Läski ympärivuotisena ainoana pyöränä.
1.Joudutko ajamaan päivittäin paljon asfaltilla?
+En,voin valita hiekkatie tai polkureittejä.
-Läski renkaat pitää hirveetä ääntä.
2.Oletko aikarajoitteinen?
+En,Pysähtelen metsässä ja katselen sekä kuuntelen luontoa jopa eri vuorokaudenaikoihin. Duunissakin on liukuvatyöaika.
-Joudut varaamaan enemmän aikaa koska eksyt kuitenkin tutkimaan uusia maastoja.
3.Tykkätkö käpistellä fillaria eli iskareiden/linkustojen huolto jne?
+En ,mulle riittää ketjujen/jarrulaikkojen puhtaaksi pyyhkäisy .
-Mitäs mä sitten tekisin?
4.Haluatko "räädistellä"?
-Kyllä mutta taito ei riitä ja fläsässä ei ole reboundia helpottamassa asiaa.
+Täpärillä jaksasi/uskaltaisi kokeilla isommin.
Vaikka kyse onkin läskipyörästä niin niistä löytyy melkoisia eroja ajo-ominaisuuksissa.
Btw.Olen kokeillut 2:ta läskifillaria joita en ajaisi maastossa enkä edes kadulla.
En pärjännyt 29+:lla talvea,piti ostaa läski tammikuussa kun lunta rupesi tulemaan reilusti.
Muutama ajatus aiheesta..
Omistan läskin, jonka lisäksi täpäri, täysjäykkä ja etujoustomaasturit, läskillä ajan varmankin yli 90% ajoista, ajaisin enemmänkin jos ei olis noita endurokisoja/bikepark juttuja, tosin sitäkin ajattelin enskesänä koittaa läskillä, koska Pole tykkää alamäestä.. Ainut asia mihin tällähetkellä tarvitsen muuta kuin läskiä, on nuorimman lapsen kuskaaminen lastenistuimessa, kun ne aisat ja tuoliosa nyt vaan ei mahdu läskiin..
Summasummaarum, jos pelkästään omiin ajoihin, läski kävis ainoaksi pyöräksi..
Miksipä ei. Itse ehkä lähestyisin asiaa kahden kiekkosetin politiikalla. Hankkisin sellaisen pyörän johon menee 27.5 kiekot eli esim. Trek Farley 9.6 ja siihen sitten toisiksi kiekoiksi 26" järeämmillä renkailla maastokäyttöön talveksi ja muuten heikommile keleille. 27.5" voi sitten käyttää kesällä ja tai jos on enemmän tieajoa. Läskirenkaaksi kapeahko Hodag ei jossain soratiellä sopivilla paineilla tunnu juurikaan 29" hitaammalta tai raskaammalta.
Läski, täysjousto, hybridi, maantiepyörä. Noista läskillä ajan vain kun on pakko, eli talvella. Hankin kyllä plussakiekot, en vielä tiedä muuttaako se kuvioita. Läski on inan reilu 11kg kuitukiekoilla, joten en usko pyörästä olevan kiinni. Kikista hypetyksistä ja todisteluista huolimatta en ole läskipyörällä päässyt 20km maastorataa ajettua lähellekään sitä vauhtia kuin 29er täysjoustolla. Omalta osaltani myyttiä läskin hitaudesta ei ole murrettu, mutta en epäile, etteikö ajomies ääriteknisessä maastossa, jossa joutuu muutenkin ajamaan lyllerrysvauhtia kaksysilläkin, veisi läskiä nopeammin. Esim. Evon kivikoissa luultavasti oltaisiin tässä tilanteessa.
Onhan se nyt kumma jos täällä ei sun mielestä saa keskustella aiheesta yhtään sen enempää. Eiköhän se tullut selväksi jo about ekasta vastauksesta, että kyllä se läskipyörä käy ympärivuotiseksi ainoaksi pyöräksi. Makuasioitahan nämä on muutenkin kaikki, kuten tuota edeltävässä vastauksessa kerroinkin. Tuskin tähän asiaan pystyy mitään absoluuttista faktaa esittämään. Jos tuo viiminen kommentti on mulle, niin tiedät ilmeisesti mitä kaikkia läskipyöriä olen ajanut?
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Minä olen pärjännyt pelkällä läskillä kohta vuoden. Täysjäykkä dude kaksilla renkailla. Kesällä 4"JJ:t rapa/talvikausi Bud/Lou:t
Työmatkaa kertyy 10km päivä. Pidempi matka saattaisi herättää toisen pyörän omistushaluja, tuo 5km sivu on niin lyhyt että läskin hitaus ei haittaa.
Varmaan vielä joskus hankin enska/trail täpärin kaveriksi mutta vain "koska haluan"
Kyllä se foorumi taas herää eloon kevään myötä.
Tuota kannattaa seurata:
http://jyps.info/foorumi/viewtopic.php?f=16&t=50
Tuolla lähinnä enskaporukan omat rilluttelut, myös viikonloppuisin.
Ja yleensä enskaporukkaa kerääntyy Aren aukiolle tiistain ajoihinkin, lähtevät sieltä sitten omana porukkanaan.
Nimenhuudosta löytyy noi porukkalenkit. Ja usein myös ne enskalenkit.
Läski on muuten kärryn vetoonkin mitä mainioin väline! (y)
![]()
Talviajoon kannattaa harkita nastarenkaita. Niiden avulla jäisetkin tieosuudet sujuvat mukavasti.
En minä ole ketään kieltänyt keskustelemasta. Enkä minä tai kukaan muukaan lähtökohtaisesti sitä edes voi tehdä. Sananvapaus on sen verran korkealle maassamme arvostettu. Tämä tietysti vain niin kauan kun keskustelu on asiallista.
Halusin vain mainita mistä keskustelussa alunpitäen on kysymys.
En tiedä mitä kaikkia läskipyöriä olet ajanut mutta käyttämäsi kaltaiset kommentit:"suurimman osan ajasta tuntumaltaan paska pyörä ajaa" ovat hyödyllisyydeltään aika heikkoa luokkaa. Et mitenkään yksilöinyt mikä siinä/niissä antaa saamasi vaikutelman. Onko geo ollut aivan sopimaton, onko ohjaamo epäsopiva, siis omissa pyörissä jäänyt säätämättä, eikö jarrut tai vaihteisto toiminut jostain syystä, oliko täysin epäsopivat renkaat vai mikä oli vialla.
Mulla on endurotäysnotku, täysjäykkä 29 ja cyclo. Läskiä en ainoaksi pyöräksi ottaisi, tunnoton ja raskas ajaa. Ei mua ainakaan huvittanut jokaiselle siirtymälle kaivaa minipumppua esiin ja pumpata kovempia paineita kumeihin.
Läski kuitukiekoilla vois olla jees, vähän nihkeetä jättää alepan eteen parkkiin? Isot renkaat kerää edelleen huomiota, myös huonossa mielessä.
Täysjäykkä 29er 1x11 olis yhden pyörän taktiikkani. Nytkin siinä alla thunder burt takana ja raceking edessä. Ja muuten kiihtyy ja kulkee. Kuivallakin pääsee maastossa hienosti.
Olen täysjäykkä maasturi -evankelista. Kuvittelisin läskin vähän yliampuvaksi ympärivuotiseen. Täysjäykkä 29 on ollut tosi hyvä nyt ympärivuotisena. Kesällä asfaltilla ei tunne olevansa mitenkään alakynnessä ja talvella lumen seassakaan 99% ajasta ei tarvitse jalkautua, tai edes kovin paljon taistella. Kompromissina pitäisin tätä aika hyvänä. Seuraavaksi tosin kokeilen 27,5 rengasta ja ehkä etujoustitettua (vain koska valikoima on niin paljon parempi kuin täysjäykissä).
1x11 ollut voimansiirtona myös mainio, mutta ymmärrän kyllä 2x voimansiirron edut. Seuraavassa lienee nimittäin tällainen ratkaisu. Jos olisin varakas ja omaisin tilat joissa säilyttää, niin ilman muuta olisi pyörä aivan joka keliin valmiina aina kisakireestä maantiepyörästä löysimpään läskiin. Näin ei kuitenkaan ole, vaan tällä hetkellä on vain maantiepyörä, täysjousto ja tämä täysjäykkä. Ne on kattaneet "Pyöräily" -nimisen piirakkakaavion aika hyvin.
Geometria OK, ohjaamo OK, jarrut OK, vaihteisto OK. Renkaita taas on aika monenlaisia eri olosuhteisiin, mutta yleispätevänä sääntönä voidaan varmaan olla yhtä mieltä siitä asiasta, että ne on kaikki leveämpiä ja isommalla ilmatilalla varustettuja kuin tavalliset maastopyörän renkaat. Kuten sanoin niin toimivat talvikäytössä itselläni hyvin, mutta tuntuma varsinkin kesällä ja paremmilla alustoilla on huono. Tuppaavat olemaan aika tarkkoja paineistaan. Matalammilla paineilla kulkee mukavasti poluilla ja siirtymillä taas paremmin korkeammalla paineella, mutta tämäkin lienee aikalailla itsestäänselvyys.
Tuossa ylempänä nimimerkki noniinno kiteytti omat mietteeni myös aika hyvin. Eli läskipyörä tuntuu hitaammalta ja raskaammalta ajaa. Lisäksi sopivilla metsäpaineilla ohjaus on epätarkempi kuin kapeammilla renkailla ja vaimentamaton renkaiden jousto alkaa pompottamaan kovemmissa vauhdeissa esim. kivikoissa ja juurakoissa. Tämä on se pyörän tuoma tuntuma itselleni mistä puhuin.
Kuten tässä viestissä aikaisemmin sanoit, niin kyse on erityisesti pehmeille alustoille sopivasta pyörästä ja muussa käytössä lähinnä kompromissista. Edelleen olen sitä mieltä, että sillä läskipyörällä voi ajaa ympäri vuoden kaikki ajot, mutta itse en pidä tästä kompromissista. Tuossa nyt on kuitenkin avattu syitä miksi en pidä siitä jos omat mieltymykset täytyy jotenkin perustella. Me olemme kaikki yksilöitä ja tykätään eri asioista. Jokainen ajakoon juuri sillä pyörällä mistä tykkää, eikä se ole keneltäkään muulta pois. Pääasia että nauttii ajamisesta.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Minä en tiedä läskipyöristä mitään, mutta minulla on aina ollut vain yksi auto. Nykyinen on pakettiauto vaikka suurimman osan ajoista ajan ilman pakettia. Edellinen oli maastoauto vaikka ajoin pääasiassa maantietä pitkin. Mutta eipä jää nyt paketit kulettamatta eikä ennen tarvinnut kantaa kamoja metsässä.
Hitto että jaksatte vääntää...
Uusi niin ihana Fat Jopo on vastaus kaikkiin rukouksiin Siitä Yhdestä Pyörästä Joka Hallitsee Kaikki Väylät!
Hulluja nuo Läskipyöräilijät![]()
No joo. Läski (perusläski ilman joustoja) on tietenkin lopulta vain täysjäykkä maastopyörä(tai ainakin aika lähellä) Kyllä siinä noi mainitsemasi rajoitukset tulee vastaan. Ei sillä tosiaan voi ajaa samalla tavalla kuin esimerkiksi vaikka hyvällä endurotäpärillä (en ole semmoista kokeillut) jolla kivikot ja juurakkoiset paikat menee takuulla ihan eri malliin. Erilaisen asennoitumisen ja ajotavan siinä joutuu hyväksymään. Ja jos ei hyväksy niin kyllä siinä tuntuma muuttuu huonoksi.
Tietysti sama tilanne jos käyttää läskiä maantiellä cyklon sijasta.
Ei kai vaan nopeiden pyörien omistajat ala halveeraamaan hi-taa-mil-la välineillä varustettuja ?
Mun mielestä ne ite on sellasia joista puhutaan mediassa joka päivä eli Racesteja.Just niitä jotka heittelee pulloja teiden varsille.Onneksi yksikkään sytyttänyt tulipaloa vaan jäi suutariksi.
Sitten niillä on lisäksi jengivaatetus kaikenmaailman tekstityksillä.ajavat liikkenesäänöistä piittamatta isoissa porukoissa.
Katsoin kauhuissani Eurosportilla moista menoa ,villitsivät kaiken lisäksi teidenvarsilla olevia ihmisiä.
Poliittiset/rikolisuuteen viittavat tunnukset liimattu pyöränrunkoon esim. BMC (epäilen että liittyy muihin "kerhoihin" jotka käyttävät MC lyhennettä)
Joku Seniili niminen tyyppi vieläpä ylisti näitä yli-ihmisiä kovaan ääneen.
Sanokaa mun sanoneen että tämä ei hyvin pääty.
Fätälismi?Onko sitä?Sairaus, uskonto vai muoti-ilmiö?
Mä en uskalla liittyä ääri Racestiseen pyörägendreen joten nopeet&kapeet jää ostamatta.
Anteex jo etukäteen.
Dänks, päivä alkoi paljon paremmin![]()
Mites tollanen plussapyörä? Itse ajoin koko talven 29 maasturilla ja syysrenkailla ilman ongelmia. Kovatkin sohjokelit menee kevlillä todella näppärästi ja aina voi tiputella maasturin paineet sinne barin paikkeille jos kaipaa lisäpitoa. Nyt vasta sunnuntaina oli maasto niin jäistä ja märkää Tampereella että olisin todella kaivannut nastoja. Iso osa aktiivisesti käytössä olevista poluista pystyy koko talven ajettavissa perusmaasturillakin kun ei mene heti 20cm lumisateen jälkeen vaan venaa pari päivää niin lumi tamppaantuu kovaksi ja nopeasti ajettavaksi. Jos läskin hankkii niin eniten siitä saa hyötyä sitten kunnon nastarenkailla talvella. Kysymys kuuluu onko talviajo sinulle tärkeää? Aika moni pyöräilijä polkee talvella todella vähän ja vain foorumin kovakalloisimmat fanaatikot polkevat läpi talven. Paljonko sitä läskiä sitten tulisi oikeasti ajettua?
Itse olen ainakin huomannut, että ajamisen määrä on merkittävästi kasvanut, kun kalusto on monipuolistunut. 29 jäykkäperä kulkee todella näppärästi, mutta parin tunnin kovan maastolenkin jälkeen ei kunto ainakaan vielä riitä mennä seuraavana päivänä tekemään vastaavaa lenkkiä maastoon. Jäykkäperä syö liikaa keskivartalon voimaa ja toisena ajopäivänä ei tekniikka pysy kasassa tuntia kauempaa. On tosi jees mennä kovan lenkin jälkeisenä päivänä ajamaan esim rauhallista hyötyajoa ( tänään vähän kaupoilla cyclolla +30km ), ja venytellä siihen kunnolla päälle. Tarkoituksena oli sanoa, että yhdelläkin pyörällä pärjää, mutta useampi pyörä tarjoaa paremmat välineet aktiiviseen harrastamiseen ja harvemmin tulee jäätyä kotiin välineiden puutteen tai huonon kelin vuoksi. Itsellä ainakin aikaisemmin suomen vähäluminen kesä söi suuren osan kauden maantiepyöräajelusta. Sateisella kelillä ei viitsinyt lähteä kurastumaan ja ajokausi oli suhteellisen lyhyt (touko-syys).
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Täh? Eikö nykyään läskilläkään pärjää ilman nastarenkaita, mä olen näköjään ajanut 4 ja puoli vuotta väärin, onneksi ostin juuri itteleni nastarengasaihiot.
Pinna löystyy kun ketju kiristyy.
^^^Mulla taas ajamisen määrä on kasvanut reilusti läskin hankkimisen ja muun kaluston hävittämisen myötä.
Niin kesällä kuin talvellakin.
Mä taas katsoisin että omaan makuun kalusto on monipuolistunut nyt, kun on vain yksi pyörä.![]()
Kirjanmerkit