Tulipa vastaan tämä BB90 mullakin Trek Madone sixt series kuiturungossa. Pyörä muistaakseni vuodelta 2012?
Pesun yhteydessä muuten hyvä keskiö alkoi kiljumaan, joten päätin vaihtaa. Tietenkään ei ollut työkaluja ja naputtelin laakerit irti kierretangon pätkällä pikkuhiljaa eri kohdista. 10 minuutin homma. Menin Oulussa paikalliseen Trekkiä huoltavaan isoon pyöräfirmaan (P-S). Hieman pähkivät, mutta löytyi sopivat laakerit. Ohjeeksi tuli, että kumivasaralla nätisti koputtele paikalleen ja voi helpottaa jos käytät pakkasessa ennen asentamista. Kotona huomasin että perskules.. Kysessä olikin BB90 V2 laakeri, jonka Outer diameter onkin 37.1 eikä normaali 37.0. Kaupassa laakeri meni akselille normaalisti, mutta onneksi tajusin olla hakkamatta sisään. No seuraavana päivänä vaihtamaan ja nyt uudelle myyjälle asia olikin ihan selvä. Hyllyssä ei ollut normaaleja laakereja ja tiluseen meni. Kotona asensin sitten vanhat rasvatut laakerit takaisin ja puristin paikalleen käyttämällä 10mm kierretankoa ja isoja aluslevyjä + mutterit toisiin päihin - toimi muuten hyvin eikä tarvinnut ostaa n. 50-70 euron hintaista työkalua.
Bottom line. Syö niin perkuleesti miestä, että pyöräkaupassa myydään ihan paskaa tavaraa ja käsketään hakkamaan sisään väkisin. Jos olisin ollut vähääkään tyhmempi, olisin hajottanut monen tonnin kuitupyörän keskiön. Ja syy tähän on se, ettei asiantuntemusta Trekin huoltopisteessä ollut ja myytiin se laakeri mikä nyt sattui olemaan käsillä, kun oma varasto on olematon. Myököön Pyörä-Suvala kolmevaihteisia tuntureita maailman tappiin asti ja hinkatkoon ensihuolto pyörien lokareita kunnes valot sammuu. Laatupyörää sinne ei pidä näköjään viedä - vähintäänkin se on ihan tuurista kiinni kuka sitä siellä hoitaa.
Jos nyt jollakin on sama ongelma, niin oikean laakerin löytää täältä:
http://www.enduroforkseals.com/id273.html
Jahas no niin se on sitten 15. viesti tähän ketjuun.
Enduroforksealssin BB92 BOTTOM BRACKET w/ANGULAR CONTACT 440C STAINLESS STEEL BEARINGS noin 44 tuntia ajoa ja ei-vetopuolen laakeri tuntuu melkein kuivalta ja hiukan väljältä. Pyörää ei ole välissä pesty yhtään kertaa mutta mudassa ja sateessa ajoa on ollut tuosta ainakin neljännes. Pyörän putsaus tapahtuu ajamalla pyörä talliin ja annetaan lian kuivua ja sitten harjalla/rätillä kökkäreet pois - ketjun pesu heti ajon jälkeen.
Tuppaudunpa tähän ketjuun mukaan. Mikä on mielestänne parasta laakerirasvaa BB30-laakereihin? Itse tungin laakerit täyteen TF2-vaseliinia, sellaista punaista. Rasvaa laitoin lisäksi reilusti ympäri laakerin ulkopintojenkin pölysuojien päälle jne. Hiukan huolettaa, että tuo alkaa keräämään pölyä ja muuta skeidaa ja kohta sieltä valuu ulos mustia klönttejä. Jossain olen kuullut puhuttavan, että keskiöön sopisi paremmin viskositeetiltaan aavistuksen vaseliinia notkeampaa tavaraa, esim. lithium-rasvaa. Laakeriasioissa olen sen verran ummikko, että opeteltaessa mennään kokeilun ja erehdyksen kautta.
Erikoista Ridley Fenixin (alumiinirunko) keskiössä on, että keskiössä näyttää olevan muoviholkki, mihin laakerit puristetaan kiinni. Irrotin laakerit sellaisella levittyvällä lyömäaseella ja sain toisen laakerin sisempään pölysuojaan pientä vauriota aikaiseksi; oikaisin sen ja oletan, ettei maailma siihen kaadu. Korkeintaan joudun vaihtamaan uudet laakerit tilalle.
Pitkään aikanaan kuvittelin, että pyörän natina johtyy keskiöstä, mutta syyllinen on satulaputki, jossa pitäisi olla jonkinmoisia jousto-ominaisuuksia.
Korjasin tänään natisevan keskiön. Pakka irti, vapaarattaan runko ja rattaat puhtaaksi, pikkuisen rasvaa ja pakka takaisin oikeaan momenttiin. Tuo on niin hämärä juttu, olin aivan satavarma, että ääni tulee keskiöstä. Mutta ei natise enää vaikka miten runttaisi.
Sram suosittelee tollasta mm. keraamilaakereihinsa ja muihinkin keskiöihinsä ;http://www.skf.com/group/products/lu...ase/index.html
Osaatko sanoa mikä ero on esim. tällaiseen?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6030...vaseliini-400g
Onko tällainen jo liian jäykkää yms. napoihin ja keskiöön?
Jaa,a ,enpä tost motonetin rasvast tiiä mitään.Edullisempaa ainekin,eipä toi SKF kans kalliiks tuu,toi patruuna riittää aikas pitkään,veikkaan...
5 ml tai 10ml ruiskul tota on helppo laittaa sinne kuulien väliin.Niinku varmaa muitakin rasvoja...
Olipas hyötyä lueskella tämä ketju alusta loppuun. Nyt siis tiedän, että mun fillarin keskiö on PressFit30.Koko paketti on vissiin sellainen, jota ei ole tarkoitettu huollettavaksi vaan vaihdettavaksi. En tiedä aiheutinko setille jotain pysyvää vahinkoa, kun irrotin laakerit, rasvasin ne ja prässäsin takaisin paikoilleen. Kai se jossain vaiheessa selviää. Ainakin 100km lenkki taittui ihan mukavasti huolto-operaation jälkeen, eikä tunnu minkäänlaisia välyksiä.
Enempi huolenaiheena on, ettei PF30 keskiöitä tunnu olevan markkinoilla googlen perusteella ihan hirveästi. Löysin nopeasti ainoastaan Truvativ PF30 keraamisilla laakereilla hintaan 36,42 € + postikulut. Ei siis ihan kohtuuton hinta, kun saman verran saa maksaa pelkästään BB30 laakeriparistakin. Sen sijaan erilaisia PF30 adaptereita tuntui olevan enemmän kuin tarpeeksi. En vaan viitsisi alkaa hyviksi kokemiani FSA:n kampia ruveta vaihtamaan. Täytyy lisäksi vissiin investoida jonkinnäköiseen PF30-irrotustyökalusarjaan. Prässi on helppo tehdä, kunhan on vaan kierretankoa ja pulttia tarjolla. Ne ei Puuilossa paljoa maksa.
Oletan siis, että kovin montaa tuhatta kilometria ei noilla keskiöillä enää ajeta, mutta ehkä palaan tähän asiaan sitten, kun ongelmia alkaa ilmaantua.
Kyllä nämä on syvältä. Ensin porsi muoviholkki, sitten irtosi liimattu metalliholkki, onneksi on takuuta jäljellä ja kyseessä ns. Laatumerkin cyclo jossa ovh yli 3k€.
pikku-mihkali muokkasi tätä : 21.07.2016 at 10.41
Oma maasropyörä tuli kasattua lokakuussa 2011, ja nyt alkoi keskiö pitämään pientä narinaa. Eli yllättävän pitkään tuo pressfit pelasi ihan virheettömästi. Vieläkin se pyörii ihan pehmeästi, mutta joku vapaanpuolen laakerissa/pesässä pitää sitä pientä narinaa.
Saas nähdä viitsiikö sille vielä tehdä mitään, uudet laakerit olisi kyllä hyllyssä jo valmiina...
En tiedä onko tuokin pesemällä rikottu, kun tuntuu että aina laakeri hajoaa vapaalta puolelta. Sinne kun on niin helppo letkutella vettä.![]()
Tämä olikin väärä hälytys. Narina lähtikin takakiekosta, mutta tulipa avattua ja tarkistettua keskiön kunto.![]()
Bianchi 920:n keskiömuhvi irtosi. Syksymmällä ostan uuden rungon ja aion siirtää siihen Campa Recordin mix osat. Keskiö on BSA- kierteinen ja tiedän että adaptereilla press fittiinkin sen saa kiinni. Onkos kellään kokemuksia tällaisen adapterin käytöstä? Sehän pitäisi saada sitten pois jos ja kun haluan siirtyä 11 vaihteiseen osasarjaan vai sasiko noita 11 v kampisarjoja myös BSAna?
Jos et aja et voi ottaa!
Omasta Bianchista löytyy SRAMin PF30/BSA-adapteri, mutta kilometrejä on kertynyt toistaiseksi sen verran vähän, että vielä ei arvaa mielipiteitä jaella. Ainakin valmistaja luottaa ratkaisuun, koska lupaa siihen 5 vuoden takuun. Ymmärtääkseni asennus on ainakin kuiturunkoon sellainen, että irti ei kannata yrittää repiä.
Onko kukaan vielä vaihtanut B386:sta BSA keskiöksi? Itseä kiinnostais kovasti, mutta tuntuu olevan ongelmana rungon leveys keskiön kohdalta, eli pitäisi keksiä keino miten saisi alumiinista otettua 6,5mm molemmilta puolilta pois. Tämä siis tarkoittaa 86mm:n keskiön pienentäminen 73mm:iin. Tämä on siis oma arvaus miten tämä kavennus on mahdollista tehdä vai onko muuta mahdollisuutta?
Ookkei. Hyvä tietää, jos tulee joskus tarvetta. Käyttöohje vain varoittelee seuraavasti: "Warning! Carbon bottom bracket shells: installation of the bracket adapter into a carbon bottom bracket shell is permanent. The adapter cannot be removed. Removal will damage the adapter and bicycle frame.
Sramilla on kaksi erillaista adapteria eli yksiosainen alumiininen ja kaksiosainen muovinen. Tuo alumiininen asennetaan mukana tulevalla asennustahnalla kun taas muovinen asennetaan rasvan kera ihan kuin tavallinen pressfit laakeri.
The end of the road is just the beginning...
Tuo yksiosainen alumiininen ei sovellu jos pyörässä on sähköiset vaihtajat ja sisäinen kaapelointi kun taas tuo muovinen soveltuu siihen.
Alun neljättäsataa vanhaa virstaa ajettu Shimanon bb92 ja on natissut vasta puolet ajasta. Suljen korvani ja jatkan polkemista.
Memento mori
Minulla alkoi polkiessa kuulua ketjulinjasta häiritsevää nirskuntaa. Tarkemmin tutkiessa on keskiössä snadi klappi. Sinänsä kammet tuntuu pyörivän ilman isompia rohinoita sikäli kun ketju paikoillaan pyöritellen pystyy kädellä tuntemaan. Liekö tässä nyt laakerien vaihto edessä? Onnistuuko ilman erikoistyökaluja ja mitkä laakerit/mistä ostan? Kannattaako vaihtaa itse vai viedä huoltoon? Yleensä pyrin tekemään hommat itse. Alla kuva potilaasta. Fillari on tuo sigun Fuji ja FSA Omega kammet. Keskiöstä löytyy merkinnät FSA ja B3044. Google haku noilla ei anna kovin selkeää vastausta.
![]()
Helkama Kulkuri 5
Tunturi RX500
Kona Dew Deluxe
Ridley X-Ride
Focus Cayo evo Di2
Kokeile ensin hieman kiristää kampea akselillaan, löysää sivuruuvit ja kiristä akselin päässä olevaa "korkkia", siinä on momenttikin, ja sitten sivuruuvit kunnolla kiinni. Voi olla, että akseli pääsee liikkumaan, se ei saa olla hirmu kireällä, mutta ei saa päästä lonksumaankaan.
Kampien irroitus vähän samalla tapaa. Mahdollinen laakerin uusiminen on toinen juttu, tunnen vain HT2 ja tuo on erilainen...
Kiitos neuvosta. Kiristin snadisti ja klappi poistui. Toivottavasti tällä ensiavulla pystyisi vielä pari tonnia polkemaan niin yrittäisi vaihtaa laakerit rauhassa talvella eikä kiireessä kesken ajokauden. Panin laakerit tilaukseen.
Helkama Kulkuri 5
Tunturi RX500
Kona Dew Deluxe
Ridley X-Ride
Focus Cayo evo Di2
Eipä kestä kiittää, tarkista kammen ruuvien kireys vielä lenkin parin jälkeen. Laakerit saattaa kestää vielä pitkään, mutta eipä tulevatkaan happane vaikka joutuvat odottamaankin!
Sinänsä pressfiteistä on vain hyviä kokemuksia, mutta ihmetyttää Race Facen laatu. Next SL:n Cinch -systeemin laakereiden käyttöikä näyttää olevan tuhat kilsaa. Onko jotain korvaavaa ja kestävämpää tiedossa kenellekään? Hopella ja Rotorilla kai jokin vastaava, kokemuksia? Kyseessä bb92 -keskiö.
Aivan tuntemattomia, nimet nyt sentään tuttuja, meikäläiselle nuo ovat. Noin yleensä ottaen pyörän laakereista puuttuu stefat, siis ne eivät ole vesitiiviitä. Jos laakeriin onnistuu saamaan vettä, vielä pesuaineella höystettynä, niin ikä jää lyhyeksi, kuivana ja onnistuneesti asennettuna nuo aivan tavalliset, halvemmatkin laakerit kestävät monia kymppitonneja tavanomaista ajoa.
^ Tuohon systeemiin ei löydy halpoja laakereita. On vaan kalliita ja ryöstökalliita.
Edit: Tilasin ne Hopet. Vain 59e satsi. Jos näillä ajaisi jo kaksi tonnia. 😥
Kirjanmerkit