Yamahan keskimoottoriin saa kaksi eturatasta, joten sopiva välitys löytyy hyvin ryöminnästä reippaaseen matkavauhtiin. Itse pääsin olemattomilla reisilihaksilla Paloheinän jyrkimmän mäen ylös istuvilteen. Pyöränä Haibike Sduro 29". Mahtava pyörä.
Yamahan keskimoottoriin saa kaksi eturatasta, joten sopiva välitys löytyy hyvin ryöminnästä reippaaseen matkavauhtiin. Itse pääsin olemattomilla reisilihaksilla Paloheinän jyrkimmän mäen ylös istuvilteen. Pyöränä Haibike Sduro 29". Mahtava pyörä.
Oman mankelin kuva. Tähän asti kokemukset vain positiivisia.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onko KTM sähköfattien omistajilla kertoa lisäkokemuksia, kun ajokilometrejä on tullut enemmän. Onko kaikki toiminut tai onko ilmennyt jotakin korjattavaa, miten akun kesto talvisäillä, oletteko edelleen tyytyväisiä pyöräänne?
Mitä mieltä olette pyöränne soveltumisesta pidempiin päiväretkiin (kevyen liikenteen väylällä, sorateillä ja poluilla) - akkuhan riittää kuitenkin melko pitkään ajoon? Ja jos akku ajetaan tyhjäksi, niin kuinka raskaaksi pyörällä polkeminen muuttuu?
Kotarin sähköläski tuli taloon marraskuun puolessa välissä ja mittarissa nyt noin 1900km. Nastakumit meni alle joulukuun tokalla viikolla.
Matkasta noin puolet duunimatkaa ja loput viikonloppuajoa pitkinpoikin PK-seutua. Pidemmät lenkit 50km molemmin puolin, kevään tullen tarkoitus tuosta vielä toinen mokoma yrittää ja jatkaa loppumatka ilman eetä jos niikseen käy.
Pyörä toiminut moitteetta ja tietty etelän 'talvi' asettaa omat haasteensa, talvi on ollut sangen kostea. Voimansiirron osat kaipaa huoltoa tyyliin kerran viikkoon, isompia puhdistuksia n. 500km välein.
Säilytys on tapahtunut sisätiloissa, samoin duunissa. Akkua olen ladannut periaatteella joka tai jokatoinen päivä eikä paikoin kipakat pakkaset ole vaikuttaneet mitenkään. Hieman itseänikin jännitti miten Boschin tekniikka pärjää vaihtelevissa keleissä, mutta teknikka ei ole aiheuttanut mitään ongelmia.
Bluto keula toiminut toistaiseksi ilman ongelmia, kovimmilla pakkasilla tietty otti muutenkin vähän iisimmin.
Täyslokarit ovat osoittautuneet hyväksi hankinnaksi ja kumilipan lisääminen jatkeenksi alas eteen poisti käytännössä ravan roiskumisen melkein kokonaan. Takalokarissa lippaa ei ole ja kuulemma sieltä hiukka roiskuu takana ajavien silmille. Edestä petti lokarin toinen DIY-kiinnike. Nyt ainesvahvuutta lisätty ja toistaiseksi on kestänyt.
Selvityksessä on pyörän modaaminen jotenkin näin:
- vaihteiston muuttaminen napasellaiseksi joka mahdollistaa 4.8" rengastuksen ja joo menee muutakin uusiksi jos tämä toteutuu
- väri kokonaan matta?mustaksi jotta kestää muutaman roiskeen näyttämättä ihan kaamealta
Mitenkäs muut kotari-kollegat?
~2200km mittarissa. Pyörä täytti hyvin sen ostokriteerin, eli jos nyt kerrankin olisi fillari millä tulee ajeltua talvellakin töihin. Ja tulihan sillä :-) Lumikelit olivat ihan täyttä juhlaa. Kantama tipahti ~30% pakkasilla, johtunee monestakin tekijästä (raskaampi vastus, pienemmät rengaspaineet, pientä jäykistymistä rattaissa yms). Muuten on kyllä yllättänyt kuinka hyvin tuo Boschin paketti toimii kesällä, rapakelillä, talvella -20C..
Ongelmat mitä ovat olleet on niitä tavallisia pyöräjuttuja: toisen kammen sain rikki metsässä, jostain tulee pientä narinaa (ajattelin seuraavaksi tarkistaa moottorin kiinnityksen), satulaputki tuppaa aavistuksen liukumaan.
Pisin yhtäjaksoinen lenkki on tuolla ollut jotain 70-80km (minulla siis tuo vanhempi 400Wh akku). Eco-moodilla ajelin, kuten yleensäkin 95% ajeluista.
Hyvä peli, olen äärettömän tyytyväinen hankintaani.
Löytyykö noiden kolmen lisäksi varteen otettavia sähköfätti vaihtoehtoja?
http://www.cube.eu/en/products/e-bik...ckngreen-2016/
https://www.e-bikeshop.co.uk/Haibike...-Fat-Bike-2015
http://www.ktm-bikes.at/bikes/fatbik...2d9f505496dd00
Verkkokaupalla joku halvempi näytti olleen, mutta halvalla ei varmaankaan hyvää saa. Saako noita mistään pääkaupunkiseudun kivijalkakaupasta? cubea näytti r-techillä Tampereella olevan.
Parempi pyy pivossa ku kyy pipossa.
Tuolta näyttää löytyvän![]()
Messuilla oli Fantic-merkkinen sähköfätti. Moottorina Saksalainen Brose ja akulle luvataan 3:n vuoden takuu.
Jos oikein muistan ollut fillarilehden testissäkin.
Esittelijä lupasi että pyörä on koeajettavissa maastossa Vantaalla.
http://fanticmotor.fi/FatSport
Ja lyhyen matkan päästä Ridemoresta löytyy electrobike.fi josta puolestaan löytyy Hibikeä. Suomen polkupyörätukulla on myös liikkeitä PK-seudulla, he edustavat KTM:ää.
Vartiokylän pyörä ja E Fat hintaluokka n. 2000€
https://www.youtube.com/watch?v=b62sCIlr2O8
Tapani cycling > Quest - Catrike - Van Nicholas audio > Hegel H160 - B&W CM10
Moi!
Myös Feltillä on Lebowsk-e10:
http://www.feltbicycles.com/Internat...bowske-10.aspx
ja Saksasta - ainakin - löytyy täysjousitettua Bulls Monster E:tä:
http://www.bulls.de/bikes/show/monster-e-fs/
Movego Kangasalla tuo maahan tuota Bullssia
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
Kiitos nopeista vastauksista. Toi bulls onkin mielenkiintonen vaihtoehto, omaa silmää cube kuitenkin miellyttää eniten. Minkälainen tasoero lienee kahden tonnin ja neljän tonnin pyörän välillä? Pystyykö noilla ajamaan "normaalisti" jos joskus tulevaisuudessa boschin moottori päättää leipoa kiinni? Täytyykin tuonne ride moreen mennä koeajolle ja kyselemään tyhmiä.
Parempi pyy pivossa ku kyy pipossa.
Ainakin Haibiken FatSix:in eturatas vastaa 40 piikkistä normaalin fillarin eturatasta, joten ilman avustusta on tuo polkeminen aika tervassa ajoa. Kyllä tuo onnistuu, muttei ole pidemmän päälle hyvä vaihtoehto. Siksi kannattaa ostaa juuri tunnetun valmistajan, esim. Boschin-moottorilla varustettu pyörä, niin tietää, että siihen saa varaosia tulevaisuudessa.
hai71 muokkasi tätä : 13.03.2016 at 08.28
kävin Seinäjoella Cyclissä ihan muilla asioilla ja olin jo lähdössä, kun myyjä vielä huikkasi että ootkos koskaan sähköpyörää kokeillu. Trekin täpäri seisoi oven vieressä ja aivan kuulemma koeajoa varten.
Oli todella positiivinen yllätys, tämä ensikosketus sähköpyöräilyyn. Parin kilsan lenkin vain polkaisin keskustassa, mutta ymmärrän nyt miksi näitä vehkeitä ostetaan.
Laitteen saa kyllä poluillekin kokeiluun, pakkohan se on keväämmällä käydä kokeilemassa. Pelkään vaan että tulee kallis koeajo, tai ainakin joutuu hetken kärvistelemään sen määhaluunmäähaluun -fiiliksen kanssa. Onneksi ovat niin kalliita
Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Onko kellään kokemuksia tuosta BH:n kaksivetoisesta fatbikesta? http://www.sahkofillari.fi/epages/sa...Products/EV806 Nykylainsäädännöllä olisi ilmeisesti laillinenkin jos vaan ottaa liikennevakuutuksen kun teho jää alle 1kW?
Sanotaan ettei etuveto olisi hyvä maastossa, tiedä sitten satunnaisessa maastoajossa .. varovainen pitäisi varmaan olla ettei keula lähde alta ja minimoottori ei niin painava?
Omien kokemusten mukaan etuveto on täysin kelvoton maastossa tai ainakin polulla. Eturengas todellakin lähtee alta.
Ok, kiitos tästä tiedosta![]()
Uudessa KTM Macina Freezessä näyttäisi olevan jo 4,80" leveät renkaat. Raskisikohan sitä tuollaisen laittaa, varmaan on hyvä peli ainakin käyttäjien mukaan. Hintakin menisi ihan kohtuulliseksi, kun saisi kaksi uudenkarheaa sisäänajettua pyörää menemään vaihdossa. Yrittää tässä nyt sitten pähkäillä ja itselle vakuutella, että ei tarvi enää sitten muita pyöriä.
Toisaalta taas verkkokaupassa olisi 1300€:lla sähköläski ja saisi pitää vielä toisetkin pyörät, mutta tekisikö sillä sitten mitään, hankalaa pähkäilyä.
Kyllä siinä taitaa ihan 4.0" kumit olla. Ainakin KTM sivujen mukaan. Runkokin lienee lähes sama kuin 2015 mallissa, joten 4.8" ei taida kunnolla edes mahtua taakse (177mm taka-akseli).
Kuinka uudessa? KTM sivujen mukaan molemmissa 2016 malleissa on 4” renkaat: http://www.ktm-bikes.at/en/bikes/e-bike.html
Harmi kun tuota verkkokaupan pyörää ei voi testata ennenkuin tilaa sen. Oishan tuo kolme kertaa halvempi kuin nuo laatupyörät ja jos nuo renkaatkin on sitten vielä saman kokoiset, mutta joustokeulaa ei kyllä ole. Hyvältähän tuo verkkokaupan pyörä ainakin näyttää.
jos tilaisi koekäyttöön tuon verkkokaupan pyörän ja palauttaisi jos ei miellytäkään. Ehkä tuon uskaltaisi joskus jättää myös kaupankin eteen lukittuna, noiden kalliimpien kanssa joutuis miettimään ja pälyilemään ympärille ja puolet ostoksista jäisi tekemättä kun tulisi kaupassa tunne, että nyt se on kadonnut.
Jos osoittautuukin tosi hyväksi pyöräksi, eikä enää muita pyöriä tarvisi niin voisihan ne laittaa sitten myyntiin.
Eikö foorumilla olisi ketään jolta saisi kokemuksia jo tuosta pyörästä?
Yhtenä sopan sekoittajana on vielä tuo verkkokaupan taitettava sähköläski joka tulee tässä kuussa myyntiin. Sen saisi helposti otettua matkoille mukaan. Kaikki täytyisi olla rinnakkain parkissa ja päivän niitä saisi vuorollaan ajella, että saisi jotain selkoa paremmuudesta ja itselle sopivuudesta. Sekään ei ole kivaa, että saa sitten katua ostoksia jälkikäteen.
Toki jos tilaa kaikki ja palauttaa sitten vain loput ja pitää yhden.
Mikähän se olisi hyvä sähköläskipyörä vaihtoehto, asioita pyörittelee niin pää vaan sekoaa?
Haluaisin sellaisen hillityn avustuksen, joka sopivasti avustaisi. Nykyiseen pyörääni trek farley5:een voi ilmeisesti laittaa bafang 1000w moottorin, muttei pienempää, kun keskiö on 120mm pitkä. Sillähän tuosta tulisi jo melkoinen mopo, mikä ei olisi kuitenkaan tarkoitus. Ktm vaikuttaisi hyvältä, mutta renkaat on kapeammat kuin farleyssa ja hinta on niin kova että sitten pitäisi kyllä luopua muista pyöristä. Verkkokaupassa sähköläski olisi muunnossarjan hintainen, mutta miten laatu sitten muuten ja minkälainen avustus. Tuo boschin moottori joka on ktm:n pyörässä toimii kyllä juuri sillain mukavan hillitysti, kävin trekin maasturia ajamassa, jossa oli kyseinen kone. Tuskinpa noita muita kyllä enää kaipaisikaan kyllä jos raaskisi tuon ktm:n laitaa, en tiedä.
Komppaan edellisiä mielipiteitä KTM Macina Freezestä! Ollut kyllä jäätävän kova peli. Toiminut pyöräkärryn vetämisessä erittäin hienosti, kuten työmatkapyöränä sekä maasturina. Talvella tuli ajettua myös paljon jäällä kun lunta oli verraittain vähän. Myös lapset tulivat kivasti pyöräkärryssä perässä kun muutaman retken teimme lähisaareen. 4" rengaskoko on toistaiseksi riittänyt todella hyvin.
Offroad käyttöön asensin juuri tällaisen: http://www.tuningbox.net/5-003/en
Tuo poistaa siis 25 km/h rajoituksen sport ja turbo moodeilla ajettaessa. Tour-modessa rajoitus on normaalisti päällä. Asennus oli verraittain helppo ja pyörän luonne muuttui täysin, kun tehoja tulee vielä kovemmissa nopeuksissa. Hauskuus maastossa ajettaessa tuplaantui =)
Huomioikaa kuitenkin, että yleisillä väylillä ei saa lain mukaan tuon päivityksen jälkeen ajella. Ainakaan sport ja turbo asetuksilla.
Osaatteko verrata sähköfatin ECO moodilla ajamista sähköttömällä läskipyörällä ajamiseen; voiko niiden katsoa vastaavan rasitukseltaan toisiaan vai onko sähköavusteinen vielä pienimmälläkin avustuksella sähkötöntä pyörää "kevyemmin poljettava"?
Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että ECO on jo huomattavasti kevyempi polkea kuin sähkötön. Sekin tuo jo 50 % lisää tehoja polkemiseen. Ja kyllä kotaria polkee tarvittaessa ilman sähköjäkin, varsinkin tasaisemmilla pätkillä. Tosin tätä tulee harrastettua vain silloin kun haluaa oikeasti reeniä ja jos samassa porukassa ajelee sähköttömiä pyöriä.
Kirjanmerkit