Lainaus Alkujaan tämän lähetti Warlord Katso viesti
. Asia taisi liittyä jarrupinnan laminoinnin kestävyyteen tms. Valaiskoot joku viisaampi lisää.
Minulla oli sama mielikuva, mutta sain kuulla ammattilaisilta että hiilari kestää "ikuisesti" tai ainakin pidempään kuin alumiini. Oli miten oli niin tuolla ei ole merkitystä Suomessa, jossa vanne ei ikinä kuumene. Jos ajaa ja jaruttelee jatkuvasti hiekassa ja kurassa paljon niin sitten ottaisin levyjarrut.

Zipp 303 tuli ensimmäisenä mieleen, mutta onkohan se järkevä ostos vielä nykypäivänä? Tuohon suositellaan 23 mm renkaita, en kai sentään ole aikeissa niihin palata. Muutenhan 303 on usein suositeltu yleisvanne. Viime vuoden mallia saa about 1.600 eurolla avoversiona ja 1.200 tuubina.
Arvoin pitkään kannattaako päivittää cosmic carbon sls (eli alumiini/kuitunaamioinnit) Zippeihin. Sitten arvoin vielä 303 ja 404 välillä. 303 tuli, ja ajo-ominaisuudet ovat aivan eri luokkaa kuin Maviceissa. Ohi ajavat rekat eivät hetkauta suuntaan eikä toiseen, eikä sivutuuli hetkauta. 404 putosi vertailusta koska en halua pelata venttiilinjatkeiden kanssa ja aerotestien mukaan ero 303 on niin pieni, että samaan eroon pääsee kun ajaa toisesta käsivarresta karvat pois. Enve olisi varmaan hyvä kiekko myös, mutta hinta karkaa.

Kiinankuituja katselin myös, mutta tulin lopputulokseen että oma ja muiden henki on tärkeämpi kuin hintalappu. Kiva ajaa pyöräilytapahtumassa Kiinankuiduilla ja routakuopassa tappaa/vammauttaa itsensä ja takaatulijat kun rakenne pettää.

Kai nuo 303 kestää kun niillä on ajettu Paris-Roubaix kisaakin. Kumeina 25mm Continental GPII:set mulla on ja ne leviää 27mm leveiksi. Hullun mukavat jopa Suomen teillä. Jostakin muistan lukeneeni että Zipp suosittelee eteen 23mm ja taakse 25mm, jos haluaa maksimoida aerodynamiikan.

Tuubit onn varmasti erittäin hyvät, mutta itse en halua pelata liimojen kanssa. Takakumi kuluu 3x nopeammin ja avot on helppo vaihtaa päittäin silloin tällöin.