Itse olen ajanut suurinpiirtein kaikkia mahdollisia reittejä ulos/sisään Tallinnasta eikä tosiaan ole hankalaa. Kuten tuossa aiemmin sanottua virolaiset huomioivat fillaristit pääsääntöisesti huomattavasti paremmin kuin täällä.
Jollei ole erityisen tiukkaa aikataulullista syytä päästä mahdollisimman nopeasti Haapsaluun niin suosittelen suuntaamaan ensin itään Rannamöisa - Keila-Joe, siellä on kivat taukopaikatkin Turisalun rantapenkereillä tai Keila-Joen putouksilla. Taitaa olla osa tuota reitti 1:sta. Hyviä teitä ovat. Sieltä Padiseen (jossa voi käydä tsekkaamassa vanhaa linnaa/luostaria jos kiinnostaa, ihan hieno paikka), ja sitten tietä 17 jonka jälkeen on melkein Haapsalussa, loppu on päätien vieressä pyörätietä. Päätietä 9 ajoin kerran Haapsalusta takaisin ja oli aika puuduttavaa, kovanpuoleinen liikenne. Terviseteen olen vain nähnyt muutamassa kohdassa kun reittini ristesi sitä, eikä houkuttanut. Ideana kaunis mutta taatusti pitkästyttävä, jollei sitten ota sitä meditaatioharjoituksena.
Olen ajanut Haapsalu - Pärnun teitä nro 31 > 10 > 60 toisinpäin ja nuo olivat hyviä ja ainakaan tuolloin ei liikennettä ollut kummoisemmin, enimmäkseen itseasiassa todella vähän paitsi kymppitien osuus (Tallinna - Saarenmaa tie), mutta sitä ei tarvitse kulkea kuin jotain 15 kilsaa. Niillä kohdin kannattaa koukata hienon vanhan Kasarin sillan kautta (valmistuessaan vuosisadan alussa oli Euroopan pisin teräsbetonisilta, nyt vain jalankulkijoille ja pyöräilijöille) ja tielle 60 kannattaa mennä Lihulan kautta joka on päätiestä sivussa. Siellä on myös ihan kiinnostava linnan raunio - kukkulalla, joita ei tuolla päin muuten kauheasti olekaan.
Kirjanmerkit