GarminHephaElectrobikeGiant
Näyttää tulokset 1 - 20 / 20

Aihe: Truvativ gpx Firex tilalle yhteensopivat kampisarjat

  1. #1

    Truvativ gpx Firex tilalle yhteensopivat kampisarjat

    Moi,

    Pyörässäni Nishiki rh80 oli uutena Truvativ GPX Firex kampisarja. Mitkähän noin Deoren tasoiset kampisarjat menisivät tilalle ilman ongelmia. Keskiötä en ajatellut vaihtaa. Tuota samaa ei ainakaan bike-components.de sivustolta ainakaan löydy. Pyörässä takana on shimanon cs-hg50. Onko tuo oikeasti saman tasoinen osa kuin Truvativ Firex. Mielellään otan suosituksen vastaan myös tämän tilalle sekä ketjuista. Ilmeisesti Deoren tuohon voisi laittaa. Olen siis satunnainen työmatkapyöräilijä 23km matka yhteen suuntaan... Eli en kovin kalliita osia näillä kilometreillä etsi, mutta saksasta olisi tarkoitus tilailla, kun toisesta pyörästä varastettiin deoren hydrauliset jarrut, putket ja kahvat juna-aseman telineestä päivän aikana...

    Kiitoksin avusta
    Jaakko

  2. #2
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Google-haku tottelee termiä "gxp" vähän paremmin termiin "gpx" verrattuna.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  3. #3
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Google-haku tottelee termiä "gxp" vähän paremmin termiin "gpx" verrattuna.
    Moi,
    Tarkoittaako tuo, että kaikki GXP kampisarjat olisivat yhteensopivia tämän kanssa. Jos eivät niin mitä minun pitäisi selvittää, että pystyn valitsemaan oikeanlaisen. Pahoittelut, en todellakaan tiedä ja ymmärrä näitä asioita. Tarkoituksena siis vaihtaa pelkkä kampisarja samanlaiseen, jossa ketjulinja säilyisi samana.

    Kiitoksin avusta
    Jaakko

  4. #4
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.166
    Jos et vaihda keskiölaakereita et voi laittaa Deoree.


  5. #5
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.438
    Deore tasoisia SRAM ja Truvativ GXP kampisarjoja siis haetaan.
    Luulisin että X5 on sitä luokkaa. Firex oli muuten edullinen, mutta rattaat kuluivat nopsaan.
    https://www.bike-components.de/de/SR...nlager-p40097/
    Sopivan ratastuksen kun vaan valitsee ja katsoo että on normaali GXP (BSA68/73) keskiölle tarkoitettu, niinkuin Firex.

  6. #6
    Kiitoksia hyvistä vastauksista. Tilaan tuon Marsusramin neuvoman kampisarjan. Pyörässä oli ennestään 170mm kammet. Jalkani sisäpituus on noin 93cm. Mitä mieltä olette pitäisikö kuitenkin Nishiki RH80 hybridiin laittaa pidempi kampi?
    Onko tuon X5 kaveriksi järkevä "Shimano SLX Kassette CS-HG80-9 + Kette CN-HG53 9-fach Ve" kun saman tasoista osaa etsin. Onko tuon kasetin välitykset 11-32 järkevät työmatkakäyttöön. Tais olla ison rattaan vaihtoehdot 28, 32 tai 34. Ei minulla ole mitään shimanon puolesta tai vastaan, se vain on ainoa merkki jota olen käyttänyt ja tiedän...

  7. #7
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Ota vaa se 175mm kampi,varmaan pärjäisit tolla isoin 28 pakallakin,mikäs se alkuperäinen oli ?Hypriteissä oli usein 24-34-44 etuset,et toimiiks etuvaihtaja jos tilalle tulee 22-32-42 ?Etusen lyhentyessä takana menisi "pitempikin" pakka.
    Slx kait on kelpo tasoa,kyl ne menee.

    Täs just heränny,niin..

    edit:Kun nyt ilmeisesti irroitat ne kammet,siin on samalla hyvä avata ne laakereiden pölysuojat/tiivisteet ja vaihtaa uudet rasvat niihin.Saa laittaa täyteen.Keskiön as.ohjeissa mukana huolto-ohjekin ; GXP-bb assembly and service tjsp.
    SSGT-92 muokkasi tätä : 16.06.2016 at 13.33 Syy: lisäys

  8. #8
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.683
    Miksi et hommaa vain uusia rattaita? Onko kammissa jotain vikaa?

  9. #9
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    145
    Niin ja varmaankaan kaikkia eturattaita ei tarvitse vaihtaa, vaan vain ne eniten käytetyt, joilla ketju hyppii (jos siis hyppii)

  10. #10
    Kiitoksia jälleen, olen oppinut taas paljon, eikä rahat välttämättä mene hukkaan. Vanha kampisarja on näköjään 26,36,48. Ainoastaan tuo isoin on pahasti kulunut. Keskimmäisessä on vielä osassa tasaista pintaa kärjissä jäljellä ja pienin on melkein käyttämätön. Yritin etsiskellä noita yksittäisiä rattaita, mutta oikean kiinnityksen löytäminen oli haasteellista. Olisi todella hienoa, jos voisitte linkata vaikka bike-components.de sivustolta yhden mallin mikä tuohon olisi järkevä isoksi ja keskimmäiseksi rattaaksi. Voisin tilata vaikka pari isoa ja yhden keskirattaan... Sekä osoittaa mistä sen näkee, että rattaat sopivat noihin kiinnityksiin jne. Sitten enää opettelen asentamaan ne. Myös kampisarjan linkkaus, joka sopisi tuohon ja tod näk ei aiheuta vaihteissakaan ongelmia olisi myös suuriarvoinen vinkki, tietysti myös teoria miksi näin on.
    Ketjut hyppivät kaikilla eturattailla ollessaan, mutta luulen sen johtuvan täysin sököstä, erisuuntiin harottavasta takapakasta pääasiassa. Kammet ovat täysin kunnossa. Taidampa vaihtaa ostoslistaan tuon 28-isoin takapakan, kun en tosiaan kovin pienillä rattailla ole oppinut takaa ajamaan. Kaikista muista vinkeistä mitä kannattaa/voisi tehdä olen myös hyvin kiitollinen.

    Ajatuksena oli omien kuvitelmien pohjalta, että kun takapakan joutuu vaihtamaan niin vaihdan nyt sitten kampisarjan samalla, jotta voisin alkaa käyttämään vaikka kahtia ketjuja vuoden sykleissä puhtaalta pöydältä niin saattaisi kenties osat tulla käytettyä paremmin loppuun? Onko hölmöä? Pari kertaa olen shimanon vanhoja kampisarjoja, keskiöitä sekä takapakkoja vaihtanut bilteman työkaluillani... Vaikka kampisarja ei ole loppuun kulunut niin koko höskän vaihtaminen itse tulee edullisemmaksi kuin liikkeeseen vienti yhden rattaan vaihtoon...

  11. #11
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.683
    No ne rattaat on kiinni parilla kuusiokolomutterilla...

    edit: Jos kampisarja on tällainen http://www.modernbike.com/truvativ-f...t-not-included

    niin eikös tuohon käy kaikki 104 pulttijaon rattaat, esim. https://www.bike-components.de/en/Sh...9-fach-p21682/

  12. #12
    pystyykö nuo rattaat vaihtamaan ottamatta kampia irti?

  13. #13
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.683
    Väittäisin, että pystyy. Polkimen joutuu ehkä irroittamaan, jos vaihtaa pikkurattaan.

  14. #14
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.438
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Väittäisin, että pystyy. Polkimen joutuu ehkä irroittamaan, jos vaihtaa pikkurattaan.
    64 pulttikehäinen pikkuratas on yleensä mahdotonta saada pois 104 kehäisen spiderin yli. Toisaalta jos se ratas on terästä, on vaihtotarvekin tosi harvoin. Isommat rattaat ovat lähteneet helposti.

  15. #15
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.683
    ^ voip olla. Olen ajanut yli 5v yhdellä eturattaalla, niin ei ihan muista näitä.

  16. #16
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jaakko82 Katso viesti
    pystyykö nuo rattaat vaihtamaan ottamatta kampia irti?
    Isoin eturatas lähtee helposti, pienin ei. Väittäisin ettei keskimmäinenkään mahdu, se kun on valmiiksi spiderin väärällä puolella. Tuota hiljan kokeilin.

  17. #17
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.683
    Keskimmäinen nyt lähtee ihan varmasti.

  18. #18
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Mahtuuhan se jos kampi ja ratas on kädessä. Kiinni ollessa ottaa alhaalta pikkurattaaseen kun yrittää taivuttaa yli.

  19. #19
    Moi,

    Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä. Sain juuri uuden isoimman ja keskimmäisen eturattaan sekä takakasetin asennettua. Eturattaissa isoin ja keskimmäinen sopivat hyvin irroittamatta kampea ja poljinta pois. Pienimmän rattaan kuusiokoloruuvit piti irroittaa, jotta isomman ja keskimmäisen ruuvien vastakappaleet sopivat pois paikoiltaan.

    Yllättävää oli myös, että ketjua ei tarvinnut lyhentää ollenkaan asennusta varten.

    Ongelmana on nyt toisen pyöräni Kona Kahunan Hydraulisen jarrukengän asennus. Varas vei edellisen ja nyt tilasin uuden yllämainittujen osien mukana. Paketissa ei kuitenkaan tullut tarvittavia noin 1cm paksuja välikappaleita. Kenkää ei siis saa asennettua Rockshoxin haarukan kiinnikkeisiin ilman jotain välikappaletta. Haarukan asennus kolot ovat suoraan oikeaan suuntaan ja oikealla etäisyydellä toisistaan, että sopisivat jarrukenkään, mutta jarrulevyn kehä on liian kaukana. Joten tarvitaan jokin välikappale. Mistähän tällaista kannattaisi Vantaalaisena kysellä/tilata? Minulla ei ole mitään muistikuvaa millainen osa välissä on ollut. Myöskin paketin mukana tulleet ruuvit ovat liian lyhyet, jos haarukan reikiin välikappale välissä kiinnitys pitää tehdä. Tässä linkki kuvaan tilanteesta, jos joku osaisi neuvoa mistä välikappaletta tuohon väliin etsiskelisin.


    https://drive.google.com/open?id=0B1...lJla3EzbEY1Tk0

  20. #20
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Menet lähimpään pyöräkauppaan ja pyydät 20mm PM - PM adapterin ruuveineen.
    Eli sulla on keulassa ja jarrusatulassa PostMount kiinnitys.
    Tai sitten vaihdat jarrulevyn 160 milliseksi, jolloin adapteria ei tarvita.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •