HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 278 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 178 228 268 276 277 278 279 280 288 328 378 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.311 - 8.340 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #8311
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    121
    Minua ärsyttää ihmiset, jotka eivät katso edes eteensä. Jokseenkin koomista kun jarrut kirskuen pysäyttää fillarin viiden metrin päähän pyörätiellä kävelevästä ihmisestä, joka sitten vielä jatkaa ja meinaa kävellä pahki paikallaan olevaan etupyörään.

  2. #8312
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Kuusankoski
    Viestit
    299
    ^eihän tämä helppoa oo. Käytän itse pyörää läpi vuoden päivittäin ja tämän käyttöpyöräajeluni hoitelenkin hissukseen eikä ne oo mitään muuta kuin liikkumista paikasta toiseen autottomalla ihmisellä. Yleensä helppoa. Mutta kun varoitan tulemastani soittokellolla, jonka ääni on ihan normaali -vaikkapa jalankulkijoita (jotka seisovat juttelemassa täyttäen koko väylän tai mukana on lemmikki, joka on vetänyt hihnansa niin, ettei sitä pääse ohittamaaan) -niin yleensä porukka säikähtää niin, että he siirtyvät ainakin nyt suoraan eteeni ja haukkuvat vielä päälle pelottelusta ja säikyttelystä. Paitsi ei se koira hauku tai nau'u vaan ihmiset.

  3. #8313
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juakko Katso viesti
    Minua ärsyttää ihmiset, jotka eivät katso edes eteensä. Jokseenkin koomista kun jarrut kirskuen pysäyttää fillarin viiden metrin päähän pyörätiellä kävelevästä ihmisestä, joka sitten vielä jatkaa ja meinaa kävellä pahki paikallaan olevaan etupyörään.
    Näitä on Helsingissä paljon. Yleisintähän on se että kävellään suoraan ruohikolta tai metsästä 90-asteen kulmassa kelville katsomatta pätkääkään sivuille. Se on aika kamikazemaisen näköistä.
    Auton äänimerkki varustettuna erillisellä pienellä 12V-lipoakulla auttaa näihin yleensä 120db. 5,90 Motonetistä. Akku parikymppiä. Nousee se naama sieltä luurista.
    Sitä on toki käytettävä harkiten. Lähinnä juuri näihin vegetatiivisiin tapauksiin.

  4. #8314
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti E-Cruiser Katso viesti
    ...Yleisintähän on se että kävellään suoraan ruohikolta tai metsästä 90-asteen kulmassa kelville katsomatta pätkääkään sivuille...
    Lähinnä juuri näihin vegetatiivisiin tapauksiin.
    Vasta tuossa tänä aamuna oli vegetatiivinen tapaus kun käveli tien pientareella olevaa liikennemerkkiä päin ja pää auki.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  5. #8315
    Sattuipa kerran, että seisoin täysin paikallani kävelytien risteyksen nurkassa, noin puoli metriä rotvallin takana, nurmikolla.
    Paikalle pyyhältää tuhti ja tuskaisesti etenevä pyöräilijä. Katsoo minua vihaisesti ja tekee 5 metriä ennen väistöliikkeen vasemmalle.
    Sitten oikealle.. Ja heti taas vasemmalle. Jatkaa vikurointia kunnes tulee kohdalle ja huutaa minulle, että "s**nan poukkoilija!"

  6. #8316
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Ehkä se huusikin pyörällensä, kun sillä tavalla poukkoilee.

  7. #8317
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Vasta tuossa tänä aamuna oli vegetatiivinen tapaus kun käveli tien pientareella olevaa liikennemerkkiä päin ja pää auki.
    Selittäjäksi sopisi aika hyvin jonkin älylaitteen räplääminen, joka on vienyt kaiken huomion.

    Ulkomailla, joissa moni ilmiö esiintyy aiemmin kuin täällä, on havaittu että ihmiset puhelimiaan yms räplätessään kävelevät päin mm vesiposteja, liikennemerkkejä, valopylväitä ja toisia ihmisiä.

    Itse olen nähnyt kun katua ylitettäessä tuijotetaan kädessä olevaa puhelinta muun liikenteen jäädessä vailla huomiota. Onhan tuollainen aika vaarallisen tuntuista. Monta asiaa ja vaaraa pystyy huomaamaan jos katselee ympärilleen.

  8. #8318
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Selittäjäksi sopisi aika hyvin jonkin älylaitteen räplääminen, joka on vienyt kaiken huomion...
    Mutta syy oli kuitenkin tolpassa ja sille pitää tehdä kuulemma jotain.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  9. #8319
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Mutta syy oli kuitenkin tolpassa ja sille pitää tehdä kuulemma jotain.
    No niinpä tietenkin. En ole oikein pysynyt ajan rattailla.

    Nykyisinhän tosiaan jos vaikkapa jossain ulkoilureitillä joku kaatuu niin ensimmäisenä aletaan miettiä miten saadaan joku vaikkapa kaupungin liikuntatoimesta liipaisimelle. Itse ei osata laittaa jalkaan kunnon kenkiä, puhumattakaan että osattaisiin katsoa eteen miltä paikat näyttävät. Tai sitten että tultaisiin vaan kotiin ja vedettäisiin laastari ja Ice-poweria ja tuumittaisiin että taisin olla vähän huolimaton. Ja tämä ei ole mikään vitsi, keskustelin taannoin Hgin liikuntatoimen miehen kanssa ja vastuukysymykset ovat nykyisin hyvin huomionarvoinen seikka. Vähän kyllä yllätti.

  10. #8320
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    ^Jos tuommoiset sattuisi saamaan videolaitteelle niin paras kun kiikuttaisi reinikaiselle analysoitavaksi. Varmasti superkuski on jo leipääntynyt ajamaan reittiänsä päivästä toiseen, mutta tietyt asiat pitäisi olla ammattikuskilla ihan jo selkärangassa.

  11. #8321
    Teiden sepelöinti ja talvikunnossapidon puutehan monesti perustellaan juuri vastuukysymyksillä. Jos menet kerran auraamaan talvella jonkun pätkän niin ollaan koko talvi vastuussa tiestä. Jos joku liukastuu klv:llä ja sepeli puuttui, niin ollaan taas vastuussa. Heittämällä sepelit klv:lle ollaankin yhtäkkiä jonkun kilven takana että ei haittaa vaikka auraus olisi tehty joskus puolivillaisesti. Tai jos joku liukastuu aktiivisen asukkaan jäädyttämällä muuten turhalla alueella pitää se sepelöidä tai kaupunki on vastuussa toisen hoitamasta julkisesta alueesta. Toisaalta taas liikennesuunnnittelun osalta vastuu on huomattavan vähäinen, eli jos suunnittelussa ollaan tehty joku idioottimoka, tai ihan vain jossain risteyksessä kolisee todella usein, asialle ei tarvitse kovin aktiivisesti tehdä mitään ennen kuin risteyksessä joku kuolee ja tehdään raportti sekä annetaan parannusehdotukset. Suunnittelun osalta toivoisi että aina tutkittaisiin mitä on tapahtunut, miksi ja kuinka paljon infralla olisi voitu estää onnettomuuden syntymistä.

  12. #8322
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    22
    Meinasi tänään ensimmäisellä maantiepyörälenkilläni käydä hassusti Etelä-Haagassa Huopalahden aseman lähellä. Siirryin pyörätieltä (joka loppuu tässä) ajoradalle bussin 41 perässä joka kuitenkin kaarsi melkein heti pysäkille. No jatkoin siinä bussin laitaa kun vastakkaisesta suunnasta tuli mutkasta toinen 41. Jarrutin ja kerkesin saada jalan irti polkimesta ja yhellä potkulla menin bussien välistä. Pelivaraa ei jääny montaa senttiä. Ei oikeastaan kerennyt edes säikähtää. Todella v-mäinen tilanne jos vastaantulevalla bussilla olisi ollut enemmän vauhtia. Tiedänpä tulevaisuudessa varoa vastaavissa paikoissa. Vahvisti vain käsitystäni siitä että menen stadista poispäin ajelemaan.

  13. #8323
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Vähän meni hankalaksi tänään. Joku työmatkaa miestenpyörällä taittava selkäreppuheppu veteli pokkana punaisilla kadun samalla kun skidit katselivat mallia. Raskaalta näytti meno joten kai sillä oli olevinaan kiire. Harkitsin ohittamisen yhteydessä palautteen antamista, mutta eikös sillä ollut napit korvissa eli turhaa kai olisi ollut kun ei se mitään olisi kuullut.. Vähän tuonnempana oli uuden K-marketin avajaiset ja porukkaa niin perk... paljon. Kai siellä jotain ämpäreitä jaettiin. Mennessä joku tuulari yritti jo vähän päälle ajaa, koska suoraan edestä lähestyvä pyöräilijä on ilmeisesti erittäin vaikeasti havaittava. Toiseen suuntaan tullessa toinen jorma tukki kelvin jatketta corollallaan. Siihen päälle vielä koko kelvin leveydeltä häröpalloilevat teinit ja alkoi jo vähän kyrsimään. Vaikka eipä nämä mitään yllä mainittuun tapaukseen verrattuna..

  14. #8324
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    62
    Täytyy taas ihmetellä mistä marketista ihmiset saa ajokorttejaan, täälöä Tampereella.
    Viinikankadulla kun menee pyöräkaista ja suojatiet on keskikorokkeellisia, joiden kohdalla ei ihan liikaa tilaa ole. No ei näyttänyt haittaavan tätä citymaasturikuskia, siittä suikautti korokkeen ja mun välistä. Tosin olihan siinä vielä tilaa 10cm peiliin. Ja jäi vielä valoihin odottamaan mua, että pääsin kehottamaan ajonopetusta ja haukuin kikkeliksi. Perusteli ajoaan tilanpuutteella, jolloin haukuin uudestaan kikkeliksi ja kehotin opettelemaan ajoa.

  15. #8325
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Muutama tilanne liikenteessä:

    Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Nainen kävelee jalkakäytävän puolella ja rupeaa pikku hiljaa siirtymään vasempaan reunaan ja juuri kun olen kohdalla, niin kääntyy eteeni tarkoituksenaan ylittää tie suojatietä pitkin. Suojatie on muutama metri eteenpäin. Ei jäänyt alle. Ja sitten, kun pääsi siihen suojatienkohdalle, niin sitten jäi odottamaan kiltisti autoilijaa, joka pysähtyi ihan oikeaoppisesti. Miksi pyöräilijän eteen uskaltaa kävellä ilman, että mitenkään ilmaisee aiettaan tai katsoo tuleeko ketään mutta sitten, kun on suojatietä ylittämässä, niin ei millään uskalla ylittää tietä?

    Toinen tilanne: Taksi päättää käyttää pyörätietä pienen matkan päästäkseen nopeasti kääntymään muutaman metrin päässä olevasta risteyksestä oikealle. Edessään siis pysähtynyt autojono. Ei katso tai ei oikeastaan voi edes kunnolla nähdä pyörätietä käyttäviä mutta päättää silti nopeuttaa matkantekoaan. Minä näytin peukkua kuskille, jolla oli asiakas etupenkillä.

    Kolmas tilanne on perinteinen tapaus eli naisautoilijan mielestä minun olisi pitänyt taluttaa pyörätienjatkeen kohdalla pyörääni ja kun en taluttanut, niin hän ei minua väistänyt. Ja oikeasti hän ei edes katsonut tuleeko pyörätietä pitkin ketään ja huomasi minut vasta kääntyessään, kun olin aika lähellä pelkääjän puolen ovea. Käännöksen jälkeen naiskuskilla oli siis aikaa opastaa minua liikennesännöistä, jotka tuossa edellä mainitsin...

    Neljäs tapaus: Työmatkatempoilija ei jaksanut mennä ohitseni ja jäi peesiin. Aikani odoteltuani, että hän menisi joko ohi tai jättäisi hieman rakoa minuun, niin katsoin taakseni ja jarrutin pikkuisen hieman etuajassa risteykseen tullessani. Hyvin kerkesi väistämään. Ei olisi kerennyt, jos olisin jarruttanut kunnolla. Sanoinkin pyöräilijälle, että turvavälit kuntoon. Pyöräilijä katseli hieman pitkään minua. Ei tainnut oikein ymmärtää... Ei siis ajanut ihan takarenkaassa kiinni, joten uskalsin hieman testata hänen reaktiokykyään. Liian lähellä ajoi kuitenkin.

  16. #8326
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Jkl
    Viestit
    115
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    ...

    Neljäs tapaus: Työmatkatempoilija ei jaksanut mennä ohitseni ja jäi peesiin. Aikani odoteltuani, että hän menisi joko ohi tai jättäisi hieman rakoa minuun, niin katsoin taakseni ja jarrutin pikkuisen hieman etuajassa risteykseen tullessani. Hyvin kerkesi väistämään. Ei olisi kerennyt, jos olisin jarruttanut kunnolla. Sanoinkin pyöräilijälle, että turvavälit kuntoon. Pyöräilijä katseli hieman pitkään minua. Ei tainnut oikein ymmärtää... Ei siis ajanut ihan takarenkaassa kiinni, joten uskalsin hieman testata hänen reaktiokykyään. Liian lähellä ajoi kuitenkin.

  17. #8327
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Tiesin jo etukäteen, että joku foorumilainen takertuu tähän viimeiseen tapaukseen, jossa työmatkatempoilija ajoi liian lähellä minua. Korostetaan nyt vielä sellaista asiaa, että ainakin minulla on tapana jarruttaa ennen kääntymistäni. Varsinkin tässä kyseisessä risteyksessä on ajettava varsin hiljaa:

    https://goo.gl/oNr6jA

    Yksikään työmatkatempoilija tai fillarifoorumilainen ei päätä minun puolestani sitä missä kohtaa minä kyseiseen risteykseen jarrutan. Tämän takia niitä turvavälejä olisi syytä noudattaa. Jos ei pääse ajamalla ohi, niin ihan hirveän vaikeaa ei voi olla ajaminen muutaman metrin taaempana. Jos on, niin kannattaa jättää pyörä kotiin.

    Ja katsoin siis taakseni ennen kuin jarrutin. Ja jarrutin vain hieman. En siis mielestäni tehnyt mitään muuta kuin hieman muistutin turvavälin tärkeydestä. Lisäksi edellisenä päivänä ajoin toisesta suunnasta samaan risteykseen liian lujaa ja eturenkaani ja hiekoitushiekka eivät oikein päässeet yhteisymmärrykseen mihin suuntaan matkaa jatketaan. Silloin nopeuteni oli vielä hiljaisempi kuin tuon jonkun mielestä typerän jarruttamisen jälkeen.

  18. #8328
    Ärsyttää kyllä nuo pyöräilijät, jotka eivät kunnioita mitenkään muuta liikennettä tai liikennesääntöjä. Turussa seurasin eilen kun fixillä vedettin jalkakäytävää pitkin ja punaisten valojen sattuessa ajettiin vain päin ja sitten jatkettiin autotiellä. Ilman kypärää. Tuollaiset idiootit tekevät valtavaa hallaa kaikille pyöräilijöille.
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  19. #8329
    ^^ (ohoh, sivu vaihtui) ja tohon JN75:n kommenttiin lisäksi: joskus ne iskeytyy peesiin salaa. Sellaisessa tilanteessa kun edellä ajava tekee äkkijarrutuksen, niin....

    ^seppon kommentti muuten asiaa mut en nyt taas ymmärrä miten kypärän käyttämättömyys tekee valtavaa hallaa kenellekään paitsi ehkä darwin awards -kandidaatille itselleen.

  20. #8330
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kugelschreiber Katso viesti

    ^seppon kommentti muuten asiaa mut en nyt taas ymmärrä miten kypärän käyttämättömyys tekee valtavaa hallaa kenellekään paitsi ehkä darwin awards -kandidaatille itselleen.
    Ei se nyt niin vaikeaa ole ymmärtää. Jos kypärätön pannuttaa, jää kitumaan, ja vaatii kalliita hoitotoimenpiteitä, niin siitä on kustannuksia meille kaikille veronmaksajina. Puhumattakaan inhimillisestä hinnasta. Pannuttaja on luultavasti jonkun lapsi, vanhempi, veli tai sisko. Vaikeaa?
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  21. #8331
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    62
    JN75

    Tuo kohta on kyllä aika hirveä (oma työmatka kulkee toisella puolella), varsinkin jos tulee keskustasta päin, niin saa olla pöllön niskanikamat, jos haluaa katsoa tuleeko takaa linja-autoja/takseja. Ja olen pistänyt mieleeni, että suuntamerkin käyttö ja ryhmittyminen on aika olematonta Tampereella. Sillai ihan vähän ahdistaa fillaristit, jotka kääntyvät oikeasta reunasta ilman suuntamerkkiä/katsomatta vasemmalle. Tai jäävät odottelemaan valoihin laittamalla pyörän poikittain kelville, ihan kuin kävelijöiden häröpallot ei olisi riittävästi.

  22. #8332
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    En ole ajanut Pasilan sen uuden työmaakiertoreitin läpi vielä, mutta Kriittinen tsykkeliretki kuulemma aikoo ajaa sen läpi tiistaina.
    Piruuttaan voisi kokeilla 15 metrin kääntösäteen omaavalla kinnerillä, onko sitä mahdollista ajaa läpi ollenkaan.
    Arkiajossa en edes yrittäisi. Monta 90-asteen mutkaa&rotvallihelvetti on vain liikaa.

  23. #8333
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    Ei se nyt niin vaikeaa ole ymmärtää. Jos kypärätön pannuttaa, jää kitumaan, ja vaatii kalliita hoitotoimenpiteitä, niin siitä on kustannuksia meille kaikille veronmaksajina. Puhumattakaan inhimillisestä hinnasta. Pannuttaja on luultavasti jonkun lapsi, vanhempi, veli tai sisko. Vaikeaa?
    Hoitotoimenpiteet ja kustannukset voidaan ottaa keskusteluun siinä kohtaa kun jokainen kykenevä fillaroi töihin, ei tupakoi, alkoholin liikakäyttö on nollassa ja jokainen kansalainen hyötyliikkuu vähintään 15h viikossa ja urheilee toiset 5-10h päälle. Ihan arvauksena heitän, notta alkoholin, liikkumattomuuden, ylipainon ja tupakoinnin aiheuttamat kulut menevät kymmeniä ellei satoja kertoja kypärättömien kokonaishoitokustannusten yli.

  24. #8334
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Hoitotoimenpiteet ja kustannukset voidaan ottaa keskusteluun siinä kohtaa kun jokainen kykenevä fillaroi töihin, ei tupakoi, alkoholin liikakäyttö on nollassa ja jokainen kansalainen hyötyliikkuu vähintään 15h viikossa ja urheilee toiset 5-10h päälle. Ihan arvauksena heitän, notta alkoholin, liikkumattomuuden, ylipainon ja tupakoinnin aiheuttamat kulut menevät kymmeniä ellei satoja kertoja kypärättömien kokonaishoitokustannusten yli.
    Nuo kaikki on sitten asia erikseen, ja hyödyllisiä tavoitteita varmaan kaikki. Mutta tässä oli kyse siitä, että yritettiin auttaa jotakuta ymmärtämään miksi kypäränkäyttö ei ole pelkästään henkilökohtainen päänsärky.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  25. #8335
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Kypäräjeesustelun voi sitten jättää sille kuuluvaan topikkiin, kiitos.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  26. #8336
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Niin, kyllähän silloin kun turvavarusteista riippumatta pyörällä vedetään jalkakäytävää pitkin ja punaisten valojen sattuessa päin ja sitten autotiellä, hallaa aiheutetaan sen hetkisen liikenteen lisäksi kaikille pyöräilijöille sen verran, että avautuminen on ihan paikallaan, eikä yhteen tuollaisella tavalla ajaen ennemmin tai myöhemmin hyvin todennäköisen kolarin seurauksia mahdollisesti lieventävään juttuun kannata takertua.

  27. #8337
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Mahtoikohan kyseisessä operaatiossa aiheutua vaaraa kenellekkään? Jos ei, voi olla ettei myöhempi kolarikaan ole sen todennäköisempi kuin sääntöjen mukaisessa TMT:ssäkään

  28. #8338
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    628
    Se on ajorata eikä autotie.

  29. #8339
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Sori, kopioin tuon osan alkuperäisestä tekstistä ilman lähdekritiikkiä.

  30. #8340
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    629
    Facessa on joku jääkäri uhonnut Tamperella ajaa kaikkien päälle jotka ovat tiellä tyyliin, löytänette itse postauksen. Tästä sitten postasin omalle sivulle ja kaveri kommentoi siihen että ei viitsi enää ajaa kun asenne on sellainen. En mä vaan ymmärrä että mitä helvettiä muutaman lööpin takia rajoittaa omaa liikkumista. On mullakin muutamia säännnrikkomuksia ollut autoilijoiden puolesta mutta so fuckng what, pysähdyt ja jatkat matkaa... ei kannata pahoittaa mieltä siitä.

    EDIT: https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater
    https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •