HephaGiantGarminElectrobike
Sivu 95 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 45 85 93 94 95 96 97 105 145 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.821 - 2.850 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

Tarkoitus olisi pidentää RS Sid XX:n joustomatkaa 100mm -> 120mm. Kyseessä on vuoden 2014 Solo air -keula.

Ilmeisesti kaikki tokenit pitää ottaa pois ja ilmajousi vaihtaa 120mm vastaavaan. Eli riittääkö, jos tilaan vain tämmöisen?

http://www.bike-discount.de/en/buy/r...2653/wg_id-210

^ Täälläkin kiinnostaisi tietää tuosta..

SRAM:n sivuilta löytyy huolto-ohje. Sen perusteella näyttäisi, että iskunpituus vaihdetaan juuri kuten arvelitkin. Ks, sivu 10.
    2013 Sid service manual
    https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign....ice_manual.pdf

Joissakin vähän vanhemmissa Rockareissa sai iskun muutettua 100mm:stä 120mm:iin ottamalla 20mm:ä pitkän täyteholkin pois.

täällä on aikasemminkin puhuttu hissitolpista niin kysympä nyt vaan, että tänään lenkillä ihmettelin miksi tolppa nousee niin hitaasti ja hetken päästä se jäi pohjaan eikä noussu. lenkin jälkeen se nousi vähäsen ja laitoin silikooni spraytä mutta sitten taas jäi pohjaan. se on siis rokkarin stealth. pitäis varmaan ilmata? miten se tehään?

^ Kurkkaappa seuraava video

The end of the road is just the beginning...

Mistä kutistesukkaa keulan jousen päälle. Clasut sun muut myy liian ohkasia. Pk-seutu

Löytyi: Partco

Onko mitään järkevää estettä, jos nykyisen 100mm jousi"pomppu"keulan vaihtaa 120mm ilmakeulaan? Kun nykyinen on 1 1/8" suoralla kaulalla ja tuolla ei löydy 120 joustolla niin tapered malleja olis ja sellaseen sit vaan vaihtaa alapään ohjauslaakeri sopivaan malliin? Pyöränä Chost Tacana. Niin eli onko jouston lisäämiseen muuta estettä kuin, että rengas ei pääse ottamaan alarunkoputkeen kiinni?

Hjälp! Miten minä saan tämän auki. Huolto-ohjeissa ei ole tätä rebound-puolta käsitelty ollenkaan. Öljyt jo valuttelin sieltä ja jonkin mötikän yläkautta kalastelin, mutta puolet näyttäisi olevan vielä tuolla. En mitään snap ringiäkään tuossa näe.

Työnnänkö tuon "damper shaftin" yläpuolelta ulos jollain tikulla? Mutta miten tuo alaosan muovimötikkä?

Edit. Olkoon. En irrota tuota mötikkää. Shaftin sentään otin pois. Huhhuh. Tämä öljyhän on jotain bensapohjaista katkuista päätellen. Enpä tajunnut heti. Nyt on tullut hengiteltyä tätä tuntitolkulla, kun jätin nuo tuohon öljyisinä odottelemaan ratkaisua. Koko kämppä haisee ihan bensalle.
    orc biker muokkasi tätä : 16.05.2016 at 14.50

Perkele. Ei tuo toimi. Paineet tuntuvat kestävän, mutta ei tuosta jousta juuri mitään, vaikka laskisi paineet nollaan. Itse asiassa paineilla ei ole tuossa mitään merkitystä. Mikä meni pieleen? Myönnettäköön, että enpä ole käsin yrittänyt sitä aiemmin paljon puristella, mutta luulisi paineet nollilla edes jotain tapahtuvan.

Tein sellaisen muutoksen, että siirsin spacerit air pistonin ja top out bumperin väliin, kuten ohjeessa on. Aiemmin ne olivat toisella puolella top out bumperia. Sitten kun laitoin damping-puolta kiinni, niin sieltähän valui nestettä yli. Laitoin grammalleen 150 g, jonka olettaisin olevan myös 150 ml, kuten ohje sanoo.

Tämä oli hirvein huoltokokemus ikinä jo ilman epäonnistumisesta. Bensan katkussa koko päivä puunaillen ja öljyä roiskien joka paikkaan. Sotkuista puuhaa. Kaduttaa, että ryhdyin koko hommaan. Olisi pitänyt ajaa vain loppuun asti ja ostaa uusi tarvittaessa.

Siis kun yritän painella haarukkaa maata vasten, niin joustaa sentin, oli paineita 0 tai 100. Mistä tämä voi johtua?

Koska ainoa, mihin ei ollut ohjeita, oli se damping-puoli, niin se on todennäköisin epäilty. Mitä niksejä sen kasaamiseen liittyy? Haarukka on siis XC32 Solo Air. Siitä tuli tosiaan nestettä yli, onko se liian täynnä? Laitoin sinne 150 g, ja kyllä sen piti tyhjä olla. Ei kai tuon männän sisällä sitten olisi voinut piillä nestettä? Muualla ei, koska otin sen ihan auki. Saattoi olla (ja luultavasti oli näin jälkikäteen ajateltuna), ettei se "shaft" ollut ihan pohjaan vedetty, kun painoin männän kiinni, mikä voisi selittää tuon nesteen tulemisen yli.

Mutta miksi tuo on ihan jumissa? Se oli tosi tiukka vääntää kiinni päin, että sain ne alaosan ruuvit kiinni, mutta mielestäni ne näkyivät siinä vasten koloa, joten ei pitäisi olla jäänyt ilmaakaan sinne.

Lähetä keula huoltoon, vaikka fillariosaan. Sieltä tulee keula toimivana takaisin, tosin taisit vähän aikaa sitten kirjoitella, että et osta kallista keulaa, kun sitä pitää huollattaa

Ota ne alajalat irti ja kokeile kumpi puoli jumittaa ja sit purkaat ja kasaat sen ajatuksella ja oikein,välillä kokeillen ettei jumi.
    Jos ja kun alajalkaan jää ilmaa,tulee ylipaineinen ilma sielt kyl pois,sehän kuitenkin hengittää pölysuojiensa "läpi".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Ota ne alajalat irti ja kokeile kumpi puoli jumittaa ja sit purkaat ja kasaat sen ajatuksella ja oikein,välillä kokeillen ettei jumi.
    Jos ja kun alajalkaan jää ilmaa,tulee ylipaineinen ilma sielt kyl pois,sehän kuitenkin hengittää pölysuojiensa "läpi".
    Eli siis työntelen niitä "shafteja", mitä lie puikkoja, ja kumpi liikkuu tosi huonosti, niin siellä on vika? No, niinpä tietysti. Alkaa aivot vähän jumittaa ja oli aika hankalaa tuo tekeminenkin 2 h yöunilla varustettuna. Kykenin seuraamaan ohjeita, mutta omasta ajattelusta ei jaksa edes tänään haaveilla, kun se vaatisi liikaa keskittymistä.

Yhdellä ohjevideolla vain oli, että pitäisi painaa tiukasti kiinni ennen pulttien ruuvaamista, mutta hyvä vain, jos sillä ei ole merkitystä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juho_u Katso viesti
    Lähetä keula huoltoon, vaikka fillariosaan. Sieltä tulee keula toimivana takaisin, tosin taisit vähän aikaa sitten kirjoitella, että et osta kallista keulaa, kun sitä pitää huollattaa
    En hitossa lähetä. Ennemmin vaikka lopetan pyöräilyn. En maksa sataa euroa yhden pomputtimen huoltamisesta vuosittain. Ennemmin ostan uuden ja ajan sillä sen muutaman vuoden, kunnes hajoaa kuivuuteen tai likaan tai mihin lie. Niin olisi varmaan pitänyt tehdä nytkin, kun kaksi vuotta jo ajettu, ja toimi täysin ok. Mutta kyllä tämän täytyy hoitua itse, jos on hoituakseen.

Tuo on hiton sotkuista puuhaa, mutta ei tuo nyt sinällään niin vaikea operaatio ole. Avaaminen, puhdistaminen, rasvaaminen, meni ihan ok, vaikka nykersinkin ihan turhan huolella. Ei tämä varmaan kovin isosta virheestä ole kiinni. Minä olen 90 %:n varma, että se vika on tuossa damperi pamperissa, kun se on ainoa, mihin minulla ei ollut ohjeita. Laitoin sen mielestäni ihan samoin kuin se olikin, mutta jos siinä on jokin jippo tai siellä jokin on mennyt huonosti. En kyllä ymmärrä mikä. Laitoin sen alaosan ensiksi, sitten öljyä ja sitten painoin männän kiinni.

Se tiukkaan kasaanpainaminen painaa ne "shaftit" koloihinsa siel alajaloissa,ovat kai lievästi kartiot,jolloin "lukittuvat" paikoilleen ja näin ollen niiden ei pitäisi voida pyoriä mukana pulttia kiinni/auki kierrettäessä.Irroitaessahan nuo vaativat pienen napsun jonkun välikkeen myötä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Se tiukkaan kasaanpainaminen painaa ne "shaftit" koloihinsa siel alajaloissa,ovat kai lievästi kartiot,jolloin "lukittuvat" paikoilleen ja näin ollen niiden ei pitäisi voida pyoriä mukana pulttia kiinni/auki kierrettäessä.Irroitaessahan nuo vaativat pienen napsun jonkun välikkeen myötä...
    Ok. Videolla vain sanottiin, että voisi jäädä jousto vajaaksi. Mutta joo, sen tiedän, että ne pitää lyödä irti koloistaan.

Kyllä minä tämän hoidan (ellen rikkonut jotain siitä). Minun pitää nyt vain kerätä voimia, joten menen nukkumaan ihan heti. Onneksi huomenna ei tarvitse enää sitä puhdistella, että se on sentään tehty. En ymmärrä, miten tuhrasin tähän tuntitolkulla aikaa jo ennen tuota loppuihmettelyä. Kai sitä tuli puunattua sitä niin huolella tai jotain.

Jatkan operaatiota. En osaa vain arvioida oikein noita, mutta ilmapuoli tuntuisi liikkuvan ok, jos sen ei nyt kovin kevyt painella kuulu ollakaan. Kun painaa kunnolla ruttuun, niin se vähän nykivämmin liikkuu, mutta liekö normaalia. Muutaman sentin liikkuu kohtuullisella voimalla, liekö sitten normaalia, kun paineet on poissa, että silti vastustaa noin paljon?

Toinen puoli pitää ääntä liikkuessaan. Eilen kasatessa tuntui jotenkin päästävän oudon äänen, kun painoin vaimentimen männän sisälle. Olisiko siellä sitten voinut o-rengas vaikka lipsahtaa pois tai jotain? Se kuulostaa karhealta ja tuntuu epätasaiselta koko liike. Välillä ok, välillä ei. Pitää ilmeisesti sitten valuttaa se tyhjäksi ja kokeilla uudelleen.

Edit. Mäntä näyttää olevan ok. Kokeilin nesteet vielä sisällä liikutella tuota tikkua, mutta se välillä liikkuu hyvin, välillä jotenkin jumittaa ja tuntuu karhealta. Mikähän ihme siinä voisi olla? Minua nyt pelottaa, että suotta lutraan nuo nesteet pois, enkä sitten osaa tehdä sille yhtään mitään. Lyön takaisin kasaan ja sama ongelma toistuu.

Minä en löydä tästä vikaa, ellei sitten tuo rinkula, jonka päädyt tuntuvat vähän karkaavan ulospäin? Tuo ei ole tiukasti tuossa ympärillä, vaan pyrkii aukenemaan ulospäin. Onko tuo normaalia? En minä tuohon ole kyllä missään vaiheessa koskenut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Minä en löydä tästä vikaa, ellei sitten tuo rinkula, jonka päädyt tuntuvat vähän karkaavan ulospäin? Tuo ei ole tiukasti tuossa ympärillä, vaan pyrkii aukenemaan ulospäin. Onko tuo normaalia? En minä tuohon ole kyllä missään vaiheessa koskenut.
    Puuttuuko sen päältä O-rengas? Näyttäisi ihan siltä, että tuohon olisi päälle tarkoitettu vielä tiiviste.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Puuttuuko sen päältä O-rengas? Näyttäisi ihan siltä, että tuohon olisi päälle tarkoitettu vielä tiiviste.
    Tuollaisena se sieltä eilen tuli. Minun pitää tiirailla sinne sisälle. Aiemmat kuvat kuvaavat sitä mekanismia, minkä läpi tuo tulee. Sitä en eilen saanut irti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Tuollaisena se sieltä eilen tuli. Minun pitää tiirailla sinne sisälle. Aiemmat kuvat kuvaavat sitä mekanismia, minkä läpi tuo tulee. Sitä en eilen saanut irti.

Mutta tuohan liukuu siellä sisällä, ei ihme, jos rohisee, kun kyllähän nuo varmaan hankaavat.

Vaikuttaisi kyllä, että se on ihan oikein vain noin. Tässä on netistä löytyvät kuva Reban sisuksista. Ja samoin tuossa on tuo rinkula vähän selvästikin pullistanut myös ulospäin. Minä en nyt taida tästä vikaa löytää. Vähitellen alan ymmärtää tämän toimintaa ja tämä sählääminen käy vähän helpommaksi, mutta en minä taida osata tälle muuta kuin laittaa taas kasaan ja toivoa parasta. Minä yritän vielä vähän tuota veivata, että mikä ihme siinä kitkuttaa.

Ei siinä varmaan mitään tiivistettä kuulu olla. Netistä löytyy vanhempia ohjeita joissa on myös TK-vaimentimen purku. Näyttäisi, että rakenne on muuttunut ja tuota ei ole tarkoitettukaan enää avattavaksi, tai ainakin avaaminen menee eri tavalla kuin ennen (aiemmin se purettiin alakautta).
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Uuden Canyonin Rockshox Reba RL (Solo Air) tuntuu aika kovalta taulukon mukaisilla paineilla (~150 psi). Uskaltaako paineita laskea ja hakea itselle sopivaan asetusta? Nyt paineet on noin 120 psi mikä auttaa asiaa, mutta vieläkin olisi käytetyn jouston perusteella varaa tiputtaa. Vai pitääkö lähteä hakemaan vikaa joka aiheuttaa keulan "kovuutta"?

Millä paineilla saat "perinteisen" 20-30% joustomatkasta sagin aikaiseksi?

orc biker ,
    Siinä kuvassa jonka ekaks laitoit,irtoaa se harmaa muovi ruuvimeisselillä;on retaineri vaimentimen hiluille.
    Jälkimmäisen kuva kysymyksesi tapauksessa se laajeneva muovirenkula toimii ns. zero-cap männänrenkaan tavoin,eli on se tiiviste,rasvaa asentaessa tuon.

Rokkarin Service puolel xc28/xc30 rev. b 2015 pdf leikkees on käsitelty tuota vaimennin puoltakin.
    SSGT-92 muokkasi tätä : 17.05.2016 at 10.56 Syy: kohdennus

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 7-spoke Katso viesti
    Millä paineilla saat "perinteisen" 20-30% joustomatkasta sagin aikaiseksi?
    En tiedä. Noudatin ensin tuota ohjetaulukkoa ja laskin sitten paineita kun ei joustanut. Olen seurannut lenkeillä haarukan toisessa putkessa olevaa rengasta joka merkkaa maksimijouston. Viikonlopun Mäntyharju - Repovesi -reitin jälkeen rengas oli noin puolessa välissä putkea.

Pikaisella googletuksella sag tarkoittaisi haarukan joustoa, kun istun pyörän päällä. Onko näin? Täytyy koittaa hakea illalla kotona tuota 20-30% sagia.

olliw ,se painetaulukko on ohjeellinen,kokeilemalla saat oikeat paineet sinne.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •