GiantLostInLaplandBikeshopElectrobike
Sivu 51 / 129 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 41 49 50 51 52 53 61 101 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.501 - 1.530 / 3848

Aihe: Canyon Läskipyörät

^15Nm saa vääntää muuten aika kovaa normi kuusiokolo avaimella. Kokeilin piruuttani Canyonin omalla momentilla sen 13NM. Rasvaa kannattaa laittaa pikkasen kierteisiin.

Minulla piti pinnat ääntä DT:n takakiekossa toissa lenkillä mäkiä ylös vääntäessä ryömintä vauhdissa, mutta eilen en taas havainnut. Käsi kopelolla pinnat on kireällä.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Kotiasentaja yllättyi kuinka helppo homma oli vaihtaa Race Face Turbine Cinch kamppiin tuo lyhyempi akseli (170 perälle) ja kääntää ratas nurin niskoin. Nyt on q-factor 20 milliä pienempi eli 213 mm. Ketju pysyy isoimmalla rattaalla 42t takana vaikka miten pyörittää taaksepäin ja tämähän oli myös työn onnistumien kriteeri . Ketjun ja sekä kumien Loun ja 4`8 Jumbo Jimin väliin jää pari senttiä aina.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

^Minkä kokoinen eturatas? Mikä pakka?

Absolute vastasi, että heidän DM e13 ratas on 3.5mm offsetillä. Eli ilmeisesti Duden 73 offset kammilla ketjulinjaksi tulee 69.5mm mikä on liian sisässä IMO varmaan aika lähellä 64bcd ketjulinjaa. Taas, jos sen saa flipattua tulee jo 76.5mm mikä on liian ulkona, koska 72.8mm 104bcd NW rattaan antama ketjulinja on juuri hyvä XT 11 pakalle. Ei ota alaketju 4.8" JJ 80mm vanteella kiinni edes putkelta vääntäessä ja ketjulinja on 5-6 vaihteen välissä. Tosin ketju tippuu 42 taakse pyörityksessä, mutta sen tekee myös 1.5 mm sisemmälläkin ketjulinjalla 32 ovaalilla.

AB hydrauli prässissä litteekksi ni tulee hyvä ja on taas itsetekemisen meininki.

edit: AB vastasi vielä, että ratas on symmetrinen keskeltä, että pitäisi voida asentaa käännettynä.
    Antza44 muokkasi tätä : 26.04.2016 at 23.16

Edessä Race Face DM 28t nyt "väärin" päin ja pakkana Sramin X01 10-42t.

^Uskon, että tuo pienempi eturatas helpottaa ketjun pysymistä ja uskon, että Sram 11 pakka ei ole, niin sisässä, kuin Shimanon 11 pakka. Ketjulinja tuolla sinun kammilla ja rattaalla on se 75mm.

Katsos piruuttaan vielä millä rattaalla takaa on ketjulinja suorana?

Haristavan silmin putkenpätkää linjurina eturattaan pinnasta katsoen suorin kohta on viitos rattaalla ja todellinen suorin kohta on jossakin viitosen ja kuutosen välissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    ^Olisiko keskiö laakeri antautumassa. Omani rasvasin 0 metriä ajettuna ja toinen rohisi vielä rasvauksenkin jälkeen. Noitahan on tainnut räjähtää.

Onko muillakin kammet aika jäykät pyörimään vapaana ilman ketjuja? Ei montaa kierrosta pyörähdä. APS kiristin video ohjeen mukaan.
    Mulla tuuppas drive-puolen laakerin ujosti ulos ajaessa ja aiheutti kampien tahmaisuuden. Nyt on loctite patenttiratkaisu pitänyt laakerin paikallaan.

Mitkä ja mistä kannattaa Dudeen keskiölaakerit hommata?

Eikös Hertsikasta Race Facen keskiö ole ratkaisu ?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Onko muillakin kammet aika jäykät pyörimään vapaana ilman ketjuja? Ei montaa kierrosta pyörähdä. APS kiristin video ohjeen mukaan.
    Löysäsin APS, ni johan kammet pyörii. Tästä lähtien haen kohdan jossa kammet ei lotaa, mutta pyörii vielä herkästi.

Lähetetty minun SM-G800F laitteesta Tapatalkilla

Rataskeskustelun jatkeeksi pyörien tekniikasta vähemmän tietävän kysymys. Halu olisi muuttaa Dude CF 8.0 kahdesta eturattaasta yhteen. Kammet on pyörän mukana tulleet eThirteenin TRS:t. Ajatuksena olisi laittaa 64 BCD pulttijaolla oleva 28 piikkinen Absolute Blackin ovaali. Ketjulinjoista on ollut paljon puhetta, niin meneekö koko homma tuolla metsään?

Tuota ovaalin kokoa olen myös miettinyt, onko porukalla kokemusta 26 ja 28 piikkisen väliltä? Hyvä olisi jos kaikki takarattaat saisi käyttöön, mutta 26T kuulostaa turhan pieneltä.

Mulla on Dudessa 28t AB:n ovaali ja vaihteet pelaa kylllä hyvin. Talvella satunnaisesti ketju hipaisi renkaaseen kun oli 4.7 Barbegazit, nyt kun on 4.0 jumbo jimit niin ei sitäkään ongelmaa.

Kiitoksia vastauksesta. Tuleeko AB:n ovaali sisemmäksi kuin alkuperäinen pikkuratas? Talven ajoin Bud takarenkaana ilman mitään ongelmia.

Kiireessä kirjoitin hieman epäselvästi, kun tarkoitin tuolla 26T vs. 28T erolla sitä, että loppuuko pienemmällä rattaalla siirtymillä välitykset kesken takapakan pienemmillä rattailla.

AB:n ovaali saattaa tulla hieman sisemmäksi, en kyllä ole mitannut, rattaassa on koneistettu syvennys jonka olisi tarkoitus käydä spideriin mutta Duden spideriin se ei osu, täytyy hieman muokata jos haluaa että uppoaa. Minä en tätä ole tehnyt, sillä saisi noin 1,5mm ratasta ulommaksi.

Tuskinpa tuolla 26t rattaallakaan välitykset kesken loppuu, 28t minulle riittää ainakin oikein hyvin, korkeintaan jossain maantie-alamäessä voisi olla pidempikin mutta pyrin pysymään metsän puolella.

Minulla on spideriä jyrsitty siten että AB:n 64BCD 26T ovaali asettuu tuon puolikkaan paksuutensa verran ulommas. Ketjulinja on suora 5. ja 6. vaihteen välissä. Pienemmillä rattailla ketjun (vakion kaltainen KMC) kylki hankaa viereisen rattaan kylkeen, mutta toistaiseksi seikka vaikuttaa kosmeettiselta. Mieluumin pidän ketjun suorempana isommilla rattailla, kun omassa käytössä ne voimat liikuu niitä käyttäessä eikä siirtymillä.

Välityksistä... Minulla 26T ovaalilla välitykset loppuu sekä ala- että yläpäästä jopa niin, että harkitsen takaisin kahden etulehden systeemiin paluuta. Jos avaan tuota, niin useimmiten lyhyt pääty juuri ja juuri riittää, mutta niin tiukille menee, ettei sitä voi yhtään uhrata jotta saisi siirtymäkäyttöön hieman kapasiteettia 28T eturattaaseen vaihtamalla. Ääripäiden välissä vaihteiden porrastus on metsäkäytössä mukava. Senkin suhteen ongelmat ovat siirtymillä, 13- ja 11-piikkisten väliin tarvitsisin 12-piikkisen, sanoo jalat. Tilanteen tekee siedettäväksi se, että en juuri siirtymiä pyörällä ajele.

läskimooses Guest
    22(24)-33 eteen ja taakse 11-32(34). Toimiva, halpa, kevyt, ei hyppyjä eri välityseten välillä ja pääsee suollakin eteenpäin. Hei ja voi pyörittää kampia pikkuvaihteella taaksepäin kun kikkailee kivikoissa! Ja voi käyttää lyhythäkkistä takavaihtajaakin. Laittaisin ite vielä 9-pakan, jos +-vaihtajia tehtäis ysille.

Tietysti jos koordinaatiokyky ei riitä kahden vaihdevivun operoimiseen niin sittenhän toi 1*11 on ymmärrettävä ratkaisu

Koordinaatiokyvyssä on varmasti toivomisenvaraa, kun olen enemmän tykästynyt 1X-systeemin. Yksinkertaiselle miehelle tuo on nautittavampaa menoa. Duden tuplaeturattaissa ärsyttää myös pikkurattaalla ajaessa ketjun pompahataminen jumiin rungoon ja ison rattaan väliin isomma röykytyksessä. Toki alkuperäinen 36 piikkinen sopisi paremmin maantiepyöriin. Tämä tapahtuu ketjulla mikä on liian lyhyt taka-akselin siirtämiseen pidempään asentoon. Ihme ja kumma Bud mahtui pyörimään talven taka-akseli lyhyemmässä säädössä.

Vähitellen olen taipumassa 28T ovaaliin. Kun käytössä ei ole koneistusvehkeitä, niin saako tuon kiinni alkuperäisillä ruuveilla vai pitääkö ostaa pidemmät?

^ +Mallin Shimano vaihtaja pitäisi poistaa ketjun hyppiminen kahdella eturattaallakin. Sram vastaava type2.

4.8" snake JJ talven ajettuna ei mahtunut millään taka-akseli etuasennossa, kun reunanappulat oli käytännössä chain stayssä kiinni.

Chainsuckin poistuminen oli selkeä etu 1x:ään siirtymisessä. Minulla sitä tapahtui vain isolta rattaalta pikkurattaalle vaihtaessa, ei röykyissä, joten siihen ei plussavaihtaja olisi auttanut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gargamel Katso viesti
    Välityksistä... Minulla 26T ovaalilla välitykset loppuu sekä ala- että yläpäästä jopa niin, että harkitsen takaisin kahden etulehden systeemiin paluuta. Jos avaan tuota, niin useimmiten lyhyt pääty juuri ja juuri riittää, mutta niin tiukille menee, ettei sitä voi yhtään uhrata jotta saisi siirtymäkäyttöön hieman kapasiteettia 28T eturattaaseen vaihtamalla.
    Laita 45:nen takarieska niinku mä, riittää lyhyt pääty. 28-11 riittää siirtymilläkin just.

Asiasta kolmanteen...mites Duden kuljetus autolla? Katolle pitäisi mieluiten saada, mutta nykyinen Thule Proride 591 taitaa rengaspaikkojensa puolesta olla nafti. Ja sitten vielä kun on hiilarirunko, paraneeko siitä mennä nappaamaan Thulen puristimella kiinni? Jotain fatbike adaptereita kai Thuleenkin on saatavilla, joilla tuo rengasasia selviää, mutta runkokiinnitys jää vielä pohdittavaksi.

Mites arvon foorumilaiset on tän asian ratkaisseet? Ja älkää väittäkö ettei tekisi mieli Dudea välillä auton katolla esitellä...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mulla on tollaset proride tellingit. Sauva runkoon ja hihnoilla vanteet kiinni. Hyvin on toiminut

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kurtsilla Katso viesti
    Asiasta kolmanteen...mites Duden kuljetus autolla? Katolle pitäisi mieluiten saada, mutta nykyinen Thule Proride 591 taitaa rengaspaikkojensa puolesta olla nafti. Ja sitten vielä kun on hiilarirunko, paraneeko siitä mennä nappaamaan Thulen puristimella kiinni? Jotain fatbike adaptereita kai Thuleenkin on saatavilla, joilla tuo rengasasia selviää, mutta runkokiinnitys jää vielä pohdittavaksi.
    Thulen malliston fatbike-adapteri käy valmistajan mukaan ainoastaan uuteen Proride 598 -malliin. Proride 591 -malliin ei taida olla fatbike-adapteria saatavilla?

Itsellä siis Proride 591 ja sen remmit eivät yllä Duden 4,8" läskirenkaan yli. Välikoon 4" renkaalla varustetut Dudet saattaa saada remmeilläkin kiinni.

Kuormaliinalla sain läskirenkaisen Duden tukevasti katolle kiinni. Liinan ja rungon kosketuskohtiin laitoin suojateippiä ja bondageleikin tulos oli tämän näköinen.

Joku tiesi kertoa, että satunnaisesta hammashihnasta (Motonetin nokkahihnahylly) saa yhteensopivat pidemmät remmit Thuleen. Parikin kaveria on kuljettanut Dudea 591:n vakiopuristimella tyytyväisenä.

Itse tykkään haarukkakiinnitteisestä koska en yllä nostamaan kokonaista pyörää katolle.

Minä ainakin aion köyttää Duden ihan samanlailla 591, niin kuin muutkin läskit. Eli kuormahihnan pätkät orkkis hammas juttujen tilalle ja vinoputkesta ihan normaalisti Thulen puristimella. Tuo yllä oleva kuvan köytös on jo ihan overi IMO.
    Toiset on heittänyt renkaiden kohdalla olevat muovit pois minua ne ei ole häirinnyt edes 4.8" kumeilla.

Uusi 598 ja siihen fatbike adapterit toimii hyvin. Kuiturunkoon kouran kiristys järjellisesti ja valinnaisen oman välisuojan kera. Tuohon taisi saada kuiturunkoa varten ihan virallisenkin välipalan kouran ja rungon väliin.

Outride 561 toimii myös hyvin (auton X vanha) hammashihna takana ja 15mm läpiakseliadapteri (+kumijatkot) edessä.

5981 läskiadapteri (eli tuohon uuteen 598 malliin tarkoitettu) menee lievällä väkivallalla myös 561 malliin takarenkaan kiinnitykseen (ja veikkaan että menee myös 591 malliin).

Aivan normaalisti rungosta kiinni ja remmeillä renkaat kiinni. Ei varmasti putoa.

Itse laitoin varuste.net asiakaspalveluun kyselyä tuosta sopiiko fatbike adapteri 591 telineeseen ja maahantuoja oli vastannut että ei sovi... Jäi kyllä epäilyttämään tuo koska telineen profiili näyttää ihan samalta..

Tuosta näkee miten 5981 adapteri meni 561 malliin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Landy Katso viesti
    Aivan normaalisti rungosta kiinni ja remmeillä renkaat kiinni. Ei varmasti putoa.
    Juuri näin. Ei siinä mitään adaptereita tarvita.

Edit: Eikä se kourakaan mitään jälkeä ole jättänyt, kunhan vähän runkoa putsaa ennen kiinnitystä. Enkä ole kyllä kiristyksessäkään pihdannut kuiturungon takia minkään pyörän kohdalla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •