CanyonElectrobikeHuntteriVelosportFanticContinental
Sivu 14 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 12 13 14 15 16 24 64 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 391 - 420 / 2214

Aihe: Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

Joo, Tvainin faktat on hyvä kerrata aina silloin tällöin. Yleensä vain ei ongelma ole liikennemerkit, vaan niiden puute tai ristiriitaisuus. Miten esimerkiksi ajetaan ja kuljetaan Leppävaaran torialueella, jonne johtaa vain jalankulku, vain pyörätie, molemmat yhdessä viivalla ja ilman sekä päälle vielä moottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkki?
    Meinasin ehdottaa pyörimistä vastapäivään torialueen ympäri, mutten tieliikennelakiin uppoutuessani löytänytkään määräystä ajaa oikeassa laidassa. Laki sanoo, että ajoradalla on ajettava oikealla, mutta myös ettei pyörätie ole ajorata. Saako siis pyörätiellä ajella miten sattuu?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Highlander Katso viesti
    Tuossa saa kyllä tilanteita aikaiseksi. Olen ajanut autolla tuosta risteyksestä useamman kerran kun olen käynyt Kaarilan koululla. Kun risteykseen tulee autolla, niin näkyvyys vasemmalle on todella kehno tuon talon ja pensasaidan takia. Joutuu väkisin ajamaan aika pitkälle, että näkee. Ja pyörällä toisesta suunnasta tultaessa risteykseen oikealle ei näe myöskään tuon talon/aidan takia. Mahdollisuuksien mukaan tulee ajeltua ajoradalla pyörällä tuossa kohtaa tai sitten aivan kelvin vasemmassa laidassa h i l j a a..
    Ja valopäät muuttivat tuon pätkän vielä yhdistetyksi klv.si
    Ennen, kun pyörätie kulki ajoradan reunassa (näkyy kuvassa jos katsoo rankasillankadulta) oli hiukan turvallisempi kohta tuossa.
    Sais kaupunki määrätä risteyksissä olevien aitojen maksimi korkeuseksi 0.5m

Laitoin viime perjantaina palautetta Tampereen vedelle (omistaja Tampereen kaupunki). Aiheena oli heidän työntekijänsä törttöily liikenteessä Tampereen veden ajoneuvolla. En saanut mitään vastausta. Monopoliasema markkinoilla ja kaikille elintärkeä tuote (vesi) antavat ilmeisesti vapauden olla reagoimatta palautteeseen mitenkään!

Paikkana tämä risteys:
    https://goo.gl/Oips5a

Itse ajoin ajoradan (Veturikatu) oikeassa reunassa kohti huoltoasemaa ja Tampereen veden mies ajoi huoltoasemalta vasemmalle Lahdenperänkadulle kääntyen. Kääntyi sitten niin, että jouduin ajamaan alta pois koukkaamalla oikealle. Jos olisin pitänyt ajolinjani, joka oli siis reunassa Veturikadulla ja suorana linjana huoltoaseman liittymän oikea sivu, niin olisin törmännyt tähän ajoneuvoon.

Joitain kertoja aiemminkin on ollut aika ahdasta tuossa samassa kohdassa. Osa autoilijoista on huudellut minulle, että aja pyörätietä pitkin tarkoittaen Veturikadun jalkakäytävää ja Lahdenperänkadun ylittävää liikennevalo-ohjattua suojatietä. En aja.

Lisää noottia Tampereelle, linjurikuski oli törttöilijänä tälläkertaa. Kaijakan edessä suojatiellä me odoteltiin pakussa, josko kävelijät menisivät yli. No tkl.än superkuski ei paljoo suojatiesäännöistä piittaa ja kiihdytti kohti suojatietä, antaen itselleen isommanoikeudella esteettömänkulun.

Ei ole helppoa aina autoilijallakaan: kiihdytin moottoritielle liittymästä, jossa oli mutkan takia varsin rajoitettu näkyvyys, ja vastaan polki fillarilla vanhempi herrasmies. Onneksi herra pyöräili sen verran reunassa, että mahduin väistämään ja ukon henki säilyi. Tapahtui viime viikolla Helsingissä päiväsaikaan, Metsälän liittymässä Tuusulantielle. Lieneekö Mustanpekan Alkon vetovoimalla osuutta tämän herran oikoreitin valintaan.

Ajoin suorahkoa, mutta kapeaa (reunaviivan oikealla puolella n. 5-15 cm asfalttia) maantietä aurinkoisena päivänä vastavaloon (kohti etelää). Vastaan tulee jalankulkija ja auto, joka ohittaa jalankulkijan vähän ennen kuin kohtaavat minut. Ok, tuohon saakka kaikki menee hienosti. Mutta samaan aikaan tuleekin noiden takaa vielä toinen auto, joka päättää ohittaa myös ensimäisen auton. Tuossa ohituksessa omalle kaistalle paluu alkaa minun kohdalla, joten ahtaaksi kävi tunnelma.

Vaikka itse olen osallinen sikäli, että lampustani tyhjeni akku pari tuntia aikaisemmin ja ajoin siis ilman etuvaloa, mielestäni ohituspaikan valinta ei perustunut minkäänlaiseen tilanneharkintaan. Ehkä joillain on toisen auton saavuttaessaan vain yksi ajatus ja se on ohitus. Kuten risteyksissä ei jotkut osaa katsoa klv:n liikennettä, ohituksissa ehkä nämä samat katsoo vain, näkyykö vastaantulevaa autoa.

Markku Höökin pitäisi kerrata liikennesäännöt.

https://www.facebook.com/markku.hook...32410420158821

(Piiiiiiiiiiiiip) -yrityksen auton (piiiiiiiiip) kuski uhkailee sitten kirkkonummella porkkalan tienoilla pyöräileviä turpiinvedolla, päälle ajamisella ja yleisellä fyysisellä väkivallalla.

Erityisesti, jos pyöräilijä on erehtynyt ajamaan ajoradalla sen pyörätienpätkän sijaan. Se oikeuttaa kiilaamaan pyöräilijää autoa hivuttamalla ojaan.
    Markku Liitiä muokkasi tätä : 20.04.2016 at 08.56 Syy: poistettu firman nimi ja auton rekkari

^ Kannattaa tehdä rikosilmoitus.

^^
    Rikosilmoituksen voi tehdä, mutta rekisterinumerot olemme ennenkin poistaneet foorumilta.

Kun firmalla näyttää olevan useita toimipisteitä, sillä lienee myös useita kuskeja, jotka kaikki tuskin ovat pyöräilijävihamielisiä. Kannattaisiko lähettää firmaan sähköpostilla noottia, niin pomo voi hyvässä lykyssä antaa alaiselleen sapiskaa?

Aamulla Tampereen Ruskossa kolmion takaa tulossa ollut iso pick-up blokkasi pyörätien jatkeen koko leveydeltä odottaessaan risteäviä rekkoja. Antaakseni vinkin myös kevyen liikenteen olemassaolosta kiersin ko. auton etukautta säilyttäen koko ajan silmästä silmään katsekontaktin kuskiin. Ilmeisesti tämä oli jotenkin liian intiimiä tai sitten kuskin turvaliivi kiristi jo valmiiksi liikaa, koska aika pitkään jaksoi meuhkata ajavansa seuraavalla kerralla yli.

Uskomattoman paljon porukka ajelee kiellettyyn ajosuuntaan.
    Eilen taas joku kääntyi Minna Canthinkadulta vasemmalle mäkeä alas Mikael Lyybeckinkadulle. Parinkymmenen metrin päästä olisi päässyt Tavastjernankatua ihan sallittuun ajosuuntaan.
    https://www.google.fi/maps/@60.186898,24.9156009,18.58z
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox

Tänään se tapahtui, kiinnitin pitkään hyllyssä maanneen GoPron fillariin.

Ajoin töistä tullessa rauhallista maalaistietä pitkin. Suora tieosuus ja auto lähestyy vastakkaisesta suunnasta nyppylän takaa. Autoilija ottaa välittömästi ajolinjan keskelle ajorataa vaikka tiellä ei ole kuin me kaksi. Etäisyys pienenee ja auton suunta kääntyy pikkuhiljaa minua kohden. Lopulta auto ohittaa minut väärää kaistaa ajaen, niin läheltä että olisin voinut koskettaa autoa. Tuijotin auton liikkeitä ja rekisterinumeroa niin kovasti, etten huomioinut kuskin mahdollisia eleitä. Ei voi ymmärtää mitä helvettiä tuon ihmisen päässä liikkuu!

Auton rekkarin muistan ja kohtaamisen jälkeen muistelin nähneeni auton omistajan useasti eräässä kahviossa. Mahdollisesta tapaamisesta tulee varmaan mielenkiintoinen.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

Video olisi kiva nähdä

Kannattaa myös laittaa video poliisille rikosilmoituksen kera. Lähtee kaverilta kortti pois joksikin aikaa

Vai asentuiko GoPro vasta tapahtuman jälkeen?

Mulla on käynyt samanlainen tilanne kerran. Täysin suoralla tyhjällä tiellä vastaantuleva auto koukkasi kohdallani kokonaan väärälle kaistalle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tepsu Katso viesti
    Ei voi ymmärtää mitä helvettiä tuon ihmisen päässä liikkuu!
    "Hähää, mää voisin halutessani tappaa sut siihen paikkaan." ?

Kameran asensin vasta tapahtuman jälkeen.. Ei valitettavasti ole minkäänlaista todistetta tapahtumasta. Mutta tein silti rikosilmoituksen ilman todisteita.. niin onpahan tiedossa ainakin vastaisuutta ajatellen.

Ja siis tapahtumapaikka oli alkavan kylän taajama-alue joten oli autoilijalla rauhallinen vauhti koko ajan. Ja se siinä olikin kuumoittavaa kun niin kylmän viileästi rauhallisin liikkein lähestyi.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

Eilen Riipiläntiellä Seutulassa hemmetin iso pick-up veti venetraileria perässä. Itse auto ohitti ihan riittävän etäältä, mutta kuski taisi unohtaa, että peräkoukussa tulee jotain perässäkin, koska pientareelle vei pyöräilijän tie... Saattoi olla liikenteenjakajallakin tekemistä tila-auhtauden kanssa, mutta oliko pakko lähteä ohittamaan just ennen liikenteenjakajaa? No olihan se pyörällä eteneminen pitkän ylämäen päätteeksi hidasta juuri siinä kohdassa. Ei sitä kuitenkaan toisten terveyttä tarttis vaarantaa, perkele!

Blackborow Guest
    Pari päivää sitten olin kolata autolla kamikazefillaristin. Yksi suuntaisella kadulla olin kääntymässä oikealle ja katsoin jalankulkijat. Juuri kun olin kääntymässä niin suojatielle hyökkää joku hipsterikamikaze varmaan 30km/h jalkakäytävää pitkin yksisuuntaista väärän suuntaan keskisormi pystyssä. Tuollaista ei todellakaan odota, että kenenkähän piikkiin tuokin olisi mennyt.

Eilen autotiellä ajaessa (ei ollu kelvii) ns. Ammattiautoilija taksikuski taas vaihteesta, teki täysin käsitämättömän typerän ohituksen pimeään mutkaan ja toki vastaan tuli auto. Kohtuu lähellä oli kolhu.

Ja yksi urpo sai torvikonsertin, kun tukki risteyksen (oli kyl etuajo-oikeutettu) ei puhelimeen puhuessaan tajunnut ettei risteystä pääse ajamaan "läpi". Pääsimpäs huutamaan heitä se kännykkä vi.... kun ajat, näytti kesoo takasi.

PItääkö sukkispyöräilijän noudattaa ajoradalla ajaessaan niitä samoja liikenne- ja väistämissääntöjä kuin autoilijoidenkin?

Tietysti pitää.

Tulee taas kelien lämmettyä vauhdikkaan vaarallisia tilanteita, kun liikenteen seassa on jos jonkinnäköistä pyöräilijää. Esimerkkitilanne noin viikko takaperin: Olin jalan liikkeellä ja kuljin nelisuuntaisen risteyksen läpi. Ennen suojatielle menoa vilkaisin molempiin suuntiin ja totesin tien vapaaksi lähtien ylittämään. Takaani, minun kanssa samasta suunnasta talon kulman takaa tuli kuitenkin pyöräilijä, joka kääntyi vasemmalle (ylittämäni suojatien suuntaan) oikaisten kuitenkin kaistojen läpi ja olikin siten kohdallani jo ennenkuin ehdin yli. Ei näihin ninjoihin oikein voi varautua, kun ei heitä kuule ja äkkiäkös pyörällä muutaman metrin pyrähtää talon takaa risteyksen yli, joten vaikka olisitkin katsonut ympärillesi ennen ylitystä niin alle voi jäädä.
    Punaisia päin ajaviin, suojatietä vihreällä ylittäviä jalankulkijoita päin ajaviin olen toistaiseksi törmännyt vain kerran.
    Molemmat edellä mainitut ajelivat perus tuntureilla. Se on ihan positiivista, että ainakaan täällä keskustan alueella en ole törmännyt törttöileviin harrastajannäköisiin. Sukkistyypit ajavat usein keskustan kelvipätkät hyvin maltillisesti.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Tietysti pitää.
    Ohittaa saa muun kuin pyöräilijän oikealta, muutoin samat.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Ei pyöräilyyn liittyvä, Kehä3lla olin autolla liikenteessä, kun huomasin että takana roikkuu peesariautoilija. Ei ruuhkaa, tilaa oli hyvin jättää väliä tai mennä ohi, mutta vauhtia 80 ja väli pysyi pitkään 10 metrissä. Totesin ettei tällainen ole turvallista ja hidastin vauhtia pikku hiljaa, näytin merkkejä jotta menisi ohi. Perässä roikkujan etuvaloja ei enää taustapeilistä näkynyt, oli niin lähellä, 5m väli 60 km nopeudessa. Päätin jo pistää pyyhkijän päälle jotta pa*ka ei tarttuisi takalasiin. Vähän aikaa kesti ennen kuin peesari meni ohi ja liimaantui edellä ajavan taakse samalla tavalla.

^Halvempaa ajaa peesissä, säästää bensakuluissa paljon, jos pysyy vaikka 60 vuotta peesissä.

^...Mutta ikinä ole ensimmäisenä perillä, eli on ikuinen kakkonen. Toisaalta peesissä ajamisessa yleensä tulee paljon enemmän turhaa kiihdyttelyä ja jarruttelua sekä kiviä sataa etenkin talvella tuulilasiin, että säästöt jää teoreettiselle tasolle.

^^^ Olen nämä takapuskurissa roikkujat perinteisesti tiputtanut kyydistä käymällä ajoradan ihan reunassa, sieltä löytyy yleensä hiekanjyviä renkaan alle. Pieni ropina tuulilasissa tai konepellissä kummasti kasvattaa hajurakoa.

Tänään oli aineksia käydä itelle sillee pahasti. Meidän mökkitielle käännytään päätieltä vasemmalle. Nykyään siinä on pienimuotoinen levennys, jotta takanatulijat pääsee ohi oikealta. Siinä on kuitenkin just ennen ko. risteystä ohituskaistapätkä, ja tapana on vähäsen hidastaa vauhtia ja vilkulla vinkata muutamalle takanatulijalle, että mee ohi. Jos jonoa niin ei kannata, kun kaikki ei kuitenkaan kerkee.

No tänään sit perässä oli jo jonkin aikaa ollu auto, välillä vähän lähempänä ja välillä kauempana, mutta ei ollu kuitenkaan menny ohi aikaisemmin vaikka mahiksia olis ollu. Kun tämä meidän ohituskaista pätkä alko niin himmasin taas vauhtia ja kahteen kertaan näytin vilkulla, että mene. Ko. auton taakse oli kerenny tuleen jo toinen auto, mutta sekään ei lähteny ohi vaikka vauhti oli tippunu jonneki 70 kmh (huom! viisastelijoille tiedoksi, että mun edessä oli rekka joten sen takia vauhti tippui noin alas). Takana tullut ei menny ohi, eikä se toinenkaan auto.

No, tässä kohtaa tietty talla pohjaan minkä meidän diisseli kiihtyy ja kohta rekka onkin siinä edessä, ja takanatulija suht kaukana. Asia ok ja vilkku vasemmalle helkatin aikaisin, jotta se takana tulija tajuaa mitä tapahtuu.

Arvatkaa vaan mitä tekee se toinen auto. Se lähtee ohittaan sitä mun takana ollutta ohituskaistan jälkeen ja kohta huomaan peileistä, että kun mun on pakko alkaa himmaan vauhtia kääntyäkseni vasemmalle (ei vastaantulijoita) niin takanatulija kohta persuksissa kiinni ja se toinen ohittamassa vasemmalta takana tulijaa ja mua. Onneksi peilit, muutoin ois kaveri saattanu pamauttaa suoraan kylkeen.

Turvallinen ohituspaikka oli tarjolla, mutta käytettiin sit se riskikortti. Jees, hienoa.

EDIT: menin sekasi, olikohan tää sittenkin off topic kun olin autolla liikenteessä, no menköön.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    ^...Mutta ikinä ole ensimmäisenä perillä, eli on ikuinen kakkonen. Toisaalta peesissä ajamisessa yleensä tulee paljon enemmän turhaa kiihdyttelyä ja jarruttelua sekä kiviä sataa etenkin talvella tuulilasiin, että säästöt jää teoreettiselle tasolle.
    Pudotusajoissa riittää pitkälle, ettei ole viimeinen, mutta kyllä säästöä syntyy, kun oman auton tuulilasia ei tarvitse pestä, koska kiven iskeymien takia se vaihtuu muutaman kuukauden välein vakuutusyhtiön piikkiin ja sijaisautoista ei ole niin väliä ja keskeytysvakuutuksen korvaukset voi sijoittaa parempaan pyöräilykalustoon.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •