GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 99 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 49 89 97 98 99 100 101 109 149 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.941 - 2.970 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #2941
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Ei ole normaalia. Itse asiassa Climb-asennossa sen pitäisi pompottaa vähiten, ihan sama ideahan siinä on kuin missä tahansa iskarin "lukossa". Jos paineet & painuma sekä paluuvaimennus on kohdallaan, harkitsisin huollattamista.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  2. #2942
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    422
    ^ Pitääpä pitää sitten silmällä ja tuumata että tarvisko tuo huoltoa. Kunhan nyt ensin tutustuu säätöihin ja siihen miten mikä vaikuttaa mihinkin.

    Pitänee testailla tuota vielä maastossa että huomaako sitä sielläkin, ja etenkin kun oikeasti kiipeääkin (sikäli kun oulussa edes mahdollista) Huomasin tosiaan vain tuon pienen pompotuksen kun ajelin pyörätietä poluilta takaisin päin ja ajattelin testata että tehostaako climb-moden käyttö muka polkemista tasaisella.

  3. #2943
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Mulla alkoi pompottaa kun oli päässyt kaasua öljyn sekaan, lukitus alkaa hieman joustaa niin pompottaa ikävästi. Huoltamalla korjaantui.

    nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

  4. #2944
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    422
    ^ No tuohan ainakin selittäisi hyvin tuon käytöksen. Sillä kaikkihan tietää että mitä tapahtuu jos nestejarruissa on ilmaa. Ihan samanlainen ilmiö tässäkin.

  5. #2945
    Liittynyt
    12/2015
    Paikkakunta
    Kokkola
    Viestit
    104
    Vinkki mistä ja mitä rasvoja RS Pikeen? Kiitos ja anteex :-)

  6. #2946
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    84
    2014 mallin Grand Canyon CF SL mukana tullut Fox factory float 32 fit ctd haarukka ja sen päivitys, kannattaako?
    Mietiskelin jos rtechillä täyshuollon yhteydessä teettäisi tuon stage3 tuunauksen. Keula on vissiin jotain ensimmäisen sukupolven kashima-keulaa jossa se ruskehtava väri on aika haalea vrt. nykyisiin kashima-keuloihin.
    Alkuherkkyyttä kaipaisi todellakin lisää, onko se mahdollista?

    Tänks.

  7. #2947
    Tuo stage3+ kittii tekee tuolle keulalle oikeesti ihmeitä. Herkistyy ja pitoa tulee eturenkaalle lisää, kantaa myös paremmin. Suosittelen, vaikka se kallis onkin.

    Oma keula on 2014 34 talas 150mm.

  8. #2948
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    193
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Irocci Katso viesti
    RockShox 30 Gold TK SA 100mm 29" 280€ https://www.sram.com/rockshox/products/30-gold-tk
    RockShox Recon Silver RL SA 100mm 29" 320€ https://www.sram.com/rockshox/products/recon-silver-rl
    Gold olis 200-300g kevyempi, mutta 30mm putkilla = löysempi?
    Recon silver siis painavampi, 32mm putkilla ja puristuksen säädöllä eli motion control systeemillä. Onko 40€ arvoinen säätö.
    Nykyinen keula painaa 2600g, joten joka tapauksessa on keveyttä tulossa selvästi lisää.
    Mulla on jäykkäperässä 29" Recon silver, joka oli alunperin 100mm ja ainakin tuossa vuosimallissa (2013 tms.) oli rajoitinholkki sisällä, jonka poistamalla sai 120mm joustoa.

    Siinä oli alunperin TK "vaimennin" eli lukittu tai auki, mutta etenkin 120mm:senä keula tuli herkemmäksi ja jousti turhan paljon alle polkiessa yms.
    Internet-selailun tuloksena siihen sopi Argylen Motion Control vaimennin ( puristus + floodgate ), jolla toiminta muuttuikin paljon paremmaksi, kun sai hiukan enemmän tukea silloin, kun sitä tarvitaan.

    Mielestäni on ehdottomasti tuon 40€ arvoinen jos sillä saa suoraan paremman vaimentimen, sitten mahdollisesti isommilla putkilla vielä vähän jäykempi.

    Kuten ylläkin joku totesi: "Vaimennin tekee sen keulan tai iskarin."
    Ilman vaimenninta se on vain jousikeppi....tai no, on niissä sentäs yleensä ulostulon vaimennus (rebound), ettei se ihan silmille hypi.
    Videoi: https://www.youtube.com/user/t3mppu1
    Muuta säätöä: http://t3mppu.kapsi.fi/

  9. #2949
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    193
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mankeloija Katso viesti
    Reverb stealth joustaa ~20mm kun istuu. Nousee takaisin kun perseen nostaa penkistä. Paineet oli 100psi ja nostin ne suositeltuu 250, muttei silti vaikutusta. Ala-asennosta yläasentoon palautuu hiukan karheasti ja "pykälittäin". Missä vikä?
    Noi paineet vastaa satulan nostamisesta, ei siitä onko sagia vai ei.

    Reverb pysyy ylhäällä öljypatsaan päällä ja sitten kun sinne vuotaa ilmaa, niin se alkaa joustaa alle.
    Korjaus vaatii tolpan purkamisen ja sisäisen ilmauksen (eri asia kuin remoten ilmaus).

    Pystyy tekemään itse tai sitten vie huoltoon.
    Rokkarilla löytyy hyvät ohjeet hommaan, riippuu ehkä vähän vuosimallista.
    esim. https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign....stealth_sm.pdf

    https://www.sram.com/rockshox/produc...tealth#service


    Tuohon palautumiseen voisi vaikuttaa ihan se, että satulaputken lukitus on liian kireellä ja puristaa tolppaa.
    Videoi: https://www.youtube.com/user/t3mppu1
    Muuta säätöä: http://t3mppu.kapsi.fi/

  10. #2950
    Tuohon omaan caseen jatkoa....

    Oikea tiivistesarja tuli eilen maanantaina ja tuhertelin sen paikoilleen. Setti on tosi kattava ja sisältää kaikki tiivisteet iskariin.

    Hidas on kepakko kuitenkin kasata ensikertalaiselle ja kysymyksiä heräsi paljon. Aikaa menee siihen kun rakennellessa googlettelee ohjeita yms.

    Ensimmäisellä kasauksella jäi ihmetyttämään ctd vivun toiminta. Tämä vipu lopetti loogisen toiminnan jo vuosi sitten tahkolla kun portaissa tartuin reppaasti iskarista ja kannoin pyörän ylös. Purkamalla en keksinyt mikä on vivussa vialla. Trail ja decend asennot on ok, mutta climb mode ei naksahda, vaan pyörii täyden kierroksen löysästi ympäri tullen taas decend asentoon. Vivun vaikutus toimi kuitenkin oikein. Ainoa vika siis itse vivun tuntumassa.

    Asia kiinnosti kuitenkin ja purin kepin uudestaan selvittääkseni vian. Ei selvinnyt tuijottamalla, pitäisi olla ehjät osat vieressä. Ei muuta kuin nippuun. Yllättäen uusinnassa oli keskittyminen herpaantunut ja kasattuani iskarin ihmettelin olematonta rebound vaimennusta. Ei kun purkuun....

    Simmipakka oli mennyt väärin, koska en jaksanut enää asetella simmejä jonoon vaan siirtelin niitä nippuna.... Huonolla menestyksellä 😂 No kuvia alkuperäisestä tilanteesta ei ollut joten vedin järjestyksen hilseestä.

    Nyt iskari toimii mutta tuli jonkin verran jäykemmäksi kuin alunperin oli. Reb säätö vaikuttaa todella paljon, 0 tai 1 naksua on todella hidas, ja täysin auki asento melko löysä. No se kelpaisi, mutta pakan muutokset vaikuttivat pakan korkeuteen, joten ctd lautanen jäi irti männästä😛, eli iskari ei lukitu. No, enpä tuota ominaisuutta koskaan käytä niin olkoon lomaan asti noin.

    Pari kysymystä... Jos joku osaa kommentoida niin kiitoksia paljon.

    1. 100mm Float CTD Evolution 2013 kyseessä (ikävä kyllä), onko 10w öljy tosiaan oikea? Tuntuu paksulta. Foxin lista kuitenkin ehdottaa tuota. Kepin id CD49

    2. Typen paine 500psi tuntuu hurjalta, ohje kertoo kuitenkin noin.

    3. Onko CTD vivun vika tuttu, ja korjaantuuko uudella vivulta iskariin menevällä akselilla?

    4. Onko jossain näistä räjäytyskuvia niin voisi tarkistaa millainen pakka oli vakiona?

    Kiitos vinkeistä
    W

  11. #2951
    Liittynyt
    09/2015
    Viestit
    64
    Pitäisi keula ja peräjousitus huoltaa, pari juttua on vähän kysymysmerkkinä. Myös osien nimet hakusessa olen vasta aloittanut maastopyöräilyn ja hinku oppia huoltamaan ja ajamaan on kova.

    Edessä on fox 32 f120rl, mitä öljyä sinne kannattaa laittaa? Löytyykö float fluidille motonetissa jotain korvaavaa tuotetta?
    Katsoin määrät netistä ja ne näyttivät että sisään laitettaisiin 160ml damperside, 30ml spring side sekä 5ml float fluidia air champeriin. Kaadanko mä siis 160ml tosta päältä tuonne vasempaan putkeen ja 30ml tuonne ilmaputkeen? Mihin tuo 5ml tungetaan?

    Perässä jousituksesta huolehtii fox float rp2. Se vaatii tuota float fluidia 5ml, ei muuta?

  12. #2952
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    ^ mikäli tuo on open bath vaimentimella niin tuo 160ml alajalan alapäästä vaimennin puolelle ja tuo 30ml jarrupuolen alajalasta sisään. Tuo 5ml menee ilmakammioon ilmajousen voiteluun eli jarrupuolen yläpäästå.

    Youtube on täynnä noita huoltovideoita jossa näytetään kädestäpitäen tuo huollon tekeminen.
    The end of the road is just the beginning...

  13. #2953
    Liittynyt
    09/2015
    Viestit
    64
    Kiitos, tämä valaisi paljon.
    Ilmeisesti öljyksi käy mp pyörissä käytetyt täyssynteettiset öljyt (motul yms). 10w varmaan on sopivaa 85kg painavalle. Float fluidin oli joku korvannut vaihteistoöljyllä (viskositeetti 80).

    Mitä muut käyttää ilmakannussa?

  14. #2954
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Ilmakannuun voi laittaa myös pari tippaa tuota vaihteistoöljyä voiteluun.
    The end of the road is just the beginning...

  15. #2955
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti leppoosapolokija Katso viesti
    Herkkymättömän reba rl:n tilanteen päivitystä; soitin Canyonin suomen aspaan, erittäin asiallista palvelua ja kaveri pyysi lähettämään keulan matkahuollollla heille tutkittavaksi ja ensimmäisenä epäili myös lukituksen toiminnan vajavaisuutta, kuten täälläkin tuli esiin mahdollisena vikana jo ensimmäisessä postauksessa.
    Kulutan nyt hieman lisää palstatilaa Reba RL (2016) herkkyyden puutokseen.

    Keulan tosiaan lähetin Canyonille Turkuun tutkittavaksi, paketin räppäsin iltasella matkahuoltoon 31.5. Sieltä tuli soitto seuraavalla viikollla jossa varmisteltiin, että mikä oli vikana (omalta kohdalta tuli vähän huonosti hoidettua se palautus, takuukuitit ja selitykset yms unohtuivat laittaa mukaan). Keula lähti jatkoreissulle maahantuojalle ja eilen sain sen takaisin (9.6.). Nyt keula toimii niinkuin oletin sen toimivan, on herkkyyttä ja pehmeyttä kovillakin paineilla ja olen erittäin tyytyväinen Eli perun puheeni siitä, että olisi rahat menneet hukkaan uuden keulan kohdalla. Soitin vielä Canyonille tänään ja kysäisin, että mitä olivat tehteet kepille maahantuojalla, mekaanikko kertoi että kaikki tiivisteet yms vaihdettu ja tehty perushuolto, mikä on aika normaali toimenpide ja epäili että kasausvaiheessa mahdollisesti ilmakammion välinen tiiviste/o-rengas olisi ottanut osumaa tms. ja tästä syystä vuotanut ja keula hävittänyt herkkyytensä (jos nyt muistan oikein).

    Summa summarum: Loppu hyvin ja kaikki hyvin ja 10/10 Caynyonin jätkille Turkuun erinomaisesta asiakaspalvelusta ja varsin ripeästä toiminnasta, nyt on hyvä fiilis ja kesä vasta aluillaan

  16. #2956
    Sramin maahantuojalta ei löytynyt oikeita tiivisteitä Recon 335 coil 2008 keulaan. Edelleen askarruttaa käykö keulaan jonkun muun rokkarin tiivisteet tai olisiko jollain tiivisteiden mitat

  17. #2957
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Jokos oot tuolta kysyny ; http://www.blueface.fi/shop/

  18. #2958
    Onkos tuo Rock Shoxin 100 h välein suosittelema huolto kuinka pakollinen, jos ei mitään vikaa ole? Pyörällä ei ole mitään hirvittävää rynkytystä ajettu (ff:n termein teknistä maastoa), vaan pääasiassa sileitä puistoteitä.

  19. #2959
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    ^ siellä keulan alajalassa ei ole kuin muutama millilitra voiteluöljyä mikä on todennäköisesti tuossa 100h kohdalla melko loppu. Voiteluöjlyä kun ei ole niin alkaa stefojen ja liukuholkkien kuluminen ja ne taas syövät yläjaloista liukuputkien pintaa joten pahimmassa tapauksessa seuraava huolto onkin sitten uusi keula.
    The end of the road is just the beginning...

  20. #2960
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti t3mppu Katso viesti
    Noi paineet vastaa satulan nostamisesta, ei siitä onko sagia vai ei.

    Reverb pysyy ylhäällä öljypatsaan päällä ja sitten kun sinne vuotaa ilmaa, niin se alkaa joustaa alle.
    Korjaus vaatii tolpan purkamisen ja sisäisen ilmauksen (eri asia kuin remoten ilmaus).

    Pystyy tekemään itse tai sitten vie huoltoon.
    Rokkarilla löytyy hyvät ohjeet hommaan, riippuu ehkä vähän vuosimallista.
    esim. https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign....stealth_sm.pdf

    https://www.sram.com/rockshox/produc...tealth#service


    Tuohon palautumiseen voisi vaikuttaa ihan se, että satulaputken lukitus on liian kireellä ja puristaa tolppaa.
    Kiitoksia suuresti!

  21. #2961
    Liittynyt
    10/2015
    Paikkakunta
    Uusimaa
    Viestit
    217
    Huollan juuri rs xc30 solo airia, kysymys kuuluu laitetaanko tässä 6ml 15w öljyä ilmapuolella yläkautta ? En sieltä kaatamalla mitään ulos saanut.

  22. #2962
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti akus85 Katso viesti
    Huollan juuri rs xc30 solo airia, kysymys kuuluu laitetaanko tässä 6ml 15w öljyä ilmapuolella yläkautta ? En sieltä kaatamalla mitään ulos saanut.
    Ne otetaan alakautta pois ja laitetaan myös. Eli ne pultit auki alhaalta ensin kiertämällä osittain auki ja sitten muutama napakka isku, ja sitten pitäisi valua.

  23. #2963
    Liittynyt
    10/2015
    Paikkakunta
    Uusimaa
    Viestit
    217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Ne otetaan alakautta pois ja laitetaan myös. Eli ne pultit auki alhaalta ensin kiertämällä osittain auki ja sitten muutama napakka isku, ja sitten pitäisi valua.
    Selitykseni taisi olla huono, tarkoitin siis että tuleeko ilmakammioon öljyä, sieltä ei ainakan mitään valunut ulos kaatamalla. Pikaisella haulla ovat jotkut laittaneet muutaman millilitran öljyä sinne. Alajalkoihin tuli valmistajan ohjeen mukaan 5 ja 10 ml 15w:tä. Vaahtokumit pesin ja öljysin uudelleen sekä rsp slick kick rasvaa käytin tarvittavissa kohdissa. Kylläpä muuttui meno herkemmäksi , taisi olla huollon aika.

  24. #2964
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti akus85 Katso viesti
    Selitykseni taisi olla huono, tarkoitin siis että tuleeko ilmakammioon öljyä, sieltä ei ainakan mitään valunut ulos kaatamalla. Pikaisella haulla ovat jotkut laittaneet muutaman millilitran öljyä sinne. Alajalkoihin tuli valmistajan ohjeen mukaan 5 ja 10 ml 15w:tä. Vaahtokumit pesin ja öljysin uudelleen sekä rsp slick kick rasvaa käytin tarvittavissa kohdissa. Kylläpä muuttui meno herkemmäksi , taisi olla huollon aika.
    Harvoihin tulee, mutta tuossa Rock Shoxin öljytaulukossahan sekin on mainittu eli ei sinne tule. Minä menisin sillä vastauksella, koska luultavasti he siellä tietävät parhaiten.

  25. #2965
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Kyllä ite olen aina käyttänyt ilmajousien voiteluun rasvan sijasta muutamaa tippaa öljyä. Eipä ainakaan tuki tuota ilmakammioiden paineentasauskanavaa rasvan lailla.
    The end of the road is just the beginning...

  26. #2966
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Kyllä ite olen aina käyttänyt ilmajousien voiteluun rasvan sijasta muutamaa tippaa öljyä. Eipä ainakaan tuki tuota ilmakammioiden paineentasauskanavaa rasvan lailla.
    Ja jotain sinne ilmamännän päälle pitää joka tapauksessa laittaa, ihan pelkästään männän tiivisteen takia.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  27. #2967
    Voiko Reba RL solo airiin heittää uudet voiteluöljyt ilman paineiden pois laskemista ilmajousesta? Iskaripumppu vasta tulossa...

  28. #2968
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IWS Katso viesti
    Voiko Reba RL solo airiin heittää uudet voiteluöljyt ilman paineiden pois laskemista ilmajousesta? Iskaripumppu vasta tulossa...
    Älä nyt hullu ole...... sulla on 10bar painetta metallisessa kammiossa ja lähdet aukomaan sitä idealla että toivottavasti paine on eristetty hyvin? Tietenkin paineet pois ekana. Vähän sama kun kysyisi: "voiko moottorisahan laipan irrottaa kun se on käynnissä".
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  29. #2969
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IWS Katso viesti
    Voiko Reba RL solo airiin heittää uudet voiteluöljyt ilman paineiden pois laskemista ilmajousesta? Iskaripumppu vasta tulossa...
    Voi, ei ne paineet siellä alajaloissa ole.
    Sometimes the same is different.
    But mostly it's the same
    .

  30. #2970
    Omena Guest
    Joustokeulaa tulisi ilmeisesti voidella jonkinlaisella öljyllä? Kuinka usein teette tämän? Minkä tyyppinen öljy olisi paras RockShox XC 30 haarukalle?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •