Kestääkö vakuumipussi kumienvaihtoa vai onko kertaheittotavaraa?
Myykö joku lafka vakuumipusseja kuluttajaläskipyöräilijälle sopivassa pakkauskoossa?
Kevra on näemmä lisännyt 2m*0,5m pakkauskoon valikoimiinsa, syyspyolella ei näin tainnut vielä olla https://www.kevytrakentajanverkkokau...b5-120c-400cm/
Onko tää se paras vaihtoehto? Joku muu? Mikä? Mistä sitä saa?
Itse ostin jotain elintarvike pakaste/vakuumiputkea Kärkkäiseltä, sen liittäminen silittämällä onnistuu kyllä, mutta melko tarkkana saa olla ettei sulata läpireikiä. Tämän kanssa maaliin eli kehälle asti tuuskaaminen on jäänyt kun tuo orggisteippi/höyrysulkuviritelmä on toiminut...
Käyttämäni höyrysulkuteippi ei ole Sitkoflexiä, vaan jotain paikallisesta rautakaupasta rakennusaikoina ostettua keltaista teippiä jossa ei ole pakkausmerkintöjä. Sen muistan että rullan kyljet oli suojattu valkoisella vohvelikuvioisella muovikalvolla. Paikallisessa rautakaupassakin oli Sitkoa kun viimeksi tarkistin...
Vakuumipussittelun hienoudessa riepoo se, että mielestäni ihan hyvätapaisesti olen pariin kertaan kysynyt foorumilla eri topiceissa, jopa yksityisviesteillä paikkakuntalaisilta pussittelijoilta että mistä sitä saa, mutta järkevää vastausta en mielestäni ole saanut. (kuin tuon Kevran, mutta ei sieltäkään aiemmin neliötolkulla olisi kiinnostanut tilata, nythän tilanne on näemmä muuttunut)
Meinasin jossain puuskassa käydä elintarvikepuolen firmoista kyselemässä, kun aika vankkoja/sitkaitahan nuo esimerkiksi vakuumikalapakkaukset ovat
Itse käytin rakennusmuovia, kun sitä sattui rulla olemaan tuossa tallin nurkassa. Se on kestänyt ainakin kolme renkaan vaihtoa, varmaan kun vielä laittais hiukka liimaa niin pysyis paremmin paikallaan.
Sent from my GT-P5110 using Tapatalk
Eli höyrysulkumuovia?
Olisko linkkiä siihen keskusteluun tuosta säkityskalvosta? Läskirengasketju on 233 sivua...
Pitääkö kalvottaminen tehdä alipaineessa ja miten saumaustehdään?
Vakuumipussia myyvät Tokmannit Puuilot Kärkkäiset Honk Kongit. Keittiötarvikeosastolta. Myyjä kysyi "mihin tarkoitukseen".... Vastasin että niin omituiseen etten aio kertoa. Tuo video on vanha. Kannattaa avata tietokoneella se niin. videon alussa näkyy linkki parempaan versioon. Youtubeen hakuun super light rim strip fatbike. Saman käyttäjän kohdalta löytyy myös klassikko Hitler kuulee läskipyörästä.
Itse pähkäilin ankarasti tämän vakuumipussi-tubelessin kanssa viime viikolla ja tieto on kyllä pahasti hajallaan läskirengas-, Dude- ja ties missä säikeissä, joten tässä pieni yhteenveto lopulta onnistuneesta suorituksesta:
- Tokmannilta tuollainen: https://www.tokmanni.fi/tokmanni/ide...?openGroup=299
- Leikkaa rullasta 185 cm pitkä pätkä.
- Leikkaa pätkä saumoista halki, jolloin saat kaksi samanmittaista soiroa.
- Aseta soiron päät 10 cm päällekkäin siten, että kalvosta syntyy ympärysmitaltaan 175 cm rengas, ja silitä joitain sekunteja silityslaudan hiha-adapterin päällä rauta kolmella pisteellä leivinpaperi kalvon molemmilla puolilla .
- Pingota syntynyt kalvorengas vanteelle ja sulata kolvilla tms. venttiilille reikä. Itse laitoin toiseen kaksinkertaisen kalvon venttiilin kohdalle ja toiseen en, molemmat vaikuttaisi toimivan.
- Sitten vain venttiili kiinni, rengas vanteelle ja ihan tornipumpulla nousi paikalleen.Leikkaa reunan yli jäänyt kalvo siistiksi. Kovaa ajoa.
Tämä siis Alex Blizzerk 90 -vanteella ja Jumbo Jimillä, jollain muulla vanteella kalvon mitta voi olla vähän eri ja renkaan nouseminen vaatia kompuran ja/tai kikkailua. Ai niin ja siellä oli ihan normaali vannenauha alla. Samasta paikasta saisi myös tyhjiöpakkauskoneen, jolla tuo soiron päiden yhdistäminen kävisi luultavasti jonkin verran kätevämmin.
jussitre muokkasi tätä : 01.05.2016 at 23.40 Syy: muutama -> joitain sekunteja
Miten tukevaa tuo vakuumipussimuovi on? meinaan onko se verrattavissa rakenusmuoviin vai elmukelmuun?
Kävin just tallissa täyttämässä ne Scoopin vanteiden kolot asennusliimalla ja samalla sivelin liimaa mustan vannenauhan ja vanteen saumaan pulisen senttiä nauhan ja vanteen päälle. Saa sen näinkin tiiviiksi mutta jos päälle pistäisi vielä kalvon voisi toimiakin.
Tämä pahuksen vappu estää metsäänpääsyn kun on kaikki kaupat kiinni![]()
Kaksinkertaiseksi kevennysreikien kohdalta silitettynä on kyllä lujaa. Ei mitään elmukelmua.
Tokmanni oli kuin olikin auki joten nyt on paketti kelmua hyppysissä. Kelmutuubin toinen kalvo sisäpuolelta rasteroitua ja toinen molemmin puolin sileää. Miten päin se rasteroitu kelmu kannattaa pistää paikalleen vai heitetäänkö rasteroitu kelmun puolikas roskiin?
Mitä tarkoitat kaksinkertaiseksi silityksellä kevennysreikien kohdalta? Tarkoitatko että tarvitsisi alkuperäistä mustaa vannenauhaa mikä peittää kevennysaukot?
Minä ajattelin että kelmun alle jäisi se vannenauha. Toki se vähän painaa mutta ei kuitnkaan kovin paljoa.
Muutama sekunti ei saanut kalvoja tarttumaan toisiinsa ja pidempi aika rypisti kalvoja. Haitanneeko?
Kiituri kattoo nyt kaikessa rauhassa opasvideon youtubesta. Siinä selviää kaikki. How to make super light rim strip for fatbike ... Niitä on kaksi. Katso se uudempi joka on myös pidempi. Tekijän nimimerkki on mrugalaboga
En muuten katoainakaan vielä. Eturengas on nyt tehty ja ainoa mistä pientä pihinää kuului oli venttilin juuri ja se parani kiristämällä. Uskomattoman hieno juttu tuo ja pituuskin meni Jusstre:n edellä kertoman mukaan nappiin. Jos tuo pitää tehdä joka renkaanvaihdossa uusiksi, niin aivan sama. Homma on niin simppeli ja materiaali käytännössä ilmaista että tässä ollaan ihan täpinöissä.
Aamulla näkee onko ilmaa jäljellä. Pihinää ei kuulu.
Kiituri: Ei rasteroitua siivua roskiin, siitä tulee ihan yhtä toimiva kalvo. Laitoin rasteroidun puolen vannetta vasten sillä ajatuksella, että rengas liukuisi sileää puolta pitkin paremmin paikalleen ja litkulla ei olisi niitä rasterin rakoja tiivistettävänä. Nyt kun tarkemmin ajattelen, niin se "muutama" sekunti taisi olla tosiaankin lähempänä kymmentä, yhden kerran silittelin itsekin lisää kun ei ekalla vedolla tarttunut kunnolla. Ryppyyn se liitoskohta meni minullakin, mutta ei tunnu haittaavan mitään. 10 sentin päällekkäisyyttä ja hihalautaa suosittelin siksi, että sillä tavoin ei tule silitettyä yksinäistä kalvokerrosta, harjoittelukapaleessa sellainen kohta meni minulla aika huonon näköiseksi, vaikkakaan ei suorastaan puhki.
Katsoin myös rjrm:n mainitseman videon, ja siinä avainsana on tuo "super light". Itse päätin kuitenkin jättää vannenauhan paikalleen, jolloin tarvittavan kalvon askartelu on merkittävästi helpompaa ja lisäksi nauha suojaa kalvoa oksien pistoilta ja sen sellaisilta.
Siitä oon samaa mieltä, että tämä on tekniikkana ylivertainen gorillaan ja ghettoon verrattuna. Ainakin näin viikon ajojen jälkeen.Jos tuo nyt siis renkaanvaihtovälin pitää ilmat, niin äkkiä sen tosiaan tekee aina uusiksi.
Riistasäkki Prismasta, niin ei tarvi säätää ja 7 eurolla saat aika varmasti loppuelämäksi rinkuloita yhestä säkkirullasta:
![]()
Ei taida kestää paljaaltaan, venyvää sorttia tuo säkki, taitas tehdä tosi isot kuplat reikien kohdalle. Ite laitan nykyään ensin kierroksen läpinäkyvää pakkausteippi liimapuoli ylöspäin ja sitten samaa kierros liimapuoli alaspäin reikien ja nippeleiden suojaksi. Tulee kevyt ja kestävä.
Ja taas, tohon käy mikä tahansa säkki, kunhan suuaukko on sopivaa kokoa. Jos/kun laittaa jotain vanteen reikien suojaksi voi käyttää myös hyvin ohuita muoveja, mutta niiden asentaminen on hankalampaa kun tuppaavat nirhautumaan niin helposti rikki kumea päälle laittaessa (tuo riistasäkki on siitä hyvää, että on ohutta ja sitkeää). Ite oon testannut mm. jätesäkillä ja sekin toimi OK.
Vakuumituubi on pitänyt yön ajan loistavasti ilmat. Vaikea sanoa tarkasti onko paine hitusen pudonnut vai ei kun mittaria millä prestan paineita voisi mitata ei hyllystä löydy (onkohan sellaisia?). Yhtä kovalta se kuintenkin tuntuu ja kun paineet oli laitettaessa 1.5bar niin jotainv varmasti tulisi ulos jos olisi tullakseen.
Pitänee illalla käydä kokeilemassa ja tehdä takarengas myöhemmin.
Painon pudotus on niin raju ja varmaan vierintävastuksen parannus vähentyneen kumin myötä etten viitsinyt kokeilla onnea jättämällä vannenauha pois.
Mietin sellaista että jospa vaihtaisi prestan autoventtiiliin. Olisi helpompaa paineiden säätely ja pumppaaminen (kompuralla) kun ei tarvi joka kerta adapteria ruuvailla.
Löytyykös sipposia mutterikristeisiä fillaritubelesiin soveltuvia autoventtiilirunkoja?
On kyllä huikea vaikutus ilmojen pysymiseen ajolla. Talvella kun oli välillä hyvinkin vähillä ajoilla pyörä (siis heti litkutuksesta lähtien) renkaat yllättäen menettivät selkeästi paineita, mutta jo 1-2 lenkin jälkeen kumit pysyvät paineissaan ihan normaalisti.
Ihmetyttää vieläkin miksei venttiilistä roisku lainkaan litkua, kun tuhauttaa sen auki ennen pumppausta näillä uusilla kiekoilla, ei vaikka venttiili olisi missä asennossa. Mietin jo onko ne litkut valuneet jonnekin minne ei pitäisi, mutta, kun ovat kuukausia pitäneet renkaat paikoillaan ja ilmoissa niin kaipa ne siellä ovat.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Ei niitä vannenauhoja tarvi. Jos oksa tökkää vanteeseen, virhe on tapahtunut jo aiemmin...
Onko hyviä vinkkejä miten kaventaa teippiä? 25mm leveä Tesa pitäsi 20-21 milliseksi kaventaa.
Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.
Ajaessa![]()
En muista, ostin ite viime syksynä hirvijahdin aikoihin. Puolimetriä mittaa avaamattomana. Voi olla että on vain meidän maalaisten Prismoissa?
Kaupan päälle saatte vielä kikka kolmosen isoihin reikiin kulutuspinnalla (kylkeen en ole vielä saanut tilaisuutta testata), nimittäin kuumaliima. Paikkaa erittäin näppärästi stänin käsittelykykyä isommat reiät.
17mm. Testailin pätkällä niin vähän liian levee on 25mm teippi.
Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.
Terävällä veitsellä vetelee rullan ympäri kohtuullisen syvältä, niin ei lopu leikattu osa vetäessä kesken?
Kirjanmerkit