FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 6 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 193

Aihe: Läskipyörä ainoaksi pyöräksi ympäri vuoden?

  1. #151
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ansis Katso viesti
    Maantielenkeillä mulla on ollut paineita joku 0.6-0.7bar ja metsälenkeillä käytän jotain 0.4-0.5 välillä.
    Eli aika vähän. Jumbo Jimin ilmoitetut maksimipaineet ovat 2 bar. Sen kun laittaa, niin en ymmärrä, miksi tuollainen ei tubelessina menisi maanteillä ihan tasatahtia maastureiden kanssa. Ei kai kukaan kiellä ajamasta läskiä tarvittaessa vähän kovilla kumeilla.

    Tarkemmin ajatellen, saattaa kieltääkin. Luulisin tosin, että läskipoliiseja on harvemmassa kuin yleisen tason muotipoliiseja, koska läskit ovat leppoisia.
    orc biker muokkasi tätä : 27.04.2016 at 08.28

  2. #152
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    394
    JJ menee maantiellä 4 ja 4.8 ihan samaa tahtia kuin 29" maastokumeilla. 3v tahkonu samaa työmatkaa päivästä toiseen joka 18-25km / suunta. Polkua, hiekkatietä ja asvalttia. Maantiepöörä n.45min, 29" etupomppu 55min-1h.10min renkaista riippuen Furious Fred ja Walben NN, läski 1h.10min JJ, läski 1h.15min JJ etunen ja Nate takunen. Ja lopuksi 26" täpäri Walben Fat Albertit 2.4 1h.30min ilman että kumpaakaan päätä saisi lukkoon...
    Ajoissa saattaa olla heittoa kuskin motivaatiosta, kelistä tai kotiin meno haluttomuudesta johtuen ;-)

  3. #153
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Eli aika vähän. Jumbo Jimin ilmoitetut maksimipaineet ovat 2 bar. Sen kun laittaa, niin en ymmärrä, miksi tuollainen ei tubelessina menisi maanteillä ihan tasatahtia maastureiden kanssa. Ei kai kukaan kiellä ajamasta läskiä tarvittaessa vähän kovilla kumeilla.

    Tarkemmin ajatellen, saattaa kieltääkin. Luulisin tosin, että läskipoliiseja on harvemmassa kuin yleisen tason muotipoliiseja, koska läskit ovat leppoisia.
    Oletko ajellut läskipyörällä 2bar rengaspaineilla? Siis oikeasti jonkin aikaa eikä pelkästään mitään parkkispyöräytystä vaan asiointi-ja lenkkiajoa.

    Miten on sujunut?

  4. #154
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Oletko ajellut läskipyörällä 2bar rengaspaineilla? Siis oikeasti jonkin aikaa eikä pelkästään mitään parkkispyöräytystä vaan asiointi-ja lenkkiajoa.

    Miten on sujunut?
    Nyt puhuttiin asvaltilla ajosta, kun on tarvetta olla mahdollisimman nopea. En ole kokeillut moista, mutta mikä ongelma siinä sitten on, kun ilmeisesti sellaiseen viittaat? Onko siis olemassa jokin kirjoittamaton sääntö, että läskin kumeja ei saa pumpata koviksi (rengasvalmistajan mielestä se on speksien sisässä)? Siinä tapauksessa vedän takaisin arveluni läskipoliisien määrästä, kun ei tähän nyt pitkään mennyt.

  5. #155
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Omaan ajoon jo 0,7-1bar riittää mainiosti asvaltille. Yhtään ei tarvitse enempää, liikkuu jo suorastaan liitäen! Painoa kuskilla 72kg.

    Edit: Niin ja läski on ollut ainoa pyörä syyskuusta 2014. Kertaakaan ei ole ollut ikävä muunlaista kulkinetta.
    Kaikilla meillä on omat omituisuutemme.

  6. #156
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Lpr:n kupeessa
    Viestit
    1.629
    Ootko havainnu bud/lou yhdistelmässä suurempaa kulumista asfaltilla? Eikös sulla sellainen rengastus ollu?

    Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla

  7. #157
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Lpr:n kupeessa
    Viestit
    1.629
    Toki kuluu enemmän, mut niinku ettei ihan silmissä :-)

    Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla

  8. #158
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Nyt puhuttiin asvaltilla ajosta, kun on tarvetta olla mahdollisimman nopea. En ole kokeillut moista, mutta mikä ongelma siinä sitten on, kun ilmeisesti sellaiseen viittaat? Onko siis olemassa jokin kirjoittamaton sääntö, että läskin kumeja ei saa pumpata koviksi (rengasvalmistajan mielestä se on speksien sisässä)? Siinä tapauksessa vedän takaisin arveluni läskipoliisien määrästä, kun ei tähän nyt pitkään mennyt.
    Tietosi ovat vajavaisia sekä läskipoliisien suhteen kuin myös renkaidenkin.

    Jos läskin renkaassa käytetään maksimipainetta pitempään kuin mitä vanteelle nosto vaatii niin monet, ainakin Surlyn kumit, venyvät helposti. Tämä voi johtaa helposti siihen että ei välttämättä mahdu enää rengas pyörimään, ainakin jos ylimääräistä tilaa ei paljoa ollut. Tämä taas johtaa ennemminkin hitaampaan kuin nopeaan ajamiseen.

    Kannattaisi kokeilla tuollaisia juttuja ihan käytännössä ennenkuin heittelee niitä täällä ja vielä niin että sotkee asian johonkin moralismiin.

  9. #159
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Tietosi ovat vajavaisia sekä läskipoliisien suhteen kuin myös renkaidenkin.

    Jos läskin renkaassa käytetään maksimipainetta pitempään kuin mitä vanteelle nosto vaatii niin monet, ainakin Surlyn kumit, venyvät helposti. Tämä voi johtaa helposti siihen että ei välttämättä mahdu enää rengas pyörimään, ainakin jos ylimääräistä tilaa ei paljoa ollut. Tämä taas johtaa ennemminkin hitaampaan kuin nopeaan ajamiseen.

    Kannattaisi kokeilla tuollaisia juttuja ihan käytännössä ennenkuin heittelee niitä täällä ja vielä niin että sotkee asian johonkin moralismiin.
    Mitkä Surlyn kumit sulla on tuolla tavalla käytettäessä venyneet? Entä muilta merkeiltä?

  10. #160
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Tietosi ovat vajavaisia sekä läskipoliisien suhteen kuin myös renkaidenkin.

    Jos läskin renkaassa käytetään maksimipainetta pitempään kuin mitä vanteelle nosto vaatii niin monet, ainakin Surlyn kumit, venyvät helposti. Tämä voi johtaa helposti siihen että ei välttämättä mahdu enää rengas pyörimään, ainakin jos ylimääräistä tilaa ei paljoa ollut. Tämä taas johtaa ennemminkin hitaampaan kuin nopeaan ajamiseen.

    Kannattaisi kokeilla tuollaisia juttuja ihan käytännössä ennenkuin heittelee niitä täällä ja vielä niin että sotkee asian johonkin moralismiin.
    Renkaan venymiset ovat minulle tuttu ilmiö, mutta enpä arvannut, että joudun jotenkin vastuuseen siitäkin, että joku ostaa sellaisia renkaita, etteivät ne mahdu hänen rungossaan kunnolla pyörimään. Jos on niin tiukkaa, niin sitten ei varmaan kannata pumpata tai ehkä voi ottaa vähän kapeamman kumin, mutta en oikein ymmärrä, miten se tätä asiaa muuttaa.
    orc biker muokkasi tätä : 27.04.2016 at 16.46

  11. #161
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Minä lähden tästä livelenkille, läskillä. Mutta ei mulla ole kuin alle 0,7 bar ja kokeillaan miten nopeaa on meno. Lopputuloksen tosin tiedän; riittää minulle.

  12. #162
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    ^^Voima on paine kertaa pinta-ala, joten läskin kumissa sama paine aiheuttaa vanteeseen isomman rasituksen kuin normi maasturissa. Jos vanne kestää niin ei siinä sitten mitään. Optimi paine pitäisi hakea keskimääräisellä asfaltilla vierimiskokeilla, oletuksena vierintävastuksen minimointi. Liian kova rengas voi aiheuttaa sen, että nappulakumit joutuu kovemman muodonmuutoksen alaisiksi, koska kumin runko ei enää jousta ja näin nappulat kuluu ja syö energiaa.

  13. #163
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    ^^Voima on paine kertaa pinta-ala, joten läskin kumissa sama paine aiheuttaa vanteeseen isomman rasituksen kuin normi maasturissa. Jos vanne kestää niin ei siinä sitten mitään. Optimi paine pitäisi hakea keskimääräisellä asfaltilla vierimiskokeilla, oletuksena vierintävastuksen minimointi. Liian kova rengas voi aiheuttaa sen, että nappulakumit joutuu kovemman muodonmuutoksen alaisiksi, koska kumin runko ei enää jousta ja näin nappulat kuluu ja syö energiaa.
    En muista ikinä nähneeni rengasta, joka olisi asvaltilla hitaampi isommilla paineilla, mutta kai niitäkin sitten on. Mutta minusta on ihan mielenkiintoinen ajatusleikki, että pumppaisi noihinkin reilusti painetta eli poistaisi siitä sen normaalin läskin ajotuntuman ja ajaisi sitten vain kuin maasturilla, jossa sattuu vain olemaan tosi leveät renkaat. Jos siis palataan itse asiaan eli siihen väitettyyn huomattavaan hitauteen, niin se väitehän ei pidä paikkaansa, kun pumppaa, mitä sitten kenenkin vanteet kestävät. Jos paineet jäävätkin vähän alas, niin toisaalta kontaktipinnan muoto on oikein edullinen rullaavuutta ajatellen, niin se tasoittaa ainakin jonkin verran. Ei siitä pitäisi suurta eroa jäädä, mutta läskejä taidetaan vain aina mitata sillä, että niitä ajetaan jollain 0,1 barilla. Ei ihme, jos maantiellä on vähän raskasta. Ehkä siinä on vielä puolen kilon sisuritkin sisällä ja sitten ollaan, että eihän tämä kelpaa ainoaksi pyöräksi, kun etenee kuin tervassa.

  14. #164
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    ^Mitä kovempi paine, sitä vähäisempi muodonmuutos renkaan rungossa ja silloin myös sisäkumin vaikutus verintävastukseen vähenee kohti olematonta.

  15. #165
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    444
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Volvospede Katso viesti
    Onnea matkaan mut mitä toi fillareihin liittyy?
    Nauroin.

  16. #166
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    ^Mitä kovempi paine, sitä vähäisempi muodonmuutos renkaan rungossa ja silloin myös sisäkumin vaikutus verintävastukseen vähenee kohti olematonta.
    Kohti olematonta, mutta saa olla tosi kova paine, että butyylisisurin vaikutus häviää käytännössä olemattomaksi. Vanteet eivät sellaisia paineita edes kestä. Ja kun läskejä ajetaan niin alhaisilla paineilla, niin sisurit hidastavat usein jo 1-2 km/h. Vaikka 10 wattia per rengas voi hävitä sisureita pitämällä. Tubelessin pitäisi olla läskipyörissä ihan peruslähtökohta, koska sillähän se jo lakkaa olemasta monen moittima hidas.

  17. #167
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Jos tuohon läskin nopeuspotentiaaliin asfaltilla haluaa perehtyä todellisuutta lähellä olevilla tiedoilla niin H.C.Andersen ajoi pari vuotta sitten TdH:n läskillä ja taisi tuumia jonniinverran miten läskin saisi asfaltilla kulkemaan. Hän varmaan osaa antaa hyviä neuvoja.

  18. #168
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hissitolppa Katso viesti
    Nauroin.
    Täytyy tunnustaa että hauskaa oli mullakin.

  19. #169
    Voi voi tässäkin ketjussa on kirjoituksi minulla on läskipyörä ja jäykkäperä maasturi. Miksi sinulla on kaksi samaa pyörää?

    Fatbiken rengas on about 29" ota ja nakkaa 29" kiinnin ja sinula on maasturi alle 3 minuutissa.

    Esimerkisi kaupuingissa asfaltilla ajava voi nakata alle 28" Big Applet (eli 29" ja 28" on vain myyntimiesten kikka kolmonen kysessä on sama rengas)
    ja talvellä leveän nastarengaan 4.5"

    Ja kesällä työmatkafillari rullaa kuin unelma ja talvella pitää kuin liima.

    Uskoisitteko että tässä on Kona Wo 2015









    tällä kuvia ja keskustelua

    http://forums.mtbr.com/26-27-5-29-pl...ns-955584.html

  20. #170
    Uskoisin. Se lukee siinä.
    #1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja

    There can be only one.

  21. #171
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tank Driver Katso viesti
    Uskoisin. Se lukee siinä.
    Komppaan!


  22. #172
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Niin. Mulle riittää yksi pyörä yksillä kiekoilla.
    Hyvin yksinkertaista.

  23. #173
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Eli aika vähän. Jumbo Jimin ilmoitetut maksimipaineet ovat 2 bar. Sen kun laittaa, niin en ymmärrä, miksi tuollainen ei tubelessina menisi maanteillä ihan tasatahtia maastureiden kanssa. Ei kai kukaan kiellä ajamasta läskiä tarvittaessa vähän kovilla kumeilla.
    *nips*.
    Oma kokemus on osoittanut, ettei 0,9barin jälkeen tapahdu rullaavuudessa mitään havaittavaa eroa paineita nostaessa. Sopivilla renkailla rullaavuus ei häviä maastureille kovalla pinnalla, pehmeässä maastossa mennään voiton puolelle.

    P.S mullakin on vain yksi filllari, millä ajelen, toistaiseksi en kaipaa muuta.

  24. #174
    Itse kun myin täpärin ja Whiten läskin ja tilalle tuli Cube Nutrail Pro niin nyt ollaan yhden pyörän taktiikalla ja en ole katunut, kulkee metsässä näppärästi, voi kikkailla tarpeeksi ja siirtymät rullaa vähintään yhtä hyvin kuin porukkalenkillä olevien täpäritkin
    Jarkko / Cube Nutrail Pro

  25. #175
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    sulla on varmaan vaan yksi blues-levykin
    Blues-levyihin tätä ei voi soveltaa. Eikä olis halujakaan, todellakaan.
    Toki tietämättömät väittää että kun on kuullut yhden, on kuullut ne kaikki.

  26. #176
    Tallissa 29 täpäri ja 26 jäykkäläski, tilan putteen vuoksi pitäisi ainakin toisesta luopua. Työajo 10min suuntaansa, muuten viihdyn poluilla. Mitäs arvon foorumilaiset sanovat ajatuksesta: Farley 5, johon kesäksi vaihtaa Bluton keulalle ja pikkasen kaposemmat renkaat eri vanteilla? Vain onnistuuko edes? Talveksi sitten taas täysjäykkä ja 4,7" renkaat alle.

    Ja kysynpä täälläkin kun en vielä vastausta saanut: voiko pakkasilla ajaa jousitus lukittuna?

    Lähinnä tässä arponut pitoa silmällä pitäen (sekä talvella että kesällä), kuinka läski sen renkaan tarvis olla?

  27. #177
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    No ihan hyvä ajatus toi Bluto kesäksi ja kevyemmät kapeammat kumit. Silloinhan se on lähellä jäykkäperämaasturia. Takapää lyö vaan vähemmän juurissa ja kivissä. Ja talvella pärjää hyvin jäykällä keulalla.
    Ei ilmakeula lukitttuna muutu yhtään pakkasen kestävämmäksi. Paljon parempi vaihtaa talveksi jäykkä keula. Eikä se iso homma ole.

  28. #178
    Kiitos, tämä toi jo vähän vahvistusta omille ajatuksille

  29. #179
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    kevyemmät kapeammat kumit. Silloinhan se on lähellä jäykkäperämaasturia. Takapää lyö vaan vähemmän juurissa ja kivissä.
    Eikö siellä olis parempi pitää se pulleempi kumi niin ei löis se takapää?

  30. #180
    Noin mäkin olen sen ajatellut. Eli edessä Bluto ja kevyt 4" tai jäykkä ja 4,8" ja takana aina 4,8".

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •