ElectrobikeGarminHephaGiant
Sivu 28 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 18 26 27 28 29 30 38 78 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 811 - 840 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

  1. #811
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.394
    Itse olen käyttänyt Morgan Bluen chain cleaneriä. En tiedä kuinka pahaa myrkkyä on mutta ketjut tulee ainakin nopeasti puhtaiksi. Jotkut ammattilaistallitkin tuota käyttää mutta niillähän on varaa vaihtaa uudet ketjutkin useammin kuin tavallisella harrastajalla. Joka tapauksessa mitään negatiivistä ei ole vielä vuoden käytön jälkeen ilmennyt.

  2. #812
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Jos syövyttävä pesuaine jää ketjun sisään muhimaan pitkäksi aikaa, ei tee hyvää...
    Plus

    ja ketjun sisällä muhivat pesuainejäämät ei varsinkaan uudelle voiteluaineelle hyvää tee...
    I väntan på ännu dåligare tidet

  3. #813
    Liittynyt
    12/2002
    Paikkakunta
    Lauttasaari
    Viestit
    2.654
    Riittävän voimakkaat pesuaineet voi sitten aiheuttaa jopa halkeamia ketjuihin, muutenkin turha liuotinpesu ei tee hyvää ketjulle.
    Pyöräsi paras ystävä asuu Lauttasaaressa. www.ibike.fi

  4. #814
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    310
    Halkemia ketjuihin pesuaineista? Ootko tosissas. 15 vuotta metalli alalla ollu niin eka kerta, kun tollasta paskaa kuulee ja töissä sentään ammatti tason aineet käytössä, kun puhdistetaan öljyisiä akseleita jne. jne. On juma teillä kovat pesuaineet kun ketjut sulaa. Voitko kertoa Sisu muillekin aineen nimen, että osaa varoa?

  5. #815
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    Eiköhän "Sisu" heitä vaan löylyä tähän keskusteluun.

  6. #816
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    990

    Ketjujen voitelu

    Olen reilu kymmenen vuotta tehnyt saman etikettivirheen (ja jatkan vastaisuudessakin) että pesen uudesta ketjusta tehdaskurat ketjunpuhdistusaineella ja pesurilla pois. Siihen sitten paremmat aineet tilalle (onhan noita vaihtoehtoja). Ei sitten niin minkään zortin kitinöitä, rutinoita tms. ongelmia.
    Toinen asia mikä menee mulla täysin yli hilseen on tämä öljyn "imeytyminen" ketjuun. Täh? Pesusienestäkö ketjut tehdään? Paljonko metalli imee öljyä itseensä? Ketju on hyvin yksinkertainen rakennelma, ei siellä sen uumenissa mitään salaperäisiä öljyn saavuttamattomissa olevia lokeroita lymyä. (Tähän vissiin joku imo)
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

  7. #817
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Tehdasvoideltu KMC:n ketju toimii 1000km kitisemättä kuivalla kesäkelillä. Pyyhin toki päältä ylimääräiset pois ennen eka ajoa. Minusta se on hyvä aine joka niissä on.

  8. #818
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    990
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Tehdasvoideltu KMC:n ketju toimii 1000km kitisemättä kuivalla kesäkelillä. Pyyhin toki päältä ylimääräiset pois ennen eka ajoa. Minusta se on hyvä aine joka niissä on.
    Maantiellä vai maastossa?
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

  9. #819
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Samoin Campan ja Shimanon tehdasvoidelluilla ketjuilla saa ajettua maantiellä noin tonnin ilman mitään toimenpiteitä. Minusta tehtaalla laittavat hyvää ainetta ketjuihin eikä ole ollut tarvetta sitä poistaa.

    Shimano myös suosittelee, ettei tehdasrasvaa poisteta, vaan uutta voiteluainetta aletaan lisätä, kun tehdasaineet ovat kuluneet pois. Tehdasrasva laitetaan ketjuun ennen kuin se kootaan, joten sitä on varmasti oikeissa paikoissa.

    "So the best thing to do when installing a new chain is to leave the factory grease on, not apply any other lube, ride until it wears out and then start applying liquid chain lube."

    http://www.bikerumor.com/2011/06/28/...-with-shimano/
    plr muokkasi tätä : 15.06.2016 at 11.26 Syy: Shimano-linkki

  10. #820
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Tehdasvoideltu KMC:n ketju toimii 1000km kitisemättä kuivalla kesäkelillä. Pyyhin toki päältä ylimääräiset pois ennen eka ajoa. Minusta se on hyvä aine joka niissä on.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Samoin Campan ja Shimanon tehdasvoidelluilla ketjuilla saa ajettua maantiellä noin tonnin ilman mitään toimenpiteitä. Minusta tehtaalla laittavat hyvää ainetta ketjuihin eikä ole ollut tarvetta sitä poistaa.
    SRAMinkin ketjut toimii ekan ~tonnin tehdasraswoilla mainiosti. Ulkopinnat pitää kyllä pyyhkiä liuottimella ennen käyttöä, muuten kaikki kissanpäätä pienempi roska ja hiekka kertyy ketjuihin.
    Sitten kun kitinä alkaa, alkaa voitelu.

    ---
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    ^Eli ei tartte voidella ollenkaan. Tonni ajoa ja uudet alle.
    Itse asiassa mikseipä noinkin kun tarkemmin ajattelee. Ketjuthan on niin halpoja, että voisi melkein kannattaa.
    JackOja muokkasi tätä : 15.06.2016 at 13.30


  11. #821
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    ^Eli ei tartte voidella ollenkaan. Tonni ajoa ja uudet alle.

  12. #822
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zort Katso viesti
    Olen reilu kymmenen vuotta tehnyt saman etikettivirheen (ja jatkan vastaisuudessakin) että pesen uudesta ketjusta tehdaskurat ketjunpuhdistusaineella ja pesurilla pois. Siihen sitten paremmat aineet tilalle (onhan noita vaihtoehtoja). Ei sitten niin minkään zortin kitinöitä, rutinoita tms. ongelmia.
    Toinen asia mikä menee mulla täysin yli hilseen on tämä öljyn "imeytyminen" ketjuun. Täh? Pesusienestäkö ketjut tehdään? Paljonko metalli imee öljyä itseensä? Ketju on hyvin yksinkertainen rakennelma, ei siellä sen uumenissa mitään salaperäisiä öljyn saavuttamattomissa olevia lokeroita lymyä. (Tähän vissiin joku imo)
    Kummasti nuo Saksan isot lehdet käyttää termejä, minusta zort olet varsin väärässä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  13. #823
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.471
    Eikös Sheldonilla ollut kuva, miten ketjut puhdistetaan oikeaoppisesti?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  14. #824
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Hommasin Squirtlubea, onhan se parempi, kuin muut vahapohjaiset, mutta silti aika kaukana Finish Line DRY Lube öljystä. Squirtlube sotkee pidemmällä aikavälillä enemmän ja vahajämät eivät lähde pois rattaista kuin mekaanisesti. Myös kesto mielestäni Squirtlube:lla on huonompi.

    Käytännössä kaikki kokeilemani Dry-öljyt ovat keskenään samantyyppisiä, Wet-öljyt ovat keskenään samantyyppisiä ja Wax-öljyt ovat keskenään samantyyppisiä. Ainoastaan Finish Line DRY Lube eroaa joukosta.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zort Katso viesti
    Toinen asia mikä menee mulla täysin yli hilseen on tämä öljyn "imeytyminen" ketjuun. Täh? Pesusienestäkö ketjut tehdään? Paljonko metalli imee öljyä itseensä? Ketju on hyvin yksinkertainen rakennelma, ei siellä sen uumenissa mitään salaperäisiä öljyn saavuttamattomissa olevia lokeroita lymyä. (Tähän vissiin joku imo)
    Kun kahden metallikappaleen välissä on rako niin voiteluaine voi imeytyä siihen paremmin tai huonommin.

  15. #825
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    990

    Ketjujen voitelu

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    ?..minusta zort olet varsin väärässä.
    Eihän tuo eka kerta olisi . Saksankielikin on zortilla vähän hakusessa. Ajeltua tulee kyllä, sen perusteella lähinnä vaan lässytin.
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

  16. #826
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    No eipä mitään Zort, vasta alle 4t kilsaa, huono vuos. Sekundatason omaishoitajana menee tää kausi.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  17. #827
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Etelä-Pohjanmaa
    Viestit
    82
    Nöösinä itse hain Shimanon PTFE ja Wet lube putelit. Tuossa joutessani otin asiakseni putsata ketjut ja rasvata tuolla PTFE litkulla.
    Uudenkarheana jäi aika tahmeaksi, vaikka sen mikrokuituliinalla hinkkasinkin puhtaaksi. Kovasti oli tehdaslitku jo ehtinyt kerätä itseensä kuraa ketjuihin ja rataspakkaan/takavaihtajaan.. En tiedä ketjujen hoidosta sen kummempaa kuin putsata/pestä tarvittaessa ja lisätä voiteluainetta.

    Ei kai tämä ydinfysiikkaa ole

  18. #828
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    156
    Ekaa kertaa tänään kokeilin vanhaa kikkaa ketjujen pesussa, eli kaksi hammasharjaa teippasin kahvaosan kohdalta kiinni, ja pineline-vesiseossuihkuttelun jälkeen harjasin liat pois. Vielä vanhan pesusienen väliin ketju, ja kampia pyöritellessä pesusienestä putoava vesi olikin sitten toooosi mustaa. Huuhtelun ja kuivauksen jälkeen squirtit joka rullalle. Squirtin pullossa muuten sanotaan ettei aineita saisi levittämisen jälkeen enää pyyhkiä ollenkaan. Eli turhia ei saisi poistaa.

    Lähetetty minun Redmi Note 2 laitteesta Tapatalkilla

  19. #829
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GodFinger Katso viesti
    Squirtin pullossa muuten sanotaan ettei aineita saisi levittämisen jälkeen enää pyyhkiä ollenkaan. Eli turhia ei saisi poistaa.
    Kehvelin kehveli, tämä tästä vielä puuttui. Juuri kun luulin että tämä päämäärätön kohkaus hiipuisi taas hetkeksi tauolle.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  20. #830
    Laitampahan omankin mielipiteen tähän aiheeseen.

    Uudet ketjut hankkiessa otan aina tehdasrasvat pois, koska se on tarkoitettu säilytykseen, ei voitelemiseen. Se on niin paksua tavaraa, että hiekanmuruset tarttuu siihen kiinni. Ei toimi kauhean hyvin enään vaihteet, kun ketjussa on HIEKKAA kiinni. Tämä on ainakin oma kokemukseni. En sitten tiedä onko esim Shimanolla ohutta öljyä ketjuissa jo paketista. Perus öljyämiseen käytän teflon pohjaista öljyä (teollisuuskäyttöön tarkoitettua spray pullosta). Ei lika tarru lähellekkään niin helposti kuin esimerkiksi aseöljyyn tai WD-40:een. Annan öljyn olla ketjussa sen aikaa kun haen rätin (tämä on tärkein vaihe likaantumisen estämiseksi!!!). Sillä aikaa öljy pääsee tunkeutumaan rullien väliin hyvin. Sitten vain rätti ketjun ympärille alapuolelle ja pyörittää kampia n.50 kierrosta. Yleensä tässä vaiheessa ketjusta tulee vielä hieman likaista öljyä, mutta en ole havainnut tällä olevan mitään käytännön merkitystä. Pesen pyörän aina kuin se on likainen. Maantieajoa voi tulla n.200 km ja maastoajoa kurakelilla 20 km. Pesuun käytän kiillon teollisuuspesuainetta (kohtuu vahvaa) sumupullosta. Suihkutan sitä kaikki voimansiirron komponentit huolella. Suhautan sitä myös vaihtajiin. Anna olla noin minuutin. Laitan hammasharjan ketjun päälle pakan kohdalla ja pyöritän kampia hirveän paljon. Teen saman ketjun sivuille ja toiselle puolelle. Toisen puolen voi tehdä joko alhaalla tai takavaihtajan välistä. Harjaan hammasharjalla myös vaihtajat. Ja tietysti myös pakka ja eturattaat. Muista kunnon huuhtelu!!! Pyöritä kampia huuhellessa. Kuivaaminen hoituu pyörittämällä kampia erittäin nopeasti. Sitten öljyäminen. Öljy syrjäyttää lopun veden heti kun se osuu ketjuun.

  21. #831
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    [QUOUudet ketjut hankkiessa otan aina tehdasrasvat pois, koska se on tarkoitettu säilytykseen, ei voitelemiseen. TE][/QUOTE]

    Tiedä säikeen järkevyydestä, mutta aika moni minunkin näkemyksen kanssa on samaa mieltä että tää tehdasrasva on parasta mitä olla voi eikä sitä missään tapauksessa pidä poistaa, ainoastaan ketjun pinnalta kannattaa pyyhkiä enimmät.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  22. #832
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    [QUOTE

    Tiedä säikeen järkevyydestä, mutta aika moni minunkin näkemyksen kanssa on samaa mieltä että tää tehdasrasva on parasta mitä olla voi eikä sitä missään tapauksessa pidä poistaa, ainoastaan ketjun pinnalta kannattaa pyyhkiä enimmät./QUOTE]


    Tuota olen myös yrittänyt selittää, mutta se on kuin tuuleen huutais, bittiusvaan näpyttelyt katoavat saman tien. Suffelointi on kosmeettista, ketju kestää paljon paremmin ajoa ilman yletöntä pesua. Valkeilla silkkihanskoilla siihen ei pidä tarttuakaan. Olen SB:n opetuslapsi tässä asiassa, taidamme olla sitä kumpainenkin.

  23. #833
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328
    Niin tämä oli se Sheldon-vainaan vinkki ketjun pesuun: http://sheldonbrown.com/chainclean.html
    kun nyysseissä oli enemmän ja vähemmän tinkaa näistä ketjunpesuista ollut parikymmentä vuotta.
    (Vilkaisin r.b.t -ryhmää tämän keskustelun innoittamana ja samoja herroja siellä näyttää vieläkin pyörivän kuin 90-luvulla vaikka Sheldon, Jobst ja pari muuta legendaa onkin jo joukosta poissa.)

    Kyllä se riittää uuden ketjun putsaamiseksi että pinnalta putsataan liuottimella likaa keräävä aine pois. Sekaan sitten oman maun (uskonnon?) mukaista tököttiä.

  24. #834
    [QUOTE=ealex;2547070]Ainoastaan Finish Line DRY Lube eroaa joukosta. /QUOTE]
    Eli onko tuo pätevä aine?

  25. #835
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Pietarsaari
    Viestit
    88
    Käytän voiteluun sitä Würthin vihreäkorkkista sprayvaseliinia, kun se kestää likaa ja vettä ihan sopivasti. Ketjut pesen pienkonebensalla mikä on ehkä turhan raakaa mutta puhdistuvatpa kunnolla.

    Kokeilinpa kerran työmaalla olevaa Torrent 500-puhdistuskaappiakin, ja sillä kyllä kaikki paska ketjuista ...

  26. #836
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    mutta aika moni minunkin näkemyksen kanssa on samaa mieltä että tää tehdasrasva on parasta mitä olla voi eikä sitä missään tapauksessa pidä poistaa, ainoastaan ketjun pinnalta kannattaa pyyhkiä enimmät.
    Ei kai ketjuja kannata millään vahvoilla pesuaineilla kannata pestä. Itse pyyhin usein liat pois oliiviöljyyn kastetulla rätillä. Vain pyörän pesun yhteydessä saattaa ketjujakin kohti suihkahtaa hieman pinkkiä pesuainetta, mutta ei niitä kuurailla koskaan, eikä varsinkaan uiteta pesuaineissa.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  27. #837
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dimebak Katso viesti
    Ketjut pesen pienkonebensalla mikä on ehkä turhan raakaa mutta puhdistuvatpa kunnolla.
    Mulla taas ollu tapana voimansiirto huollon yhteydessä nakata ketjut ja rattaat tärpättiin likoamaan. Yön yli kun lioattaa niin huljuttelu, pikku harjaus ja paineilma perään niin jopa tulee puhdasta. Aika kovia myrkkyjä pitää laittaa jos meinaa että ketjut niistä kyttyrää tykkäisi.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

  28. #838
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Pietarsaari
    Viestit
    88
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SvaR Katso viesti
    Mulla taas ollu tapana voimansiirto huollon yhteydessä nakata ketjut ja rattaat tärpättiin likoamaan. Yön yli kun lioattaa niin huljuttelu, pikku harjaus ja paineilma perään niin jopa tulee puhdasta. Aika kovia myrkkyjä pitää laittaa jos meinaa että ketjut niistä kyttyrää tykkäisi.
    Joskus muinoin käytin ko. tapaa mutta omakotitaloon muuton jälkeen, ja moottorisahan lahjaksi saamisen jälkeen, olen alkanut käyttään pienkonebensaa. Pikkasen nopeempi prosessi ja sitä ku on tallissa aina tömppö valmiina.

    Ja mitä litkuihin tulee niin enpä usko, että kellään yksityisellä on mahdollisuuksia saada hankittua aineita millä metallit liukenee >8D

  29. #839
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jvc2015 Katso viesti
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Ainoastaan Finish Line DRY Lube eroaa joukosta.
    Eli onko tuo pätevä aine?
    On, tätä minä yritinkin sanoa

  30. #840
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    253
    Nyt voisi kirjoitella omat (ensi)kokemukset tuosta Rex:in voiteluaineesta, kun aika tasan viikko sitten sadepäivän kunniaksi putsasin/ rasvasin voimansiirron.

    Ketjut (CN-HG900, KMC:n pikaliittimellä) huljuttelin ensin polttoöljyssä suurimmista epäpuhtauksista ja vanhoista voiteluaineen jäänteistä puhtaaksi, jonka jälkeen puhdistin vielä pöön jäänteet PRF:n rasvanpoistoaineella. Puhdasta tuli ja hyvät edellytykset uudelle voitelulle. Siinä ei mitään ihmeellistä ollutkaan, tippa per linkki ja tämän jälkeen hetki rauhallisesti kampia pyörittäen. Ylimääräiset vaihtajan rissoihin yms. tarttuneet ja omat sotkemiset pyyhin pois. Tämän jälkeen pyörä seisoi rauhassa huoneenlämmössä maanantai aamupäivään asti. Kuten aiemmin oli mainittukin, aine on paksuhkoa, mutta siitä huolimatta se oli hakenut hyvin paikkansa.

    Sitten eikun ajamaan, jota tällä viikolla sää onkin suosinut, pl. mitä nyt Juhannus välissä vähän häiritsi . Alkuun ajelin vajaan 243km, neitsytvoitelusta huolimatta ei ilmennyt mitään kitinöitä. Hyvä juttu.
    Kävin em. jälkeen vielä joka linkin kertaalleen läpi ja lisäsin voiteluainetta karvan paksuisen juovan jokaiseen. Samalla pyyhkäisin tummuneet ketjun sivut rätillä puhtaaksi, mikä ei ollut mainintaa kummoisempi operaatio. Loppuviikon aikana ajelin vielä vajaan 492km, lähinnä rengaspaineita tarkistellen. Nyt rullat ketjuissa rupee olemaan jo kuivahkot, mutta vielä viimekilometreilläkään ei ole ilmennyt kitinää. Olen tyytyväinen . Sitä mainittua mustaa tauhkaa toki väkisinkin kerääntyy, mutta luonnollisesti hyvin vähän koska voitelun tarve on harva, ts. aine tuntuu pysyvän siellä missä sen kuuluukin olla.


    Iso kiitos vielä Jeesulle.

    Tuossa vielä kuva suoraan viimeisimmän lenkin jäljiltä:


Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •