuulen avittamana" 40, 37, 32, 30 ja 27,5 ? Itse puskin 28-ryhmän keulille lähdössä. Hidasta telaketjua mentiin. Vaihdot hieman hakusessa mutta ihan ok. Keli oli nopea. T:Euskatel-paitanen kuski.
30-ryhmä vain aavistuksen yli "tuulen avittamana" speksin eli Immersbyntien jälkeen keskari oli 32.5. Mielestäni nyt meni melko hyvin myös mäet eli ei liikaa hötkyilyä. Mäissä ei tehojen kannata maksimissaankaan nousta yli 270 W niin kaikki pysyvät mukana
26-ryhmä ajoi niin kuin sovittiin lähtiessä, ja rengasrikoiltakin vältyttiin tällä kertaa. Väittäisin että viime viikkoina 26-ryhmässä on ollut sellainen meininki, että nyt on ensikertalaisenkin helppo tulla mukaan ... vai mitä mieltä muut?
26:ssa oli niin monta lähtijää että arvelin sieltä löytyvän runsaasti vetomiehiä omastakin takaa, niin lähdin 28:n matkaan. Meno oli siistiä hidasta telaketjua mutta olisi ehkä voinut olla vähän tasaisempaa. Wattimittarini paljasti jälkikäteen että useimmat mäet mentiin yli 400 watin teholla, mutta alamäissä löysäiltiin. Hieman tasaisemmalla vauhdinjaolla saa keskinopeuden pysymään yllä pienemmällä vaivalla. Viimeistään siinä vaiheessa kun jalat ei pyöritä polkimia jatkuvasti on aika jättää vetovuoro seuraavalle. Keskari oli tasan 30.0 tullessa Immersbyntien vapaan vauhdin osuudelle.
Noi absoluuttiset wattilukemat ovat ihan turhia kun ne vaihtelevat kuskeittain (ja mittaustavoittain). 28-ryhmän mäet pitäisi mennä lyhyellä lenkillä max 4 W/kg luokkaa, ei sen kovempaa.
Tarkennetaan että painan 79 kiloa jolloin tuo 400 wattia tekee yli 5W/kg. Riittää tasaisella ainakin neljänkympin vauhtiin. Jossain kohti perä alkoi jäämään, mutta en tiedä oliko syy liian kova tahti mäissä vai mikä (yleensä se kai on..). Hieman tasaisemmalla vedolla porukka pysyy paremmin vauhdissa. Positiivisena asiana eilisesti mainittakoon että oli muuten siistiä ajoa eikä kukaan aiheuttanut vaaratilanteita.
Jos noita noin haluaa speksata niin katsokaa että ne watit pysyvät vetovuorossa alamäessäkin vähintään samassa kun ylämäessä. Jos ei pysty, niin on joko menty mäki liian kovaa ylös tai kuntoa hommattava lisää. Vetäkää siis tasasella ja alamäessäkin, niin vähenee se into painella mäkeä täysillä.
Se on jo vähän huvittavaa jos alle 120kg ajaja tarvii 400W ylämäessä kun ajetaan 28km/h...
Taisin yhden lenkin tuossa kesällä vetää vähän tasaisemmalla teholla. Speksi oli muistaakseni 32km/h, mutta lopussa taidettiin todeta että keskari yli 34km/h ja silti kuului että kevyin kolmekakkonen tänä vuonna. Ei ihme, sillä yllä olevien juttujen perusteella 32-jengissä vedetään varmaan jo 600W/70kg mäissä.
EDIT:
Ja tässä vielä aihetta sivuavaa ajatusta porukkalenkkien legendalta, kuulemma joskus hepolenkeilläkin vierailleelta Munkkimieheltä
Vantaankosken torstai-lenkki 4.8. Ennen kuutta satoi paikoitellen paljonkin, vain 4 kuskia koskella (varsin eritasoisia). Lähdössä sovittiin maltillinen lenkki, koska otin ns. vetäjän roolin ajoin hitaimman kanssa loppuun, toiset vähän kimpoili lopussa. Ajettiin varsin perinteinen Rusutjärvi + setti. 55km 31,5 keskarilla. Kuivina selvittiin ja kaikki sai treeniä![]()
Ville Ilves
Keskiviikkolenkistä vielä: olin itse vapaan vauhdin ryhmän jälkeen lähteneessä "37 km/h" -ryhmässä ja tiukkaa teki, mutta oma reittiennätys rikkoutui (< 59 min, > 38 km/h) ja siitä käy kiittäminen ison ryhmän (alkujaan n. 14 kuskia) riuskoja työläisiä. Kuninkaanmäestä Boxintien eteläpäähän ajettiin keskimäärin yli neljääkymppiä (22,8 km ajassa 33,57 eli keskinopeus 40,4 km/h) ja alkumatka Mittatieltä Brobölentien risteykseen asti (0–13 km) myötätuulessa peräti keskinopeudella 42,6 km/h. Aivan tasaista vauhti ei ollut, vaan jotkut vetovuorot alkoivat riuhtaisemalla. Mutta enpä tiedä, sopiiko siitä purnata, näissä nopeimmissa ryhmissä, kun vauhti on kilpailunomaista. Vähäisellä kokemuksella väittäisin, että 3-kategorian kisoissa pääsee helpommalla. Kuten täällä on kait aiemminkin tehty, kannustaisin tunnin alittajia hankkimaan sen starttilisenssin.
Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.
Hieman vähemmän vauhdikkaasta keskiviikkolenkistä sen verran että 35-ryhmä kohtasi siinä heti Brobölen mäen jälkeen avautuvassa peltomaisemassa autoilijan joka leikkasi siinä porukan näkökulmasta oikealle kääntyvässä mutkassa reippaasti ja ilmeisen tarkoituksellisesti sisäpuolelle vastaantulijoiden kaistalle. Vähemmän kokeneessa ryhmässä auton ajolinja ja vauhti olisivat voineet saada aikaan pientä paniikkia, mikä lienee ollut autoilijan toiveenakin.
En ole kovin hyvä tunnistamaan automerkkejä ja -malleja, mutta auto olisi erinomaisen hyvin voinut olla sama jonka mielenosoituksen tai liikenneraivon purkauksen kohteeksi Mustavuoren porukkalenkki oli edellisenä päivänä joutunut. Jos niin oli, voi vastaavia tapauksia sattua lähiaikoina lisää, joten ei ehkä ole pahitteeksi kehottaa autoja tuntevia, rekkareita nopeasti lukevia ja ne mieleensä painavia tai jonkinlaista kameraa mukanaan pitäviä olemaan tietyssä määrin valppaana.
Kuulostaa vastenmieliseltä, jos joku ikään kuin järjestelmällisesti vaarantaa kanssaliikenteenkäyttäjien turvallisuutta.
Tänään Hakunilasta 6 kuskia Peterin johdolla aivan mainiolla lenkillä hienoissa pilvipoutaisissa olosuhteissa, tauko Spjutsundin Segelsälskapin kahvilassa, sämpylät erinomaisia. Palokärkikin huusi tahtia Jalostamon liepeillä. Ei ikäviä kohtaamisia eikkä muutakaan huomautettavaa. Kiitos hyvästä seurasta.
Sikäli kuin oikein muistan, tiistai-iltaisen kaaharin auto ainakin muistutti Renault Berlingo -mallia ja oli mahdollisesti sinertävänharmaa. Tuon tarkemmin en osaa sanoa enkä tohtisi mennä vannomaan. Mutta painoin kyllä mieleen tienhaaran ja pihan, jonne autoilija kääntyi heti meidät vaarallisesti ja torvi soiden ohitettuaan. Sikäli kuin oikein näin, kyydissä oli ainakin yksi lapsi.
Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.
Pirttimäki 85 28/2 ryhmä. Itse otin ryhmän vetomiehen roolin taukopaikalle (55km) asti. Tauon jälkeen Maastopyöräkuski jatkoi omille poluille, 2 kuskia jäi paikkailemaan renkaita ja useat siirtyivät 28/1 ryhmään. Tämän seurauksena meitä olikin jäljellä enää 4-kuskia. Rinnekodin jälkeen saatiin 2 kuskia lisää ja ajoimme näin Koskelle asti. Mittarini näytti 85,7km ja keskari 28,0. Keli oli mitä mainioin, samoin ajoseura.
Kirjanmerkit