MPMessutGiantElectrobikeGarmin
Sivu 15 / 64 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 13 14 15 16 17 25 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 421 - 450 / 1906

Aihe: Yleisurheilu

Naisten korkeus oli paras kisa, ihan jännittäväkin.
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

tempokisu Guest

Peukalo alas yllätys!

No tämähän oli "yllättävä" uutinen. Muistanette varmaan kiinalaisten kestävyysjuoksijoitten "Ma:n armeijan", ja väittivät että heidän menestyksensä salaisuus on joku perhostoukkakeitto ( tjsp):

Yleisurheilu Wang Junxia paransi 10 000 metrin maailmanennätystä 42 sekunnilla. Nyt tiedetään, millä keinoilla.

Kiistelty valmentaja Ma Junren pakotti valmennettavansa käyttämään kiellettyjä aineita, paljastaa Kiinassa julkisuuteen tullut kirje.

Kirjeen allekirjoittajiin kuuluu muun muassa Wang Junxia jolla oli nimissään naisten 3 000 ja 10 000 metrin maailmanennätykset.

Kansainvälinen yleisurheiluliitto IAAF vahvisti perjantaina, että se pyytää Kiinan yleisurheiluliittoa tutkimaan väitteet Man armeijaksi kuvattujen juoksijoiden systemaattisesta dopingista
    .

tempokisu Guest

Punapää juoksijoitten harjoitusmäärät

Nyt kyllä ihmettelen kestävyysjuoksijoitten harjoitusmääriä. Ei se ole ainakaan määrästä kiinni...
    Siis Alisa Vainio 18v juokseen talvella(kin) 150km viikossa. Joku nuori mies ( sori en muista nimeä mutta jutun mukaan kestävyysjuoksu on koko elämä) 200km viikossa.
    Äskön luin Valkeakosken Sanomista, Mira Tuominen ( kymppi ehkä alle 35minuutin, käsittääkseni saman ikäinen) tähtää EM-puolimaratonille ja harjoittelee; kovina viikkoina 150-160km ja muuten 120-140km. Mira Tuominen on vuosikausia yrittänyt huipulle, mutta mitä olen seurannut, tulostaso on tasaseen laskenut.

Ensinnä ihmetyttää "kovan" ja "tavallisen" viikon ero. Eikö löysä viikko pitäisi olla selkeesti löysä. Ja semminkin kun Miran tulostaso on koko ajan laskenut, onkohan tuossa kuitenkin liikaa määrää?
    En minäkään aikoinani mikään huono juoksija ollut, ja minulla viikossa tuli noiin 50km . Melkein puolet vuodesta tuli nollakilometriviikkoja jalkavammojen takia.
    Vai lahjattomatko vaan harjoittelee.
    Kisavuosina pyöräilyssäkin huomasin, että hivenen pienemmillä harjoittelumäärillä kisat sujuivat paremmin ( 25t km oli liikaa)

Toisekseen jos miettii juoksijoitten harjoittelumäärää - ja sitten hiihtäjien 750tuntia vuodessa. Tuntuu että ( jotain poikkeusta lukuunottamatta) kummatkaan eivät ihan maailmanhuippuja ole, että onko harjoittelumäärät viturallaan.

harmis Guest
    Eihän pelkät kilometrit vielä kerro muuta kuin sen että kuinka pitkästi on juostu. Emme tiedä kuinka paljon on pk:ta, vk:ta, mk:ta jne. Jos 150km on pääosin pk:ta, niinkuin kuuluisi, niin en minä sitä hyväkuntoiselle ihmiselle mitenkään erikoisen kovana määränä pitäisi. Mutta jos yli 20% on vk ja mk treeniä niin sitten aletaan olemaan vaarallisilla vesillä. Eiköhän näillä urheilijoilla ja heidän valmentajillaan ole konstit rasitustason seuraamiseen, että ei mene överiksi.
    Itse kokeilin loppuvuodesta juosta määrää ja 10 päivän aikana juoksin 174km (sis. yhden lepopäivän välissä eli 9 lenkkipäivää). Kyllähän se tällaiselle huonokuntoisella alkoi jo tuntumaan raskaalta. Toinen samanlainen jakso perään olisi varmaan vienyt telakalle. Kuitenkin tasaisella määrän nostolla uskoisin että pystyisin näin "vanhoilla" päivillä juoksemaan helposti satasen viikkoja varsinkin jos olisi mahdollista tehdä aamu ja iltatreeni yhden pitkän sijasta.

tempokisu Guest

Punapää elikkä lahjattomat harjoittelee

sitten tarttee vain ihmetellä että niinkin hyvin pärjäsin. Kuitenkin talvipuolimaraton 1.15 ( 17-vuotiaana) on monelle tytölle kesäoloissakin liikaa. Oli tässä monta vuotta ja vuosikymmentä kun sm-kymppi voitettiin 34+ ajalla.
    Ja kaikki mun harjoittelu oli tasasta lenkkiä, kovat lenkit kisoissa. Ei mitään valmennusta, tai sykemittareita ( sykemittareita ei edes ollut silloin). Ja vain kaksi kisaa sain juosta terveillä jaloilla.

Puhun kyllä nyt naisista, ja nuorehkoista sellaisista.
    Toisaalta mietityttää " harjoittelumäärä on jo ammattimaista = 750 tuntia" niin minusta se on kyllä harrastelua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Nyt kyllä ihmettelen kestävyysjuoksijoitten harjoitusmääriä. Ei se ole ainakaan määrästä kiinni...
    Siis Alisa Vainio 18v juokseen talvella(kin) 150km viikossa. Joku nuori mies ( sori en muista nimeä mutta jutun mukaan kestävyysjuoksu on koko elämä) 200km viikossa.
    Äskön luin Valkeakosken Sanomista, Mira Tuominen ( kymppi ehkä alle 35minuutin, käsittääkseni saman ikäinen) tähtää EM-puolimaratonille ja harjoittelee; kovina viikkoina 150-160km ja muuten 120-140km. Mira Tuominen on vuosikausia yrittänyt huipulle, mutta mitä olen seurannut, tulostaso on tasaseen laskenut.

Ensinnä ihmetyttää "kovan" ja "tavallisen" viikon ero. Eikö löysä viikko pitäisi olla selkeesti löysä. Ja semminkin kun Miran tulostaso on koko ajan laskenut, onkohan tuossa kuitenkin liikaa määrää?
    En minäkään aikoinani mikään huono juoksija ollut, ja minulla viikossa tuli noiin 50km . Melkein puolet vuodesta tuli nollakilometriviikkoja jalkavammojen takia.
    Vai lahjattomatko vaan harjoittelee.
    Kisavuosina pyöräilyssäkin huomasin, että hivenen pienemmillä harjoittelumäärillä kisat sujuivat paremmin ( 25t km oli liikaa)

Toisekseen jos miettii juoksijoitten harjoittelumäärää - ja sitten hiihtäjien 750tuntia vuodessa. Tuntuu että ( jotain poikkeusta lukuunottamatta) kummatkaan eivät ihan maailmanhuippuja ole, että onko harjoittelumäärät viturallaan.
    Eiköhän tuo ole ihan yksiöllistä mitä pystyy ja pitää tehdä määrää.
    Mitä tässä oon selaillu kirjallisuutta niin Waitzin kilometrimäärät olisi ollut huipussaan, kun tähtäin meni maratonille ennemmän kuin Virenin. Jotain löytyy myös netistä.

http://www.mariusbakken.com/training...ete-waitz.html

http://www.letsrun.com/forum/flat_re...thread=3094666

tempokisu Guest

Punapää luvut puhuu puolestaan

No, joka tapauksessa keskimäärin 140km viikossa tuottaa hallissa kolmosella 10.24.
    Se on huono tulos.

ps. en kyllä ymmärtänyt mitään mitä noissa taulukoissa yritettiin sanoa. Myös sanasto on hivenen vierasta..mulle on aika turhista laittaa vieraskielistä asiatekstiä, ymmärrän lähinnä jotain tavanomaista juttelua.

harmis Guest
    sitten tarttee vain ihmetellä että niinkin hyvin pärjäsin. Kuitenkin talvipuolimaraton 1.15 ( 17-vuotiaana) on monelle tytölle kesäoloissakin liikaa. Oli tässä monta vuotta ja vuosikymmentä kun sm-kymppi voitettiin 34+ ajalla.
    Ja kaikki mun harjoittelu oli tasasta lenkkiä, kovat lenkit kisoissa. Ei mitään valmennusta, tai sykemittareita ( sykemittareita ei edes ollut silloin). Ja vain kaksi kisaa sain juosta terveillä jaloilla.
    Se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi toiselle. Jotku joutuu kovilla tehoilla juostessa heti telakalle, toiset kestää tehotreeniä runsaastikin. Sen minkä Alisan tavoitteista olen ymmärtänyt niin ne on nimenomaan pitkillä matkoilla tulevaisuudessa joten mielestäni nyt pitää juurikin runsaalla määräharjoittelulla rakentaa sitä kestävyyspohjaa, vaikkakin vauhtiominaisuudet ehkä vähän kärsii. Työn hedelmät poimitaan sitten muutamien vuosien päästä, toivottavasti.

tempokisu Guest

Punapää kokemuksen koulu

Silti ihmettelen harjoituskilometrejä, sillä itsellänikin tavoite oli maratonilla ja voin sanoa että kestävyyttä oli.
    Olisi pitänyt olla vaan terveet jalat.
    Mietin myös sitä, miten harjoittelua voi sitten aikuisena lisätä? Annemari Sandell on tästä ihan samasta kokemuksesta kertonut, intoa oli ja harjoiteltiin 30km päivässä, ja siitä ei sitten hyvää seurannut.

Ehkä meillä on eri käsitykset asiasta, juurikin kun mietin asiaa omien kokemuksieni ja virheiteni kautta. Ei ihmiset kuitenkaan niin erilaisia ole.
    Joka ainut urheilua seuraava - tosin ollaan kaikki hieman vanhempia - kun ollaan aiheesta juteltu, on ollut kanssani ihan samaa mieltä. Eli juoksijoitten liikaa ja hiihtäjien liian vähän harjoittelusta. Yllättävän moni muistaa mun juoksijana, ja aina siitä sitten jutustelua tulee..

Mutta nähtäväksi jää.

harmis Guest
    En minä tiedä mikä on oikein, mikä väärin. Jokaisen fyysinen kestävyyskin on yksilökohtaista. Jos ei ole ongelmia, miksi ei juoksisi isoja määriä? Trendinä näyttää kuitenkin olevan että yhä nuorempana juostaan jo maratoneja ja jätetään nämä ratajuoksut välistä. Ehkä mallia on otettu afrikkalaisista jotka juoksee hurjia määriä jo tosi nuorena ja maailmän kärkeä ollaan jo parikymppisinä. Ok, ura voi jäädä lyhyeksi mutta onpahan jotain kuitenkin saavuttanut. Perinteisesti on niin että tahkotaan ratajuoksuja kolmekymppiseksi ja kun ei enää siellä pärjätä siirrytään maantielle, kun paikat on jo valmiiksi paskana ja määriä pitäisi vielä entisestään lisätä. Kyllä se vaan niin on että on hyvä kokeilla jotain uutta.
    Juoksija-lehdessä on usein henkilökuva jostain menestyneestä taikka nousevasta tähdestä. Siellä on myös esimerkkejä heidän viikkotreeneistä. 800-1500m juoksijoillakin viikkokilometrit on 200-250km joten en sen valossa pidä maratonille tähtäävän nuoren 150km viikkoja erityisen kovina.

tempokisu Guest

Punapää yksilöllistä

no, ei kuitenkaan ole suomalaisnaisia MM- tai O-kisojen podiumilla näkyny. Juoksussa. Ja nykyisin myös hiihdossa harvinaisempaa. Pyöräilystä puhumatikaan.

Samat lait kaiketi pätee kaikessa kestävyysurheilussa. "jokunen" vuosi sitten kun tempot ei millään sujunu, tein sitten urakalla karmeita tehomäärätreenejä.
    Lainasin ukkojen reenejä. Ainakin oon harjoitellu, mietin.
    Kisat ei sujunu ollenkaan. Olisi pitäny huilata, ja kuvittelin että pitää reenata enempi vaan.

Tuntuu että lahjakas pärjää vähemmälläkin reenillä, mutta jos lahjoja ei ole mikää reeni ei auta.
    Ja mikä sitten on oikein harjoitelu, sitä ei varmaan kukaan tiedä loppujen lopuksi.
    Mutta ainakin se on väärä tie, että kopioi toisen harjoitteluja. Aikoinaan nimittäin Timo Vuorimaa lähetti paperilla mulle harjoitusohjelmia kuukaudeksi. En ymmärtänyt mitä kaikki merkinnät tarkoitti, ja huomasin kyllä itsekin että nämä ei sovi mulle. Ei oltu edes keskusteltu keskenämme, otaksuin että oli jostain vain keksitty.
    Sensijaan pyöräilyssä Esko Päivisen kanssa juteltiin joka viikko useamman kerran, ja harjoitusohjelma eli koko ajan, ja laadittiin juuri minulle.
    Miten tämä nyt aiheeseen liittyy, mutta siinä olen samaa mieltä, ihmiset on yksilöitä ja harjoittelu suunniteltava yksilöllisesti.

Mutta on noi kamalia reenimääriä silti. 18-vuotias tyttö 150km juoksua viikossa talvella. En mä tätä mielipidettäni nyt muuta miksikään. Jos haluaa pärjätä maratonilla tai puolikkaall, ei puolikasta voi juosta joka päivä ( melkein). Kyllä se kestävyys siellä on, jos on ollakseen. Sitä pitää jalostaa, ei kuluttaa.

harmis Guest
    Niin mutta kun sillä teholla on niin suuri merkitys. 20km pk on kehittävä mutta 20km vk on kuluttava.
    edit. esimerkiksi Alisan vauhdeilla 20km pk on ajassa reilusti alle kaksi tuntia. Jos tämä on jaettu kahteen treeniin niin ei pitäisi olla mikään ongelma.
    edit2. sitä paitsi kun olen Alisan haastatteluja katsonut telkkarista, hän on sanonut että kovat viikot 140-150km. Sen sijaan kukaan ei ole kysynyt eikä mediaa kiinnosta mikä on tavallinen harjoitusviikko.

Ehkä meillä on eri käsitykset asiasta, juurikin kun mietin asiaa omien kokemuksieni ja virheiteni kautta. Ei ihmiset kuitenkaan niin erilaisia ole.
    Miten tämä nyt aiheeseen liittyy, mutta siinä olen samaa mieltä, ihmiset on yksilöitä ja harjoittelu suunniteltava yksilöllisesti.
    Ihmiset on yksilöllisesti samanlaisia? Ehkä jopa urheiljatkin.

Mjoo, annetaan nuorten (kilpa)urheilla, eiköhän niillä ole siihen paremmat rahkeet kuin meillä palstakääkillä.

tempokisu Guest

Lamppu syttyi EM-kisat

Anne-Mari Hyryläinen teki juuri puolimaratonilla oikein hyvän ajan 1.12. ja paikka EM-puolimaratonille tuli.
    ? sitä vaan, että jos ja kun Alisa mielii maratonille, eikö tuo puolimaraton sitten olisi hyvä tavoite?

ja "munamankeli", en näe kommentoinnissa ja kritiikissä mitään pahaa, päinvastoin. Olisi ollut hyvä jos aikanaan olisi minullekin joku sanonut suoraan , eikä vaan selän takana päivitelty ja lehtijutuissa ylistelty, kun ite olin "sokee" karulle totuudelle.

^No tota... Luuletko että Alisa, Vilma ja muut lupaukset lukevat tätä palstaa? Eikös palstakirjoittelu ole juuri selän takana päivittelyä Jos on näkemystä esim. pitkän matkan juoksuharjoittelusta, niin urheiluseuroissa on huutava pula osaavista valmentajista. Ei muuta ku mukaan toimintaan.

tempokisu Guest

Punapää kasvun paikka

Kenenkään ei ole hyvä lukea lehtijuttuja itestään, ja nykyisin internet-kirjoitteluja.
    --minä nyt jalkavammoineni varmaankaan tiennyt mistään mitään, mutta harjoitusmääristä uskaltaisin sanoa tietäväni.

No mutta kumminkin, kun kuuntelin Wilma Murron haastattelua, ja Alisa Vainion.
    Siinä ensinmainittu on nuori nainen ja jälkimmäinen ihan lapsi vasta. Ja tähän mainittakoon että itekin oli juoksu-aikoinani ihan lapsi, mutta ymmärsin silti että muutakin elämää on kuin urheilu.

Alisalla on ollut hieman vaikeuksia...

http://www.xn--kestvyysurheilu-3kb.f...ammakierteessa
    -L.

harmis Guest
    Kohta tempokisu kirjoittaa tänne että "mitäs mitä sanoin" :-)

tempokisu Guest

Punapää eipä ole yllätys

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harmis Katso viesti
    Kohta tempokisu kirjoittaa tänne että "mitäs mitä sanoin" :-)
    Näemmä ei tarttte, honaatte itekin. Tosin totean että tiesin näin käyvän jossain vaiheessa ihan varmasti.
    Vastaanotolla melkein joka päivä joku ( yleensä ajokortin uudistaja iän mukaan) joka muistaa mut juuri kestävyysjuoksusta. Yleensä tulee myös puhetta aiheesta, ja monen kanssa ollaan tästä Alistan juoksumäärästä päivitelty ja olen aina todennut että "jalkavammoja tulee takuuvarmasti". Ei kukaan kestä puolimaratonia joka päivä. Eikä se edistä maratonia yhtään juosta puolikas päivittäin.

Tosin en pidä rakkoa rasitusvammana, ja en usko ollenkaan että Alisalla olisi "huonot lenkkarit". Liian paljo juostu on yksinkertainen selitys, ja väitän että ainoa oikea selitys.
    No, monet juoksijat Lasse Vireniä myöten kyllä tästä julkisestikin varoittelivat, mutta ei nuori ihminen usko ennenkun ite kokee. Tietyt asiat ei vuosikymmenten saatossakaan muutu.

Lisäys: luin jutun loppupuolenkin. No huh, reisiluun rasitusmurtuma. On senverta iso luu että ei ihavvähästä rasitusmurru. Kantapään rasitusmurtuma oli itellä - ja paraneminen kesti 6kk.
    Eli todellakin kannattaisi toi harjoittelu miettiä uusiksi sitten kun kaikki vammat on kunnolla parantunu. Voisi täyslepokin tehdä hyvää.
    tempokisu muokkasi tätä : 22.04.2016 at 17.23

tempokisu Guest

Punapää maastojuoksun SM

Vitsit, meni toi Jukka Keskisalon esi-haastattelu ohitte, jotain mainitsi miksei Alisa Vainio ole mukana. Oona Kettunen ilmeisesti ollut kipeä ja päässy juokseen vasta maaliskuussa, että oliko syy sama. Vammat, tosin en yhtään ihmettelelisi! Tuommoisten isojen rasitusmurtumien pitäisi antaa parantua todella kunnolla. Meinaan mainita tämän myös haastattelussa, jos ( varmaan tulee) asia tulee puheeksi. Tulkoot sanomisia, tästä asiasta tiedän.
    Miksei Annemari Sandell ole mukana? Jos mielii ( haaveillahan aina saa..) olympiakisojen maratonille, kotimaan kisoissa maastot ja kymppi ja muutkin pitemmät matkat, pitäisi tehdä tosikovaa tulosta. Ja se maratonnäyttökin puuttuu.

Johanna Peiponen voittaa maastot ylivoimaisesti. Hänellä on kyllä tosi hyvin, on saanu harjoitella ilman median hössötykstä, kun kiinnostus on kohdistunu Alisaan, ja Annemarilla on semmoisia kuvioita että en usko että sieltä nousee huipulle enää. Ikävä kyllä. Kun etukäteen aattelin että tulee mielenkiintoinen juoksukevät.

Tarkennuksena, en siis yritä mitenkään mollata tai mitään, ihan tosiasioiden valossa vaan.
    Mutta mun mielestä maastojuoksuksi matka on naisille liian lyhyet, ja sitten maaston pitäisi olla oikeesti maastoa - se mitä nykyisin sanotaan polkujuoksuksi - Tämä nykyinen "maasto" on paremminkin hiekkarata-juoksua ( siis me juostiin Cooperia ihan hiekkaisella radalla, vasta lukion vikana vuotena oikealla urheilukentällä punaisella alustalla).

Lisäys: Anteeksi väärää tietoa, Alisa on mukana 19-vuotiaitten sarjassa. Takana jalkavammoja. Ilmeisesti epävarma kunnostaan, onko ne jalat kunnossa vai ei.
    Aha, ei ole. Saija Seppä voitti.
    Alisan kansisi nyt levätä ihan kunnolla ja parannella ne vammat! Tämä oli ihan tarpeeton kisa ja henkisesti tosi järkyttävä kisa ,kotona tulee itku, ei tästä mitään tule. Eikä tulekaan jos ei uskota nyt ihan selvää, ainoaa oikeaa neuvoa.

Lisäys2. Johanna Peiponen on selostajan mukaan harjoitellut omien mieltymyksiensä mukaan eikä minnekään vuoristoon tai etelään, ja se nyt todellakin on viisas valinta jos oma juttu sujuu, tuntuu paremmpalta ja selkeesti tuottaa parempaa tulostakin niin HYVÄ. Nimittäin toisena juossut Camilla Richardson selkeesti on rusketuksensa perusteella harjoitellu ulkomailla, Johanna oli aika "kalpee".
    Annemari Sandell joutui keskeyttään jonkun kisan, oliko just se Rotterdamin maraton? Että jää mun käsittääkseni koko olympiamaraton haaveeksi. Ja tavoitteena oli mitali, mitä nyt alunperinkin pidin vähän utopistisena ajatuksena.
    Koko ajan ollu oikeessa ajatuksineni.
    tempokisu muokkasi tätä : 08.05.2016 at 17.15

Laitetaas tännekin linkki yhteen tämän kevään kovimmista suomalaisista yleisurheilusuorituksista. Kympin olympiaraja meni rikki reilusti ja Suomen ennätyskin oli lähellä: http://yle.fi/urheilu/3-8898774

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sepeteus Katso viesti
    Laitetaas tännekin linkki yhteen tämän kevään kovimmista suomalaisista yleisurheilusuorituksista. Kympin olympiaraja meni rikki reilusti ja Suomen ennätyskin oli lähellä: http://yle.fi/urheilu/3-8898774
    Hieno juoksu. Silloin tällöin Johannan näkee lenkillä täällä kotikaupunkinsa väylillä, saapa nähdä miten lie tämän kesän aikana.

harmis Guest
    Veikkaan että kun Peiponen pääsee johonkin kovatasoisempaan kilpailuun niin suomen ennätykset paukkuu kympillä ja vitosella. Nyt jäi soolojuoksuna kahden sekunnin päähän kympillä. Toivottavasti pysyy terveenä koko kesän.

Damn, Alisalla suuria vaikeuksia. Lepoa vaan ja jos on tullut töppäilyjä harjoittelussa niin niistä varmasti otetaan opiksi.

http://www.kestavyysurheilu.fi/kesta...m-kilpailuissa
    -L.

tempokisu Guest

Punapää odottettuja uutisia

Ei Alisan jalkavammat tullu yllätyksenä, oli vaan ajan kysymys - jos nuori 18-v tyttö juokseen 150km/vko, lopputulosta ei tarvitse paljoa ennustaa. Pakkohan se on todeta "mitäs mä sanoin...." ja varmaan aika moni muukin sanoi.
    No toivottavasti on malttia jatkossa, mutta kun tietää miten nuori juoksija ajattelee... nähtäväksi jää.
    Annemari Sandellin maraton-näyttö päättyi keskeytykseen. Ei taida tulla paikkaa olympiamaratonille.
    Juurikin näistä asioista toimittajan kanssa juteltiin, itse asiassa koko juttua inspiroi ^ nämä asiat. Vaikka näitä samoja virheitä on tehty yli 30 vuotta sitten, niin - mitään ei ole opittu. Samat virheet pitää juoksijan ite tehdä että oppii. Tai toivottavasti oppii.

Johanna Peiponen on saanu reenata ja juosta ilman tarpeetonta turhaa mediahössötystä, ja erityisen hienoa on että hän ei perusta ulkomaanleireille - Suomessa todellakin on maailman paras harjoitella, ja ympäri vuoden onnistuu. Siinäpä se kestävyys ja muu voimataso karaistuu, kun harjoittelee hivenen karummissa oloissa.

Mutta harmillisuus, kun odotin sm-maastojuoksussa kolmen kovaa kisaa, ja Kalevan kisojen kympilläkin...

> Samat virheet pitää juoksijan ite tehdä että oppii.

Voisikohan tällaista estää jonkinlaisella huippu-urheilun valmennusohjelmalla?

harmis Guest
    Pohjoisesta tuulee http://www.kestavyysurheilu.fi/kesta...aantiekympilla
    Mitähän kaikkea kesä tuo tullessaan Peiposen kohdalla? Ikävä että Alisan kausi on piloilla.

tempokisu Guest

Punapää elämän koulu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    > Samat virheet pitää juoksijan ite tehdä että oppii.

Voisikohan tällaista estää jonkinlaisella huippu-urheilun valmennusohjelmalla?
    Ei voi.

Puhun kokemuksesta. Kun on nuori ja tuntee että jaksaa ja pystyy - ja jos joku siinä yrittää toppuutella, sen kokee kiusaamisena. Ihan tyhmää.
    Näin se vaan on. - ja ihan yleisestikin monissa asioissa nuoren ihmisen kohdalla -
    Mietin vaan jos nuori aina noudattaa vanhemmilta ja kokeneemmilta saatuja ohjeita, ja tekee ...jossain vaiheessa tulee katkeruus; tein aina kun te neuvoitte, ja jos olisin saanu tehdä sillee kun ite halusin niin....

Se vaan menee näin, elämän koulu on käytävä itse ja opittava itse. Ja harmillisuus , että aika usein sitten kun on oppinut, on jo myöhäistä.
    Mutta ei ole koskaan myöhäistä elää omaa elämää ja toteuttaa niitä intressejä joita haluaa ilman ulkopuolista painetta, se opetus on ehkä juuri se.
    - Itse olen ajatellu näin, että sain mahdollisuuden toisessa lajissa, ja sitten hyvän harrastuksen. Nuoruuden urheilun ja peruskunnon ansioista selviydyin joistan isommista sairauksista... Kaikella on ollut tarkoitus, mutta sen huomaa sitten vasta myöhemmin.

Eiköhän se ole myös vähän niin, että jos tähtää huipulle, niin pitää uskaltaa mennä vähän "yli". Muuten jää piirisarjaan.

tempokisu Guest

Punapää kokemuksen koulua

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjr Katso viesti
    Eiköhän se ole myös vähän niin, että jos tähtää huipulle, niin pitää uskaltaa mennä vähän "yli". Muuten jää piirisarjaan.
    No mä sanoisin että ei. Sinne piirisarjaan jää kyllä ne kun ei ole lahjoja eikä harjoittele. Väitän kokemuksen syvällä rintaäänellä, että nuorena riittää järkevä perusharjoittelu.
    Siis juurihan tässä nähtiin, että tämä "yli" johti nuorten sarjassa sm- hopeaan. Käytännössä siis juuri sinne mainitsemaasi "piirisarjaan".
    Ne ylilyönnit kostautuu, koski se ylilyönti sitten harjoittelumäärää kuin painonhallintaakin. Sitten kun on ikää ja kokemusta kuunnella myös kehoaan, voi tehdä "yli"- juttuja.
    Mika Maaskola, Ari Paunonen, Annemari Sandell, minä ja --- nyt ehkä Alisa Vainio. Suurlupauksia ja Ihmejuoksijoita joista ei tullut kun korkeintaan suomenmestareita.

Toi on vaikee yhtälö, suomalaisen päästä maailman huipulle kestävyysjuoksussa. No kyllähän Lasse Viren ( joka sen yhtälön ratkaisi) yritti median välityksellä neuvoa Alisaa, mutta ei menny nekään neuvot perille...Mitä haastatteluja olen kuunnellut, on myös henkisen kasvun paikka. Tai jäävi mä olen sanoon, olin samassa iässä ihan yhtä lapsellinen ja "tyhmä".

ps. pieni lisäys, lasken mukaan yleisen sarjan kisat. Nuorten ja veteraanien kisat on asia erikseen.
    tempokisu muokkasi tätä : 31.05.2016 at 23.10

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •