GiantElectrobikeHephaGarmin
Sivu 96 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 46 86 94 95 96 97 98 106 146 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.851 - 2.880 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #2851
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    159
    Kyllä mulla Foxin kepissä paineet on ihan muutaman prosentin sisällä kuskin painon mukaisesta oletuksesta.

    Voisi luulla että jotain on pielessä, jos käytännön ja valmistajan oletuspaineet on ihan eri hehtaarilla...

  2. #2852
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Mittarivirheellä ja käyttäjän ajotyylillä on kanssa erittäin suuri merkitys keulan paineissa.
    Jos lenkin jäljiltä sägirengas on puolivälissä liukuputkea, niin paineita on ihan liikaa.
    Olettaen keulan muuten olevan kunnossa.

  3. #2853
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    orc biker ,
    Siinä kuvassa jonka ekaks laitoit,irtoaa se harmaa muovi ruuvimeisselillä;on retaineri vaimentimen hiluille.
    Jälkimmäisen kuva kysymyksesi tapauksessa se laajeneva muovirenkula toimii ns. zero-cap männänrenkaan tavoin,eli on se tiiviste,rasvaa asentaessa tuon.
    Minä rasvasin sen äsken. Aiemmin en, kun ajattelin, että luulisi rasvoittuvan ihan siellä liukuessa rasvaista putkea pitkinkin, mutta ehkä virhe oli sitten siinä. Joka tapauksessa tilanne on edennyt siihen, että laitoin tuon kiinni. Tällä kertaa pari kertaa pumppailin varovasti sitä alaosaa ennen männän painamista kiinni, niin sain sillä nestepinnan alemmaksi, joten ei valunut ylitse mäntää kiinni kiertäessäni. Ehkä jäi nesteestäkin 3-4 millilitraa vajaaksi, kun viimeksi tuli yli, niin ihan varmuudeksi, kun +-5 luki jossain SRAMin ohjeessa. Aika tiukka oli laittaa se mäntä kiinni, mutta kai sen kuuluukin.

    Kierrettyäni männän kiinni kokeilin pumppailla sitä. Ensin kuului kunnon lotinat, mutta sitten ääni vähitellen hävisi. Ja se alkoi minusta toimia oikein herkästi ja se taisi palauttaakin ihan alas asti napakasti ja ihan automaattisesti. Mutta siinä hetken innoissani pumpatttuani se lakkasi palauttamista sitä ihan asti asti. Onko se normaalia? Kuitenkin edelleen liikkuu ihan herkästi sisään päin painaessa.

    Edit. Löysin jonkin paremman SRAMin videon ja siinä näyttäisi, että mies tarkastaessaan noita vetää tuota puolta alas, eli se ei siis palautuisi ihan automaattisesti? Jos näin on, niin tilanne näyttää ihan lupaavalta ennen kuin lyön loput kiinni!

  4. #2854
    Liittynyt
    04/2015
    Viestit
    43
    Ostin vm. 2015 29" jäykkäperän, jossa on Fox 32 Float Evolution CTD O/C -haarukka.

    Muutama kysymys jäi kuitenkin keulaan liittyen minua askarruttamaan ja olisi hyvä saada niihin vastaus vaikka sitten tätä kautta.

    Kuinka usein tuota keulaa kannattaa ihan aikuisten oikeasti huoltaa, kun ajo on lähinnä pururatojen kiertelyä ja rauhallista polkuajoa?
    30h öljynvaihtoväli kuulostaa nöösin korvaan lähinnä röyhkeältä rahastukselta.

    Miten tuon CTD järjestelmän oikein kuuluisi toimia?
    En tiedä onko keulassani jokin rikki vai olenko vain hölmö, kun en huomaa "Descend" ja "Trail" -tilan välillä kovinkaan suurta eroa. "Climb" -asennossa keula kyllä tiukkenee hienosti ja paluuvaimennuksen säätökin toimii.

    Teinkö siis typerän valinnan kun otin RockShox Reba RL keulan sijaan Fox Floatin?
    Siis onko Fox paljon vikaherkempi ja kalliimpi huoltaa?
    Jonkin verran tätä foorumia lukeneena huomasin pitkän keskustelun liittyen juuri tuon CTD -järjestelmän ongelmiin...
    Gunnar muokkasi tätä : 17.05.2016 at 16.40

  5. #2855
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    orc biker,vaimennin puolen mäntähän liikkuu nesteessä (ja liikuttaa nestettä ?),eikä siellä ole vetävää tai työntävää voimaa.Voimat siihen mäntään välittyy sen "shaftin" kautta alajalasta.
    Keulan palauttava voima on siel ilmajousessa.
    Nyt kun se ei enää lotise,ei siellä enää ole ilmaa vaimentimessa = ok.
    Sinne yläpäähän jää pieni ilmatila,piripintaanhan tuota ei täytetä.
    SSGT-92 muokkasi tätä : 17.05.2016 at 22.52

  6. #2856
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    orc biker,vaimennin puolen mäntähän liikkuu nesteessä,eikä siellä ole vetävää tai työntävää voimaa.Voimat siihen mäntään välittyy sen "shaftin" kautta alajalasta.
    Keulan palauttava voima on siel ilmajousessa.
    Nyt kun se ei enää lotise,ei siellä enää ole ilmaa vaimentimessa = ok.
    Sinne yläpäähän jää pieni ilmatila,piripintaanhan tuota ei täytetä.
    Sehän tässä on, kun en ymmärrä (kun en ole opetellut) tuota teoriaa. Tässä nyt tuli sentään jotain selväksi, kun tuli tuo sisäinen rakenne jokseenkin tutuksi, mutta pitää ihan opiskella aihetta paremman ajan kanssa. Toinen juttu on sitten se, että ei tässä panikoidessa ole ehtinyt yrittää kuin seurata ohjeita Sentään paremmin nukutun yön jälkeen onnistui vähemmällä sähläämisellä. Eilen oli pää ihan tööt, eikä tänäänkään ole mikään kovin välkky olo. Hirmu stressi päällä yrittäen tätäkin sählätä. Mutta suuri kiitos avusta!

    Minä laitoin äsken alajalat kiinni, ja jos tuo nyt vain ilmaa pitää, niin kyllä tuo tuntuisi toimivan! Ainakin se jumi on poissa. En osaa sanoa, että mikä siinä oli sitten vikana. Se yhden rinkulan rasvaaminen oli mielestäni ainoa ero, mutta tuntuisi aika hurjalta vaikutukselta noin pienen asian takia etenkin, kun sehän liukuu öljyä täynnä olevassa putkessa (minkä takia en sitä viimeksi rasvannutkaan). Enkä viimeksi mielestäni edes ylitäyttänyt olettaen, että yksi 1 ml = 1 g tuotakin ainetta. Se ylivuoto tuli luultavasti siitä, että se "shaft" ei ollut ihan auki vedettynä. Nythän minä vatkasin sitä hieman edestakaisin, niin se imaisi osan nesteestä sisäänsä (jotain sentään ajattelin tänään ihan itsekin), joten ei ainakaan tullut ylitse.

    Jos tämä nyt toimii, niin ensi vuonna sitten uudelleen. Pitää ehkä tilata ihan se huoltokitti, niin saa vaihdettua esim. foam ringit, jotka olivat aika likaiset ja puhdistuksen jälkeen vähän venyneet turhan pitkiksi. O-renkaat näyttivät mielestäni ihan hyviltä, tosin ehkei sitä mahdollista kulumista oikein silmin erotakaan. En osaa sanoa, kovastihan nuo tuntuvat aina videoilla noita vaihtavan. Näyttää olevan vain 15 €, joten varmaan sen verran voi kuitenkin panostaa.

  7. #2857
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    159
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gunnar Katso viesti
    Ostin vm. 2015 29" jäykkäperän, jossa on Fox 32 Float Evolution CTD O/C -haarukka.

    Muutama kysymys jäi kuitenkin keulaan liittyen minua askarruttaman ja olisi hyvä saada niihin vastaus vaikka sitten tätä kautta.

    Kuinka usein tuota keulaa kannattaa ihan aikuisten oikeasti huoltaa, kun ajo on lähinnä pururatojen kiertelyä ja rauhallista polkuajoa?
    30h öljynvaihtoväli kuulostaa nöösin korvaan lähinnä röyhkeältä rahastukselta.

    Miten tuon CTD järjestelmän oikein kuuluisi toimia?
    En tiedä onko keulassani jokin rikki vai olenko vain hölmö, kun en huomaa "Descend" ja "Trail" -tilan välillä kovinkaan suurta eroa. "Climb" -asennossa keula kyllä tiukkenee hienosti ja paluuvaimennuksen säätökin toimii.

    Teinkö typerän valinnan kun otin Reba RL keulan sijaan Fox Floatin?
    Siis onko Fox paljon vikaherkempi ja kalliimpi huoltaa?
    Jonkin veran tätä foorumia lukeneena huomasin pitkän keskustelun liittyen juuri tuon CTD -järjestelmän ongelmiin...
    Sama keula paitsi 2014, samat ajatukset Trailin ja Descendin "eroista", muistaakseni täälläkin siitä saatoin kysellä.

    2013ssa oli joku takaisinkutsukampanjakin, kun oli tekovikaa, 2016 on taas eri vehkeet.

    1,5v tuolla olen nyt neulaspolkuja ja muutamaa satunnaisempaa kivikkoa hinkannut, ajot aika vähissä läskin tultua taloon, mutta pitkästä aikaa ajoon otettaessa tuntui keula todella nihkeältä jouston alussa. Fillari kopilleen, useita reiluja pumppauksia niin johan rupesi liikkumaan... Kai siellä ainakin ne yläpään vaahtokumit kuivana oli? Niiden huoltohan ei ihan järetön rasti ainakaan epävirallisempien huolto-ohjeiden mukaan ole (olikohan pinkbiken vai kenen youtubevideo, oikaisevat pari kohtaa Foxin ohjeeseen nähden)

  8. #2858
    Olis tarkoitus huoltaa foxin keula. Miten nuo öljyt, pitääkö olla just tuota foxin öljyä vai käykö joku motonetin iskariöljy?
    http://service.foxracingshox.com/con...il_volumes.htm
    Ridley X-Bow
    Kona Hei Hei 29"

  9. #2859
    Liittynyt
    04/2014
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    79
    Muutkin öljyt käy. Olikohan itsellä nyt Foxissa redlinen öljyt.

  10. #2860
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juhis.T Katso viesti
    Muutkin öljyt käy. Olikohan itsellä nyt Foxissa redlinen öljyt.
    Ootko mitä viskositeetiä käyttäny?
    Ridley X-Bow
    Kona Hei Hei 29"

  11. #2861
    Toinen kysymys: Mun Kona hei heissä on 184/44 takaiskari. Voiko sen tilalle laittaa 190/50 iskarin?

    Niitä 190/50 iskareita olis aika paljon paremmin tarjolla...
    Ridley X-Bow
    Kona Hei Hei 29"

  12. #2862
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kettu-Pekka Katso viesti
    Toinen kysymys: Mun Kona hei heissä on 184/44 takaiskari. Voiko sen tilalle laittaa 190/50 iskarin?

    Niitä 190/50 iskareita olis aika paljon paremmin tarjolla...
    190/50 iskarin voinee holkittaa lyhyemmäksi huollossa (en mene takuusee tästä aivan jokaisen fillari-iskarin kohdalla erikoisuuksineen, mutta useimmat kepakot voi helposti lyhentää, alkuperäinenkin saattaa olla holkilla) Mutta saattaa se käydä suoraankin, jos linkuissa piisaa liikerata eikä ne mene omituiseen kulmaan. Perä tuossa vähän nousee ja siten keulakulma jyrkkenee.

    nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

  13. #2863
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    87
    miten tonne reverb stealthiin lisätään paineita

  14. #2864
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Vantaanlaakso
    Viestit
    163
    Öljyjen tiheydet on luokkaa 0.8-0.9 g/ml, eli liikatäytöltä haiskahtaa. En tuota keulaa sen paremmin tunne, mutta about kaikissa ropaamissani saa kyllä kyllä hydrolockin aikaan liialla öljyllä.
    skuikka muokkasi tätä : 20.05.2016 at 07.59 Syy: 0.7-0.8>0.8-0.9

  15. #2865
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    87
    miten helvetissä tonne ylipäätään saa edes ilmaa kun siinä on tollanen nuppi missä lukee 250 psi mutta sitä ei saa pois koska se on tuolla sisällä

  16. #2866
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Se on kierteellä oleva alumiinikorkki, venttiilin päällä.

  17. #2867
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    87
    juu ymmärsin kyllä sen mutta miten hitossa sen korkin saa pois kun se on siellä putken sisällä ei sinne saa sormia työnnettyy

  18. #2868
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti skuikka Katso viesti
    Öljyjen tiheydet on luokkaa 0.7-0.8g/ml, eli liikatäytöltä haiskahtaa.
    No, perhana. Tuo saattaisi selittää minunkin aiemman ongelmani. Tosin mittasin vaa'alla 1 litran pullon ja sain jotain 1030 g, eli mietin, että 30 g pullolle olisi aika järkevän tuntuinen paino ja että siten voisi mennä 1 g = 1 ml approksimaatiolla. Mutta jos pullo olikin huomattavasti painavampi ja öljylle oletaan painoksi vaikkapa tuo 0,8, niin laittamani 150 g olisikin ollut n. 188 ml, mikä meni selvästi speksin 150 ml +-5 ylitse ja siten ei ihme, että jumitti.

    Hemmetti. Osasin huomioida asian, mutta tein virhearvion. Toisen kerran yrittäessäni otinkin sitten varman päälle tuonkin ja laitoin pienellä ruiskulla tihrustaen ties miten monta kertaa, mutta tuli ilmeisesti sitten oikein.

  19. #2869
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    665
    Vieläkö mistään löytyisi 26" pitkäjoustoista (120mm) ilmakeulaa pikalinkulla ja 1 1/8" kaulaputkella. Tuossa pyörässä tuli aikanaan halpa ja painava joustokeula (ei ilma) 100mm. Olis hauska välillä tehdä lenkkejä tollasella jäykkäperäisellä 26" 120mm. Mitään kovin kallista projektia ei viitsi tehdä, kun ideana vaan vanhan pyörän uusio käyttö.

  20. #2870
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Poy Katso viesti
    Vieläkö mistään löytyisi 26" pitkäjoustoista (120mm) ilmakeulaa pikalinkulla ja 1 1/8" kaulaputkella. Tuossa pyörässä tuli aikanaan halpa ja painava joustokeula (ei ilma) 100mm. Olis hauska välillä tehdä lenkkejä tollasella jäykkäperäisellä 26" 120mm. Mitään kovin kallista projektia ei viitsi tehdä, kun ideana vaan vanhan pyörän uusio käyttö.
    No, esim. minun XC32:ssani voi tehdä itse muunnoksen 100 -> 120 ottamalla kaksi spaceria pois. Harkitsin sitä avatessani, mutta jätin tekemättä ainakin toistaiseksi, kun en ole ihan varma, miten sen plussat ja miinukset minulle käytännössä menisivät. Eli jos löydät vastaavan 100 millin keulan, niin...

  21. #2871
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Vantaanlaakso
    Viestit
    163
    Korjasin virhettä, siis 0.8-0.9g/ml piti sanomani, mutta 1/1 kaavalla tulee silti ylitäyttöä.

  22. #2872
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    87
    laitan tän nyt uusiksi koska saatto tulla vähän epäselvästi eli miten ton alumiinisen korkin saa pois tosta reverb stealthin päästä kun se on tuolla hissitolpan sisällä ja sinne ei todellakaan saa sormia työnnettyy

  23. #2873
    Liittynyt
    11/2012
    Viestit
    58
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eki15 Katso viesti
    laitan tän nyt uusiksi koska saatto tulla vähän epäselvästi eli miten ton alumiinisen korkin saa pois tosta reverb stealthin päästä kun se on tuolla hissitolpan sisällä ja sinne ei todellakaan saa sormia työnnettyy
    Kärkipihdeillä, saksilla, hammastikuilla,.. mahdollisuudet ovat rajattomat

  24. #2874
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Eikös siihen 9mm hylsy ole sopiva.
    "Use a 9 mm socket to remove the air cap from the upper post"

  25. #2875
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    87
    juu näin hän se aukes ja siellä oli 200 psi laitoin 250 psi no eipä toiminut. vaan huomasin että säätimen tyvestä olevasta liitos kohasta oli tullut nesteet pihalle. On han tämä nyt ihan perseestä että 2vko vanha tuote toimii noin. Ja kyllä tiedän että sitä nestettä saa lisättyä sinne mutta en usko että se olisi ihan ekojen kertojen jälkeen tehtävä toimenpide. takuuseen taitaa mennä?

  26. #2876
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    37
    Osaako joku viisaampi sanoa kuulostaako alla olevan videon Fox Float RP2 ihan normaalilta?
    https://youtu.be/brfHa2mVMp8

    Aikaisempi boost valvella varustettu RP2 siis vaihtui tuollaiseen ei-boost valvelliseen. Aloin vaan lenkillä ihmetellä, kun tuo iskari piti ihan erilaista ääntä kuin edellinen. Aivan kuin joku heiluttelisi vajaata vesipulloa kokoajan korvan juuressa iskarin liikkuessa. Samanlainen "hölskyntä" käy.

  27. #2877
    Reba aiheuttaa nyt harmaita hiuksia kaljuun päähän. Joustoista ei kovin ymmärrystä ole, mutta keskiviikkona tuli Grand Canyon SL AL 6.9 koko S josta stemmi vaihdettu alkup 80mm -> samanlaiseen 90mm (kuskin mitat mikäli on väliä: pituus 175cm/sisälahaje 79.5cm/paino n. 85) nyt ihmetyttää keulan toiminta. Aikaisempi pyörä ollut Trek Mamba 2013 malli XC32 TK teräsjousella, kanjonissa nyt sitten Reba RL solo air, pitäisi tietyste olla se 2016 malli. Elikkä selvä parannus edelliseen, kaikin puolin. Mitä olen rl sa rebasta ja muistakin ilmakeuloista videoita katsonut, keulan niin ikään herrkkyys uupuu täysin, kun ajan jotain hiukan epätasaista, tai vaikka vähän enemmänkin epätasaista maankamaraa, niin keulan ilmeisesti kuuluisi elää pienten pomppujen ja epätasaisuuksien myötä, olla edestakaisessa liikkeessä aika tiuhaan, vaan ei minun keula. Keula on paikallaan, kunnes tulee isompi isku jonka kyllä vaimentaa, tuntuu kuin keula ei liukuisi putkilla kunnolla pienemmistä tärinöistä, mutta isommasta lyö sitten selvästi syvenpään. Paineita olen kokeillut 80-140 psi:n väliltä, reboundia on säädetty. Ja eilettäin kokeilin jopa 60 psi:n paineilla, ei herkkyyttää, "pohjaa" vain helpommin. Nyt sitten mietin että mitä tässä pitäisi tehdä, olla yhteydessä Canyonin suomen aspaan? Alkaa aukomaan keulaa? Tyytyä onnettomaan suorituskykyyn (jota en kyllä uskoisi n. 400-500 € keulasta, että en juuri osaisi sanoa eroa n. 120 € XC32 välillä? Vai mitä pentelettä... Keula tuntuu kaikilla (kokeilluilla) paineilla melko jäykältä, kunnes nojaa reilusti stongan päälle ja ryskää alaspäin, silloin huomaa matalilla paineilla että pohjaa todella helposti, mutta penkiltä ajettaessa tai seisaaltaan rullatessa pienissä pompuissa yms, keula on kovin tunnoton. Suositellut paineet minun painoiselle kuskille 100-120 öboots, ja sillä paineella sag jää 15-20% huiteille (rebound ei vaikuta tähän, oli täysin auki tahi kiinni), sagiä vaikea tarkastaa, koska jalat eivät luista pehmeästi. Ja minun ymmärtääkseni kai liukuputkissa saisi olla selvästi öljyä keulan liukuessa edestakaisin, mutta omani tuntuvat turhan kuivilta (mutta voi taasen olla etten vain ymmärrä mistään mitään )

    Apuja kiitos :/

    E. Mitä kaikkea keulalle uskaltaa tehdä jotta mahdollinen takuu vielä kattaa jos kyseessä on huollon tms. vaativa ongelma?

    Ps. Näytti niin kuolleelta rebojen harmaahiuksilanka, että siirsin kysymyksen tänne

  28. #2878
    noniinno Guest
    Lukitus tangosta vai kruunusta?

  29. #2879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Lukitus tangosta vai kruunusta?
    Lukitus tangosta. Mutta kokeilin painella keulaa samalla ku väänsin varmuudeksi ns. lisää auki kuusiokoloavaimella kiekkoa johon lukituksen vaijeri tulee kiinni. Ei vaikutusta.

    noniinno; Ei oikeastaan ole sille säätöä, bottomless tokeneilla voi vaikuttaa asiaan ja tietysti reboundilla ja ilmajousen paineilla, mutta varsinaista alkuherkkyys säätöä ei ole... Käsittääkseni. Olikohan bluto tms jossa on kait joku kompressiosäätö (?)

    E. Lisähuomio, päätin huvikseni tarkistaa pitääkö liukuputkien sag merkinnät paikkaansa, kyllä pitävät (mittaus keskiverto mieheltä keskiverto rullamitalla 100.5mm ) josta seurasi johtopäätös, pyörä kun on ilman kuljettajaa nojallaan tuossa, putket ovat 100.5mm pituudessa
    100 psi:n paineilla...?

  30. #2880
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Oireet kuulostais siltä kuin lukitus olisi päällä ainakin osin. Aiemmissa reboissani lukitus toimi vaijeria vetämällä ohjaustangon vivusta eli kiristämällä kiekkoa. Nyt uusimmassa rockarin Sidissä lukitus toimiikin päinvastoin eli lukossa kun löysällä vaijeri, auki kun kireällä. Koititko varmasti oikeaan suuntaan auttaa kuusiokololla? En ole varma siis kummin päin 2016 rebassa lukitus toimii.

    Toki uutena sen pitäis toimia joka tapauksessa eli itse ei kannata alkaa purkuhommiin vaan otat yhteyttä Suomen edustajaan ja sovit miten saat sen takuuseen tarkistettua ja korjautettua.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •