Ajelin eilen 4x8min pätkät keskitehoilla 250 W, 263 W, 272 W ja 283 W mahdollisimman tasaisesti. Tuntuma oli, että viimeisellä 8min osuudella alkoi jo selvästi hengästyä, mutta oltiin alle AnK:n. Vaikka en vielä ole paljon ehtinyt ajaa wattimittarin kanssa, niin hauska sitä on seurata ajaessa.
On mahdollista, jos suorituksessa on merkittäviä tehopiikkejä. Normalisoidulla teholla pyritään kuvaamaan suorituksen rasittavuutta, ja korkeilla anaerobisilla tehoilla eteneminen on energia-aineenvaihdunnan ja lihasten voimakestävyyden kannalta tuhlaavaa. Esimerkiksi siis tunnin korttelikilpailussa kaikkine kiihdytyksineen normalisoitu teho voi olla FTP:n yläpuolella.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
NP on tosiaan vähän huijaava, ainakin minun kohdallani. Sellaisessa 0,5-2h ajossa olen saanut pyöreästi noin 8-10% korkeampia NP-lukemia kuin tasateholla. Ei siis toivoakaan päästä samoihin lukemiin keskitehoissa, ei missään olosuhteissa.
Ja uusi FTP 253W, neljässä viikossa +22W. 20 minuutin keskiarvo 267W. Aloitin ehkä turhan pessimistisesti ajatellen että jos jaksaa ~ 260W kun edellinen viikko tuntui todella väsyneeltä ja vasemman polven takaa oli alkanut tuntua rasitusta. Viimeinen 10 minuuttia meni kuitenkin 270W ja olo oli lopussa tiukka, mutta ei oksennusämpäri-tiukka niin ehkä sen 270W olisi saanut keskariksi </jossittelu>. Nyt ei tunnu 300W kauden loppuun mennessä enää kaukaiselta tavoitteelta, vaikka jossain kohtaa lakkaisikin tulemasta >20W lisää/kk.
Mulla meni tuossa pari viikkoa sitten aivan reisilleen 20min testi, niin kokeiltiin vaihtoehtoisesti tämmöistä 2x8min testiä, jossa välissä 5min palautus. Eli FTP laskettaisiin näiden 8min vetojen keskiarvosta x 90%. Tämmöiset tulokset tuli:
1/2
2/2
Huom. erittäin tasainen syke molemmissa 170/181
Eli näillä (306W + 279W) : 2 x 0,90 = 263W. Hieman kürvasta oleva tulos 74kg elopainolla mutta Tahkoon on vielä aikaaTällä tiedoin voi lähteä hieromaan sweetspottia ja tehdä muitakin juttuja wattbikellä. Josko juhannuksena kulkisi paremmin ja olisi vähemmän ihraa...
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Ajelin pari viikkoa sitten ulkosalla 287 W @ 20 min mistä tuli * 0,95 laskennalla FTP:ksi 275 W. Tänään ajelin reilu tunnin ulkona vähän päälle 300 W ja kokonaisuutena 1 h 45 min lenkillä oli tehot 285 W. Molemmissa pitäisi olla ainakin 10 lyöntiä varaa nostaa sykettä, mutta millä tuollaista lähteä kehittämään. Nyt joutuu vähän arpomaan, että mitä se FTP on vai onko sitä. Helpottaisi ehkä tieto tuossa tavoitteellisessa ajamisessa.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Tunti täysiä = FTP = IF 1.0
Sent from my iPhone using Tapatalk
Lataa Golden Cheetah ja opiskele puoli tuntia sen käyttöä. Lataa Golden Cheetahiin lähiajalta harjoitushistoria jossa käytetty tehomittausta, helpoimmalla pääsee jos tiedostot on yhdessä nipussa esim. ajotietokoneessa. Valikoi joku vähän kovempi harjoitus. Golden Cheetah arvioi FTP:si suorituksesta. Väittäisin että se on suunnilleen yhtä hyvä arvio kuin esim. 20min testi trainerillä. Testitilanteesta pitää muistaa että se on aina yksittäinen testi, joka kuvastaa testihetken kuntoa ja testin järjestelyitä. Kova harjoitus "autenttisessa ympäristössä" voi kuvata suorituskykyä jopa paremmin.
Joo, vähän kyynisenä heitin kommentin... Ajatuksena toki, että en usko sillä FTP:llä olevan yhtään mitään väliä, jos kovat treenit menee kovaa ja kehitystä näkyy ja kevyet treenit kevyesti ja palautuukin. Jos kovat ei tunnu riittävän kovilta ja paukkuja olisi paukuttaa viikosta toiseen enemmän ja kovempaa, lienee syytä tarkistaa tehoja kovista treeneistä. Jos veikkaa oman FTP:n 10-20W tarkkuudelle ja sitä soveltaa treeneihin päivän suorituskyvyn mukaan, ollaan aika oikealla alueella.
Tulipa ajettua tuossa tunti 320 W ja vielä jäi varaa kiristää kyllä. Katsellaan koska loppuu kiristelyvarat.
#fillarifoorumi @ IRCNet
60x320W..=10Tempo menee TT:llä alle 13 elikäs kisoihin mars
Millaisia tehoja Cat2-kuskeilla alkaa löytymään? Omat tehot tuota samaa 3.2 W/kg luokkaa vaikka kovasti alle 300 onkin kun olen 79 kilon keiju.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Varmaan pyörivät 4 W/kg molemmin puolin, ehkä enemmistö yläpuolella? Mulla on aika liki 5 W/kg kun olen pieni mies, enkä ikinä pärjää. Tämä siis W/kg-lukeman merkityksestä Suomen kisoissa...
Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
TT:ssä painaa enemmän W/ilmanvastus kuin /kg jollei reitti ole erityisen mäkinen. Eli miten pieneksi saa itsensä edestä katsottuna niin että pystyy samaan aikaan tuottamaan sitä tehoa. Sama pätee ikävä kyllä normi maantieajossakin ryhmässä, ikävä kyllä kun en itse erityisen pieni vastus ole ilmalle.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Millaiset watit tarvitaan että n. 80kg / 180cm kuski rikkoo tuon 13min rajan TT pyörällä? KP:lla taitaa olla omakohtaistakin kokemusta?
13 minsaa tarkoittaisi vähän yli 46 km/h, ja siihen asfaltilla täysin tyynellä varmaan 350 W pitäisi saada ulos (TT + kamppeet).
Olosuhteesta, reitistä ja vähän siitä välineestäkin riippuu. 300W riittää 180cm / 80kg ukkelilla 14:15-14:30 aikoihin. 320W alkaa rikkoa 14 minuuttia jo selkeästi, varmaan siellä 350W:n päällä 13min ja hilut on tavoiteltavissa.
Alle 14min on muuten monissa piirimestaruusskaboissa ihan varteenotettava tulos, riittää helposti 2. kategorian maantiekisojen kärkipäähän.
En tiedä millasia tempopätkiä kympit yleensä on, mutta tuo itähelsingin Pepen tempo ei taida 350W teholla mennä alle 13 minuutin edes alle 70kg ajajallakaan. Reittiennätys on kai n. 12:15 ja on sellasen kaverin ajama että melko varmasti pitkälle yli 400W menty.
Ihan kuriositeettina niin ajoin sen itse eilen maantiefillarilla kahvoilta pitäen tasan 15 minuuttiin 328W. Vähän epätasainen vauhdinjako, mutta muuten ihan perusveto (meno 316, paluu 340). Painoa 63,3kg.
Ja aiheeseen..
FTP lienee vähän tippunut kun muutama viikko mennyt ihan rötvätessä. Lienee noin 295-305W. En mittaile näin kesäkaudella.
käännöllä vai ilman iso merkitys 10TT, vie aikaa ja energiaa. mäkisyys ja tuulet iso merkitys. ilman kääntöä, flätti ja tuuleton 180/80 oisko 370W. radalla startti vie sen 5-6s till, tempossa jotain 6-8s ja kääntö jarruista ja tekniikasta riippuen sitten ehkä tuplat. kääntö tuo helposti vajaan 1km/h tiputuksen keskariin.
Kirjanmerkit