Tulipa vastaan tämä BB90 mullakin Trek Madone sixt series kuiturungossa. Pyörä muistaakseni vuodelta 2012?

Pesun yhteydessä muuten hyvä keskiö alkoi kiljumaan, joten päätin vaihtaa. Tietenkään ei ollut työkaluja ja naputtelin laakerit irti kierretangon pätkällä pikkuhiljaa eri kohdista. 10 minuutin homma. Menin Oulussa paikalliseen Trekkiä huoltavaan isoon pyöräfirmaan (P-S). Hieman pähkivät, mutta löytyi sopivat laakerit. Ohjeeksi tuli, että kumivasaralla nätisti koputtele paikalleen ja voi helpottaa jos käytät pakkasessa ennen asentamista. Kotona huomasin että perskules.. Kysessä olikin BB90 V2 laakeri, jonka Outer diameter onkin 37.1 eikä normaali 37.0. Kaupassa laakeri meni akselille normaalisti, mutta onneksi tajusin olla hakkamatta sisään. No seuraavana päivänä vaihtamaan ja nyt uudelle myyjälle asia olikin ihan selvä. Hyllyssä ei ollut normaaleja laakereja ja tiluseen meni. Kotona asensin sitten vanhat rasvatut laakerit takaisin ja puristin paikalleen käyttämällä 10mm kierretankoa ja isoja aluslevyjä + mutterit toisiin päihin - toimi muuten hyvin eikä tarvinnut ostaa n. 50-70 euron hintaista työkalua.

Bottom line. Syö niin perkuleesti miestä, että pyöräkaupassa myydään ihan paskaa tavaraa ja käsketään hakkamaan sisään väkisin. Jos olisin ollut vähääkään tyhmempi, olisin hajottanut monen tonnin kuitupyörän keskiön. Ja syy tähän on se, ettei asiantuntemusta Trekin huoltopisteessä ollut ja myytiin se laakeri mikä nyt sattui olemaan käsillä, kun oma varasto on olematon. Myököön Pyörä-Suvala kolmevaihteisia tuntureita maailman tappiin asti ja hinkatkoon ensihuolto pyörien lokareita kunnes valot sammuu. Laatupyörää sinne ei pidä näköjään viedä - vähintäänkin se on ihan tuurista kiinni kuka sitä siellä hoitaa.

Jos nyt jollakin on sama ongelma, niin oikean laakerin löytää täältä:
http://www.enduroforkseals.com/id273.html