ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 121 / 181 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 21 71 111 119 120 121 122 123 131 171 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.601 - 3.630 / 5421

Aihe: Uudet kiekot maantiepyörään

  1. #3601
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    64
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paskalokki Katso viesti
    RS81:n ja D-A:n erona on kuulemma Ultegran navat RS81:ssa, puolat ja kehät vissiinkin samat.

    Tuossa on 250 euroa hintaerona kuitenkin, joten omalla kohdalla se vaikuttaisi ratkaisevasti ostopäätökseen.
    Shimanon mukaan ei ole samat kehät, vaan D-A-kiekoissa on kevyempi vanne.

  2. #3602
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    1.718
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Faucon Katso viesti
    Shimanon mukaan ei ole samat kehät, vaan D-A-kiekoissa on kevyempi vanne.
    Ok, no tuttu pyöräkauppias saattoi käyttää sitten sanaa "likimääräinen" tai vastaava, koska muuten puhui hyvin samanlaisesti kiekoista.
    #fillarifoorumi @ IRCNet

  3. #3603
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Vengeen miettinyt uusia kiekkoja fulcrumin ankkurien tilalle. Huomenna olis tarkotus pistää tilaukseen. Olen puntaroinut parin mallin välillä:

    Roval CLX 40 etu ja taka

    FFWD F4R clincher

    Lähinnä vaan kiinnostaa meneekö tuollaset "kisasemmat" kiekot täysin hukkaan kun oma maantiepyöräily on sellaista sunnuntaiajelua eikä ole tarkoitus mitään kilpaa ajaa vaan lähinnä 100-200km peruslenkkejä?

    Vai oisko jollain ehdottaa jotain muuta?
    The end of the road is just the beginning...

  4. #3604
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    219
    Menee hukkaan, mutta näyttävät hyvältä. Eikö se ole pointti?

    Jos tuubit kelpaa, niin sallinet että mainostan.

    http://www.fillaritori.com/topic/742...dt180-tubular/
    http://nikibirling.com

  5. #3605
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    En ol tuubeista niin innostunut. Rovaleitten paino lähinnä kiinnostaa ja hyvät tarjoukset saan kumpaisestakin eli rovaleille ei jäisi kuin 100e enemmän hintaa.
    The end of the road is just the beginning...

  6. #3606
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    646
    Eikö Venge aeropyöränä kaipais vähän enemmän profiilia kehiin https://www.bike-components.de/en/Ri...adsatz-p41921/

  7. #3607
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Onkos jollain jotain huonoa sanottavaa noista ffwd:n kiekoista??
    The end of the road is just the beginning...

  8. #3608
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Minulla pyörä keveni tuubi-Campoilla noin 600 grammaa ensiasennus-Fulcrumeihin nähden. Yllättävän paljon mielestäni, vaikka en etukäteen kovin tarkasti laskeskellutkaan.

    Ja pyörään ei tietenkään mikään ole turha investointi, fiilistely on aivan riittävä syy.
    Pyöräily on kivaa!

  9. #3609
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Taitaa lähteä rovalit tilaukseen kun ovat kuitenkin 100g keveemmät ja keraamisilla laakereillakin.

    Yhden arvostelun löysin puoltamaan päätöstä.
    The end of the road is just the beginning...

  10. #3610
    Tällä hetkellä kiekkoina maantiepyörässäni Mavic aksium Race. Muutaman vuoden vanhat, ajettu n. 4tk. Painoa noilla on 1960 grammaa. Pyöräni peruskauraa Shimanon 105 osilla. Käytettynä tätä pyörää saa viiteen sataan. Ajelen viikossa 100-200 km.

    Eli mitäs mieltä olette kannattaako pyörää päivittää uusilla kiekoilla? Jos ostaa rontilla 200 eurolla hyvät käytetyt, lieneekö ero selkeä? Toki saahan kiekot - vaikka laittaisi tonnin - seuraavaan pyörään..

  11. #3611
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Kiekoista on aivan turha hakea ominaisuutta, jota kutsutaan mukavuudeksi. Kiekko on käytännössä pystysuunnassa niin jäykkä kappale, että renkaalla on paljon sitä suurempi vaikutus mukavuuteen. Kuntoajonopeuksissa et huomaa myöskään kiekon tuomaa nopeuseroa missään. Jos haluat päivittää Aksiumit ulkonäkösyistä, niin sitten siinä on järkeä.
    Täällä kysellään uudestaan ja uudestaan samaa. Lainaan plr:n aiempaa vastausta. Se käy myös Raatosin kysymykseen: ero on selkeä, jos ulkonäkö paranee tai tulee muikeampi fiilis.
    10k-kerhon jäsen

  12. #3612
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    427
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Täällä kysellään uudestaan ja uudestaan samaa. Lainaan plr:n aiempaa vastausta. Se käy myös Raatosin kysymykseen: ero on selkeä, jos ulkonäkö paranee tai tulee muikeampi fiilis.
    Minkälaisissa nopeuksissa kiekkojen erot alkavat olemaan merkittävämpiä muullakin kuin henkisellä puolella? Pitääkö painella 40km/h keskarilla ennen kuin kannattaa miettiä peruskiekkojen päivitystä vai onko esim 30km/h keskarilla ajettaessa tuolla jo jotain merkitystä.

  13. #3613
    Kiihdytyksessä. Hyvät ja kalliit kiekot ovat usein jäykkiä ja kevyitä, samalla jopa mukavia tai ainakin yhtä mukavia. Pyörä herkistyy kovasti.

    Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  14. #3614
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Jep, keveys auttaa kiihdytyksissä, ja nimenomaan siihen, että pärjää hitusen pienemmillä hetkellisillä tehoilla kuin joku toinen, jolla on raskaammat kiekot. Omassa treenissä tai porukkalenkillä näitä tilanteita ei taida tulla.

    Aerodynamiikka auttaa tietysti tasaisessakin ajossa, mutta senkin merkitys on kolmessakympissä ihan kuvitteellinen.

    Sheldon Brownilla on vanha taulukko, jonka laskelman mukaan esim. juomapullon ja telineen poistamalla saa 40 km aika-ajossa 26 sekunnin edun, tt-kypärällä 47 sekunnin ja aerotakakiekolla 18 sekunnin edun. No, onhan netissä monia tuoreempiakin lähteitä, mutta ei yhtä hilpeitä vertailuja.
    10k-kerhon jäsen

  15. #3615
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    37
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ranttis Katso viesti
    Minkälaisissa nopeuksissa kiekkojen erot alkavat olemaan merkittävämpiä muullakin kuin henkisellä puolella? Pitääkö painella 40km/h keskarilla ennen kuin kannattaa miettiä peruskiekkojen päivitystä vai onko esim 30km/h keskarilla ajettaessa tuolla jo jotain merkitystä.
    http://www.cyclingweekly.co.uk/video...deo?pid=213579

    Lähetetty minun E6653 laitteesta Tapatalkilla

  16. #3616
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    427
    Tuon videon perusteella Mavicin ja aerokiekon ero oli ~2km/h ~30 keskareilla. Mielestäni kuitenkin aika iso ero. Varmaan perus Fulcrum 7:n ja tuon Mavicin R-sys SLR:n välissä on myös jonkinmoinen ero myös. Eihän tuo täysin tieteellinen testi ollut mutta on siinä jotain järkeäkin kaiketi

  17. #3617
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.689
    Kyllä tuo testi varmaankin melko hyvin suuntaa-antava on, vaikkei aivan labratesti olekaan. Hyvä pitää kuitenkin mielessä, että Mavicin R-SYS paksuine hiilikuitupuolineen on aerodynaamisesti heikko kiekko ja se referenssinä saa isot erot. Jos yksin ajaa, niin aerokiekosta saa enemmän hyötyä. Porukkalenkillä peesissä ajaessa hyöty ei ole niin iso.

    Löysin vuodelta 2007 testin, jossa on mitattu kiekkojen eroja 50 km/h nopeudessa eli hyvän kisakuskin tempovauhdilla. Tästä kiekkojen aiheuttama tehohäviö: Testin huonoin Mavic R-SYS 35 W, Peruskiekko Mavic Aksium 28 W, Noin tonnin aerokiekko Mavic Cosmic Carbone SL 22 W ja huippuaerokiekko Zipp 808 17 W.

    Jos päivität Aksiumeista Cosmicceihin, niin 30 km/h vauhdissa voit odottaa alle 10 watin säästöä tehossa. Tuota ei ole helppoa huomata ajaessa, mutta kyllä se varmasti aika-ajossa alkaa näkyä. Sitten, kun kisataan ja jokainen sekunti ja watti merkitsee, niin kilpakumppanille ei anneta piiruakaan tasoitusta kalustossa.

    https://intheknowcycling.com/2015/04...r-ways-part-2/


  18. #3618
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Kyllä 1km/h lisää keskariin 30 nopeudessa on melkoinen syy hankintaan, sen verran kovan työn takana tuntuu olevan pienetkin parannukset tuossa noin-32-yksin-ajelu-keskarin jälkeen..

  19. #3619
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Löysin vuodelta 2007 testin...
    Melkein kymmenen vuotta vanhaan testiin kannattaa suhtautua varauksella, vaikka se suuntaa antava ihan varmasti onkin. Tuolloin aerokiekkojenkaan profiili ei ollut yhtä kehittynyt, kuin nykyään.

    MItä tulee tuohon aerohyötyyn hitaammassa ajossa, linkkaan tähän sen artikkelin joka yleensä on tapana:
    https://www.cervelo.com/en/engineeri...vs-fast-riders
    Rule #1: Obey The Rules

  20. #3620
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ranttis Katso viesti
    Minkälaisissa nopeuksissa kiekkojen erot alkavat olemaan merkittävämpiä muullakin kuin henkisellä puolella? Pitääkö painella 40km/h keskarilla ennen kuin kannattaa miettiä peruskiekkojen päivitystä vai onko esim 30km/h keskarilla ajettaessa tuolla jo jotain merkitystä.
    Ei tarvitse. Jokaisessa alamäessä vauhti nousee helposti 35-50km/h ja aerokiekko vie aina pidemmälle. Samoin joka kerta kun on kova vastatuuli niin tilanne on sama. Luonnollisesti ensin kireät ajokamppeet, ajoasento kuntoon jne. halvat päivitykset kuntoon. Halvin "päivitys" lienee jalkakarvojen poisto: https://www.youtube.com/watch?v=DZnrE17Jg3I

  21. #3621
    noniinno Guest
    Sama koskee parran ajamista. Ilmankos läsikpyöräilijät ovatkin aina tien tukkona kun uskottavuussyistä kasvattavat kuka minkäkinlaista naavapehkoa leuassaan. https://youtu.be/FkmCLOjk2h8

    Mutta kyllähän aerokiekot kannattavat ehdottomasti, koska ne ovat alamäissä ja tasaisella nopeammat, mutta missään ne eivät ole hitaammat. Ainakaan Suomen vuoristossa. Sitäpaitsi ne vaan on niin hyvän näköiset.

  22. #3622
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Muistaakseni joskus oli juttu missä partaa testattiin tuulitunnelissa ja todettiin ettei sillä ole merkitystä tai ainakin merkitys on täysin olematon ja paljon pienempi kuin säärikarvoilla.

  23. #3623
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    791
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Mutta kyllähän aerokiekot kannattavat ehdottomasti, koska ne ovat alamäissä ja tasaisella nopeammat, mutta missään ne eivät ole hitaammat. Ainakaan Suomen vuoristossa. Sitäpaitsi ne vaan on niin hyvän näköiset.
    Erittäin hyvin sanottu!
    - Heavy Metal will never die!! -

    Canyon Endurace CF custom

  24. #3624
    Itellä pitäis myös ens talven aikana päivittää kiekot ja miettinyt Fulcrum Zero/Campa Shamal. Mutta jos niitä vertaa muutaman sata gr painavempiin aerokiekkoihin esim. Fulcrum Red Windeihin. Painoero 315gr. Ed. viestiin viitaten, onhan ne paremman näköiset, mutta kummat on paremmat. Zeroissa/Shamaleissa olis jo USB-laakerit vs. standardi laakerit.
    Raha kun ei nyt valitettavasti ihan mihin tahansa riitä, joten tuo hintaluokka on se missä pysytään. Itse olen mielessäni päätynyt Zero/Shamal, mutta???

  25. #3625
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Sama koskee parran ajamista. Ilmankos läsikpyöräilijät ovatkin aina tien tukkona kun uskottavuussyistä kasvattavat kuka minkäkinlaista naavapehkoa leuassaan. https://youtu.be/FkmCLOjk2h8
    Ei koske kuten videossakin todettiin. Nopeusetu nolla sekuntia.


  26. #3626
    tempokisu Guest

    Punapää kovempaa reeniä

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JaniM Katso viesti
    Ei tarvitse. Jokaisessa alamäessä vauhti nousee helposti 35-50km/h ja aerokiekko vie aina pidemmälle. Samoin joka kerta kun on kova vastatuuli niin tilanne on sama. Luonnollisesti ensin kireät ajokamppeet, ajoasento kuntoon jne. halvat päivitykset kuntoon. Halvin "päivitys" lienee jalkakarvojen poisto: https://www.youtube.com/watch?v=DZnrE17Jg3I
    Ehdottaisin kovempaa reeniä, woimaa ja nopeuskestävyyttä. Halpa päivitys sekin, mutta vaativinta.

    Onko toi tekstiili-välineurhelu sitten enempi nuorten ja miesten juttua? Ite tykkään kun on vähän röntömpää ( lukuunottamatta yhtä fillariani) tuntuu paljo mukavammalta ajaa.

  27. #3627
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Asiaa voi lähestyä myös ansainta logiikan kautta. Kummassa menee vähemmän tunteja, tehdä töitä tonnin kiekkojen eteen töissä vai vastaavaan keskinopeuden parannukseen treeneissä. Veikkaan että töissä pääsee murto-osalla tunneista vs treenit. Lisäksi ne kalliit kiekot eivät katoa flunssan yms iskiessä toisin kuin treenikunto.

    Joten kyllä välineurheilu kannattaa

    Ps rönttövaatteet lepattaa inhottavasti yli 30 kmh nopeuksilla

  28. #3628
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tunkkari Katso viesti
    Itellä pitäis myös ens talven aikana päivittää kiekot ja miettinyt Fulcrum Zero/Campa Shamal. Mutta jos niitä vertaa muutaman sata gr painavempiin aerokiekkoihin esim. Fulcrum Red Windeihin. Painoero 315gr. Ed. viestiin viitaten, onhan ne paremman näköiset, mutta kummat on paremmat. Zeroissa/Shamaleissa olis jo USB-laakerit vs. standardi laakerit.
    Raha kun ei nyt valitettavasti ihan mihin tahansa riitä, joten tuo hintaluokka on se missä pysytään. Itse olen mielessäni päätynyt Zero/Shamal, mutta???
    Suomen oloissa aero voittaa keveyden.

    Pitää olla todella mäkinen etappi (siis ihan worldtour tason mäkinen) ennen kuin kiekon keveys tärkeämpää. Tosin näissä tutkimuksissa/laskelmissa ei taidettu huomioida peesin vaikutusta. Ja oletuksena oli että hieman painavammat aerokiekot mahtui kuitenkin 6,8kg sisään eli koko pyörän paino oli sama, mikä ammattilaisilla tietysti on helppoa. Kun kisoja katsoo niin suurin osa ajaa jonkinlaisilla aerokiekoilla mäkietapitkin.

  29. #3629
    noniinno Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JaniM Katso viesti
    Ei koske kuten videossakin todettiin. Nopeusetu nolla sekuntia.
    Ei hitto, täytyy varmaan alkaa itsekin katsomaan linkkaamansa videot.

  30. #3630
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Fulcrumin uusi Speed 40 vaikuttaa voittajalta: moderni vanneprofiili, USB-irtokuulalaakerit, campan laadukas jarrupinta.
    http://www.bikerumor.com/2016/06/15/...-similar-tech/
    Rule #1: Obey The Rules

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •