Päivän empiiristen havaintojen perusteella suomalaisen autoilevan miehen hermo kyrwähtää alle viidessä sekunnissa.Ajelin fillarilla kadun oikean puolista kelviä kun tuli se tavallinen tapaus, että törppö länttää autonsa kolmion takaa eteen viivoitukselle. Saatiin saman tien pattitilanne kun tämä törppö väisti vasemmalle kääntyvää autoilijaa, joka puolestaan väisti minua ja minä jäin pyörätien jatkeen reunalle odottamaan törpön poistumista koska en halunnut ajaa risteykseen. Ehdimme ehkä juuri sen viisi sekuntia ihmetellä tilannetta, kunnes törpön takana ollut autoilija aloitti torvensoittokonsertin.
Myöhemmin ajelin autolla kauppareissua, jolloin käännyin oikealle ja kiihdyttelin normaaliin tapaan rajoituksen mukaiseen ajonopeuteen. Takaa hyökkäsi joku mursu mersullaan aivan takaluukkuun protestoimaan. Olin luultavasti häntä henkilökohtaisesti loukannut julkeamalla kääntyä samalle tielle. Suksiboksi oli katolla joten oli varmaan kiire hiihtämään ennen kuin lumet sulaa.. Kun olen itsekin suomalainen mies, niin käämi paloi välittömästi ja nostin jalan kaasulta. Ehdin himmailemaan kolmeenkymppiin ennen kuin mursu tajusi painaa ohi. Oikein vihaisen näköisesti mulkoili ohittaessaan ja painoi reipasta ylinopeutta maisemaan.Sitä en vaan ymmärrä, että jos sillä oli joku kiire olevinaan niin miksi ei vaan olisi posottanut samoilla vauhdeilla ohi sen sijaan että pitää yrittää työntää lisävauhtia edellä menijään..?
![]()
Kirjanmerkit