GiantElectrobikeHephaFillari
Sivu 284 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 184 234 274 282 283 284 285 286 294 334 384 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.491 - 8.520 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #8491
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.609
    Tuommoisessa tilanteessa, kun ylittää ajorataa vilkkuvilla vihreillä, tulee usein kääntyviä autoja tavallista kovemmalla vauhdilla kylkeen, koska autoilija on tietysti painanut lisää kaasua ajoradan valojen näyttäessä keltaista tai punaista. Epäilen, ettei autoilija ole voinut seurata kunnolla suojatien valoja. Kunhan selittelee omaa virhettään muiden syyksi.

  2. #8492
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Tuommoisessa tilanteessa, kun ylittää ajorataa vilkkuvilla vihreillä, tulee usein kääntyviä autoja tavallista kovemmalla vauhdilla kylkeen, koska autoilija on tietysti painanut lisää kaasua ajoradan valojen näyttäessä keltaista tai punaista. Epäilen, ettei autoilija ole voinut seurata kunnolla suojatien valoja. Kunhan selittelee omaa virhettään muiden syyksi.
    Taitaa molemmilla olla hieman heikot eväät kinata. Kyllähän noi jalankulkuvalot vilkkuu aina hetken ja varmaan riskejä ottamaton pyöräilijä pysäyttää vilkkuviin sen sijaan, että vedetään heti vaihtuville punaisille ja parhaimmillaan sitten vielä saadaan se samoilla viimeisillä keltaisilla tai punaisilla oikealle (tai vasemmalle) kääntymässä oleva kotilo konttiin. Kuormurin keulakoristeena ei ole kiva olla - vaikka olisi oikeassa, joka sekin on kyseenalaista kun vilkkuvilla painellaan risteykseen.

  3. #8493
    mutanaama Guest
    Mitä sä oikein selität, että isompaa pitää väistää?? Ja että pyöräilijä olisi ollut tässä väärässä. En nyt ymmärrä / jaa näkemystäsi. Samalla ontuvalla logiikalla lapsi on syyllinen, kun ei ehdi alta pois, kun auto ajaa vanhoilla keltaisilla...

  4. #8494
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Taitaa molemmilla olla hieman heikot eväät kinata. Kyllähän noi jalankulkuvalot vilkkuu aina hetken ja varmaan riskejä ottamaton pyöräilijä pysäyttää vilkkuviin sen sijaan, että vedetään heti vaihtuville punaisille ja parhaimmillaan sitten vielä saadaan se samoilla viimeisillä keltaisilla tai punaisilla oikealle (tai vasemmalle) kääntymässä oleva kotilo konttiin.
    Tällä logiikalla autoilija mokas, koska hän kuitenkin oli se väistämisvelvollinen. Eiks je.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Kuormurin keulakoristeena ei ole kiva olla - vaikka olisi oikeassa, joka sekin on kyseenalaista kun vilkkuvilla painellaan risteykseen.
    Voi vitsi... missä oli se käyttäjä mattia:n loru...

  5. #8495
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    98
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Risteyksestä riippuen autoilija saattaa hyvinkin nähdä, että valot ovat vaihtumassa, esim. siitä että ne muuttuvat autoille keltaiseksi auton ollessa risteyksessä. Silloin yleensä haluaa mielellään pois risteysalueelta, ja jos pyörä on tulla eteen punaisia päin, niin kyllähän se harmittaa.
    Ei autolla pitäisi olla mikään hoppu, jos on risteysalueelle ehtinyt vihreillä. Törppöähän se olisi jäädä risteystä pitemmäksi aikaa tukkimaan, mutta ei tässä sellaista tilannetta liene.

  6. #8496
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    66
    Jossei joku täällä muista, vihreä valo antaa luvan lähteä ylittämään risteävää ajorataa. Sillä ei ole mitään väliä, vaihtuuko valo punaiseksi heti etupyörän laskeuduttua kanttarilta vai ei, joten nimimerkki oppesin spekulaatio "oikeassa olemisen" kyseenalaisuudesta on täysin perusteetonta.

    Tuoko kevät lisää sunnuntaipostaajia foorumille vai miksi näitä isomman oikeutta kannavia tapauksia tuntuu olleen viimeaikoina niin paljon?
    Irrelevanttia jorinaa

  7. #8497
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.609
    Välillä tuntuu, että vilkkuvat suojatievalot eivät ainakaan lisää turvallisuutta. Ne laukaisevat monella pyöräilijällä samanlaisen kirin kuin keltaiset valot autoilijoilla.

  8. #8498
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti walto Katso viesti
    Jossei joku täällä muista, vihreä valo antaa luvan lähteä ylittämään risteävää ajorataa. Sillä ei ole mitään väliä, vaihtuuko valo punaiseksi heti etupyörän laskeuduttua kanttarilta vai ei, joten nimimerkki oppesin spekulaatio "oikeassa olemisen" kyseenalaisuudesta on täysin perusteetonta.

    Tuoko kevät lisää sunnuntaipostaajia foorumille vai miksi näitä isomman oikeutta kannavia tapauksia tuntuu olleen viimeaikoina niin paljon?
    Eih. Ainakaan minä en kannata mitään isomman oikeuksia, mutta tervettä itsesuojeluvaistoa kyllä. Eli oikeuksista toki kannattaa pitää kiinni ja miksei vaikka tarvitessa käydä keskustelua autoilijoiden kanssa itse kunkin velvollisuuksista, mutta kun pyöräilijä ja auto ottavat yhteen, niin pippa tulee kyllä sille pyöräilijälle. Ei niin vaikeaa ymmärtää, eihän?

  9. #8499
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    659
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Kyllähän noi jalankulkuvalot vilkkuu aina hetken ja varmaan riskejä ottamaton pyöräilijä pysäyttää vilkkuviin...
    Ei todellakaan vilku joka risteyksessä.

  10. #8500
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    kun pyöräilijä ja auto ottavat yhteen, niin pippa tulee kyllä sille pyöräilijälle
    Älä nyt?! Ihan totta?! Jumankauta, jätkähän on oikea ajatusten Eisenstein!!

  11. #8501
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    62
    Jos en ihan väärin muista tuossa on nuolivihreä lisävalona autoilijoille, olisiko autoilijan harmaakaihi sumentanut näköä ja näkemättä olettanut nuolivalon palavan.

  12. #8502
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Eih. Ainakaan minä en kannata mitään isomman oikeuksia, mutta tervettä itsesuojeluvaistoa kyllä. Eli oikeuksista toki kannattaa pitää kiinni ja miksei vaikka tarvitessa käydä keskustelua autoilijoiden kanssa itse kunkin velvollisuuksista, mutta kun pyöräilijä ja auto ottavat yhteen, niin pippa tulee kyllä sille pyöräilijälle. Ei niin vaikeaa ymmärtää, eihän?
    Eli toisin sanoen kannatat isomman oikeuksia. Uskoisin että melko harva on valmis tappamaa toisen ihan vaan siksi kun on isompi. Se on katsos sillä tavalla, että autoilija näkee päätään pyörittämättä lähes kaikki fillaristit, ja päätä liikuttamalla myös ne takaviistosta tulijat.
    Omaa havaittavuuttaa voi pyöräilijä parantaa vaatetuksella tai valoilla, ja katsoa, että autoilijalle jää tuossa viimeisessä tapauksessa hetki aikaa reagoida.

  13. #8503
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miw80 Katso viesti
    Jos en ihan väärin muista..
    Paitsi että muistat: https://goo.gl/maps/YcThdK7izfP2


  14. #8504
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    62
    Oli muuten eilen puutarhakadun pyörätie taas melkoinen parkkialue. Anttilan edessä (leveä suojatie ja rakennustyömaa) jakelu"ammatti"kuski oli kotteronsa lyönyt keskelle pyörätietä suojatien kohdalle ja samalla blokannut siirtymisen väliaikaiselle klv.lle. Ja jos tämä ei riitä, niin tietenkin taksikuski nämä "ammattikuskien" aateliaat oli lykännyt kotteronsa jakeluauton viereen oikealle puolelle (jalkakäytävälle) blokaten vähän lisää tilaa.
    No ei siinä 100m eteenpäin seuraava jakeluauto blokkaa pyörätien.

  15. #8505
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Älä nyt?! Ihan totta?! Jumankauta, jätkähän on oikea ajatusten Eisenstein!!
    Kiitokset vaan kohteliaisuudesta. Suurta neroutta tuon tajuamiseen ei tosiaan tarvita ja siksi hetkittäin hämmästyttääkin ihmisten into pitää jokaisessa tilanteessa oikeuksistaan härkäpäisestikin kiinni. Ite oon jo pikemminkin vanha käpy kuin jätkä ja ehkä siksi arvostankin tätä elämää aika paljon tarvittaessa väistääkseni liikenteessä väärin toimivaa. Mutta jokainen toimii miten tahtoo - luovutan tästä aiheesta.

  16. #8506
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Joopa joo, jotkut on niin vailla itsesuojeluvaistoa, että juoksevat myös puukon ja luodin eteen. Mitäpä tuosta, autolla saat tappaa vapaasti.

  17. #8507
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mattia Katso viesti
    Kummaa kui jaksetaan jankuttaa itsestääselviä. Tottakai sattuu, jos auto ajaa päälle, tietenkää ei sairaalassa lohduta, tietenki jokainen tekee liikenteessä virheitä, päivänselvää ett itsesuojeluvaisto ja terve epäily pitää olla mukana liikenteessä...

    Mut miks täälläkin esitetään luonnonlakina sitä, ettei autolla ajavien ajatusmaailmaa, suhtautumista turvallisuuteen ja liikennekäyttäytymistä voisi muuttaa ? Ei autolla ole mikään pakko ohittaa a) kun vastaan tulee toinen auto, b) pimeässä mutkassa, c) kun riittävää turvaväliä ei jää d) jatka ite listaa. Ei myöskään ole välttämätöntä tunkea kelville odottamaan, ei pysäköidä mihinsattuu, ei aukoa ovia taakse katsomatta...

    Kuljettaja tekee päätökset miten hän autollaan ajaa. Kovaa asennemuutosta se tietysti meiltä suomalaisilta jästipäiltä vaatii, mutta jos muut kansallisuudet siihen pystyy, niin miksi ei mekin.

  18. #8508
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    74
    Pitäisikö nyt selvyyden vuoksi kerrata mitä omista oikeuksista kiinni pitämisellä tarkoitetaan. Uskoisin suurimman osan jakavan tämän käsityksen. Tarkoitus on vain ajaa sillä oletuksella, että kaikki osapuolet noudattavat yhteisiä liikennesääntöjä . Tämä pyritään vielä osoittamaan selkeästi omalla määrätietoisella toiminnalla. Säännöt on tietenkin itse tunnettava. Eivät ne vaikeita ole. Jokainen jättää kuitenkin itselleen sen viimeisen mahdollisuuden väistää. Kukaan ei aja härkäpäisesti rekan alle vain siksi että on oikeassa. Poikkeustilanteissa, kuten esim. ruuhka tai muu häiriö, joustetaan tilanteen mukaan. Tämä siksi, että kenenkään ei tarvitse enää tulla kertomaan, että autoon tormääminen sattu, joten ei kannata pitää kiinni oikeuksistaan. Oikeusksistaan kiinnipitäminen ei tarkoita alle ajoa.

  19. #8509
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    mutta kun pyöräilijä ja auto ottavat yhteen, niin pippa tulee kyllä sille pyöräilijälle. Ei niin vaikeaa ymmärtää, eihän?
    Henkisten vaurioiden syntyminen edellyttäisi henkistä elämää, sitä on esiintynyt useilla ammattiautoilijoilla, jotka ovat olleet osallisena kuolonkolarissa, mutta ilmeisesti jäänyt joillain pyöräilijöilläkin puhelinpylvään tasolle - eikä sitäkään liene vaikea ymmärtää.
    Pippa paranee kun äiti puhaltaa siihen, mutta autoilijan päätyminen työkyvyttömyyseläkkeelle on vaikeampaa ja kalliinpaa parantaa.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  20. #8510
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Peks Katso viesti
    Pitäisikö nyt selvyyden vuoksi kerrata mitä omista oikeuksista kiinni pitämisellä tarkoitetaan. Uskoisin suurimman osan jakavan tämän käsityksen. Tarkoitus on vain ajaa sillä oletuksella, että kaikki osapuolet noudattavat yhteisiä liikennesääntöjä . Tämä pyritään vielä osoittamaan selkeästi omalla määrätietoisella toiminnalla. Säännöt on tietenkin itse tunnettava. Eivät ne vaikeita ole. Jokainen jättää kuitenkin itselleen sen viimeisen mahdollisuuden väistää. Kukaan ei aja härkäpäisesti rekan alle vain siksi että on oikeassa. Poikkeustilanteissa, kuten esim. ruuhka tai muu häiriö, joustetaan tilanteen mukaan. Tämä siksi, että kenenkään ei tarvitse enää tulla kertomaan, että autoon tormääminen sattu, joten ei kannata pitää kiinni oikeuksistaan. Oikeusksistaan kiinnipitäminen ei tarkoita alle ajoa.
    Tuolla määritelmällä enemmän kuin samaa mieltä.

  21. #8511
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    62
    Olihan puutarhakatu täynnä käveleviä idiootteja, reilut kymmenen ei ihan kantaväestön näköistä kävelijää jolkotteli pyörätiellä. Soittokellokin siinä rytäkässä hajosi ja joutui verpaalisesti käskemään kävelijöitä siirtymään kävelytielle. Ja oli siihen yks linjuri jäänyt odottamaan turisteja(kai) heti työmaan jälkeen ettei vaan olisi liikaa tilaa kulkea. Siirsi kyllä romuaan, kun näytin että hän on "hieman" tien tukkona. Ja yks bemarikuski ei tainnu tykätä (siihen malliin romuaan "revitteli"), kun joutui ajamaan perässä Lapintien siwan kohdalta Tammelan puistokadun puoleen väliin.

  22. #8512
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Peks Katso viesti
    Pitäisikö nyt selvyyden vuoksi kerrata mitä omista oikeuksista kiinni pitämisellä tarkoitetaan. Uskoisin suurimman osan jakavan tämän käsityksen. Tarkoitus on vain ajaa sillä oletuksella, että kaikki osapuolet noudattavat yhteisiä liikennesääntöjä . Tämä pyritään vielä osoittamaan selkeästi omalla määrätietoisella toiminnalla. Säännöt on tietenkin itse tunnettava. Eivät ne vaikeita ole. Jokainen jättää kuitenkin itselleen sen viimeisen mahdollisuuden väistää. Kukaan ei aja härkäpäisesti rekan alle vain siksi että on oikeassa. Poikkeustilanteissa, kuten esim. ruuhka tai muu häiriö, joustetaan tilanteen mukaan. Tämä siksi, että kenenkään ei tarvitse enää tulla kertomaan, että autoon tormääminen sattu, joten ei kannata pitää kiinni oikeuksistaan. Oikeusksistaan kiinnipitäminen ei tarkoita alle ajoa.
    Omasta mielestäni kirjoituksen sananmuodot ovat melko suuressa roolissa moneen ongelmaan liikenteessä. En nykyään edes oleta että muut noudattaa kaikkia sääntöjä, sillä tietyissä tilanteissa niitä ei useinkaan noudateta. Tärkeintä vain on ettei aiheuteta vaaratilanteita itselle tai muille, säännöt on vain apuvälineenä ennustettavuudelle. Sääntöjä vain ylikorostetaan ja turhan paljon oletetaan että niitä aina sataprosenttisesti noudatetaan ilman virheitä. Käytännössä kuitenkin me kaikki teemme virheitä, ja sitä olisi hyvä korostaa liikenneopetuksessa sääntöjen pilkuntarkan noudattamisen sijaan. Varmasti jo tunnin sisällä kaupungissa ajaessa olet onnistunut rikkomaan useampaa sääntöä jollakin tasolla, tai vähintään ärsyttämään useita tiellä liikkujia.


    Mutta olen kyllä hyvinkin samoilla linjoilla siitä että omalla ajotavalla pitää näyttää omat aikeensa. Jarrutusvaran olen kuitenkin yrittänyt aina jättää, kun auton kylkeen en halua oikeassa ollessaankaan ajaa. Muutaman kerran olen kyllä säikäyttänyt autoilijan, eli jarruttanut juuri ennen auton kylkeä, ja siis osittain opetusmielessä. Onpahan sitten autoilijalla taas kerrottavaa kotona kun 100km/h ajanut fillaristi yhtäkkiä materialisoitui auton kyljen viereen ja sokaisi kirkkalla valollaan kuljettajan. Ehkä kyseinen kuski muistaa hetken aikaa varoa vähän enemmän fillaristeja... enää 9999 paikallista törttöilijäkuskia opetettavana tuon jälkeen.

  23. #8513
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Tampereella Ratinan sillalla eteläpuolen rinnakkaisella pyörätiellä ja jalkakäytävällä vastaani tuli kolme pyöräilijää. Viimeisenä ajanut pyöräilijä lähti ohittamaan edellään ajavia vasemmalta samaan aikaan, kun itse olin melkein ensimmäisen kohdalla. Tämä ohittaja koukkasi minut nähtyään menosuuntaansa nähden vasempaan reunaan eli sinne jalankulkijoiden puolelle ja minä sitten ajoin näiden vastaantulevien välistä. Oli kyllä kiva ohitus, kun ei yhtään katsota tuleeko vastaantulijoita. Näkyvyys suoralla tiellä ei ainakaan pitäisi olla ongelma ja aurinkokin paistaa sivusta eli ei sekään häiritse näkemistä. Ja bonuksena tilanteessa oli lapsi turvaistuimessa tällä ohittajalla. Ei paljoa arvosteta lapsen turvallisuutta!

    Toisaalla kaupungissa tuli pariin otteeseen vastaan rinnakkain ajavia, jotka eivät paljoa väistelleet muita kulkijoita. Ihanan itsekästä ja vaarallista... Jalkakäytäväpyöräilijöitä oli kanssa liikenteessä runsaasti.

  24. #8514
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Katseen vangitsijoita bongattu!
    Saattaa haitata keskittymistä vaan ajamiseen ja liikenteen seuraamiseen.

  25. #8515
    Yksi mitä en ole vielä ymmärtänyt on nämä vastaan kävelevät jotka eivät lainkaan jätä marginaalia fillaristille. Tällä viikolla viimeksi vetänyt parin sentin marginaalilla kun ei kaksi kävelevää ihmistä meinaa leveälle klv:lle mahtua niin että fillaristille jäisi johonkin rakoon sopiva aukko.

  26. #8516
    Järvenpäässä tänään olin tulossa kohti kävelevää äitiä, jonka kaksi lasta ajoivat appareilla varustetuilla pyörillä. Poika ajeli vähän äitiään edellä ja tytär parikymmentä metriä edellä. Kaukaa näin, että lapset vetävät kelvillä siksakkia, joten n. 50 m ennen kohtaamista kilautin ensimmäisen kerran. Olin kilkuttanut kelloa 4 kertaa siihen mennessä, kun olin enää alle 10 metrin päässä pojasta. Tuo lihava elämäänsä kyllästyneen oloinen äiti ei tehnyt pienintäkään elettä ohjatakseen lapsiaan reunaan ja juuri kun tulin pojan kohdalle hän kurvasikin suoraan eteeni. Jouduin käytännössä pysähtymään ja pyytämään tietä, jolloin pääsin pojasta ohi. Kun pääsin tytön kohdalle sama toistui, eli tyttö kurvasi suoraan eteen, kun olin ohittamassa.

    Mikä ihme siinä on, ettei jälkikasvulle edes yritetä opettaa liikenteen perussääntöjä? Meillä oltiin poikien kanssa hyvin tarkkana siitä, että aina pysytään oikeassa reunassa.

    Otti niin paljon päähän, että otin suunnan kohti Keravaa.

  27. #8517
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    62
    Ratinan työmaalla(tai missään) ei paljon ilmoitella, kun klv katkaistaan työmaantakia, vaan merkit on vasta kohdassa mistä klv on katkaistu.

  28. #8518
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti akvavitix Katso viesti
    Mikä ihme siinä on, ettei jälkikasvulle edes yritetä opettaa liikenteen perussääntöjä? Meillä oltiin poikien kanssa hyvin tarkkana siitä, että aina pysytään oikeassa reunassa.

    Otti niin paljon päähän, että otin suunnan kohti Keravaa.
    Usein vastaavissa tilanteissa käy päinvastoin. Isä tai äiti ryhtyy huutamaan murikkamaisella komentoäänellä lapselleen ohjeita, vaikka tämä ajaa ihan siististi laidassa eikä mitään ongelmaa ole.

    Suunnan ottaminen kohti Keravaa on useimmissa tilanteissa toki oikea ratkaisu.

  29. #8519
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    377
    Työmatkapyöräilen Vantaajoen rantaa; siellä on kohta, missä ajetaan sillan ali ja samalla väylä kaartuu oikealla. Vastaan tulevilla TMT-kuskilla on tapana oikasta oikean puoleiselle reunalle. Tämän vielä menee, kun tiedän kohdan ja TMT-kuskien tavat, mutta silloin tilanne muutuu jännäksi kun samassa kohdassa minut ohittaa joku TMT-kuski.

    Jos tulee TMT-kuskien yhteentörmäys, niin en kyllä jää auttamaan. On ihmiskunnan geeniboolin kannalta parasta, ettei kumpikaan TMT-kuski siirrä geenejään eteen päin.
    Ei aika kulu; me kulumme.

  30. #8520
    kaisahap Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti akvavitix Katso viesti
    ---Tuo lihava elämäänsä kyllästyneen oloinen äiti ei tehnyt pienintäkään elettä ohjatakseen lapsiaan reunaan ja juuri kun tulin pojan kohdalle hän kurvasikin suoraan eteeni. Jouduin käytännössä pysähtymään ja pyytämään tietä, jolloin pääsin pojasta ohi. Kun pääsin tytön kohdalle sama toistui, eli tyttö kurvasi suoraan eteen, kun olin ohittamassa.

    Mikä ihme siinä on, ettei jälkikasvulle edes yritetä opettaa liikenteen perussääntöjä? Meillä oltiin poikien kanssa hyvin tarkkana siitä, että aina pysytään oikeassa reunassa.
    Ikävä tilanne, mutta ihan ilman sarvia ja hampaita: miten lapset saa pysymään oikeassa reunassa tilanteessa kuin tilanteessa? Omillani (2,5- ja 5-v.) ainakin pyörä lähtee herkästi kääntymään katseen suuntaan, ja muita pyöräilijöitä lapset katselevat kiinnostuneina. Vaikka opastan, keskustelen, ohjeistan ja pyöräilytilanteessa muistutan, en luota siihen että lapset pysyisivät oikeassa reunassa kaikissa tilanteissa. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •