Lainaus Alkujaan tämän lähetti foba Katso viesti
Kiitoksia kaikille näkemyksistä, kävin aamutuimaan tekemässä rikosilmoituksen. Eiköhän tämä tästä
Tuollainen auton kuljettajan venkoilu ja vastuuttomuus sekä toisten kunnioituksen puute on jotain sellaista, mitä en voi sietää. Vaikka en tapahtuneeseen olekaan millään tavalla osallinen, tuon takia kiitän sinua, että annoit asian poliisin käsiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti foba Katso viesti
Kävi nyt sillä tavalla että ajoin viime viikolla kolarin auton kanssa. Kello oli ennen yhdeksää, keli ja näkyvyys olivat hyvät. Tulin alamäkeä kohti suojatietä jolla paloi vihreät valot - tämän havainnon tein ennen rysähdystä. Yhtäkkiä tämä auto kääntyy suojatielle eteeni.
Lainaus Alkujaan tämän lähetti foba Katso viesti
Ajoit siis Satamakatua Siltakadun suunnasta ja kolari tapahtui Schaumanin puistotien risteyksessä. Kumpaa puolta ajoit ja tuliko auto samasta suunnasta kuin sinä vai vastakkaisesta suunnasta? Googlemapsin kuvat ovat tuolla alueella vuosilta 2009-2011 ja etenkin koska kuvissa näkyy työmaa, kuvat ei ehkä täysin vastaa nykytilaa. Kuvien mukaan ajosuunnilla on kuitenkin merkitystä sikäli, että molemmista suunnista tuleville autoille on vasemmalle käännyttäessä nuolivalo ja tällöin niille ja pyöräilijöille ei voi palaa yhtäaikaa vihreä. Jos auto on tullut jomman kumman nuolivalon takaa ja olet varma, että sinulla oli vihreä, auton kuljettaja on ajanut päin punaisia, mikä ehkä lisää tämän motivaatiota kiistää syyllisyys. Jos auto kääntyi oikealle ja molemmilla oli vihreä, on auto yksiselitteisesti väistämisvelvollinen riippumatta siitä, tulitko samasta vai vastakkaisesta suunnasta kuin auto.

Paikalla lienee 50 km/h:n nopeusrajoitus päätellen siitä, että Vt9:n risteyksen jälkeen on taajama-alkaa merkki, mutta ei muita nopeusrajoituksia. Pyöräilijän ylinopeudesta tuskin on kyse ja vaikka olisikin, ylitys on merkityksettömän pieni. Tilannenopeus on siis kiinnostavampi asia. Jos joku kyseenalaistaa pyöräilijän tilannenopeuden, itse kysyisin mikä on tuolla tieosuudella suurin mahdollinen tilannenopeus suoraan ajaville ja millä nopeudella autoilijat ko. paikassa suoraan ajavat. Jos autoilija väittää pyöräilijän ajaneen liian lujaa, itse kyseenalaistaisin auton kuljettajan mahdollisuudet tehdä luotettavaa arviota. Eihän tämä ole edes havainnut pyöräilijää ajoissa, koska TLL 3§ rikkoen kääntyi pyöräilijän eteen. Jos on havainnut ja silti kääntyy, ollaan varsin kiinnostavan tilanteen edessä. Sama koskee sinun kykyäsi arvioida auton nopeutta.

Osaatko arvioida omaa nopeuttasi ennen kolaria? Tiedän, että se on vaikeata, mutta pystyt varmaan sanomaan, oliko se 20 vai 40 km/h. Pyörästä riippuen tuossa paikassa 40 km/h voi olla helppo saavuttaa, mutta sitä kovempi nopeus vaatii jo pientä yrittämistä.

Kaupungilla on liikennettä tarkkailevia kameroita runsaasti, eikä niitä aina kadulla liikkuessa huomaa. Voi siis hyvinkin olla, että tapahtuma on tallentunut. Poliisin kautta tuo asia selviää. Oma-aloitteisestikin voit asiaa kaupungilta kysyä, vaikka kuvia itsellesi et sieltä saakaan.