HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 30 / 86 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 28 29 30 31 32 40 80 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 871 - 900 / 2574

Aihe: TREK Fatbikes Farley, Farley 6, Farley 8 and the rest :)

  1. #871
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    Mites Uudempiin Farleyhin mahtuu budi?
    Tai onko jollain ulottuvilla bud vs barbegazzi 27.5 4.5" strategiset mitat?

  2. #872
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    23
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bässi Katso viesti
    Mites Uudempiin Farleyhin mahtuu budi?
    Tai onko jollain ulottuvilla bud vs barbegazzi 27.5 4.5" strategiset mitat?
    Farley 9.8:aan Budi pitäisi nippa-nappa mennä vaikka takahaarukka olisi ns. kesäasetuksilla jos vanne on esim 90 mm. Perustelu: 105 mm vanne + 4.8" Jumbo Jim + etuasetus = 7 mm kapein etäisyys runkoon. Em. kokoonpano on 4...5 mm leveämpi kuin Budi 90 mm vanteella. Korkeus...hankala sanoa, mutta takahaarukka pitkänä menee leikiten. Ja Bud&Lou + Enso 6105 laitan itse alle kunhan taas pääsee tunkkaan umpiseen.

    Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

  3. #873
    zipo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bässi Katso viesti
    Mites Uudempiin Farleyhin mahtuu budi?
    Tosta renkulasta niin väliä mutta tsekkaa äffien ketjulinja ja mahtuuko esim 30 tai 32 Ovulaatio.
    Huom 9.8:sa on soikiat sitsin klemmarit tolpassa,eipä onnistu penkin vaihto normikiskoisiin lennosta ja Vapari shimppa sopivaksi päivitynee alle satasella kun kyllästyy srämmipakkoja uusimaan.

  4. #874
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    Tuon 4.5" renkaan kokoa just yritän pähkäillä. ilmeisesti vois sitten päätellä että jos pyörä on mitoitettu Budille mahtuu siihen myös 27.5" 4.5
    justhan mä möin Farleyn, eihän sitä nyt heti taas olla hankkimassa

  5. #875
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    SibboVanda
    Viestit
    978
    Kyllä ysipistekasiin ainakin ovaali menee, mulla ollut uudesta saakka eikä ongelmia Loun tai Knardin kanssa.

  6. #876
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    463
    Tuo 27.5x4.5 menee heittämällä perään kun se(kin) on pienennetty blutolle sopivaksi. Ensi vuonna valtaosa farleystä tulee tuolla renkaalla ja blutoilla saa myös...

  7. #877
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Kiiminki
    Viestit
    147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kruunu Katso viesti
    Yksi pieni tekninen murhe, josta ei aiempia kokemuksia, niin kysytään viisaammilta.

    Reilussa polkaisussa kuuluu reipas pamahdus takapyörästä, onko yleensä napa vai hyppivä ketju, joka aikaansaa paukahduksen? Ääni tulee useimmiten vain siirryttäessä rullauksesta polkemisen puolelle. Kyseessä siis reilu kuukauden vanha Farley 9.8, josta vaihdevaijeria on tullut kiristeltyä noin kierroksen verran yhteensä ensimmäisten muutaman sadan kilometrin taipaleella.
    Voi olla myös takapakka. Farley 9.8:ssa on niittipakka ja se paukkuu välillä, kun polkasee kunnolla.

  8. #878
    Aivan, tuohan se varmaan Remedyssäkin paukahtelee, vapaaratas näytti meinaan olevan ihan kunnossa. Kiitokset vikadiagnoosista. Anteeksi laiharengas-offtopic!

  9. #879
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Ei kai pakka sentään pauku vaan natisee? Tai paukkuuhan se ketju/pakka yhdistelmä kun ketju ”hyppii”. Sramin 11-vaihteistossa tämä on ominaisuus ja syynä on takavaihtajan ylempi rissa, mikä on N/W-hampainen. Se ei vaan toimi likaisessa tai lumisessa ympäristössä. Kun ketjuun menee lunta tai likaa, se alkaa nousta N/W rissan päälle eikä pysy enää keskellä takaratasta vaan alkaa hyppiä ja paukkua.

    Kun ajetaan hetken polkematta, alaketjun päälle tippuu renkaista roskaa / lunta. Kun aletaan taas polkea – likainen ketjun pätkä menee rissojen läpi ja alkaa ”hyppiä” takapakan hampailla.

    Sen takia Sramin pakan rattaista lähtee hampaita. Syy ei kuitenkaan ole huonossa pakassa vaan takavaihtajan ylärissan hampaiden muodossa.

    Proto Eagle kuvissa ei muuten ollut N/W-muotoa ylärissan hampaissa. Eli Sramin testausinsinööritkin ymmärtävät tämän ilmiön. Myyntiversioon N/W-muoto kuitenkin tulee, koska se on Sramille tärkeä markkinointikikka.

  10. #880
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Kiiminki
    Viestit
    147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Ei kai pakka sentään pauku vaan natisee? Tai paukkuuhan se ketju/pakka yhdistelmä kun ketju ”hyppii”. Sramin 11-vaihteistossa tämä on ominaisuus ja syynä on takavaihtajan ylempi rissa, mikä on N/W-hampainen. Se ei vaan toimi likaisessa tai lumisessa ympäristössä. Kun ketjuun menee lunta tai likaa, se alkaa nousta N/W rissan päälle eikä pysy enää keskellä takaratasta vaan alkaa hyppiä ja paukkua.

    Kun ajetaan hetken polkematta, alaketjun päälle tippuu renkaista roskaa / lunta. Kun aletaan taas polkea – likainen ketjun pätkä menee rissojen läpi ja alkaa ”hyppiä” takapakan hampailla.

    Sen takia Sramin pakan rattaista lähtee hampaita. Syy ei kuitenkaan ole huonossa pakassa vaan takavaihtajan ylärissan hampaiden muodossa.

    Proto Eagle kuvissa ei muuten ollut N/W-muotoa ylärissan hampaissa. Eli Sramin testausinsinööritkin ymmärtävät tämän ilmiön. Myyntiversioon N/W-muoto kuitenkin tulee, koska se on Sramille tärkeä markkinointikikka.
    Ihan pakaste kyllä ääni tuli. Napsahdus/paukahdus, miten kukin sen määrittelee. Enää en omista kyseistä pakkaa, mutta ketju ei kertaakaan hypänny vaan kovemmin runtatessa kuului selvä ääni. Tämä siis Shimanon XTR vaihtajalla. Vaihdoin koneistetun pakan ja ääni loppui.

  11. #881
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Rusko
    Viestit
    104
    Onko jollain tietoo farley ex osista mitä siihen on laitettu ja paino?

    Ps Tää tietää rahan menoa.

  12. #882
    Kruunu Guest
    Takarenkaan suunnalta tuleva pamaus omalla Farleylla on voimakkaan oloinen ja tuntuu polkaisussa tyhjänä pykälänä. Niittien välys ei mielestäni saa niin kovaa pamausta aikaan, eikä "tyhjä pykälä polkaisussa" myöskään viittaa niittien välykseen.

    Epäpuhtaudet ketjun päällä voisi olla mahdollinen syy, joten pitänee seurailla, jos pamaus ei toistu etelässä kelien kuivuessa, niin ei turhasta lähde reklamoimaan.

  13. #883
    Liittynyt
    09/2015
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    446
    Tarkennuksena kysyisin, mitkä mallit noista Sramin 11spd pakoista ovat koneistettuja?

  14. #884
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    5
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Ei kai pakka sentään pauku vaan natisee? Tai paukkuuhan se ketju/pakka yhdistelmä kun ketju ”hyppii”. Sramin 11-vaihteistossa tämä on ominaisuus ja syynä on takavaihtajan ylempi rissa, mikä on N/W-hampainen. Se ei vaan toimi likaisessa tai lumisessa ympäristössä. Kun ketjuun menee lunta tai likaa, se alkaa nousta N/W rissan päälle eikä pysy enää keskellä takaratasta vaan alkaa hyppiä ja paukkua.
    Tuohan sitten selittäisi asian, kun mulla 9.6:ssa ketju ja rattaat on ajoittain paukkunut jo heti uudesta alkaen...

  15. #885
    Kruunu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bässi Katso viesti
    Mites Uudempiin Farleyhin mahtuu budi?
    Tai onko jollain ulottuvilla bud vs barbegazzi 27.5 4.5" strategiset mitat?
    Bud mitat ei ole tiedossani, mutta tuleva 27,5 x 4,5 Barbegazi oli mtbr foorumin mittauksen mukaan 5psi (=0,34bar) rengaspaineella mitattu;
    27,5 x 4,5 Barbegazi - kehän pituus: 2447mm eli halkaisija: 779mm.

    Vertailuna oma mittaus 0,5 bar rengaspaineella,
    27,5 x 3,8 Hodag - kehän pituus: 2370mm eli halkaisija: 754mm (Trek mainoksen mukaan 764mm).

  16. #886
    Liittynyt
    10/2014
    Viestit
    267
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kruunu Katso viesti
    Takarenkaan suunnalta tuleva pamaus omalla Farleylla on voimakkaan oloinen ja tuntuu polkaisussa tyhjänä pykälänä. Niittien välys ei mielestäni saa niin kovaa pamausta aikaan, eikä "tyhjä pykälä polkaisussa" myöskään viittaa niittien välykseen.

    Epäpuhtaudet ketjun päällä voisi olla mahdollinen syy, joten pitänee seurailla, jos pamaus ei toistu etelässä kelien kuivuessa, niin ei turhasta lähde reklamoimaan.
    Juuri tutkittiin tuota oman farleyn vapaaratasta ja paikallinen edustaja ei löytänyt vikaa. Ihmeellistä kylläkin kun vapaaratas ei pyörinyt huoltoon mennessä yhtään. Olivat aukaisseet ja ratas täysin kunnossa.
    Pikku testilenkin kävin ja toimii taas normaalisti.
    Uudesta asti käytännössä paukkumista kuulunut lähes joka lenkillä.

  17. #887
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    SibboVanda
    Viestit
    978
    Mulla muutama paukahdus tulee yleensä lenkille lähtiessä, mutta kilometrin jälkeen ei enää mitään.

  18. #888
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Kiiminki
    Viestit
    147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eagle Katso viesti
    Tarkennuksena kysyisin, mitkä mallit noista Sramin 11spd pakoista ovat koneistettuja?
    Tällä hetkellä myynnissä olevista X01 ja XX1 pakat.

  19. #889
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kruunu Katso viesti
    Bud mitat ei ole tiedossani, mutta tuleva 27,5 x 4,5 Barbegazi oli mtbr foorumin mittauksen mukaan 5psi (=0,34bar) rengaspaineella mitattu;
    27,5 x 4,5 Barbegazi - kehän pituus: 2447mm eli halkaisija: 779mm.

    Vertailuna oma mittaus 0,5 bar rengaspaineella,
    27,5 x 3,8 Hodag - kehän pituus: 2370mm eli halkaisija: 754mm (Trek mainoksen mukaan 764mm).
    Luulen, että tuo mittaustapa menee käytännössä helposti pieleen jostain syystä tai jotain. Omat Hodagit ovat baarin paineella tasan 74cm läpimitaltaan, molemmat. Omat Hodagit eivät voi mitenkään venyä 754mm läpimittaan (1,5cm lisää!), puhumattakaan 764mm (2,5cm lisää!), ei millään paineella.

    779mm rengas ei mahdu pyörimään Blutossa, 27,5x4,5” Barbegazi mahtuu ihan hyvin.

  20. #890
    Kruunu Guest
    Mielenkiintoista miten isoja eroja mittauksilla syntyy. Rullamitalla renkaan ympärysmittaa mitattaessa tarkkuus voi toki kärsiä, mutta mitan ollessa tiukasti rengasta vasten, ei pitäisi helposti syntyä virhettä ylöspäin (=suurempi halkaisija) vaan alaspäin kylläkin (=pienempi halkaisija).

    Miten 74cm halkaisjan olet mitannut?

  21. #891
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kruunu Katso viesti
    Miten 74cm halkaisjan olet mitannut?
    Niin, kuin halkaisija mitataan, kehän toisistaan kauemmin olevien pisteiden välinen etäisyys.

  22. #892
    Liittynyt
    10/2014
    Viestit
    279
    Eikös sen ympärysmitan saa helpoiten mitattua, kun piirtää liidulla merkin renkaaseen ja asfalttiin ja työntää pyörää niin, että rengas pyörähtää kierroksen ja taas merkki niin voi ihan rullamitalla mitata ne merkkien välit suoralla maalla.

    Sent from my GT-P5110 using Tapatalk

  23. #893
    Kruunu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Niin, kuin halkaisija mitataan, kehän toisistaan kauemmin olevien pisteiden välinen etäisyys.
    Jep. Mulla ei vain ole noin isoa työntömittaa hyllyssä.

    Ilmeisesti rullamitalla maasta renkaan korkeimpaan kohtaan ja silmä yläreunan kanssa samalle korkeudelle, josta mitta luetaan?

    Tuo maassa pyörää työntäen tehtävä mittaus on myös hyvä. Pitääpä piruuttain kokeilla eri tavoilla, josko saisi isoja eroja syntymään.

  24. #894
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Työntömitta syntyy helposti myös pitkästä viivoittimesta ja suorakulmasta. Vesivaakaakin voi käyttää. Ei kai halkaisijan mittaaminen voi olla niin vaikeaa?

    Ihan sama, kuinka sen mittaa, kunhan ei tule 1,5-2,5cm virhettä halkaisijan mittaan...

  25. #895
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oivu Katso viesti
    Onko jollain tietoo farley ex osista mitä siihen on laitettu ja paino?

    Ps Tää tietää rahan menoa.
    http://www.pyorasuvala.fi/fatbike/trek-farley-ex-8

    http://www.pyorasuvala.fi/fatbike/trek-farley-ex-98

  26. #896
    Kruunu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Ihan sama, kuinka sen mittaa, kunhan ei tule 1,5-2,5cm virhettä halkaisijan mittaan...
    Mittatarkkuus vaihtelee mittaustavasta riippuen joskus paljonkin. Sain kyllä 27,5 Hodag renkaille saman mitan (reilu 75cm) renkaille maasta renkaan korkeimpaan kohtaan mittaamalla, mutta mittatarkkuus ei vastannut kehämittauksella tehtyä tulosta. Tästä syystä myös matkaa, nopeutta jne. mittaavat (ei GPS) mittarit kalibroidaan juuri kehän pituutta mittaamalla (=tarkempi tulos).

    P.S. Nautiskelin Farleyn kanssa ajamisesta vajaa kolme tuntia ennen tylsiä mittauksia.

  27. #897
    Liittynyt
    10/2014
    Viestit
    267
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Han$a Katso viesti
    Juuri tutkittiin tuota oman farleyn vapaaratasta ja paikallinen edustaja ei löytänyt vikaa. Ihmeellistä kylläkin kun vapaaratas ei pyörinyt huoltoon mennessä yhtään. Olivat aukaisseet ja ratas täysin kunnossa.
    Pikku testilenkin kävin ja toimii taas normaalisti.
    Uudesta asti käytännössä paukkumista kuulunut lähes joka lenkillä.
    Ensimmäinen pitempi lenkki vapaarattaan tutkimisen jälkeen ja kyllähän se heti puolentunnin kohilla taas jumitti. Olin jo luovuttaa ja tilata taksin, kunnes kokeilin että ajan kotiin vaikka kammet pyöriikin koko ajan. Reilu sata metriä menin eteenpäin niin alkoi taas räikkä huutamaan ja toimi ihan normaalisti. Sitten saikin ajella jo sen 35 km ja kotipihassa teki sen taas. Voisko siellä olla niitä kynsiä rikki sen verran että jotain hileitä pyörii sitten niiden kynsien tiellä kun jumittaa?
    Paukkuminen oli myös taas mukana tuon 3 tunnin ajan.

  28. #898
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    Tuossa edellä oli jotain spekulaatiota Budin mahtumisesta mutta ei mulle ainakaan ihan vielä selvinnyt. Eli mahtuuko Bud/Lou yhdistelmä -16 malliseen Farley 5 pyörään alkuperäisillä 80mm vanteilla?

  29. #899
    Kruunu Guest
    http://forums.mtbr.com/fat-bikes/201...976902-13.html

    Tuossa linkissä vastaus kuvien kera (viesti: #319). Hyvin näyttää Bud/Lou mahtuvan pyörimään.

  30. #900
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    SibboVanda
    Viestit
    978
    Onko vitonen yhdellä vai kahdella eturattaalla?
    Ylemmissä malleissa missä yhdellä rattaalla, ei ainakaan ole ongelmaa. Mulla on 9.8:ssa 80mm vanteet ja Loun tai Knardin kanssa tilaa jää reilusti ketjuun ja runkoon.
    Vitosessahan on vissiin sama runkogeometria?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •