FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 72 / 136 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 22 62 70 71 72 73 74 82 122 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.131 - 2.160 / 4051

Aihe: Fat bike eli läskiä haussa

  1. #2131
    Läski lyö vanteelle aina kovaa ajaessa kivikossa ja juurikossa, jos paineet mukavan alhaalla. Kevyt läski on mukava polkuajelussa, kun ei haeta pahoissa paikoissa rajoja. Rajojen hakemiseen on sit eri fillarit.

    Omasta mielestä läskin pitää olla mahdollisimman yksinkertainen ja kuitua saa olla paljon.

    26" on kohta museovehkeitä, läskeissäkin.

  2. #2132
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juho_u Katso viesti
    Läski lyö vanteelle aina kovaa ajaessa kivikossa ja juurikossa, jos paineet mukavan alhaalla. Kevyt läski on mukava polkuajelussa, kun ei haeta pahoissa paikoissa rajoja. Rajojen hakemiseen on sit eri fillarit.

    Omasta mielestä läskin pitää olla mahdollisimman yksinkertainen ja kuitua saa olla paljon.

    26" on kohta museovehkeitä, läskeissäkin.
    Niin, sitten sillä ei voi ajaa. Kun ei ole "muodissa"?
    Rajojen hakemiseen pahoissa paikoissa läski on nimenomaan mainio laite.
    Ellei paras.

  3. #2133
    Ei ainakaan farleyllä lasketa mäkiä samaa vauhtia, kun bronsonilla. Ero vauhdissa ja vakaudessa on iso. Ero pienenee, kun vauhti pienenee. Jos läskiä verrataan vanhaan fuel ex trekkiin, niin läski on parempi.

  4. #2134
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Mainitsinko Farleyn?

  5. #2135
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juho_u Katso viesti
    Läski lyö vanteelle aina kovaa ajaessa kivikossa ja juurikossa, jos paineet mukavan alhaalla. Kevyt läski on mukava polkuajelussa, kun ei haeta pahoissa paikoissa rajoja. Rajojen hakemiseen on sit eri fillarit.

    Omasta mielestä läskin pitää olla mahdollisimman yksinkertainen ja kuitua saa olla paljon.

    26" on kohta museovehkeitä, läskeissäkin.

    Mun pointti juuri, etukumin paineen ei tarvitse olla "mukavan alhaalla" kun ajetaan joustokeulan kanssa, vaan paine voi olla tasolla "sopiva" tai "järkevä" ja jousto tekee tehtävänsä..

    Ja tosiaan, nyt ei ajella farleylla, millään rengaskoolla

    ps. en minäkää talvella joustoa keulasta tarvi, silloin ajetaan täysjäykkänä, tietty.

  6. #2136
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Mainitsinko Farleyn?
    Hyvä kuitti, erittäin hyvä

  7. #2137
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Lpr:n kupeessa
    Viestit
    1.630
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juho_u Katso viesti
    Hyvä kuitti, erittäin hyvä
    Onko se ees läski

    Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla

  8. #2138
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tinke77 Katso viesti
    Onko se ees läski

    Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla
    Jos viittaat 3.8" renkaisiin niin joku muistikuva on että kisoissa läskisarjassa pitää olla vähintään 3.7" joten kyllä 3.8" läskiksi pitää luokitella.
    Alle 3.7" olevat alkaa sitten mennä pluskokoihin.

    En kyllä 26" kovinkaan nopeaan katoamiseen usko. 27.5" varmasti yleistyy lähivuosina mutta en usko sen syrjäyttävän 26" vielä pitkään aikaan.

    Yksi syy on varmasti se että 26" kokoisesta läskissä ei oikein ole mahdollisuutta samanlaiseen suurentamiseen kuin 26" maasturissa oli. Vastaavalla tavalla merkitsevää hyötyä ei ole saatavissa koska isommat 26" kumit on jo aika isoja halkaisijaltaan.

  9. #2139
    Liittynyt
    09/2015
    Paikkakunta
    Österbotten
    Viestit
    212
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Jos viittaat 3.8" renkaisiin niin joku muistikuva on että kisoissa läskisarjassa pitää olla vähintään 3.7" joten kyllä 3.8" läskiksi pitää luokitella.
    Alle 3.7" olevat alkaa sitten mennä pluskokoihin.

    En kyllä 26" kovinkaan nopeaan katoamiseen usko. 27.5" varmasti yleistyy lähivuosina mutta en usko sen syrjäyttävän 26" vielä pitkään aikaan.

    Yksi syy on varmasti se että 26" kokoisesta läskissä ei oikein ole mahdollisuutta samanlaiseen suurentamiseen kuin 26" maasturissa oli. Vastaavalla tavalla merkitsevää hyötyä ei ole saatavissa koska isommat 26" kumit on jo aika isoja halkaisijaltaan.
    Tämä on mielenkiintoista koska ymmärtääkseni vain farley tekee 27.5" kiekoilla?!
    Minittäin kun tuon duden nyt tilasin ja vaihtoehtona olisi ollut farley 27.5" kiekoilla.
    Jotenkin tuntuu että ollaan hakutiellä läskeilyssä jos rengaskokoa täytyy kasvattaa leveyden kustannuksella. Siis se vaan ei enää tunnu läskiltä vaan vannabee täppäriltä Näin asian itselleni olen antanut ymmärtää..
    Arjen adventuristi joka luottaa hyrrävoimiin

  10. #2140
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    421
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jopoaja Katso viesti
    Millaisilla rengaspaineilla te joustoa kaipaavat ajatte maastossa? Ilman joustoa läskipyörä on kevyempi ja ketterämpi ajaa ja bonuksena myös huoltovapaampi. Lisäksi kun rengaspaineet laittaa tarpeeksi alas, joustoa löytyy kymmeniä millimetrejä ilman joustokeulaakin.
    Objektiivisesti on totta, että jäykkä keula on kevyempi ja huoltovapaampi kuin joustokeula. Mikä käytännön merkitys näillä ominaisuuksilla sitten onkaan, on toinen juttu. Ja väitänpä ettei renkaan jousto voi ajaa samaa asiaa kuin joustokeulan vaimennettu jousto.

    Mutta pääasia on että ajetaan ja mukavaa jos vielä morjestetaan!

  11. #2141
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Lpr:n kupeessa
    Viestit
    1.630
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Jos viittaat 3.8" renkaisiin niin joku muistikuva on että kisoissa läskisarjassa pitää olla vähintään 3.7" joten kyllä 3.8" läskiksi pitää luokitella.
    Alle 3.7" olevat alkaa sitten mennä pluskokoihin.

    En kyllä 26" kovinkaan nopeaan katoamiseen usko. 27.5" varmasti yleistyy lähivuosina mutta en usko sen syrjäyttävän 26" vielä pitkään aikaan.

    Yksi syy on varmasti se että 26" kokoisesta läskissä ei oikein ole mahdollisuutta samanlaiseen suurentamiseen kuin 26" maasturissa oli. Vastaavalla tavalla merkitsevää hyötyä ei ole saatavissa koska isommat 26" kumit on jo aika isoja halkaisijaltaan.
    No juu, pikku kuitti juholle hymiön kera ja tietää varmasti mitä tarkoitin . Ei siitä sen enempää...

    Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla

  12. #2142
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nipa5 Katso viesti
    Ja väitänpä ettei renkaan jousto voi ajaa samaa asiaa kuin joustokeulan vaimennettu jousto.
    Ei aja täysin samaa asiaa, mutta kyllä siitä hyötyä on. Jäykkä läskipyörä toimii tietynlaisena "täysjoustona" kun sitä ajetaan sopivilla rengaspaineilla.

    Sanoisin, että aika pro kuski pitää olla jos läskipyörään oikeasti tarvitsee joustokeulaa, mutta hyvä toki että joustokeuloja on saatavilla niille jotka niitä tarvitsevat. Itse tykkään kuitenkin pitää läskipyöräni mahdollisimman kevyenä.

  13. #2143
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jopoaja Katso viesti
    Ei aja täysin samaa asiaa, mutta kyllä siitä hyötyä on. Jäykkä läskipyörä toimii tietynlaisena "täysjoustona" kun sitä ajetaan sopivilla rengaspaineilla.
    Kyllä, jos nämä sopivat paineet ovat riittävät ettei pauku vanteet kiviin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jopoaja Katso viesti
    Sanoisin, että aika pro kuski pitää olla jos läskipyörään oikeasti tarvitsee joustokeulaa..
    Ei tartte olla pro. Todiste siitä kirjoittelee just tässä.
    Ilmankin kyllä pärjäis, mutta joustokepillä mennään entistäkin mukavammin.

    Ja joskus harvoin myös lujempaa.

  14. #2144
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    421
    Jep, ei vaadi pro:ta, mutta ehkäpä kypsempää ikää ja mukavuudenhalua

  15. #2145
    Blackborow Guest
    Pro ei nimenomaan tarvitse sitä joustokeulaa. Kovemmassa vauhdissa varsinkin teknisemmässä alamaeässä se vaimennettu jousto auttaa kyllä varsin paljon pelkkään renkaan joustoon nähden.

  16. #2146
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    665
    Toki ei kannata unohtaa että jaloilla ja käsilläkin voi joustaa. Läskirengas vaan tasoittaa pienimmät epätasaisuudet. Nopeassa röykytyksessä jousto on varmaan myös läskissä paikallaan tai ainakin tuo mukavuutta.
    Mielestäni lähtökohtaisesti on väärin jos renkaan paineet säädetään pieneksi, jotta se joustaisi enemmän, ja sitten se lyökin läpi vanteelle. Renkaalle pitää etsiä oman painon mukaan sopiva paine, jos sen haluaa joustavan.

  17. #2147
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hiekkahentunen Katso viesti
    Tämä on mielenkiintoista koska ymmärtääkseni vain farley tekee 27.5" kiekoilla?!
    Minittäin kun tuon duden nyt tilasin ja vaihtoehtona olisi ollut farley 27.5" kiekoilla.
    Jotenkin tuntuu että ollaan hakutiellä läskeilyssä jos rengaskokoa täytyy kasvattaa leveyden kustannuksella. Siis se vaan ei enää tunnu läskiltä vaan vannabee täppäriltä Näin asian itselleni olen antanut ymmärtää..
    Tietenkin jonkun verran myös makuasioita mutta ei Duden tilaamisessa mitään minusta, ainakaan isosti, pieleen mennyt. Mulla on Dude ja kyllä se ihan toimiva ja hauska pyörä on.

    27.5" rengasvalikoima on ainakin tällä hetkellä vähän harmillisen suppea. Tietääkseni 3.8" Hodag on ainoa. Ja ainakin aftermarketpuolella saatavilla oleva on 60tpi. Uusissa pyörissä on speksien mukaan 120tpi. En tiedä mitkä ne on todellisuudessa. Jos tulee saataville 120tpin Hodag ja sitten joskus elokuussa uusi 27.5x4.5 Barbegazi 120tpi, samoin kuin Maxxiksen uusi 3.8" jossain vaiheessa niin sitten tämän uuden rengaskokovaihtoehdon käytettävyys lisääntyy huomattavasti ja sitä käyttävät pyörät alkavat olla todellinen vaihtoehto 26" läskille.

    Se, kuinka iso ero sitten on ajettavuudessa 26" ja 27.5" välillä, onkin sitten toinen juttu. En ota siihen kantaa.

  18. #2148
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Pro ei nimenomaan tarvitse sitä joustokeulaa...
    Tätä en kyllä laisinkaan allekirjoita..

  19. #2149
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Pro ei nimenomaan tarvitse sitä joustokeulaa. Kovemmassa vauhdissa varsinkin teknisemmässä alamaeässä se vaimennettu jousto auttaa kyllä varsin paljon pelkkään renkaan joustoon nähden.
    Niin. Mikä on kovavauhtinen ja mikä on tekninen. Ja mikä on pro?
    Mä ainakin saan tietyllä läskillä vauhdin siihen pisteeseen ettei enää riitä kehon jouston nopeus reagoimaan. Eikä silimät toimi.
    Silloin joustokepille on selkeä tilaus.
    Renkailla joustoa ei oikein voi saada, jos tarkoitus on pitää ne ehjänä. Ja pyörä hanskassa.
    Paine jolla renkaat pysyy ehjänä tekee keulasta superpallon.

    Tasamaalla läski menee sopivilla paineilla kyllä mainiosti jäykkänäkin. Samoin alamäessä.
    Mutta. Sitten kun haluaa hullutella on jousto kiva olla olemassa. Niitäkin hetkiä on.

    Itseä ei haittaa vaikka se notkukeppi siinä välillä turhana jouten on. En koe haitaksi.
    Mutta sama kuin renkaissa: kyrpii jos sopivan tilanteen tullen ominaisuudet ei riitä.

    Toki viimeiseen on syypäänä useimmiten kuski.

    Edit: Mulle läski on loistava yleispyörä. Jäykkänä pärjää ja pääsee jokapaikassa. Joustokeula ei todellakaan ole must-varuste. Imo.
    Rengaspaineilla pystyy pelaamaan hyvin pitkälle.
    Mutta joskus jos haluttaa tykitellä kivikossa/juurakoissa ja ajella muutamista dropeista+hypyistä, antaa joustokeula mukavan lisän.
    Ja ainakin allekirjoittaneen niskoille ja käsille armoa.
    Ennen olin kannalla "joustokeula ei kuulu läskiin", nyt asiaa kokeiltuani myönnän sen olevan kiva lisä tiettyyn ajoon.
    Autuaaksi se ei tee. Läskillä ajamisesta saa iloa ilmankin. Roppakaupalla.

  20. #2150
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    ^No noinhan se menee. Jos läskiä käyttää matkantekoon ja retkeilyyn tai ilman kiirettä vaan muuten ajelee ja katselee paikkoja ja juurakot ja kivikot rauhassa mönkii ( ehkä läski on alunperin just tämmöiseen kehitettykin) niin jäykkä keula toimii hienosti ja renkaista voi ottaa sen tarvittavan jouston.

    Mutta urheilullisempi ajo onkin sitten ihan toinen juttu.

    Aika samantyyppinen sama ero kuin on 80mm joustavalla keulalla 160mm joustavaan. Ajotapa siinäkin ratkaisee kumpaa tarvitaan.

    Ja se onko pro vai ei, on siinä mielessä samantekevää että molemmat tarvii joustoa tietyn rajan jälkeen. Tietty se raja vaan on sitten eri kohdassa molemmilla.

    Menee vähän itsensä toistamiseen mutta joustokeuloista läskiin kun puhutaan niin Lauf on kiinnostava. Halpa se ei ole mutta ainakin huoltovapaa ja kevyt. Syrjäisen kotimaamme liikkeissä sitä vaan ei ole nähtävissä. Ruotsissa Skövdessä, vähän lähempänä Göteborgia kuin Tukholmaa, on Laufin sivujen mukaan lähin liike. Vähän turhan pitkä tutustumismatka. (tosimies tietty vetäis sen läskillä ja ajelis vanha keula repussa takaisin)
    J.Kottenberg muokkasi tätä : 07.06.2016 at 14.08

  21. #2151
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    33
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jopoaja Katso viesti
    Jos XXL:n White kelpaa, odottaisin n. kuukauden sisään julkaistavia ensi vuoden malleja ja katsoisin mitä sieltä tulee. Parhaan hiilikuiturunkoisen mallin saa varmasti budjettiisi sopivalla hinnalla (n. 2000€, ehkä jopa alle jos sattuu sopiva alennuskampanja) ja ainakin aiempina vuosina Whiten parhaat fatbiket ovat olleet osiltaan hyvin lähelle samalla tasolla kuin muiden merkkien 3000-4000€ hintaiset fatbiket.
    Onko mitään fakta tietoo koska uudet mallit tulee myyntiin? Tai onko mitään kuvia tai specsejä uusista malleista?

  22. #2152
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    Rovaniemen prismaan oli ilmestyny felt double dee 70:siä myyntii. Kaikilla fillareilla -100€ alennus. Felt oli 1290€

  23. #2153
    Minkäslaisia arvelette näiden Verkkiksen Mad Croc -halpisläskien olevan? Sehän on selvä, että jos täälläkin harvemmin ostetaan alle tonnin läskejä, niin tuollainen 250-350 euron pyörä lienee suht. raskas eikä kovin suorituskykyisistä osista tehty. Nyt kun ehkä hitusen innostuin sinkulaläsken hankkimisesta vapaa-ajan käyttöön, eikä heti kättelyssä yli tonnin pyörän hankinta niin houkuta, niin mietin, onko tuollaisesta mihinkään. Jos nyt vaikka ajatellaan, että ajaisin 95%:sti tasaisia osuuksia sorateillä, metsäteillä ja jonkun verran lumessa. Ajon raskaus ei haittaa, sillä oma normipyöräkin on sinkula ja nimenomaan tässä haen myös kuntoilua.

  24. #2154
    En tiedä Whiten uusista malleista, mutta kun soitin tänään Poleen, sain kuvan että komponenttien kysyntä on kova ja esim. Sramilla on toimitusvaikeuksia. Taiga tulee uuden arvion mukaan myyntiin elokuussa.

  25. #2155
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Päteekö näihin läskipyöriinkin nyrkkisääntö, että kahden koon rajatapauksessa on parempi valita pienempi runko? Ittelläni on mittaa 172 cm, mikä ei oikein mätsää sen enempää Scoopin S kuin M -kokoihinkaan. S-koosta suositus on 165 cm - 170 cm, ja M-koosta taasen 175 cm - 185 cm. Jalkani sisämitta on 80 cm.

  26. #2156
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mahead Katso viesti
    Päteekö näihin läskipyöriinkin nyrkkisääntö, että kahden koon rajatapauksessa on parempi valita pienempi runko? Ittelläni on mittaa 172 cm, mikä ei oikein mätsää sen enempää Scoopin S kuin M -kokoihinkaan. S-koosta suositus on 165 cm - 170 cm, ja M-koosta taasen 175 cm - 185 cm. Jalkani sisämitta on 80 cm.
    Elä kato suosituksia verkkokaupasta vaan silverbackin omalta sivulta.
    Mulla on scooppi M ja oon 171/81 ja on lähes täydellinen. 4-5h lenkkejä heitetty parhaimmillaa ja perse vaan vähä puutuu tohon huonoon satulaan vaikka on joustotolppa. Ohjaustangon kavensin 660mm:ksi

  27. #2157
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Elä kato suosituksia verkkokaupasta vaan silverbackin omalta sivulta.
    Mulla on scooppi M ja oon 171/81 ja on lähes täydellinen. 4-5h lenkkejä heitetty parhaimmillaa ja perse vaan vähä puutuu tohon huonoon satulaan vaikka on joustotolppa. Ohjaustangon kavensin 660mm:ksi

    Kiitos kommentistasi, oikein hyvä tietää että ämmäkin vois sittenkin olla oikea. Ilmeisesti säädöissä riittää sulla mukavasti pelivaraa suuntaan ja toiseen? Eli kun oletettavasti mulla satula sais olla inan verran sinun satulaa alempana, niin laskuvaraa löytyy?




    Sent from my iPhone using Tapatalk

  28. #2158
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    ,
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mahead Katso viesti
    Kiitos kommentistasi, oikein hyvä tietää että ämmäkin vois sittenkin olla oikea. Ilmeisesti säädöissä riittää sulla mukavasti pelivaraa suuntaan ja toiseen? Eli kun oletettavasti mulla satula sais olla inan verran sinun satulaa alempana, niin laskuvaraa löytyy?
    7cm näytti menevän viel alemmas Satulaki on aika keskellä että siinäki on pelivaraa eteen tai taakse. n. 50cm satulan kärjestä ohjaustangon keskelle. Jos haluat verrata olemassa olevaan pyörään

    EDIT: Unohin että tosiaan mulla on joustotolppa joka on lyhyempi ku vakio. Vakio näytti menevän 2cm alemmas. Stoppaa ilmeisesti noihin juomapullotelineitten pultteihin. Näkyville jää 18cm eli tolppaa voi varmaan lyhentää
    hcf muokkasi tätä : 15.06.2016 at 08.34 Syy: korjausta

  29. #2159
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    J:kylä
    Viestit
    1.187
    JohnOrion # joo siitä vaa testiin. .varmasti toimii.

    Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

  30. #2160
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    472


    Bikesterin Kona Wolo special edition 899e.
    Perä 12x190 ja keula 15x150 akselilla. Löytyi 'edullinen' ja sopiva koko 158cm kuskille...
    Vaihteistoa (+jarruja) lukuunottamatta jo mielestäni laadukkaan oloinen kampe. Painoi yllättävän vähän 15,1kg S-kokoisena.

    Hyvä syy päivittää omaan pyörään osia jotka siirtää... Eiku

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •