I väntan på ännu dåligare tidet
Mitkä hiilikuitukiekot nyt sitten kannattaisi ostaa?
Ajatuksissa oli joku 45mm korkea laippa, avot tai tuubit, en ole päättänyt. En löytänyt tietoa, olisiko joku erityisesti 25mm+ renkaille suunniteltu.
Zipp 303 tuli ensimmäisenä mieleen, mutta onkohan se järkevä ostos vielä nykypäivänä? Tuohon suositellaan 23 mm renkaita, en kai sentään ole aikeissa niihin palata. Muutenhan 303 on usein suositeltu yleisvanne. Viime vuoden mallia saa about 1.600 eurolla avoversiona ja 1.200 tuubina.
Mitkä muut vanteet pitäisi vielä muistaa (hintaraja vaikkapa 2k€)
-Campagnolo ei tietenkään käy, kun pyörässä on shitmanoa.
-Fulcrum Quattro Carbon (avo) maksaa noin tonnin, mutta en ole kamalan hyviä arvosteluita nähnyt. Muut Fulcrumit karkaavat aika kalliiksi, tai ovat kapeita versiota.
-FFWD F4R oli oman pyöräni optiovanteina, mutta ei niitä suostuttu minulle edes myymään, ja sehän on kapea ja vanhaa teknologiaa muutenkin. Hinta 1100-2000 navoista riippuen.
-Mavic, onko mitään järkeviä?
-Veltec Speed 4.5 on halpa noin 800, mutta täälläkin foorumilla on raportoitu laatuongelmia.
-Reynolds 46 Aero, kalliimpi kuin Zipp, erään arvion mukaan 90% niin hyvä, eli ei kannata.
-Muut kiinanräpellykset, uskaltaako, mitkä?
-Joku muu, mikä?
Pyöräily on kivaa!
En hylkäisi Campaa pelkän virvelisarjan takia. Saako esim Borasta tekstejä pois? Onko siis tarroilla vai maalattu? Ei ole moisia itsellä mutta paljon hyvää kuullut.
Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.
Itsekin pitäisin Campan ihan hyvänä vaihtoehtona vaikka Shimanoa fillarissa olisikin. Itsekin olen alkanut miettimään vanne vaihtoehtoja muutaman vuoden takaisten Mavic Cosmic Carbonien tilalle. Vanteet olivat aikansa tosi hyvät siihen asti kunnes takakiekosta alkoivat hiilikuituiset pinnat pettää, tai mitä materiaalia olivatkaan.
Uusista leveistä Borista ei lähde logot pois kuten aiemmista. Ihan yhtä hyvin 25mm tuubit toimii vanhoissa kapeammissa kuin uusissa leveämmissäkin...
Kiinaräpellyksille annan ääneni, mutta koska siellä on omat sudenkuopat niin perehtymistä vaatii.
Yksi vaihtoehto voisi olla nuo luultavasti ihan vastaaviin Kiina-kehiin perustuvat uudelleen brändätut länsimaista myydyt kiekot jos niitä halvemmalla saa. Esimerkiksi tulee mieleen kotimaasta SUP kiekot ja signaturen Fly kiekot ja ulkomailata PlanetX. HUOM! En tiedä kyseisistä kiekoista tarkemmin mitään ja saatan olla täysin väärässä kun sanon, että ne on jonkun kiinatoimittajan uudelleen brändättyä kamaa, joten älköön kukaan hirttäkö minua jos ne ovatkin oikeasti jotain muuta.
Swissside Ultimate Collection? http://www.swissside.com/shop/catego...te-collection/
The older I get the faster I was
Vision Metron 40?
Xentis Squad 4.2?
DT Swiss?
Enve?
Nousut ovat maantiepyöräilyn suola.
Joku minua viisaampi taisi olla täällä sitä mieltä, että kokohiilariset kiekot olisi paremmat tuubeina. Alu-hiilari combot sitten avoina. Asia taisi liittyä jarrupinnan laminoinnin kestävyyteen tms. Valaiskoot joku viisaampi lisää.
- Heavy Metal will never die!! -
Canyon Endurace CF custom
Tämä on varmaan tullut jo luettua:
https://intheknowcycling.com/2015/05...e-wheels-2015/
Valinnassa kannattaa painottaa myös navan laatua. Sillä sektorilla campa/fulcrum on aika vahvoilla.
Rule #1: Obey The Rules
Lähinnä jos rengas mossahtaa vähänkin reippaammassa vauhdissa, niin kokohiilarisen vanteen ulkokehä voi olla aika huonossa hapessa. Liimattu tuubi suojaa vannetta, avo lähtee kävelemään.
Kaar ittelles vaa
Minulla oli sama mielikuva, mutta sain kuulla ammattilaisilta että hiilari kestää "ikuisesti" tai ainakin pidempään kuin alumiini. Oli miten oli niin tuolla ei ole merkitystä Suomessa, jossa vanne ei ikinä kuumene. Jos ajaa ja jaruttelee jatkuvasti hiekassa ja kurassa paljon niin sitten ottaisin levyjarrut.
Arvoin pitkään kannattaako päivittää cosmic carbon sls (eli alumiini/kuitunaamioinnit) Zippeihin. Sitten arvoin vielä 303 ja 404 välillä. 303 tuli, ja ajo-ominaisuudet ovat aivan eri luokkaa kuin Maviceissa. Ohi ajavat rekat eivät hetkauta suuntaan eikä toiseen, eikä sivutuuli hetkauta. 404 putosi vertailusta koska en halua pelata venttiilinjatkeiden kanssa ja aerotestien mukaan ero 303 on niin pieni, että samaan eroon pääsee kun ajaa toisesta käsivarresta karvat pois. Enve olisi varmaan hyvä kiekko myös, mutta hinta karkaa.Zipp 303 tuli ensimmäisenä mieleen, mutta onkohan se järkevä ostos vielä nykypäivänä? Tuohon suositellaan 23 mm renkaita, en kai sentään ole aikeissa niihin palata. Muutenhan 303 on usein suositeltu yleisvanne. Viime vuoden mallia saa about 1.600 eurolla avoversiona ja 1.200 tuubina.
Kiinankuituja katselin myös, mutta tulin lopputulokseen että oma ja muiden henki on tärkeämpi kuin hintalappu. Kiva ajaa pyöräilytapahtumassa Kiinankuiduilla ja routakuopassa tappaa/vammauttaa itsensä ja takaatulijat kun rakenne pettää.
Kai nuo 303 kestää kun niillä on ajettu Paris-Roubaix kisaakin. Kumeina 25mm Continental GPII:set mulla on ja ne leviää 27mm leveiksi. Hullun mukavat jopa Suomen teillä. Jostakin muistan lukeneeni että Zipp suosittelee eteen 23mm ja taakse 25mm, jos haluaa maksimoida aerodynamiikan.
Tuubit onn varmasti erittäin hyvät, mutta itse en halua pelata liimojen kanssa. Takakumi kuluu 3x nopeammin ja avot on helppo vaihtaa päittäin silloin tällöin.
JaniM, minkälaiset Zippit on jarrutustuntumaltaan (märällä)? Mitä paloja käytät?
Kiitos vinkeistä, taidan sittenkin ottaa Campan Borat vielä harkintaan. Täytyy vain väistellä kovimpia tyylipoliiseja, vähemmästäkin on ojaan kiilattu![]()
Pyöräily on kivaa!
Zipp:n mukana tulleet palat. En ole sateessa ajanut kuin pari kertaa (ja silloinkin yksin), mutta ei mulle ole jäänyt sellaista kuvaa että jarrutusteho olisi jotenkin kadoksissa. Aluksi saa toki nykästä jarrukahvasta ihan kunnolla koska eka kiekon kierros on pidoltaan heikompi kuin seuraavat, mutta niinhän se oli alumiininkin kanssa.
Koska minulla ei ole kokemusta kuin muutamasta vannemallista niin neuvon ZIPP:n sivulle lukemaan eri tahojen tekemiä testituloksia (review): http://www.zipp.com/wheels/303-firec...bon-clincher/#
Tilasin tuolta nipun noita "testivoittaja" jarrupaloja, mutta en ole vielä vaihtanut: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...t=#post2494156
Jarrupalojen valinnassa kannattaa huomioida vannevalmistajan ohje käytettävistä jarrupaloista. Muita paloja käytettäessä saattaa takuu raueta (esim.Reynoldsin ja Powertapin ohjeissa muistaakseni sanotaan näin).
Zippin kiekkoja haikailevan kannattaa katsastaa myös uusimmat NSW-mallit, joiden ominaisuudet ovat kai entistäkin paremmat.
Tosin esim. 303 NSW:t on tonnin kalliimmat parilta. Alkaa liki kolmentonnin kiekkopari olla aika kallis.
Täysin samaa mieltä. Tällä hetkellä parhaat löydöt varmaankin tekee edellisen sukupolven zippeistä.
En tiedä onko kuvittelua mutta tuntuu että hiilikuitukiekkojen ja hiilikuituisten fillareiden hintakehitys menee eri suuntiin. Kiekkojen hinnat alkaa olemaan varsin sietämättömällä tasolla.
^Sanopa muuta! Jossain vaiheessa mietin, että hankkisin modernin aeroprofiilin omaavat kevyehköt kiekot. Ei tule sitä kesää ihan pian. 600 euron C24:t saa luvan kelvata ainakin siihen asti, kunnes ajan elitessä.
10k-kerhon jäsen
Mitä kiekkoja porukka suosittelee noin 800 euron hintaluokassa? Siis koko setti. 105 5800 vaihteet.
Edit. Joo ja tosiaan semmoset joilla ajaa sateella ja vähän huonommallakin tiellä.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Kenno muokkasi tätä : 18.04.2016 at 00.01
Kts. yllä.
PS Tämä siis vastauksena Kennolle. Dura-Ace 24-millisenä ei tietenkään ole viimeisen päälle aero eikä näytä aerola eikä oli sen enempää sisä- kuin ulkoleveydeltään nykymuodin eikä -tietämyksenkään mukainen, mutta liekö silti parempaa vaihtoehtoa etenkään myös sateella ja vähän huonommallakin tiellä ajavalle?
PPS En ole tämänhetkisestä tilanteesta perillä mutta kuvittelisin että kiekkoparin saisi jostain nettikaupasta tai kivijalkaliikkeestäkin tuohon hintaan.
kuovipolku muokkasi tätä : 19.04.2016 at 08.28
^^Tuosta kiekkojen ym.osien hintakehityksestä: hinnat toki nousevat vuosi vuodelta, mutta pitää muistaa myös se, että nyt sesongin jo käynnistyttyä on hinnan puolesta huonoin ajankohta tehdä yhtään mitään hankintoja. Edulliset ostokset tehdään alkuvuodesta tai jopa jo ennen joulua.
Ootteko ikinä pitäneet tuollaista C24 vannetta kädessä? Kuulemma melko lötkö tapaus kun pinnankireydetkin taisi olla huomattavasti suuremmat mitä normaalisti käytetään. Luulisi tuollaisen 16 pinnaisen kiekon menettävän muotonsa kovinkin jos yksi pinna katkeaa.
Muistaakseni näin yksi kokenut mekaanikko kuvaili noita samalla kun rihtas mun kilon kevennys tuubikiekkoja. Onneksi kuulemma noissa mun kiekoissa on riittävästi pinnoja (24) mistä päästiinkin noihin shimanoihin.
JohannesP muokkasi tätä : 19.04.2016 at 13.04
Taidan olla ainoa tuolla Veltecillä täällä ajava ? Juttu oli pakan löysä kiinnitys ekalla reissulla => kolot vapaarattaassa. Vedetty kiinni tasan 40nm ja rasvaa jengassa. Kierteen putsaus, 50nm momenttiin ja homma toimii. Tämä failure menee mun omaan piikkiin. Hyvä kiekko joka on nähnyt röpö-asfalttia viime kesänä ilman säälin tunteita.
![]()
Ainakin 71 kiloisen kukkakepin alla aivan mukavan oloiset vanteet, vertailukohtana ei kyllä ole kuin Fulcrum Racing Sport setti ja vasta noin 300 km takana näillä. Pinna kireyksistä en osaa sanoa oikein mitään ja ovat ensimmäiset litteäpinnaiset niin sekin vielä eroaa edellisiin. siis nuo d-a 24
Siirryin joitain vuosia sitten irtokuulalaakerinavoista urakuulalaakerinapoihin, sen myötä kun Shimanon talvikäytössä olleeseen napaan oli päässyt vettä sisään. Lopputulos oli, että irtokuulalaakerit olivat syöneet itsensä sisään laakeripesään, minkä myötä napa oli käyttökelvoton (ja sitä myötä koko kiekko, sillä halpa vanne).
Urakuulalaakerit ovat mielestäni paljon helpommat vaihtaa, niitä on saatavilla eri laatuisina todella helposti (ostan itse eBaystä milloin mistäkin). Kerran kun on vaihtanut niin jatkossa vaihto sujuu muutamassa minuutissa. Irtokuulalaakerinapojen huoltamisessa (jota sitkäin on tullut tehtyä) minulla ei taas ole mitään hyvää sanottavaa. Kuulalaakereita löytyy varaosana mutta niitä ”coneja” (napakohtaiset) taas on aivan mahdoton löytää (monesti ne menivät urille, ainakin minun käytössä, ). Nykyään napojen huolto on yhtä juhlaa.
Mitä hintojen tulee niin se, että urakuulalaakerit olisivat kalliita ei pidä paikkaansa. Käytön työmatkapyörässä sellaisia 5-7 euron laakereita (x2 per napa). Maantiepyörässä on selvästi paremmat, ehkä sellainen 12-18 euro kappale.
Mitä itse napoihin tulee niin olen itse mieltynyt White Industriesin napoihin. Hyviä napoja, joita en erittäin helppo itse huoltaa ja asiakaspalvelu on aivan mieletön.
![]()
Toisaalta totta. Toisaalta ei. Näin XT-navan jolla oli ajettu 20 000 km Australiasta Suomeen. Ja ajettiin edelleen...
Kirjanmerkit