GarminElectrobikeGiantMPMessut
Sivu 24 / 35 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 14 22 23 24 25 26 34 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 691 - 720 / 1026

Aihe: Koirat. Hyökkäävät vai ainoastaan kiinnostuneita pyöräilijästä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti akvavitix Katso viesti
    Sellainen käsite on kuin 'koirakansalainen' (joskin saattoi olla koiran peruskoulutuksen tuotteistettu nimi). Koira on osa yhteiskuntaa; miksei myös jäsen, koska yhteiskunnan jäsenyydestä ei tunnu löytyvän selkokielistä määritelmää... Koiran merkitystä yhteiskunnassa alleviivaa se, että koirista perittiin pitkään koiraveroa, koiranpidosta säädetään erikseen useassa laissa, koiria varten on yhteiskunnan varoin ylläpidettyä infraa, koiria käytetään myös viranomaistyössä. Koirista löytyy paljon myös oikeuskäytäntöjä joitakin ennakkopäätöksiäkin.
    Sinä se jaksat välillä kirjoittaa ihan uskomatonta paskaa. Koira on irtainta omaisuutta, jolla ei ole mitään erityisoikeuksia tieliikenteessä, omistajalla on sen sijaan lukuisia koiran hallintaan liittyviä velvollisuuksia.

Uutisia kun lukee, niin tulee mieleen, että useimmat koirat ovat yhteiskuntakelpoisempia kuin monet ihmiset. Joka päivä saamme lukea raiskaajista, mummonryöstäjistä, pahoinpitelyistä yms paskasakista.

Nyt kyllä lipesi aiheesta...

Jep, minun mielestäni tuo soittokellon käyttö on hyvä analogia - joskin oma keskustelunsa - suhteessa tähän koiran ulkoiluttamiseen. Siitä on paljon iloa, kun liikenteessä ohitetaan muuta liikennettä, ml. muita pyöräilijöitä, arvaamattomia lapsia, teinien häröpalloja, puhelimensa keskittyviä aikuisia, rollaattorimummoja ja koirankusettajia. Ei ole paljon varaa meuhkata koiranulkoiluttajille kelvillä, jos ei itseltään löydy lain edellyttämää äänimerkinantolaitetta pyörästä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Sinä se jaksat välillä kirjoittaa ihan uskomatonta paskaa. Koira on irtainta omaisuutta, jolla ei ole mitään erityisoikeuksia tieliikenteessä, omistajalla on sen sijaan lukuisia koiran hallintaan liittyviä velvollisuuksia.
    Huoh, ei, koiralla ei ole erityisoikeuksia. Sen sijaan koiranulkoiluttajalla on oikeus käyttää julkista liikenneinfraa koiransa ulkoiluttamiseen. Kerrotko vielä, miltä osin puhuin paskaa? Se jäi sinulta tarkentamatta ja perustelematta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti YT Katso viesti
    ^Ei koiraa saa inhimillistää. Ei se ole sinun lapsesi.
    Ainakin itselleni koirat ovat ihan samalla tavalla perheenjäseniä, kuin kuka tahansa lapsi ihmisille on. Ja koulutan myös koirani niin että yllätysongelmat tielläliikkujien kanssa saadaan ainakin minimoitua.

Koirien suhteen sentään voi itse aika paljon vaikuttaa siihen, millainen yskilö koirasta aikuisena tulee, mikäli sen kouluttaa oikealla tavalla. Toisin kuin ihmisten kohdalla, et voi tietää tuleeko lapsestasi aikuisena yhteiskuntakelpoinen yksilö vai ei.

Nimim. vaikka 5 koiraa ennemmin kuin yksi lapsi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Juuri siellä koiranomistajan peruskurssilla painotetaan että koira on esine ja jonkun omaisuutta. Sama on tullut esille myös niissä ennakkopäätöksistä. Tästä saattaa seurata että koiran henki onkin joissain tapauksissa ainakin rahallisesti arvokkaampi kuin ihmisen.
    Niinhän olen aikaisemmin keskustelussa todennut kannakseni, että koira on lain silmissä esine ja jonkun omaisuutta. Toisin kuin polkupyörää - joka myöskin sattuu olemaan esine - eläinsuojelulaissa edellytetään, että koiraa ulkoilutetaan riittävästi.

Mutta jottei tarvitse koko keskustelua käydä uudestaan kehänä, niin vielä kerran totean, etten hyväksy holtitonta koiranulkoilutusta (paitsi omalla kohdallani), enkä missään olosuhteissa hyväksy flexin käyttöä ulkoilutusvälineenä. Pyöräilijällä on velvollisuutena (myös minulla) suhteessa toisiin tienkäyttäjiin ml. koirankusettajat ilmoittaa ohitusaikeesta tarpeen vaatiessa ja huomioida muun liikenteen. Pyöräilijä tai kukaan muukaan tienkäyttäjä ei omista tietä/kelviä. Tunnistan, että jokaisessa ihmisryhmässä on kusipäitä (itseni mukaanlukien), jotka rikkovat sääntöjä siellä missä lystäävät. Sille en mitään voi, muuta kuin hyväksyä tämän tosiasiana, nurista asiasta mm. Fillarifoorumilla ja huudellen pari perkelettä liikenteessä ja jatkaa elämääni. Vituttaako joskus? toisinaan. Entäs sitten?

Ei ole paljon varaa meuhkata koiranulkoiluttajille kelvillä, jos ei itseltään löydy lain edellyttämää äänimerkinantolaitetta pyörästä.
    Täytyy tunnustaa, ettei minulla ole ollut soittokelloa missään pyörässä sitten Kekkosen toisen virkakauden. Käytän äänimerkin antamiseen ääntäni, toisin sanoen huudan reippaasti ja ystävällisellä äänellä. "Ta-daa", "pyörä tulossa" ja "vasemmalta ohi" ovat käyttämiäni äänimerkkejä. Ohitettavan kohdalla kiitän, jos tämä antaa siihen aihetta.

Kumpi mahtaa aiheuttaa koiran omistajan ja/tai koiran keskuudessa enemmän hämmennystä, kilikellon soitto vai ihmisääni?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    Kumpi mahtaa aiheuttaa koiran omistajan ja/tai koiran keskuudessa enemmän hämmennystä, kilikellon soitto vai ihmisääni?
    Riippuu varmaan ihmisäänen sävystä. Ja sisällöstä.

Tuota sellainen juttu vielä, että nyt kun kevlit alkavat olla talven jäljiltä täynnä erilaisia ihmisiä, ja niitä koiria kanssa, että ei kai jokaisen ohitettavan kohdalla voi edellyttää äänimerkkiä annettavan. "Tarpeen vaatiessa" on taas tulkinnallinen. Jotenkin olen ajattelut niin että jos me kaikki, pyöräilijät mukaan lukien, ymmärtäisimme että ainakin kevlit aivan kuten maantiet ovat osa liikennettä, niin se jo auttaisi jonkun verran. Metsät polkuineen ovat eria asia. Mutta esimerkiksi viime viikolla yksi koiranulkoiluttaja tuli kevlille koirineen kaikkineen suoraan eteeni puistosta. En usko, että maantielle tullessaan hän olisi toiminut samoin, vaan katsonut tuleeko sieltä automobiili.

.. enkä missään olosuhteissa hyväksy flexin käyttöä ulkoilutusvälineenä. ....
    Nyt en ymmärä. Jos se koira on koulutettu, eikös se ole ihan sama minkälainen hihna sillä on. Niin ja minä taas en hyväksy ollenkaan sitä, että koiran ainoa paikka olisi vain omistajan säären vieressä. Ei se ole koiran elämää.

^Vaikka sitä kilkutinta vaadinkin jokaiseen pyörään, niin silti järjenkäyttö on sallittua. Jotenkin näissä nettikeskusteluissa mennään juupas-eipäs -linjalle ja homma menee mustavalkoiseksi. Oma kokemukseni on, että käyttämällä oppii. Olen toistaiseksi saanut vain yhden kriittisen palautteen "Miksi pitää olla niin helvetin kova kiire ohittaa?" kun varoittelin erikseen kahta ohitettavaa n. 20 metrin päässä toisistaan polkevaa ja etummainen koki minun soittaneen hänelle kahteen kertaan. Kiitoksia sen sijaan kuuluu useasti. Pari kertaa teinien häröpallossa on aiheutunut isompi sekaannus, mutta ohi on aina päästy turvallisesti. Nopeata reaktiota vaativissa tilanteissa (soutaja käveli airo olalla suoraan eteen kelville pusikosta) saatan huudahtaa. Koirien kanssa toisinaan tulee ongelmia, mutta riittävällä ennakoinnilla (kellon kilkuttaminen ajoissa) niistäkin on aina selvitty.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ajelee Katso viesti
    Nyt en ymmärä. Jos se koira on koulutettu, eikös se ole ihan sama minkälainen hihna sillä on. Niin ja minä taas en hyväksy ollenkaan sitä, että koiran ainoa paikka olisi vain omistajan säären vieressä. Ei se ole koiran elämää.
    Flexi on itsensä saatanan keksimä kapistus, jonka riskejä useimmat käyttäjät eivät ymmärrä. Koira kiihtyy helposti flexin mitassa lähes täyteen juoksunopeuteen ja vastaavasti flexikapula luiskahtaa yllättävän helposti raavaankin miehen näpeistä. Flexeissä on siis muutamakin ongelma; 1) koira pääsee poukkoilemaan miten sattuu aiheuttaen mm. pyöräilijöille mutta myös muille tielläliikkujille yllättäviä tilanteita, 2) koira on täydessä vauhdissa ennen kuin ulkoiluttaja edes ymmärtää, mitä on tapahtumassa ja lopulta 3) kädestä irrotessaan koiran nopeus, nykäisy ja flexin sisäänkelautuminen kiihdyttävät sen kapulan ohjukseksi, joka on vaarallinen kohdalle osuessaan. Itse olen saanut fleksikapulasta päähän osuman juuri tällaisessa tilanteessa, kun 40-kiloinen koira karkasi omistajaltaan meidän collien kimppuun. Edes anteeksipyyntöä en omistajalta saanut, vaikka puoli naamaa oli veressä.

On se fleksi minultakin lähtenyt vastaavassa tilanteessa kädestä (edesmenneen dalmatialaisen kanssa), kun en vielä ollut tajunnut, kuinka vaarallisesta välineestä on kyse. Minun mielipide on, että flexin päässä oleva koira ei ole koskaan 100% ulkoiluttajansa hallussa. Flexin päässä oleva koira on irtokoiraa suurempi uhka liikenteessä.

Koiran elämänlaadun voi taata päästämällä koiran vapaana juoksentelemaan esim. aidatulla alueella (oma tai kaverin piha tai koirapuisto - koirapuistojen ongelmat ovatkin sitten ihan toinen juttu) tai, kuten me vinttikoiran kanssa teimme, veimme koiran juoksemaan syrjässä oleville hiekkamontuille vapaana.

enkä missään olosuhteissa hyväksy flexin käyttöä ulkoilutusvälineenä.
    Mikset? Sen flexin saa lukittua vaikka 20 cm pituiseksi nappia painamalla.
    Fleksillä nimenomaan saa pidettyä koiran vieressä helpommin kuin normihihnalla.

Tästä jutusta: http://www.aamulehti.fi/kotimaa/sade...ka-irrottanut/ saa jonkinlaisen käsityksen siitä että kyllä se koira voi yllättäen karkuun päästä, vaikka olisi kuinka hyvin hallinnassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dog Katso viesti
    Mikset? Sen flexin saa lukittua vaikka 20 cm pituiseksi nappia painamalla.
    Fleksillä nimenomaan saa pidettyä koiran vieressä helpommin kuin normihihnalla.
    Niin, tuleeko koiraa pidettyä 20cm narussa? Vastaus miksi en: Jo ihan ergonomisista syistä johtuen. Flexin kapula irtoaa kädestä huomattavasti helpommin, kuin tavallinen nahkainen hihna. Ja vaikka saatkin flexin lukittua, niin se tapahtuu normaalikäytössä ihmisen reaktionopeuden puitteissa, eli liian hitaasti. Flexi on yhden käden kapistus, kun nahkaisella hihnalla saat otettua toisen käden avuksi tarvittaessa. Kuten kerroin, minulla on omakohtaista kokemusta, kun flexi kolahtaa omaan kaaliin ja lisäksi olen itse kokenut kapulan lipsahtamisen sekä todistanut joukon muita. Siis, flexissä oleva koira ei koskaan ole 100% ulkoiluttajansa hallinnassa. Joka muuta väittää valehtelee vähintään itselleen.

Tällä ja muutaman vuosikymmenen koirakokemuksella minun mielipiteeni on, että flexit pitäisi ehdottomasti kieltää.

Tällä ja muutaman vuosikymmenen koirakokemuksella minun mielipiteeni on, että flexit pitäisi ehdottomasti kieltää.
    Jaa? No, oma kokemukseni koirista rajoittuu vain tuohon meidän laiskanpulskeaan narttulabbikseen, joka kävelee aina vieressä (tai laahustaa perässä).

...Pyöräilijällä on velvollisuutena (myös minulla) suhteessa toisiin tienkäyttäjiin ml. koirankusettajat ilmoittaa ohitusaikeesta tarpeen vaatiessa ja huomioida muun liikenteen...
    Velvollisuuttahan ei ole antaa äänimerkkiä taajama-alueella kuin vaaran välttämiseksi, ihan niin kuin muillakin ajoneuvoilla. Taajaman ulkopuolella voi sitten antaa myös ohituksen merkiksi. Mutta sellaiseksihan se on käytännössä mennyt klv:llä liikkuminen että lähes jokainen ohitustilanne on vaaratilanne, kun hortoillaan koiran kanssa tai ilman kuulokkeet tai puhelin korvilla, eikä ymmärretä että sielläkin ollaan liikenteessä. Siksipä tulee valittua pääasiassa sellaisia reittejä että klv-ajelu on minimoitu.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Eikait täällä jotku vertaa koiraa ja ihmistä...itselläni on koira hyvin toimiva sellainen, mutta nuori vielä ja ehkä myös hieman hölöppänä innostuessa..ja pari pientä lasta ja kyllä pidän koiraa tyyliin esineen tasolla lapsiin nähden..monella on kouluttaessa juuri tämä virhe kun koiraa pidetään ihmisten asemassa ja säälitään kouluttaessa. Koiran paikka on perheessä yhtä korkealla kun matot on lattiasta.. itse jos pyörä tielle meen ja nään että pyöräilijä tulee niin istutan koiran menen viereen kykkyyn. Että tarpeen vaatiessa ehdin nykästä maahan jos tulee tiukka tilanne. Tämä siksi koska en luota vielä nuoreen koiraani täysin ja kyllä niitä pyörä kiinnostaa..että paljon on myös vikaa meissä isännissäkin.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Mulla tulee hidastettua koiraa kohdatessa ja samoin hevosta,siinä ehtii vaikka tutustua eläimeen jos on arka tai agresiivinen tapaus, isäntä tai eläin.

Lenkillä parasta antia kun saa jonkun oppimaan sujuvaan liikennöintiin meidän kevyen liikenteen kuoppaisilla väylillä.
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

Tämä sopinee aiheeseen?

Flexi on itsensä saatanan keksimä kapistus, jonka riskejä useimmat käyttäjät eivät ymmärrä. Koira kiihtyy helposti flexin mitassa lähes täyteen juoksunopeuteen ja vastaavasti flexikapula luiskahtaa yllättävän helposti raavaankin miehen näpeistä. Flexeissä on siis muutamakin ongelma; 1) koira pääsee poukkoilemaan miten sattuu aiheuttaen mm. pyöräilijöille mutta myös muille tielläliikkujille yllättäviä tilanteita, 2) koira on täydessä vauhdissa ennen kuin ulkoiluttaja edes ymmärtää, mitä on tapahtumassa ja lopulta 3) kädestä irrotessaan koiran nopeus, nykäisy ja flexin sisäänkelautuminen kiihdyttävät sen kapulan ohjukseksi, joka on vaarallinen kohdalle osuessaan. Itse olen saanut fleksikapulasta päähän osuman juuri tällaisessa tilanteessa, kun 40-kiloinen koira karkasi omistajaltaan meidän collien kimppuun. Edes anteeksipyyntöä en omistajalta saanut, vaikka puoli naamaa oli veressä.

On se fleksi minultakin lähtenyt vastaavassa tilanteessa kädestä (edesmenneen dalmatialaisen kanssa), kun en vielä ollut tajunnut, kuinka vaarallisesta välineestä on kyse. Minun mielipide on, että flexin päässä oleva koira ei ole koskaan 100% ulkoiluttajansa hallussa. Flexin päässä oleva koira on irtokoiraa suurempi uhka liikenteessä.

Koiran elämänlaadun voi taata päästämällä koiran vapaana juoksentelemaan esim. aidatulla alueella (oma tai kaverin piha tai koirapuisto - koirapuistojen ongelmat ovatkin sitten ihan toinen juttu) tai, kuten me vinttikoiran kanssa teimme, veimme koiran juoksemaan syrjässä oleville hiekkamontuille vapaana.
    Turha sitä on flexiä syyttää käyttäjäperäisistä virheistä.
    1) jos koirasi on poukkoilevaa sorttia, niin pitääkö se flexi pitää sitten auki semmoisessa paikassa missä poukkoilusta on haittaa muille? Ei kaikki koirat todellakaan poukkoile flexin kanssa kävelytien puolelta toiselle holtittomasti.
    2) onko se sen flexin vika, jos käyttäjä ei tarkkaile koiransa menemisiä? Painaa sitä nappia ja lukitsee sen, jos haluaa haahuilla ja katsella vaikka taivaalle ilman pelkoa koiran äkkinäisistä spurteista.

Eihän se kaikille koirille skulaa, mutta turha sitä on yleistää kiellettäväksi omistajien virheiden vuoksi.

Popparit koneesta ja mukava asento. Se jatkuu.
    Ei aika kulu; me kulumme.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hissitolppa Katso viesti
    Turha sitä on flexiä syyttää käyttäjäperäisistä virheistä.
    1) jos koirasi on poukkoilevaa sorttia, niin pitääkö se flexi pitää sitten auki semmoisessa paikassa missä poukkoilusta on haittaa muille? Ei kaikki koirat todellakaan poukkoile flexin kanssa kävelytien puolelta toiselle holtittomasti.
    2) onko se sen flexin vika, jos käyttäjä ei tarkkaile koiransa menemisiä? Painaa sitä nappia ja lukitsee sen, jos haluaa haahuilla ja katsella vaikka taivaalle ilman pelkoa koiran äkkinäisistä spurteista.

Eihän se kaikille koirille skulaa, mutta turha sitä on yleistää kiellettäväksi omistajien virheiden vuoksi.
    Kaikista olennaisin käyttäjäperäinen virhe flexiä käytettäessä on flexin käyttäminen. Ei ole yhtäkään aitoa perustetta, jolla sinä tai kukaan muu pystyisi perustelemaan kumoon esim. aiemmin esittämäni ergonomiaan ja ihmisen reaktiokykyyn liittyvät ongelmat. Flexiin ei myöskään ole kehitetty kiihtyvyyspohjaista jarrua, joka estäisi kelautumisen aiheuttaman liike-energian kasvun silloin kun käyttäjälle tapahtuu virhe. Pidän jokaista flexiä käyttävää koiranulkoiluttajaa joka tapauksessa vastuuttomana ja tietämättömänä sekä piittaamattomana. Ennen kaikkea idioottina. Sinä tai kukaan muu ei omaa kokemuspohjaani asiassa muuta ja ne kokemukset ovat vankkoja. Jatkokeskustelu aiheesta on turhaa. Flexit tulisi kieltää merkittävänä turvallisuusriskinä. Ja pahoittelut niille, jotka ehtivät jo mikropopparit paukutella.

Kaikista olennaisin käyttäjäperäinen virhe flexiä käytettäessä on flexin käyttäminen. Ei ole yhtäkään aitoa perustetta, jolla sinä tai kukaan muu pystyisi perustelemaan kumoon esim. aiemmin esittämäni ergonomiaan ja ihmisen reaktiokykyyn liittyvät ongelmat. Flexiin ei myöskään ole kehitetty kiihtyvyyspohjaista jarrua, joka estäisi kelautumisen aiheuttaman liike-energian kasvun silloin kun käyttäjälle tapahtuu virhe. Pidän jokaista flexiä käyttävää koiranulkoiluttajaa joka tapauksessa vastuuttomana ja tietämättömänä sekä piittaamattomana. Ennen kaikkea idioottina. Sinä tai kukaan muu ei omaa kokemuspohjaani asiassa muuta ja ne kokemukset ovat vankkoja. Jatkokeskustelu aiheesta on turhaa. Flexit tulisi kieltää merkittävänä turvallisuusriskinä. Ja pahoittelut niille, jotka ehtivät jo mikropopparit paukutella.
    Ergonomialla siis tarkoitat sitä, että flexistä on vaikea pitää kiinni? Ongelma on siinä, että siitä ei pidetä kiinni kunnolla koko aikaa ja se pääsee siksi irtoamaan heppoisestakin yllättävästä nykäisystä. Käyttäjäperäinen virhe, sillä jos ulkoiluttaja pitäisi kahvasta kiinni koko ajan kunnolla ja seuraisi koiransa tekemisiä, niin tämä murhe olisi likimain olematon.

Et myöskään ota huomioon sitä, että kaikki koirat eivät ole saman kokoisia. Esimerkiksi 40kg ja 5kg nelijalkaisten laittaminen samaan koriin välineissä tarpeellisten ominaisuuksien suhteen ei ole kovin viisasta. Käyttäisitkö tämän esimerkin 40kg ja 5kg koirilla tismalleen samaa nahkaremmiä?

Olen nähnyt nahkaisen hihnan irtoavan omistajan kädestä, pitäisikö nekin siis kieltää turvallisuusriskinä?

Asenteelle kyllä varaukseton peukku. Minähän en mieltäni muuta vaikka mitä sanottaisiin on aina toimiva tekniikka.

Ergonomia: Flex-kapula perustuu siihen, että pidät yhdellä kädellä kiinni kovasta kahvasta. Riuhtaisemalla kapula irtoaa kädestä suht helpostikin, jos et juuri sillä hetkellä todella puristamalla purista kahvaa. Harva ihminen pystyy koiran ulkoilutuksen ajan lepuuttamatta puristamaan kahvaa ns. täydellä teholla. Ja tyypillisesti yllättävä tilanne tulee yllätyksenä, jolloin ulkoiluttaja ei ole syystä tai toisesta valppaimmillaan oman koiransa suhteen.

Esim. ulkoilutat koiraasi kelvillä. Keskityt vastaan tulevaan pyöräilevään perheeseen ja samalla takana tuleva succis kilauttaa kelloa ohituksen merkiksi (harvinaisuudessaan tämä tapahtuma saa sinut täysin tolaltaan). Normaalisti koirasi toimii hyvin ennakoitavasti pyöräilijöiden ohittaessa, mutta tällä kerralla nuori rusakko säntää karkuun pusikosta suoraan koirasi nenän edestä. Itse olet keskittynyt kelvin tapahtumiin ja luotat koirasi toimivan normaalisti, mutta ennen kuin ehdit tajuamaankaan koira säntää jo täysillä rusakon perässä. Koiran kiihtymiseen tarvittava alle sekunti ja flexin suoma 5 metrin etumatka on jo käytetty ennen kuin osaat edes hapuilla lukitusnappia ja kas, flexin naru loppuu kesken ja kapula sinkoutuu kädestäsi koiran osoittamaan suuntaan. Esimerkkitilanne ei ole edes kovin kaukaa haettu ja täysin realismin puitteissa.

Koiran paino: Otetaanpa esimerkkitapaukseksi vaikkapa 8kg painava Parson Jack-Russelin terrieri. Äkkiseltään kuulostaa, että juu, helppoahan tuo on. Kuitenkin, parson on todella nopea ja voimakas koira ja kiihtyy täyteen nopeuteen kevyesti flexin sallimalla 5 metrin matkalla (tai jopa pienemmän flexin 3 metrin matkalla). Hatusta vetäisen, että parson kirmaa huippuvauhtia 40km/h. Nyt kun ajatellaan edellisen esimerkin kaltainen tilanne, jossa koiran singahdus tulee sinulle, kaikin puolin hienosti koiraasi kontrolloivalle ulkoiluttajalle kuitenkin yllätyksenä, parson nykäisee flex-kapulaa sinun kädestäsi 8kg massalla 40km/h vauhdilla. Ajattelepa nyt, että ohi ajaa mopoilija, joka tiputtaa täydestä vauhdista 8kg kahvakuulan aivan yllättäen ja sinun pitäisi saada se kiinni. Onnistuisiko? Ok, myönnetään, että koiran tapauksessa yhtälössä on muutama vaimentava elementti, kuten koiran varren jousto sekä flexin narun jousto, joten sallittakoon, että kuvittelet ottavasi 40km/h kulkevasta 6kg kahvakuulasta kopin. Joku matemaattisesti ansioituneempi voisi laskea huomattavasti tarkemman analogian. Sama keissi voitaisin vaikka laskea seuraavilla muuttujilla: 20kg painava koira, nopeus 30km/h.

Olen pääsääntöisesti samaa mieltä että alle 5kg painoisten koirien kanssa fleksin sinkoaminen kädestä ei enää ole niin suuri riski, mutta niiden osalta ongelmaksi muodostuu tyypillisesti asenteet. Moni chihuahuan tai perhoskoiran omistaja ei koe tarpeelliseksi kouluttaa koiraansa, koska niin pieni koira on 'helppoa' pitää hallussa. Omistaja monesti tuudittautuu siihen, ettei pikkukoira saa mitään vahinkoa aikaiseksi, jolloin oman kokemukseni mukaan pieni koira saa flexissään säntäillä vapaammin kelvin reunasta reunaan, kuin se 40kg rottweiller. Monesti lapsille hankitaan pieniä koiria lemmikeiksi. Ei ole mitenkään harvinaista nähdä 8-vuotiasta tyttöä ulkoiluttamassa pikkufifiään kelvillä flexissä. Kun 8-vuotiaalta tytöltä ei voida odotaa johdonmukaista käytöstä itsekseen liikkuessa, niin miten voidaan olettaa, että tuo sama tyttö osaisi reagoida muuhun liikenteeseen fleksissä olevan koiran kanssa? Lisäksi pienillä koirilla on monesti suuri ego ja tarve ryntäillä mm. pyöräilijöiden perään. Johtopäätös: pienelläkin koiralla flexi on merkittävä riskitekijä. Myönnettäköön, että tämä pikkukoiravertaus on yleistys, eikä päde kaikkiin pikkukoiran omistajiin. Valitettavasti flexin käyttö vaan tuppaa olemaan yleisimmillään niissä tietämättömimmissä ihmisryhmissä.

Nahkahihnan irtoaminen vs Flexin irtoaminen: Toin jo aiemmin irti flesin sisäänkelautumisen aiheuttaman liike-energian = nopeuden kasvun. Flexikapula painaa ~100-200g(?); nahkahihna painaa korkeintaan puolet, eikä se kelaudu rullalle aiheuttaen liike-energian kasvua. Taas olisi matemaatikolle (vaiko fyysikolle) tarvetta... Normaalisti nahkahihnaa käytetään siten, että pujotat hihnan ranteeseen, eli hihnan pysyminen hyppysissä ei ole läheskään niin tiukasti sinun heikoimman lenkin = sormien varassa. Lisäksi nahkahihnan 'kahva' joustaa, kun taas flexikapula ei jousta. Eli siis, todennäköisyys flexin irtoamiseen kädestä on suurempi kuin nahkahihnalla. Nahkahihnan päässä ei sinkoa 100-200g painava kiinteä kiihtyvä möykky. Eikös tämä ole ihan itsestäänselvää, ettei nahkahihnaa ja flexiä voi vaarallisuudeltaan verrata toisiinsa?

Asenne fleksejä kohtaan minulla on ja pysyy. Peukutukset otan ilolla ja nöyränä vastaan vahvistaen, ettei asenne tästä miksikään muutu. Ehkä ne popparit voi sittenkin laittaa mikroon.

En tiedä muista, mutta joskus olen koiraakin ulkoiluttanut flexillä ja hihnalla. Jos katson muualle, kuin hurtan edesottamuksia, painan napin pohjaan ja puristan tiukemmin, ei siinä muuta tarvita.

Ja lisäksi väitän, että yksikään täysikasvuinen koira ei kiihdy täyteen vauhtiin 3-5m matkalla. Johtuen siitä, että pienelläkin koiralla loikat ovat sen verta pitkiä 40km/h nopeudessa, ettei tuo kiihdytys ole mahdollinen. Ei hurttakaan yhdellä tai kahdella ponnistuksella tuohon vauhtiin pääse.

nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    En tiedä muista, mutta joskus olen koiraakin ulkoiluttanut flexillä ja hihnalla. Jos katson muualle, kuin hurtan edesottamuksia, painan napin pohjaan ja puristan tiukemmin, ei siinä muuta tarvita.
    Hieno homma, jos kaikissa tilanteissa, myös yllättävissä pystyt ja kykenet toimimaan kuvaamallasi tavalla. Ilmeisesti kuulut siihen promillen murto-osiin kuuluvaan ihmisjoukkoon, joita voidaan tituleerata ihmemiehiksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Ja lisäksi väitän, että yksikään täysikasvuinen koira ei kiihdy täyteen vauhtiin 3-5m matkalla. Johtuen siitä, että pienelläkin koiralla loikat ovat sen verta pitkiä 40km/h nopeudessa, ettei tuo kiihdytys ole mahdollinen. Ei hurttakaan yhdellä tai kahdella ponnistuksella tuohon vauhtiin pääse.

nih..
    http://jeb.biologists.org/content/212/12/1930 Tässäpä vähän tutkimustietoa koiran kiihdytyksen mekaniikasta, jossa on sopivan kirjavasti käytetty pienellä otannalla erirotuisia ja painoisia koiria. Johtopäätöksenä todettakoon, että koiran juoksussa kiihdytysvaihe kestää 0,9 sekuntia tai alle (mikä on siis samaa luokkaa, kuin ihmisen reaktioaika), jonka jälkeen koira siirtyy ns. peruslaukkaan. Kiihdyttäessään koiran askellus on huomattavasti tiiviimpää, kuin laukka-askellus ja siihen 0,9 sekuntiin mahtuu alkupotkaisun lisäksi 2 kiihdytysaskelta. Koira pääsee siis lähelle täyttä juoksuvauhtia kolmen askeleen matkalla ja n. sekunnin aikana. Harmi kun tutkimuksessa ei suoraan käy ilmi koiran liike-energian määrä, eikä nopeuttakaan kerrota, mutta tuosta nyt saa pääpiirteissään kuvan koiran räjähtävästä kiihtyvyydestä.

Edit: Suurin osa koirista on siis peruslabbiksia tai niiden sekoituksia ja joukkoon mahtuu myös yksi lattiamoppi Shih Tzun muodossa.

Karhukoiraa oon talutellut tai juoksettanu kävellen ja fillarin kanssa fleksillä (maalla). Vain sen takia, että muuta järkevää talutinta ei tuolloin ollut käsillä.

Fleksin pidin lukittuna, kun ei minusta ole järkevää antaa sen vetää itse sitä liekaa; ton kkn osalta se lieka olisi ollut tappiin vedettynä koko ajan. Eli fleksi kätevä, kun sillä voi säätää sen halutun hihnan pituuden.

Kahvasta samaa mieltä, että ei se ole hyvä eikä mukava. Itse pidän siitä fleksin ja hihnan yhtymäkohdasta eli hihna kulkee kouran läpin ha fleksiin runko nojaa puristuksissä olevaan alakämmeneen. Jos koira kiskaisee niin koura kiristyy refleksinomaisesti.

Toi kk muuten säntää kiihottavia hajuja saadessaan vallan rapsakasti, ei kyllä karannut hallinnasta kertaakaan.

Ergonomia: Flex-kapula perustuu siihen, että pidät yhdellä kädellä kiinni kovasta kahvasta. Riuhtaisemalla kapula irtoaa kädestä suht helpostikin, jos et juuri sillä hetkellä todella puristamalla purista kahvaa. Harva ihminen pystyy koiran ulkoilutuksen ajan lepuuttamatta puristamaan kahvaa ns. täydellä teholla. Ja tyypillisesti yllättävä tilanne tulee yllätyksenä, jolloin ulkoiluttaja ei ole syystä tai toisesta valppaimmillaan oman koiransa suhteen.

Esim. ulkoilutat koiraasi kelvillä. Keskityt vastaan tulevaan pyöräilevään perheeseen ja samalla takana tuleva succis kilauttaa kelloa ohituksen merkiksi (harvinaisuudessaan tämä tapahtuma saa sinut täysin tolaltaan). Normaalisti koirasi toimii hyvin ennakoitavasti pyöräilijöiden ohittaessa, mutta tällä kerralla nuori rusakko säntää karkuun pusikosta suoraan koirasi nenän edestä. Itse olet keskittynyt kelvin tapahtumiin ja luotat koirasi toimivan normaalisti, mutta ennen kuin ehdit tajuamaankaan koira säntää jo täysillä rusakon perässä. Koiran kiihtymiseen tarvittava alle sekunti ja flexin suoma 5 metrin etumatka on jo käytetty ennen kuin osaat edes hapuilla lukitusnappia ja kas, flexin naru loppuu kesken ja kapula sinkoutuu kädestäsi koiran osoittamaan suuntaan. Esimerkkitilanne ei ole edes kovin kaukaa haettu ja täysin realismin puitteissa.
    Tuskin sitä kokoajan tarvitsee hampaat irvessä puristaa. Riittää että pidät kunnolla kiinni. Ja tuossahan sen sanot itsekin, ulkoiluttaja ei ole valppaimmillaan oman koiransa suhteen, eli käyttäjäperäinen virhe, ei laitteiston vika.

Onko siis nyt se ongelmasi flexin suhteen se, että se irtoaa herkemmin kuin perus remmi omistajan kädestä, vai se, että flexi on irrotessaan otteesta vaarallinen? Tuo tismalleen sama voi tapahtua aivan samalla tavalla normaali remmin kanssa. Jos se ongelma on flexin vaarallisuus irrotessaan, niin siihenhän varsin helppo lääke. Ei mitään järkeä huudella täyskieltämisen puolesta tuommoisilla perusteilla, joiden ongelmat voidaan ratkaista niinkin yksinkertaisesti kuin laittamalla flexin kahvasta samanlainen nahkaremmin lirpake ranteen ympäri kuin perus hihnassakin on. Näin se flexin kahva olisi kaksin käsin käytettävissä eikä näissä ääritilanteissa niin helposti irtoava huolimattomamman ulkoiluttajan kädestä.

Mitä sinun esimerkkiisi tulee, niin jokainen normaali järjen omaava yksilö valmistautuu vastaan tulevaan pyöräilevään perheeseen ottamalla koiraa lähemmäksi itseään ja lukitsee sen flexinsä narun, jolloin koira ei pääse pinkaisemaan spurttiaan rusakon perään. Jos koira olisi kauempana ja vierestä singahtaisi rusakko menemään, niin ei sillä koiralla ole koko flexin matkaa varaa kiihdyttää. Kuvailemasi tilanne missä koiralla on tosiaan koko flexin matka aikaa kiihdyttää on mahdollista vain jos se lähtee ulkoiluttajan vierestä liikkeelle. Tai no, onhan siinä vaihtoehtoja juosta edestä taakse ja joitain poikittaisliikkeitä, mutta ehkä ne menee jo eri tilanteiksi.

Koiran paino: Otetaanpa esimerkkitapaukseksi vaikkapa 8kg painava Parson Jack-Russelin terrieri. Äkkiseltään kuulostaa, että juu, helppoahan tuo on. Kuitenkin, parson on todella nopea ja voimakas koira ja kiihtyy täyteen nopeuteen kevyesti flexin sallimalla 5 metrin matkalla (tai jopa pienemmän flexin 3 metrin matkalla). Hatusta vetäisen, että parson kirmaa huippuvauhtia 40km/h. Nyt kun ajatellaan edellisen esimerkin kaltainen tilanne, jossa koiran singahdus tulee sinulle, kaikin puolin hienosti koiraasi kontrolloivalle ulkoiluttajalle kuitenkin yllätyksenä, parson nykäisee flex-kapulaa sinun kädestäsi 8kg massalla 40km/h vauhdilla. Ajattelepa nyt, että ohi ajaa mopoilija, joka tiputtaa täydestä vauhdista 8kg kahvakuulan aivan yllättäen ja sinun pitäisi saada se kiinni. Onnistuisiko? Ok, myönnetään, että koiran tapauksessa yhtälössä on muutama vaimentava elementti, kuten koiran varren jousto sekä flexin narun jousto, joten sallittakoon, että kuvittelet ottavasi 40km/h kulkevasta 6kg kahvakuulasta kopin. Joku matemaattisesti ansioituneempi voisi laskea huomattavasti tarkemman analogian. Sama keissi voitaisin vaikka laskea seuraavilla muuttujilla: 20kg painava koira, nopeus 30km/h.
    Tämä on sinänsä turhaa jossittelua, sillä tuommoinen tilanne jossa koira pääsee spurttaamaan vapaasti tuon 5m ei edelleenkään ole mikään muu kuin käyttäjästä johtuva virhe. Se on vähän sama huudella kaikkiin autoihin 80km/h rajoitinta, kun niillä voi väärinkäytettynä ajaa ylinopeutta ja ylinopeudet aiheuttavat vaaratilanteita.

Olen pääsääntöisesti samaa mieltä että alle 5kg painoisten koirien kanssa fleksin sinkoaminen kädestä ei enää ole niin suuri riski, mutta niiden osalta ongelmaksi muodostuu tyypillisesti asenteet. Moni chihuahuan tai perhoskoiran omistaja ei koe tarpeelliseksi kouluttaa koiraansa, koska niin pieni koira on 'helppoa' pitää hallussa. Omistaja monesti tuudittautuu siihen, ettei pikkukoira saa mitään vahinkoa aikaiseksi, jolloin oman kokemukseni mukaan pieni koira saa flexissään säntäillä vapaammin kelvin reunasta reunaan, kuin se 40kg rottweiller. Monesti lapsille hankitaan pieniä koiria lemmikeiksi. Ei ole mitenkään harvinaista nähdä 8-vuotiasta tyttöä ulkoiluttamassa pikkufifiään kelvillä flexissä. Kun 8-vuotiaalta tytöltä ei voida odotaa johdonmukaista käytöstä itsekseen liikkuessa, niin miten voidaan olettaa, että tuo sama tyttö osaisi reagoida muuhun liikenteeseen fleksissä olevan koiran kanssa? Lisäksi pienillä koirilla on monesti suuri ego ja tarve ryntäillä mm. pyöräilijöiden perään. Johtopäätös: pienelläkin koiralla flexi on merkittävä riskitekijä. Myönnettäköön, että tämä pikkukoiravertaus on yleistys, eikä päde kaikkiin pikkukoiran omistajiin. Valitettavasti flexin käyttö vaan tuppaa olemaan yleisimmillään niissä tietämättömimmissä ihmisryhmissä.
    En mä tiedä meneekö tämä jo semantiikan puolelle, mutta painotan edelleen sitä samaa mitä alunalkaen. Itse flexi ei ole paska laite oikein käytettynä. Se ei sovellu kaikille koiratyypeille eikä etenkään kaikille ulkoiluttajille. Se ei ole sen laitteen vika, että ihmiset käyttävät sitä huolimattomasti ja aivan väärissä olosuhteissa.

Nahkahihnan irtoaminen vs Flexin irtoaminen: Toin jo aiemmin irti flesin sisäänkelautumisen aiheuttaman liike-energian = nopeuden kasvun. Flexikapula painaa ~100-200g(?); nahkahihna painaa korkeintaan puolet, eikä se kelaudu rullalle aiheuttaen liike-energian kasvua. Taas olisi matemaatikolle (vaiko fyysikolle) tarvetta... Normaalisti nahkahihnaa käytetään siten, että pujotat hihnan ranteeseen, eli hihnan pysyminen hyppysissä ei ole läheskään niin tiukasti sinun heikoimman lenkin = sormien varassa. Lisäksi nahkahihnan 'kahva' joustaa, kun taas flexikapula ei jousta. Eli siis, todennäköisyys flexin irtoamiseen kädestä on suurempi kuin nahkahihnalla. Nahkahihnan päässä ei sinkoa 100-200g painava kiinteä kiihtyvä möykky. Eikös tämä ole ihan itsestäänselvää, ettei nahkahihnaa ja flexiä voi vaarallisuudeltaan verrata toisiinsa?

Asenne fleksejä kohtaan minulla on ja pysyy. Peukutukset otan ilolla ja nöyränä vastaan vahvistaen, ettei asenne tästä miksikään muutu. Ehkä ne popparit voi sittenkin laittaa mikroon.
    Tuossa ylempänä tähän jo viittasinkin kuinka flexiin olisi helposti tämä nahkahihnan ominaisuus lisättävissä.

Sinulla on asenteesi flexejä kohtaan, minulla taas ihmisiä kohtaan.

Viittaat jatkuvasti käyttäjän virheisiin. Täytyy nyt kuitenkin muistaa, että me kaikki olemme ihmisiä. Meidän havainnointi- ja reagointikyky on hidasta ja vaillinaista. Ihminen tuppaa automatisoimaan osan prosessoinnistaan, mikä perustuu tyypillisesti kokemukseen. Ihminen, joka ei ole kokenut koiransa aiheuttavan pyörän ohitustilanteessa ongelmia ei välttämättä osaa ottaa sitä koiraansa vierelleen tiukasti. Toisaalta, koirankoulutuksellisesti koiran viereenottaminen saattaa olla jopa haitallinen teko, missä koira kokee pyörän ohituksen uhkaksi; pahimmillaan moisen ehdollistamisen seurauksena omistajalla on pyöräilijöille rähjäävä koira. Elämä ei ole niin mustavalkoista, että asiat toimisivat joko-tai-periaatteella ja mielestäni ihmisiä on jokseenkin turhaa ylenpalttisesti syyllistää inhimillisistä virheistä.

Huomioiden se, että useimmat ihmiset eivät ymmärrä flexin riskejä, kuten tässäkin keskustelussa käy hyvin ilmi, ne samaiset ihmiset aiheuttavat flexeineen ylimääräisiä vaaratilanteita. Joo, toki flexeihin voi viritellä jos jonkinnäköistä lisälenkkiä turvallisuuden parantamiseksi. Sellaisilla lisähärpättimillä flexejä ei kuitenkaan myydä ja kuluttajallahan on oikeus luottaa siihen, että tuote on turvallinen, joten moiset turvatuotteet kuuluisivat oletusarvoisesti vakiovarustukseen. Toisaalta, jos roikotat sitä flexiä ylimääräisessä lenkissä menetät kontrollin siihen lukituspainikkeeseen.

Sanot, että on jossittelua, koska tilanne ei ole mikään muu kuin käyttäjän aiheuttama virhe. Edelleen korostan, että me olemme ihmisiä ja teemme virheitä. Ei se ole jossittelua, kun näitä tilanteita tapahtuu. Virheellisen toiminnan takia minä olen saanut flexin kapulan päähän saaden todennäköisesti aivotärähdyksen ja puolet naamasta oli veressä. Olen itse menettänyt kapulan hallinnan koiraa ulkoiluttaessa yllättävässä tilanteessa. Olen useamman kerran todistanut flexin irtoamista kädestä. Jos kaikki ulkoiluttaisivat koiriaan sillä hartaudella, millä sinä annat ymmärtää itsesi toimivan, niin tätä koko ketjua ei olisi fillarifoorumilla.

Flexeihin liittyy tämän sivullisen turvallisuuden lisäksi muitakin aspekteja, jotka puhuvat flexejä vastaan. Nämä monesti liittyvät koiran ja ulkoiluttajan käyttäytymiseen toisia koiria kohdattaessa. Mutta se onkin sitten koirapalstoilla puitavaa asiaa.

Valitettavasti flexien pääsääntöinen kohderyhmä ovat juuri ne tietämättömät ja osaamattomat koiraihmiset. Yleisin flexin aiheuttama kohtaamisongelma on kelvillä, kun omistaja kulkee toista reunaa ja koira vastakkaista reunaa ja välissä kulkee se suhteellisen näkymätön flexin naru. Pyöräilijälle tämä on aito vaaran paikka. Flexit on tarkoitettu ihmisten käytettäväksi ja ihmiset toimivat virheellisesti. Mielestäni on enemmän kuin perusteltua kieltää flexit. Flexin käyttäminen on sekä omien kykyjen yliarviointia että tietoista riskinottoa sivullisten kustannuksella. Jos 5-10% osaa käyttää flexejä asianmukaisesti ja oikein, niin mitenkäs ne loput 90-95%?

Vielä et ainakaan ole pystynyt argumentoimaan flexien olemassaolon oikeutusta. Niiden haitat ylittävät hyödyt yksiselitteisesti.

Näitä juttuja kun lukee, niin Flexin käyttö tuntuu kyllä lähes mahdottomalta hommalta. Mitenköhän sitä onkin onnistunut ulkoiluttamaan Flexeillä kahta parikymmenkiloista koiraa toistakymmentä vuotta pitkin kelvejä ilman yhtään tilannetta.

Flexien kiellon yhteydessä pitäis varmaan kieltää kaikki hihnat? Onhan puolenkin metrin hihna aikamoinen ansalanka, jos ei yhtään seuraa mitä ympärillä tapahtuu ja koira singahtaa. Riittänee hyvin blokkaamaan koko kelvin käden kanssa?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •