GiantElectrobikeBikeshopLostInLapland
Näyttää tulokset 1 - 8 / 8

Aihe: Maastopyörän keskiön irroitus

Maastopyörän keskiön irroitus

Kaipailisin hyviä vinkkejä vanhanmallisen (Shimano BB-LP26) keskiön irroitukseen. Tarvittavat työkalut löytyy, ja olen saanut vasemmanpuolisen "kupin" irti, mutta oikeanpuolimmainen on pirun kireellä. En muista koska viimeksi keskiötä on avattu, mutta olisiko kupin tiukkuus peräisin vaan liasta tms? Auttaisiko öljy (sitäkin kokeillut), tai pidempi varsi itse työkaluun? Ja olen myös tuplatarkistanut että suunta kupin avaamiselle on oikea Maastopyörä vuosimallia -97, ja keskiö viimeksi avattu ehkä 2004, joten ei tämä sinänsä yllätä että likaa on kertynyt.

Kiitoksia kommenteista!

Keskiönseutu rungosta kuumailmapuhaltimella kuumaksi ja kylmäspraytä keskiöön, samalla aukaisten sen.
    Pelkkä kuumakin auttaa usein.

Jos löytyy iskevä mutterinväännin, niin sillä aukeaa myös hyvin jumittuneet tapaukset. Juuri avaisin yhden keskiön, joka on ollut yli 15 vuotta avaamatta. Piti vielä saada auki ehjänä, joten rumempia keinoja ei voinut käyttää. Vaatii laadukkaan työkalun ja keskiöön ehjän hammastuksen, tai muuten tulee täystuho helpolla.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Keskiönseutu rungosta kuumailmapuhaltimella kuumaksi ja kylmäspraytä keskiöön, samalla aukaisten sen.
    Pelkkä kuumakin auttaa usein.
    Lämmön avulla sain itse pari kuukautta sitten avattua täysin jummittuneen ja tuhoutuneen keskiön. Viikon ajan liotin ensiksi keskiötä irrotusöljyssä mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta minun tapauksessani.

Auttaa myös paljon, jos saat keskiötyökalun "kiinnitettyä" keskiöön, jolloin voit kohdistaa siihen kunnolla vääntöä pelkäämättä, että se muljahtaa urissa. Minulla oli kyseessä vanhanmallinen neliskantti-keskiö. Löysin Etrasta sopivan pultin työkalun kiinnittämiseksi keskiöön.

Kiehuva/kuuma vesi on kohtuu tehokas tapa antaa lämpöä runkoon, lämpötila ei ylity ja lämpö siirtyy nopeasti runkoon.

nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

noniinno Guest
    Se keskiöavainhylsy kiinni viilapenkkiin, ja vääntää rungolla. Kiekot kannattaa ottaa irti.

Konstit on monet mutta ei kannata sääliä koska laakeri on jo mennyttä kalua... Voimalla ja kärsivällisyydellä, keskiötyökalun voi puristimen avulla "lukita" ettei luiskahda hampailta kun vääntää metrisellä varrella, pari päivää liotettiin rasvoilla mutta voiman edessä yleensä kaikki antautuu.
    Kun aloitat asentaa uutta tilalle niin käy kierteet hyvin läpi.

Kiitoksia vinkeistä. Varustearsenaaliin ei kuulu kuumailmapuhallinta ja myös tuon työkalun lukitseminen ei oikein onnistu, joten totesin halvemmaksi ja ajansäästävämmäksi ratkaisuksi viedä pyörä lähiliikkeeseen. Sama hinta tulisi varmaan jos ostaisi esim. pidemmän jakovarren jolla saisi enemmän momenttia tuohon vääntöön.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •