Jep, paksumpia gummeja täälläkin kieli pitkällä odotellaan. Viikonloppuna hankitulla 9.6:lla tuli tänään ekat 10 tuntia metsäpolkuja mittariin... ikävä tuli juurakko/kivikossa edellisen läskin pehmeitä 26x4.7 kumeja ;-( Siirtymätaipaleet ja tasaisemmat polut 9.6 rullasi kyllä todella hienosti. Ehkä noihin kapeampiin kumeihin pikku hiljaa tottuu... muutenhan pyörä toimi loistavasti :-)
![]()
Olen ymmärtänyt, että Farley 9.6 ja 9.8 on 170mm peräisen kammet q-factor 202 eli ketjulinja olisi 68mm http://raceface.com/comp/pdf/FatBike...-Chainline.pdf .Tosin tuo direct mounth flipped asennus antaa 75mm ketjulinjaksi kapeilla kammilla vielä, mutta minusta näissä ketjulinja ei ole niin vinossa, kuin Farley 5 isommallarattaalla. 5 Pitäisi olla pidempi akseli 222 q-factor ja 104bcd ketjulinja 74/76 riippuen NW rattaan piikkiluvusta.
Mitenkäs käy 9.6/9.8 ajettaessa levellä vanteella 100mm ja leveä kumi esim. Surlyn 4.8 alkaako rengas hangata ketjuu 42 möyriessä. Vai onko vielä tilaa paljon alaketjuun?
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Hyvin mahtuu ainakin 80mm vanteella Lou takana pyörimään, ja tilaakin jää ketjun ja kumin väliin.
Eturatashan on kovera puoli ulospäin asennettu, eli ketjulinja kulkee rattaan kiinnityspistettä ulompana.
^Ok. Noin päin asennettuna ketjulinja on 75mm eli juuri oikea 190mm peräselle, eli tilat pitäisi riittää.
Oli muuten kaverin 5 farleyssä 34 ovaali 104bcd, eli sehän on pari milliä ulompana, kuin tuo 9 Farleyn DM ratas tai 32 104 bcd ovaali. 34 ei ainakaan toiminut moitteetta 1x11 Shimanoilla. Taakse pyöritys tiputti ketjua 42 takarattaalta. Saattoihan tuo 2mm ja 28 vs 34 rattaiden ero riittää siihen, että 5 ketjulinja näytti tosi vinolta.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Pikaiset otokset Farley 5 päivityksestä. Jos ei vaikuta ajettavuuteen, niin ainakin reilusti ulkonäköön. Eli Haru pro keula. Kiittää Suvalan poikia.
![]()
Uutta Farleyta pukkaa. Myös täysjoustona.http://www.bikerumor.com/2016/04/15/...s-get-lighter/
Haiskahtaa taas rahanmenolta.
27,5 tulossa uutta rengasta 4,5" koossa. Tilattu ja varattu.
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Onkos muilla samanlaisia fiiliksiä?
Syksyllä ostin 9.6 farleyn ja ajattelin se olevan vaan talvipyörä. Mitä enemmän tuolla ajan, sitä enemmän siitä pidän. Nyt otin hipopalikoilla olevan cc bronsonin syksyn jälkeen taas ajoon, se ei polkuajelussa antanutkaan mitään fiiliksiä. Kaikki oli liian helppoa, ajeli vaan kaikkea päin ja pyörä meni, kuin sohvalla istuisi??
Nyt on ajatuksissa pyörinyt jo cruzin myyminen? En ois tätä syksyllä uskonut, kun täpäri tuntui täydelliseltä?
Oisko tuosta läskistä kuitenkin do it all pyöräksi, ostaisi vaikka kuitukiekot ja päivittäisi vaihteiston X01, kun ajamaton takahaihtajakin on hyllyssä. Jarrut tuossa onkin 8000 XT:t.
Miten tässä tälleen pääsi käymään?
Juuri samanlaisen fiiliksen kanssa painiskelen, vaikka minun Farley on vasta kuukauden ikäinen. Farley 9.8 ja Spessu Enduro Comp täysjousto ovat minulla vastapelureina.
Farley kiihtyy, kääntyy, kiipeää ja pysähtyy teknisesti haastavilla poluilla nopeammin täysjoustoon verrattuna. Mielestäni Farleyn hauskin ominaisuus on välitön ajotuntuma kaikissa tilanteissa, esim. keula nousee välittömästi, eikä tarvitse ennakoida takaiskarin sisäänjoustoa. Täysjoustolle ominaiselle alueella juurakoissa Farley pääsee yllättävän vauhdikkaasti, jos juuret ovat matalampia ja kevyemmällä pyörällä juurakot houkuttelevat myös hyppimään.
Spessu Enduro Comp on reilu 3kg raskaampi, joka hidastaa kaikkea käsiteltävyyttä, toki vauhdikkaassa juurakko-/kivikkoajossa, dropeissa ja hypyissä täysjousto pehmentää menoa mukavasti.
Farley 9.6 sta nyt porsi sitten vapaaratas. Oliko näissä näitä ongelmia muillakin, kohtuu nopiaa meni kyllä omasta mielestä. Alkuperäinen ratas ja ajettu n.1000 km.
Mitä maksaa uus ja onko kenties parempaa tekoa kuin alkuperäinen?
Samaan syssyyn vois heittää kyssärin shimanon xt-jarruista, mitä paloja olette käyttäneet?
Mites teillä on nuo GX-pakat kestänyt? Oma jo vaihtokunnossa talven ajettuna. Jos muilla on myös kulunut nopeasti, niin X01 päivitys lähtee tänään tilaukseen. Saisi samalla vaihteet toimimaan niinkuin pitää (vaikka tuossa ei järkeä olekkaan).
Takuuseen ehdottomasti, jos voimassa. Näyttäisi että läskien leveisiin periin on survottu poikkileikkaukseltaan samankokoisia palikoita kuin normimaastureissa. Omasta Fatboysta korjattiin takanapaa kolme kertaa ensimmäisen 12 kk aikana vaikka ajoa ei tullut kuin talvella. Farleyssa (9.8) on pysynyt vielä navat kasassa ja kun sain vielä px:n välittämänä uudet kiekot Tunen navoilla niin saattaahan nuo orkkisnavat vielä ehyenä säilyä (hyllyssä)
Hypen varjolla isojenkin valmistajien pyöriin on speksattu sellaista palikkaa ettei ne aktiivisemmalla harrastajalla kestä montaakaan kuukautta. Ei muuta kun takuu-case pystyyn ja raporttia foorumiin.
Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Auttakaa onnetonta... Tarviinko muuta f5:seen muuntaakseni sen 1x11? Onnistuuko tällä paketilla: http://www.bike-discount.de/en/buy/s...-brakes-495718
Entäs asennus? Tähän asti taito ja kokemus rajoittuu renkaan vaihtoonUskaltaisinko koittaa itse, vai luottaa ammattilaiseen? Mitähän liike veloittaisi työstä? Budjetti on...pieni
![]()
-AnttiK
^ Nuo kammethan ei käy läskipyörään..
Ylävitosesta lähtee halvalla kampia läskiin (alk 115e):
http://www.hi5bikes.fi/~vScfx0000001/?Y999=PGR&Y174=15
Ei saisi mainostaa mutta laita yv:tä niin laitan vastauksen.
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Eipä ole vielä tarvetta päivittää 1x11 ku laitto taakse 11-40 10 pakan. Pikkasen joutu b-ruuvia kääntämään, toimii muuten hyvin. Eli 1x10 mennää.
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Yksi pieni tekninen murhe, josta ei aiempia kokemuksia, niin kysytään viisaammilta.
Reilussa polkaisussa kuuluu reipas pamahdus takapyörästä, onko yleensä napa vai hyppivä ketju, joka aikaansaa paukahduksen? Ääni tulee useimmiten vain siirryttäessä rullauksesta polkemisen puolelle. Kyseessä siis reilu kuukauden vanha Farley 9.8, josta vaihdevaijeria on tullut kiristeltyä noin kierroksen verran yhteensä ensimmäisten muutaman sadan kilometrin taipaleella.
Ketjun pomppimisen varmaan tuntee polkiessa, luulisin että voit hakea takuuseen uutta vapaaratasta.
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Kiitos Ski. Vapaaratasta lähden tiedustelemaan myyjältä. Pamauksia on noin tusinan verran koettuna ja tiukassa paikassa tuo usein hämmentää hidastaen menoa.
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/27-...979984-26.html
Jenkkifoorumillarengastietoa jakava Trekin työntekijä kertoo (viesti #628), että säädettävä taka-akselin dropout voi olla täysin edessä (440mm) uudella 27,5 x 4,5 renkaalla (D = 778,9mm).
Mahtaako onnistua?
Oma mittaus näytti 27,5 x 3,8 renkaan ja rungon väliksi 11mm rengaspaineiden ollessa 0,6bar. Uusi 27,5 x 4,5 rengas jenkkiforumtiedon perusteella säteeltään 12,3mm isompi.
Myös uutislinkin esittelyssä kaikki ko. renkaalla olleissa säätö oli takana (460mm), eli täytynee pidentää akselivälin säätöä taaksepäin, kun uudet renkaat syksyllä alle saadaan.
http://www.bikerumor.com/2016/04/15/...s-get-lighter/
Kruunu muokkasi tätä : 20.04.2016 at 14.29
Kirjanmerkit