Yhdistelmä 100€ alurunko ja xtr osat on erikoinen, mutta kykin tyylillään. Itse olisin valinnut paremman rungon ja xt osat...
Yhdistelmä 100€ alurunko ja xtr osat on erikoinen, mutta kykin tyylillään. Itse olisin valinnut paremman rungon ja xt osat...
Respect is not given, it is taken.
Olen miettinyt, mitä rungolta edellytetään, että siitä tulee parempi? Tai mitä olennaista kyseisistä Cube-rungoista puuttuu?
Runko on aika lyhyt ja taka-akseli 135 mm eikä huoli läpiakselia. Ja on nk. tusinarunko.
Mutta eikö ko. aihiosta voi saada ihan ok pyörän hyvillä osilla?
Nämä Bike Discountin halvat rungot ovat edullisimpien jäykkäperäisten kompliittien runkoja. Ilmeisesti Radonien runkojen kanssa samoja ja suurilta tuotantolinjoilta, joka selittää pysyvää "tarjoushintaa".
No kertokaapa ja perustelkaapa se parempi runko, jonka olisi saanut säästyneillä rahoilla.
Ei tuo nimittäin ole mitenkään huono tuo Cube.
Tästä alkaa mun projekti:
Tarkoituksena on rakentaa kevyehkö täysjäykkä hupifillari budjettiosilla.
Ei löydy haulla tuota 29-runkoa XXL:n sivuilta. Paljonko tuolla oli hintaa?
Tuota mainostettiin 1kg painoisena, mutta kuten yleensäkin on XXL sivujen tuoteselostuksissa aika kuratietoa. Valmistaja osasi sanoa että raami on 1250g + maalit. 300e hinnalla ihan jees. Alkuperäisellä 599 hinnalla olisi ollut vähän nihkeä... muuten tuo vaikuttaa hyvältä.
Kyllähän tuo halvalla lähti. Silmäilin tuota joskus, mutta päädyin lopulta Cuben Reaction GTC -runkoon. Sille siunaantui 1190g koossa 19", mutta hintaa tuota selvästi enemmän.
Ei kait tuossa Cuben rungossa sinänsä mitään muuta vikaa ole kuin että on painavahko- siinä mielessä kevyt XTR-setti istuisi paremmin vaikkapa asialliseen kuiturunkoon (vaikkapa siten Cube). Itse kasasin vastaavaan Cuben budjettirunkoon (27.5) osin vanhoista 26-fillarin osista ja muutamasta uudesta työmatkakonkelin. Hipo osia ei tullut mieleenkään laittaa, lähinnä Deore-tason palikkaa.Lopputulos hieman huvittavalta vaikuttava "27.5-" konkeli 26" kiekoilla![]()
Jep, näinhän se on![]()
Mutta pääasia on se että tuosta kuitenkin kehkeytyy kohtuullisen kevyt menopeli. Mietin josko sen vääntäisi sinkulaksi kiristimen kanssa. Nyt sain hankittua painavat mutta halvat kiekot joissa on myös edessä läpipulttimahdollisuus, lisäksi sain tilattua kohtuulliseen hintaan myös X9 kampisetin johon kuuluu BB30 keskiö, Shimanon M395 jarrusetti lähti myös 20€ hintaan niin eipä tuolle projektille paljoa ole tulossa kilohintaa.
Onko noita hiilikuiturunkoja tarjolla XXL:ssä ihan säännöllisesti vai myyvätkö vain pyöränvalmistuksen jämiä pois ajoittain? Olisi aika kiva rakentaa.
Tulipa vähän huono kuva kännyllä hämärässä. Kesää kohti mennään kuitenkin. Osasarja vielä speksaamatta, mutta SRAM on tehnyt sen verran hyvää työtä hydraulijarrullisen 1x11 cyclo-setin paketoinnin kanssa, että sinne varmaan kääntyy...
Sent from my iPad using Tapatalk
Nyt on projekti päässyt urakalla eteenpäin. Esteettisesti hyvän näköinen keula saapui ja laatikosta löytyi vaikka mitä tavaraa mitä sai pistettyä pyörään kiinni. Centerlock levyt puuttuivat joten piti kokeilla fillaria pikaisesti cyclon eturenkaalla. Varsin hyvän kokoinen peli mulle joten keulaputken sahauksesta herääkin kysymyksiä että kuin vähän sitä kehtaa jättää. Kustannukset ovat pysyneet kohtuullisina mutta painoa on ihan hitusen liikaa ehkä... kun saan takajarrun ja levyt kiinni niin painoa on ehkä 9,5kg näillä tusinapolkimilla.
Btw kampisarja on ihan jees mutta 120BCD oli ylläri. Pitänee harkita että ostais tuohon X9 1x spiderin.
![]()
Tätä nyt ei varsinaisesti voi projektiksi kutsua, mutta viimeisen päivityksen jälkeen tuli tälläinen tuotos.
-1x10 SLX/XT
-Edessä Rabbit Hole, x7, knard
-Takana WTB Asym kehä, x7, Mountain King 2,4
Jaaha, aloitetaampa cyclocross-projektia.
Osat ja budjetti vielä päättämättä mutta katsotaan mihin päädytään.
Alustavaa kustannusarviota kuitenkin tehty. Hyvät kiekot, renkaat ja kampisarja pitäisi alkuun hommata.
Haarukka piti vain tilata mutta runkosetti oli niin sopivassa alennuksessa (karvan alle 400e), että otinkin sen. XL kokoisena 1,47kg.
Suoritin hiljattain nettikaupoissa pikakurssin maantiepuolen osatarjonnasta ja eilen tilailin sekalaisen kasan tarjouspalikoita (tiagra, 105 ja ultegra -sekoitus). Lisäksi romulaarista löytyy muutamia MTB-puolelta ylijääneitä palikoita joita yritän tässä hyötykäyttää.
Ajattelin alkuun kokeilla 1x10 vaihteistoa ovaalirattaalla (105 10spd kahva, 9spd mtb takavaihtaja ja 10spd XTR 11-34 takapakka - tämän kombon kai pitäisi periaatteessa toimia?). AB tosin tarjoaa vain 38t nw ovaalia mutta ehkäpä se alkuun riittää.
![]()
Roskislöytörungosta tulossa elämäni eka "ei-maastopyörä".. vaikka kylläkai tolla huonompaaki tietä vielä menee. Jarrut, rattaat ja vaihtajat täytyy hankkia, ripustelin noita vaan romulootasta malliksi paikalleen.
Vanteiden maalausta plasti dipillä ohjelmassa. Kuvassa yksi kerros maalattu, lopullisessa kolme. Saa nähdä miten toimii.
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
Kehät (BOR, Stan's) 75-100 euroa kpl, pinnat n. 50-60e ja siihen vielä navat. Shimanon navoilla selviää edullisesti mutta kovin kevyitä ne eivät ole. Halvimmalla taitaa päästä kun tilaa Saksasta, esim superlight-bikeparts.de. Mulla on yhdet sieltä tilatut BOR333/Novatec-kiekot. Ne on olleet ihan hyvät.
Kevyt, kestävä ja edullinen - valitse kaksi. Pätee tässä(kin).
Mossoa löytyy edullisesti ainakin aliexpressiltä, mut mites sen kestävyys? tuli hommattua mosso ja sen jälkeen näin varoituksia kestävyydestä, siitä huolimatta tulee ajoon muutaman viikon sisällä.
Alle 300€ kasaa itse jo aika kevyet kiekot, jostain on kyllä tingittävä, ei ihan kevyintä tai kestävintä saa samaan settiin, nettikaupoista keräilee osaset ja odottelee tarjouksia, itselle tulossa titaani pinnat (25€ ebay)
Mitä te pidätte kevyinä kiekkoina?
Useasti parilla extra satasella saa näköjään sen hikisen 200-300 grammaa pois kiekkojen painosta kun se yhteispaino setillä näyttäisi pyörivän siellä 1800-2000 gramman välillä (MTB).
Uuh. Nyt on mustaa pinnassa, ja kävin vetämässä paljaalla samantien, koska heitin suvigummit samalla alle. Kyllä on vahvistettava että musta kehä on nopein.
Hädissäni vedin halvimmalla maalarinteipillä suojaukset. Raaputin niitä sitten aamupäivällä pari tuntia irti. Eli kannattaa miettiä millä suojateippaukset tekee! Ilmeisesti maalarinteippejäkin on tässä asiassa erilaatuisia.
Kirjanmerkit