Okei, hyvä homma. Kiitos tästä.
Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
Okei, hyvä homma. Kiitos tästä.
Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
Tietenkin vanhoja kehiä voi ja kannattaa käyttää. Pinnojakin, jos uuden navan laipat on saman kokoiset kuin vanhassa. Mutta perus pyöreät pinnat on niin halpoja, että ei ehkä kannata vaikka sopisikin.
aaa... hidas.![]()
Kaar ittelles vaa
Vaihdon sun-ringlen takavanteeseen kaikki alumiiniset nippelit messinkisiin pro-lockeihin, kun yksi paukahti peräpyörää vetäessä.
Jos noita alunippeleitä käyttää, niin ei varmastikkaan olisi ollenkaan huono idea öljytä noita aina talven jälkeen?
Niin loistavat kelit ettei ole kerennyt töiden lisäksi muuta kuin ajamaan, mutta;
Näin teen, käsittelen tuota TM-1:stä mittatyökaluna mutten takerru absoluuttisiin numeroarvoihin. Kävin kiekot lävitse ja taaemmassa vetopuolen pinnat (10kpl) näytti tasaisesti 26, eli taulukosta 2mm pyöreän teräspinnan kohdalta katsottuna 135kg. Vasemman puolen pinnoissa (10kpl) oli taas tasaisesti vaihtelua välillä 19(63kg)-20(70kg)-21(77kg), suhteet 3kpl-4kpl-3kpl. Etukiekossa kaikki 20 pinnaa napakasti 25:ssä eli 120kg taulukon mukaan.
Eli seuraavaksi kun tarkistaa rihtauksen tuosta kiekosta, niin kirrailee ainakin noita löysimpää kolmea. Miltäs nuo muuten vaikuttaa?
Hyvältähän tuo näyttää jos noin pienet erot. Kireydestä en osaa sanoa mitään viisasta kun olen leikkinyt vain hiilarikiekoilla, mutta en nyt ainakaan löysäämään lähtisi.
Siitä vain oikoamaan ja samalla yrittää tasoittaa eroja. Kannattaa huomioida, että säätö vaikuttaa aina vastapuolella oleviin ja siihen jonka kanssa koskettaa ja vähän vanteen eläessä sinne sun tänne. Joskus tuntuu hankalalta, mutta kyllä se aina lopuksi loksahtaa kohdilleen (tulee suora ja melkein tasaiset jännitteet).
Niin joo varmista ettei ala pinna kiertymään kun on käytetty kiekko ja nippeli ei välttämättä lähde helposti pyörimään.
Nimenomaan kiekon löysimmät pinnat ovat kiekon luotettavuuden kannalta pahin ongelma, eli kannattaa nimenomaan tasata vasemman puolien pinnojen jännitystä silleen, että ne kaikki ovat siellä 70 kilon nurkilla.
Mitä ihan absoluuttisiin kireyksiin tulee, 135 kiloa on aika paljon. Valtaosa kehistä ei moista siedä, mutta tässä on nyt ilmeisesti mitattu Fulcrumin valmiskiekon pinnat ilman, että niitä olisi vielä itse kiristetty? Jos noin, niin antaa mennä vaan -- kehä varmastikin kestää sen ja kiekon luotettavuus perustuu pinnojen korkeaan jännitykseen.
Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
Jes, kiitoksia neuvoista. Joo kyseiset kiekot ovat täysin Fulcrumin jäljiltä, ainoastaan takanavan laakeroin keraamisilla laakereilla huollon yhteydessä.
Noilla on rytkytetty kaikilla mahdollisilla alustoilla ja hyvin on näköjään kestäneet, kehät ovat ilmeisen vahvaa tekoa siis. Tosin kuskikin on sen vajaa 60kg, eli siinä mielessä pääsee helpolla.
Tuokin asia on hoidettu pois päiväjärjestyksestä. Kehä oli suora, joten kiristin vain hienoisesti noita muutamaa aavistuksen löysempää oikean puoleista pinnaa.
Mitä tuon TM-1:n antamiin arvoihin tulee, otin ensin koekaniineiksi Shimano/Felt krossarikiekot jotka vaati oikomista ja kiristelyä. Kiekot kasattu myös 2mm pyöreillä teräspinnoilla ja nippelit näytti samoilta, joten niistä sai vähän osviittaa. Kyllähän noissakin erityisesti nuo vetopuolen pinnat oli mittarin mukaan pirun tiukalla, eli taitaa vaan näyttää hiukka yläkanttiin, kun hyvin nuo ovat muuten kestäneet.
Olen kokoamassa mavic 823 kehästä ja Hope pro II navasta (32h)kiekkoa(3 ristiin). Erikoisemman rakenteen takia suositellaan käyttämään 16mm nippeleitä. Olen katsonut pinnan mitat prowheel builderista ja leonard:ista, mitaksi sain vasen 258,7 ja oikea 257,6 mutta näissä en saanut huomioitua nippelin pituutta. Eli kuinka iso merkitys sillä on?? Kaiketi tossa menisi molemmille puolille 258mm.
Gravity, what a heartless bitch.
Riippuu siitä nippelistäkin onko siinä kierteet myös sen koko pidennyksen verran pidemmät. Jos on dT swiss nippelit niin ainakin heidän laskuriin voi syöttää suht tarkalleen samat arvot ja sitten vaihdella nippeleitä ja katsoa paljonko lopputulos vaihtuu.
^^OT mutta hyvänä puolena tuossa 823:ssa on se että vanne on niin järeä että se kestää kehnonkin kasauksen. Huonona puolena se että alkukasaus on melko ankeaa hommaa normivanteisiin verrattuna.![]()
DT laskuri toimii vain DT nippeleille. Esim. Sapim nippelit eroavat pidemmissä malleissa sen osalta missä kierteet ovat.
Juu, DT pinnat ja nippelit meinasin laittaa eli no problem![]()
Gravity, what a heartless bitch.
Heh, se 819 on kyllä hyvä vanne. Oon ajanut pari sellaista loppuun. Tällä hetkellä on just semmoinen alla mutta alkaa muistuttamaan sirkuspyörää kun vanteessa on pitkähkö lättänä kohta ja jäätävä pystyheitto mitä ei enään saa poisonneksi takajousitus syö pahimman pompotuksen
![]()
Gravity, what a heartless bitch.
Shimano WH-7850-C24-CL (hiilikuitu/alu) kiekoissa jarrupinta alkaa olla loppuunkulunut. Kiekot ovat toimineet todella hyvin ja DA navat sekä pinnat hyvässä kuosissa. Olen yrittänyt etsiä vannetta vara-osina, mutta Shimanon varaosa vanteet maksaa maltaita. Briteistä löytyisi kuitenkin WH-RS80, joka lienee vastaava kuin WH-7850 ainakin Shimanon teknisten manuaalien mukaan.
Onko kellään kokemuksia vanteen vaihtamisesta tuohon kiekkoon tai jostain muusta vaihtoehdosta ? Vain 20 pinnaa takana rajoittaa aika paljon vaihtoehtoja pois... en kuitenkaan viitsisi heittää noita roskikseen varsinkin kun kiekoissa hyvin toimivat, huolletut ja laadukkaat DA navat.
Deoren takanavasta kulahti laakerit. Purin kiekon ja tutkailin osia. Mittasin vanhojen pinnojen pituudeksi 256mm molemmin puolin, tosin vasemmalla oli selvästi 2mm liian lyhyet, vetopuolella ideaali. Uudeksi navaksi tulisi Hope Pro 4 kunhan "muutama muu" kiekkoprojekti on valmis. Pinnojen pituudenkin perusteella arvelin että ERD olisi noin 533, jonka sainkin tulokseksi - sisähalkaisija 530+3. Kuitenkin netti antaa Mavicin XM 321 Discille ERDin 538,5 - 539 ja laskurit pinnojen pituudeksi 260mm tuolla 525-navalla.
Keissi 2, tilasin lisää Spankin 35-millisiä vanteita. Vanteessa ERD:ksi mainitaan 526,5 kuten kuuluukin, mutta oheislipukkeessa on 530. Ristus. Paha tässä on pinnoja tilata, tosin noi 100 kpl 254-millisiä on ollut hyllyssä jo jonkun aikaa. Napoina näissäkin Hopen Pro 4.
Miksi et mittaa erd:tä itse? Juuri niillä nippeleillä mitä aiot käyttää.
-kaksi 200 mm:n lyhennettyä pinnaa
-kaksi nippeliä
-mittanauha
-kuminauha kiristämään pinnat
-> mittaa pinnojen päiden välinen etäisyys
EDR = (200+200+mittanauhan lukema) mm
Mittaa vaikka muutamasta kohtaa ja ottaa keskiarvon...
Tämä voi olla tyhmäkin huomautus, mutta huomautanpa silti. Noin tekemällä navan laipan sijaintia ja siten pinnojen kulmia ei huomioida. Mutta ERD on ilmeisesti ainoastaan kehän mitta (tässä kun päissään miettii niin lyhenteen takana taitaa olla sanat Effective Rim Diameter) ja pinnalaskuri osaa sitten ottaa navan mitat huomioon tuon ERD:n lisäksi?
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Juurikin näin. ERD on kehän efektiivinen halkaisija (käytännössä se halkaisija, jolla pinnojen päiden halutaan olevan valmiissa kiekossa) suoraan mitattuna ja laskurit tosiaan ottaa huomioon geometrian.
Niinhän siinä sitten kävi, taakse vähän isompi viilto, rengas pois ja paikka. Enää ei nouse vanteelle. Tai nousee ilman venttliiliä kompressorin kanssa, mutta ei pysy. Venttiilin läpi ei saa tarpeeksi nopeasti ilmaa. Nyt ajellaan sisurin kanssa, uusi normaali RR440 on DHLn mukana tulossa.
Vanteet ovat kyllä kaikkea muuta kuin hyvät, jos pro onet eivät pysy vanteella.
Minä nostan renkaat hyllylle ilman sielua, eivätkä ne sieltä ilman väkivaltaa alas tule. Tällaiset niiden kuuluukin maantiekäytössä olla, ettei rengas pääse vahingossakaan tippumaan hyllyltä asfaltilla kantatessa. En edes uskaltaisi ajaa tubeleksilla, jotka eivät pysy hyllyllä ilman painetta.
Edit: Niin juu, tarkoitat sitä, ettei venttiili tiivisty vinon asennon vuoksi. Mutta eihän tämän pitäisi vaikuttaa renkaan hyllyllä pysymiseen?
Mitä venttiiliä käytät? No-tubesin kartiomallisen luulisi kyllä tuohonkin tiivistyvän.
![]()
Kyllä se vanteella pysyi sen viillon jälkeen, sain jopa 2bar ilmaa sisään, että pääsin nilkuttelemaan kotiin. Mutta poisoton jälkeen ei saa pysymään vaikka sen sinne saakin. Toinen puoli pysyy mutta siltä puolelta jolla pinnojen reijät syövät puolet olkapäästä tippuu heti kun paineet laskee. Vanne nauha (joka on aika liukasta materiaalia) on tietysti muotoutunut niihin reikiin sisälle. Tiedä sitten onko syyllinen enemmänkin rengas vai vanne. Myös sisurin kanssa oli vaikeata saada sitä ylös. Kokeilen vielä uudella renkaalla (ja tällä vanhalla 2000km ajetulla uudelle normaali vanteelle) kunhan noihin kiekko- ja rengastöihin tässä taas rupean. Lopputulos kuitenkin on, ettei tällaisenaan maantiellä ole mahdollisuutta paikkaus hommiin.
Venttiilit on DT Swissin - oletin, että osaavat myydä omiin vanteisiinsa sopivat. Ongelma on se, että venttiilin reikä on keskellä vannetta ja sen kiristysrengas osuu asym puolella tyhjän päälle alkaen vääntää venttiiliä vinoon. Mutta tiivis se oli lopulta samoin kuin edessä - paineet putosi n. 1bar viikossa.
Eli pinnanreiät tulevat tosiaan hyllyyn asti? Silloin ymmärrän täysin tuon kiekon vaihdon. Kuulostaa aika hurjalta. Sama juttu tuon vinoon kiristyvän tubeless venttiilin kanssa. Onko tällä asymmetrisella versiolla tosiaan myöskin tubeless-ready merkintä?
Edit: Kyllä ne tosiaan ovat tubeless käyttöön tarkoitetetut. Mitä vannenauhaa käytät? Kaksi kierrosta stanin keltaista toimii itselläni hyvin.
Ne reijät vie noin puolet hyllystä. Vannenauha on myöskin DT Swiss, ostin setin, jossa oli venttiilit ja nauha. Nauha vaikuttaa ihan ok.
Kysymys - onko tuo asymmetrinen todellakin tubeless-ready - on minusta enemmän kuin oikeutettu. Mutta sattuu sitä paremmissakin perheissä..
Ja joo, kiekon rakentaja Belgian DT Swiss service center, veti pinnat todella kireälle, on jo yksi repeämä, joten joutaa tuon kiekon tekemään uusiksi. Pinnojen pituuskin sopii edelleen.
Taidanpa itsekkin passata r460 kehien kanssa, vaikka ne edullisia ovatkin. Kuvista näyttää, että hyllyt ovat tosiaan täysin suorat. WTBn kehissä, kuten monissa muissakin on hyllyn reunassa enen keskimonttua pieni koroke ja esimerkiksi huntin kehissä on tällainen muotoilu. Ei takuulla blurbaa rengas matalillakaan paineilla.
![]()
DT RR 440:n asymmetrisessä versiossa pinnojen reiät tulevat todella lähelle vanteen sisälaitaa. Ihan sisäkumeilla käytettynä huomasin, että 18-millinen vannenauha ei kunnolla peitä pinnojen reikien laitoja, vaan on parempi käyttää 20-millistä vannenauhaa. Tubeless-käytössä tästä varmaan tulee omat haasteensa (ei kokemusta), eli ehkä symmetrinen kehä voisi olla silloin parempi myös takakiekossa?
Noin muuten RR 440 on ollut todella hyvän tuntuinen kehä. Kevyillä navoilla ja 20/24 pinnalla saa kohtuuhalvalla hyvät kiekot 1400 gramman pintaan. Jarrupinnatkin tuntuisivat olevan kestävää sorttia.
Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
Kirjanmerkit