GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 2 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 193

Aihe: Läskipyörä ainoaksi pyöräksi ympäri vuoden?

29+ Täysjäykkänä on kyllä erinomainen peli jos yhdellä pyörällä pitää selvitä.

Muilla pyörillä ajetaan lähinnä vaihtelun vuoksi. Palatessa 29+ puikkoihin tulee sitten mietittyä miksikös mulla nuo muut pyörät onkaan...ja vastaus löytyy edellisestä lauseesta

Fillarilehden jutussa taannoin vertailtiin 4 eri tyyppistä pyörää. Taisi olla läski, täpäri, cyklo ja jäykkäperä. Työmatkatempossa tuli eroksi jotain kolme min. Aika hyvin asiaa kuvasi kommentti joka oli jotain tähän tyyliin:Aikaeron perusteella on ihan sama minkä pyörän valitsee, jos ei sitten ole tarkoitus tehdä omia ennätyksiä työmatkatemmossa.

Jos talvella on halua ja tarkoitus ajella maastossa niin silloin läski nousee selvästi vahvimmaksi vaihtoehdoksi. (tiedän että kohta joku väittää että läski ei ole välttämätön talvisessa maastoajossa. Ei olekaan, mutta läskillä se on ylivoimaisesti helpointa)

Suurelta osin makuasia. Mutta jos läskillä ajo tuntuu mukavalta niin kyllä sen voi hyvin ostaa ainoaksi pyöräksi. Ei siinä mitenkään väärin tee.

Jos itse miettisin läskiin joustokeulaa, ja pikkurahasta ei myöskään olisi pulaa, niin Laufin yrittäisin jossain koeajaa/testata. Huoltovapaa, kevyt ja huhujen mukaan toimivakin.

Samassa jutussa todettiin että 29 täpäri oli paras jokapaikan höylä

Makuasioitahan nuo on. Se mikä vaan otti silmään aloittajan lauseessa että möis vanhat pois ja vaihtais paremman läskin. Oman kokemuksen mukaan pyörän perusolemus ei muutu vaikka sitä vaihtaakin parempaan, kyllä cyclo pysyy cyclona ja läski läskinä jne. Joten samahan se on vaikka ajaa nyt yhden vuoden ympäri olemassa olevalla läskillä ja sitten toteaa onko toinen pyörä pölyttynyt täysin turhaan.

Kyllä nämä vastaukset vahvistavat uskoa, että läskistä olisi yhdeksi pyöräksi. Itse mietin tätä siltä kantilta, että turha pitää 2k€ fillaria varastossa pölyttymässä jos sen realisoimalla saa läskin jossa ajoa "helpottavia" asioita kuten laadukkaat jarrut, vaihteet sekä joustokeula.
    Jarkko / Cube Nutrail Pro

Kai sen läskin renkaisiinkin saa ilmaa, joten en näe ongelmaa. Pakkoko sillä on aina ajaa kuin puolityhjällä rantapallolla?

harmis Guest
    Koska läski on nyt muotia niin puolustelijoita on tottakai paljon. Viiden vuoden päästä on varmasti keksitty jokin uusi trendi joka jyrää läskin. Mikäli ajatus houkuttelee niin tuskin siitä yli pääsee muuta kuin kokeilemalla.

Itselläni oli vajaan vuoden läski. En tykännyt, möin pois. Aluksi oli toki siistiä, niin kuin aina kun saa uuden lelun. Mutta koska läski on hyvä vain talvella ja pehmeässä maastossa, ja itse laitan talvella mieluummin sukset jalkaan kuin ajan pyörällä, eikä suoajelutkaan kiinnosta niin päädyin myymään pois. Tilalle jäykkäperämaasturi joka on kymmenen kertaa ketterämpi ja nopeampi poluilla kuin läski, kulkee kelvillä kakskyt kertaa kevyemmin, lisäksi renkaat on puolta halvemmat. On mulla toki maantiepyöräkin ja pari asiointipyörää jotka voi jättää kaupan tai baarin eteen varastettavaksi. Jos nyt olis pakko valita yhden pyörän taktiikka niin päätyisin varmaan 27,5+ täpäriin, joka on kyllä jo ostoslistalla.

Se niin vaihtelee. Mulla vaihtoehtoinen työmatka sisältää pari km juoksuhiekkaa, metsäteitä ja polkuja useita kilsoja ym. Läski on noiden pehmeiden paikkojen takia hyvä valinta. Mutta en minä ainoaksi ottas. Toinen vaihtoehtoni on crossari kaksilla kiekoilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harmis Katso viesti
    Koska läski on nyt muotia niin puolustelijoita on tottakai paljon. Viiden vuoden päästä on varmasti keksitty jokin uusi trendi joka jyrää läskin. Mikäli ajatus houkuttelee niin tuskin siitä yli pääsee muuta kuin kokeilemalla.
    Näinhän se on. 70-luvun alussa isot pojat rämppäsi menemään sillä naisten-tai miestenpyörällä mikä käsillä sattui olemaan niin että ketjusuojat vaan rämisi, kun ei paljon muita pyöriä ollut. Sen jälkeen valikoima on huimasti lisääntynyt. Ja useimmiten aina uusi on kiinnostanut ja saanut suosiota.
    Mutta paljon on aikansa uutuuksia jäänyt elämään, eikä ole mihinkään hävinneet. Suosio on tietty suhteellisesti vähentynyt.

Varmasti tulee uusia pyörätyyppejä, ei kehitys tähän pysähdy. Mutta sanoisin kuitenkin että läski on tähän asti kaikkein parhaiten talviseen maastoajoon sopiva pyörä. Ja jos nyt hankkii hyvän läskin, niin tulee sitten ihan mitä vaan uutuuksia, voi sillä läskillä tästä huolimatta jatkaa ajelua ympäri vuoden, koska se sopii siihen hyvin. Ei se hukkaan mene, jos vaan ajohaluja on. Ei tätä tosiasiaa mikään tekninen kehitys muuksi muuta. Ympäristön muuttuminen on sitten toinen juttu, jos esimerkiksi maastopyöräily kielletään.

Myöskään taloudellinen riski ei ole kovin suuri, jos ajatellaan että kyseessä on työssä käyvä keskimääräistä palkkaa ansaitseva henkilö.

Canyonin läskit on muuten aika hyviä hinta/laatusuhteeltaan ja löytyy niin jäykkä-kuin joustokeulaistakin. Jos etsii kevyttä herkkäliikkeistä ja ketterää urheilullista läskiä(ei retkiläskiä) niin ovat harkinnan arvoisia.

Samaa asiaa mietittiin pari vuotta sitten esim. täällä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...llrounderiksi/

Mulla on läskipyörä, 29er jäykkäperäinen xc-pyörä ja enduro-täpäri. Läskillä ajelen talvisin olosuhteiden pakosta, mutta en tykkää sen ajotuntumasta niin paljoa, että kelpuuttaisin ainoaksi pyöräkseni. Vähän makuasioita tuppaa olemaan nämä, joten sinänsä vaikea keskustella asiasta tai perustella mitenkään. Jokainen ajelkoon sillä mistä tykkää, pääasia että ajaa.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Joku kommentoi, ettei pyörän perusolemus muutu hinnan kasvaessa. Tästä olen vahasti eri mieltä. Ero Whiten ja Fatboyn välillä oli hämmentävän suuri Fayboyn eduksi.
    Roots, bloody roots

Itse ajan ympäri vuoden töihin, joten jäykkäperän jälkeen läskin tuleminen taloon oli tervetullutta kahdesta syystä;
    - talvihaasteet
    - kaksi pyörää, joten aina voi rauhassa ruuvata toista jos jokin menee rikki, eikä ole paniikki päällä

Kuitenkin, itse epäilen että läskistä ei ole ympärivuotiseksi pyöräksi, ja säännöllinen työmatka on paras mittari tähän, silloin syntyy puhdas vertauskohde, kun matka aina prikulleen sama. Läskillä aamuisin on aina raskaampi lähteä, ja on se jonkun verran hitaampi. Mtb:llä ohitin melkein kaikki muut, läskillä melkein kaikki ohittaa minut.

Tässä kävi nyt kuitenkin niin, että rakastuin nyt talvella metsässä ajoon, mitä en ole ikinä harrastanut aikaisemmin, joten nyt tulee uutta näkökulmaa pyöräilyyn.
    https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!

Ei toimi läski ainoana fillarina. Talvella läski on tietysti paras, ei sellaista keliä ole, että poluilla ei pääsisi. Tässä jo odottelen, että kevyttä täpäriä pääsee polkemaan. Täpärillä en talvella ja pakksella aja. Minusta on toimiva paketti harrasteluun, pyörinä bronson cc ja farley 9.6

mutanaama Guest
    Joillekin toimii, joillekin ei. Mulla ei ole nyt tarvetta nopeammalle kulkineelle. Tilanne olisi täysin toinen, jos voisin ajaa sillä duunimatkat.

Kruunu Guest
    Läskikokemuksia on itselläni takana vasta pari viikkoa ja hauskaa on ollut. Siitä huolimatta 29" täpärin kyytiin tekee välillä jo mieli. Kevyt Trek Farley 9.8 kuituläski tarjoaa paljon välittömämmän ja tarkemman ajotuntuman kuin 29" Specialized Enduro comp, mutta kääntöpuolena kovavauhtisessa juurakkoajelussa vanhan nivelet ei tahdo kestää kovempia iskuja ranteisiin.

Työmatka ja kaupunkipyöritys taittuu Cannondale Bad Boyn kanssa ja mistään en haluaisi näillä näkymin luopua. Toiset kiekot (29+) ja ehkä joustokeulakin olisi mukava saada Farleyn menoa nopeuttamaan ja pehmentämään. Tilan ja rahan rajoitusten vuoksi ei pyöriä enempää ole kertynyt. Jokaiselle pyörälle tuntuu käyttöpaikka ja -tarkoitus löytyvän, joten yksi lisä-ääni vaihtoehdolle N+1.

^Niin, läskihän ei oikeastaan ole ihan spesiaali muualle kuin pehmeille alustoille. Kun mennään muualle niin ollaan aika nopeasti tekemisissä kompromissen kanssa. Kyvykkyys sietää kompromisseja määrää silloin sen kuinka monta pyörää tallista löytyy. Tässä ominaisuudessa on suuria yksilöllisiä eroja.
    Mutanaama kiteisti kansanomaisemmin em seikan vaikutuksen, toimiiko läski ainoana pyöränä:Joillekin toimii, joillekin ei.

yleistyökalu ei ole pätevä mihinkään

Salsa mukluk eli jäykkä läski on ajossa ja katsonnassa cx-pyörä. Läskillä mennään talvella töihin ja kesällä maastossa, cx olis maantie- ja vähän muukin tie -käyttöön jolloin tulisi katettua koko vuoden kelien tarpeet. Mietin että ennen kuin nuo sepelit on saatu pois tieltä niin maantiepyörällä ei ole tielle oikein asiaa ja se lyhentää ajokautta aikalailla.

Lisäksi löytyy mummopyörä mallia hollanti sekä taittofillari. Vielä kun olis rahaa tarpeeksi niin hommaisin retkiajoon nojapyörän, edellisen päälle ajoi auto.

Tahtoo sanoa että jokapaikan fillari ei loista oikein missään. Ei se rakentajakaan hanki linkkuveistä kun pitää taloa alkaa rakentaa. Säästeliäämä miehenä olen koettanut hankkia yleispäteviä jokapaikan välineitä mutta olen joutunut tunnustamaan itselleni ettei niillä tee kunnolla mitään. IMHO.

Mitä on paremmuus polkupyörässä? Onko se hyvä ajaa, onko se nopea, onko se kestävä? Miten yleispyörä ei ole pätevä, jos sillä pääsee kaikkialle, mihin haluaa mennä, ja se on hyvä ajaa? Nopea se ei kaikkialla ole, mutta sehän ei ole kaikille ongelma.

harmis Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Mitä on paremmuus polkupyörässä? Onko se hyvä ajaa, onko se nopea, onko se kestävä? Miten yleispyörä ei ole pätevä, jos sillä pääsee kaikkialle, mihin haluaa mennä, ja se on hyvä ajaa? Nopea se ei kaikkialla ole, mutta sehän ei ole kaikille ongelma.
    Riippuu itse kunkin mieltymyksistä. Jos itse ajaisin ympäri vuoden pääosin maastossa niin läski tottakai. Ympärivuoden mutta pääosin tiellä niin joku 29er tai cyclo. Jos ajaa vain sulan maan aikana maastossa pääosin niin joku täpäri tai jäykkäperä olisi mun valinta. Sulan maan aikana tiellä tapahtuvaan ajoon taas cyclo tai maantiefillari riippuen tiestöstä millä ajetaan.
    Yhden pyörän taktiikka on tosiaan kompromissi, niinpä itse ainakin pidän useampaa pyörää jolloin voi käyttää olosuhteisiin nähden parasta pyörää.

^^Noi on hyviä kysymyksiä. Vastaukset onkin sitten hyvin henk.kohtaisia.

Esimerkiksi jos itsellä ei olisi toista pyörää(jäykkäperämaasturi) tai se vaikkapa varastettaisiin, niin tulisin varsin hyvin toimeen läskillä ainoana pyöränä.

Jos vielä yksi ympäri vuoden -kriteeri on se liikkeellelähtövarmuus, niin läski on siinä ykkönen, ei jää talliin "huonon kelin" vuoksi yhtä herkästi kuin nuo nopeammat.
    N+1 toimii hyvin kun on tilaa, mutta ainoana pyöränä kaksilla kiekoilla voisin kuvitella pärjääväni läskillä.

Miten yleispyörä ei ole pätevä, jos sillä pääsee kaikkialle, mihin haluaa mennä, ja se on hyvä ajaa? Nopea se ei kaikkialla ole, mutta sehän ei ole kaikille ongelma.
    Tuotapa mäkin ihmettelen. Oisko noita vaihtoehtoja vaan liikaa? Ei tartte ku mennä ku vuosituhannen vaihteen toiselle puolen, aikaan ennen maasturibuumia, ni aikalailla jokainen tuntu pärjäävän sillä yhdellä yleispyörällä ihan hyvin. Sitten yhtäkkiä kaikilla piti olla se maasturi, koska se vaan on paras, vaikkei kertaakaan poistuis asfaltilta.

Eikös se kysymys kuitenkin ollu, että pärjäiskös yhdellä pyörällä kaikki ajot, jos se olis läski? Ei oo kukaan vielä osannu sanoa, että miksei pärjäis. Ei sillä maantiekisoja voiteta, eikä se oo kesäpolun ketterin, mut ei kai se pointti ollutkaan, että onko joku pyörä paras kaikessa? Tarpeeks ku speksataan, ni täytyy alkaa vaihdella pyörää kesken lenkin..

Sama "ongelma" kai se vaikka autoissakin. Pitäis olla tarpeeks iso, mut pienet polttoaine-/käyttökulut, sit kuitenkin pitäis pystyä vetämään 2000 kg perävaunua, talvellakin olis kiva päästä kelillä kun kelillä liikkeelle ja mielellään ihan tiettömiä teitäkin pitkin, eikä sais olla ihan nuhapumppukaan ja maantielläkin pitäisi olla mukava matkakumppani.

Ratkaisuna/kompromissina omiin mieltymyksiin isorenkainen maasturi.

Mut voishan sitä olla pihassa pikkunen hybridi kauppa-ajoihin (cyclocross),
    iso hyvä farkku pitkille matkoille (maantie),
    joku urheiluauto viikonloppurepäisyihin (täpäri tai tempo, liittyen tyylisuunnasta) ja maasturi (läski) sit vielä kuormajuhdaks ja pahimpiin keleihin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TemMeke Katso viesti
    Eikös se kysymys kuitenkin ollu, että pärjäiskös yhdellä pyörällä kaikki ajot, jos se olis läski? Ei oo kukaan vielä osannu sanoa, että miksei pärjäis.
    Minä tuossa omassa viestissäni yritin vähän näin kyllä vihjata, mutta väännetään nyt vielä rautalangasta: Jos mulla olisi vain yksi pyörä, niin se ei olisi läski, koska se on mun mielestä suurimman osan ajasta tuntumaltaan paska pyörä ajaa. Valitsisin varmaan 29er jäykkäperän ja jättäisin sitten mielummin ne pahimmat lumikelit ajamatta ja pelaisin vaikka shakkia tai menisin punttisalille.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TemMeke Katso viesti
    Tarpeeks ku speksataan, ni täytyy alkaa vaihdella pyörää kesken lenkin..
    Ihan kuin golfissa, käytettävissä on useita mailoja erilaisille lyönneille. Pyöräilyn "mailapojan" pitäisi ajaa erilaisilla pyörillä lastatulla autolla pyöräilijän perässä ja sieltä lastista sitten otettaisiin kulloiseenkin tilanteeseen sovelias kulkupeli.

Mulla oli läski. Mutta en jaksa talvella ajella, koska talvella on tämä suomen ykköslaji :-) eli hiihto ja massahiihtoja kiertelen. Myin sitten läskin pois ja kesällä 29 jäykkäperä ainoana pyöränä ja hyvin pärjää ja liikkuu liukkaasti :-) mutta ei sillä hangelle viiti lähtä rämpimään. Se on vähän ku hiihdossakin..tää pyörä homma. Perinteisen pitovoidellut sukset on erittäin ikävät luistella ;-) jne.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Minä tuossa omassa viestissäni yritin vähän näin kyllä vihjata, mutta väännetään nyt vielä rautalangasta: Jos mulla olisi vain yksi pyörä, niin se ei olisi läski, koska se on mun mielestä suurimman osan ajasta tuntumaltaan paska pyörä ajaa. Valitsisin varmaan 29er jäykkäperän ja jättäisin sitten mielummin ne pahimmat lumikelit ajamatta ja pelaisin vaikka shakkia tai menisin punttisalille.
    Niin. Topikin aloittajahan esittää ydinkysymyksenään aloitusviestissä:

Olisiko läskistä ympärivuotiseksi ainoaksi pyöräksi?

Hän ei siis kysy:

Mikä olisi paras ainoaksi pyöräksi? Sillä ei tarvitse aina pystyä ajamaan kun silloin voi tehdä muuta?

Topikin aloittaja sanoo myös aloitusviestissä että pitää läskipyörällä ajamisesta.

Myöskin tuo täysin makuasiaan perustuva kriteeri:"koska se on mun mielestä suurimman osan ajasta tuntumaltaan paska pyörä ajaa" ei ole relevantti peruste aloittajan kysymykseen vaan yksilökohtainen näkemys.

On myös ehkä vähän kyseenalaista jos on hankkinut jonkin kaikkein halvimman pään tarjousläskin ja sen ajotuntumalla tekee rankkoja yleistyksiä kaikista muistakin.

Känyönin Dude CF on ainakin aivampaska kaikkialla muualla paitsi metsässä
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    On myös ehkä vähän kyseenalaista jos on hankkinut jonkin kaikkein halvimman pään tarjousläskin ja sen ajotuntumalla tekee rankkoja yleistyksiä kaikista muistakin.
    Epäilemättä, mutta sama pätee myös siinä kohdassa että itsellä on alla kallein mitä rahalla saa sekä vielä parilla tonnilla hipostelua päälle ja siitä saaduilla kokemuksilla tekee johtopäätöksiä muista. Saattaa olla jotain pieniä eroja.

Mutta aiheeseen, siis kyllähän läski sopii ainoaksi pyöräksi ympäri vuoden. Totta kai. Toki se sopii siihen suunnilleen yhtä hyvin kuin offroad-maasturi perheen ainoaksi autoksi mutta varmasti sillä voi kaikki ajot hoitaa.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

^ mutta eikös op juuri läskiladalla polje ja jo se herättää fiiliksen paremmasta läskistä ainoana pyöränä. Tämä ketju karkasi vähän alkuperäisestä aiheesta, jossa oli osittain ainakin tarkoitus speksailla op:n käytössä läskiä ainoana pyöränä. Hidastempoisen maastoajon ollessa pääasiallinen käyttö, niin miksipä ei asiallinen läski asiaa aja. Mikäli haluaa vaikka polkea pidemmän lenkin möksälle jossain välissä, voi 29" jäykkäperä (lukittavalla keulalla) olla järkevämpi vaihtoehto.
    Roots, bloody roots

Ladataan vielä omia mielipiteitä/kokemuksia.
    Pyörät ennen läskiä oli Ragleyn Mmmbop ja Bansheen Rune V2. Ne lähti siis talosta kun läski tuli.
    En mä niillä maastossa menny sen lujempaa. Porukkalenkeilläkään.
    Yhtälailla läskillä pysyy enskalenkeillä porukassa kuin em joustopyörilläkin.

Mut läski vaan on paljon hauskempi ajettava kuin noi 2.
    Notkupyörä on aivan liian helppo ja mukava ajettava. Tylsä.

Ragley oli ajoittain joskus jopa hauska. Läski on sitä aina. Kaikessa ajossa.
    Puolueellista jorinaa, olenhan läskiuskovainen.

Kaikilla on oma palansa kakkua. Mulle se onneksi on läski, selviän yhdellä pyörällä. Koen asian kovinkin helpottavaksi.

Edit: toki muistetaan että tässä ollaan jo setämiehiä. Suhteutetaan asiat siihen. Kiire on siis loppunut, eikä kovaan vauhtiin riittäis rahkeetkaan enää.
    Toki nuoruuden innolla läski kulkee lujaa siinä missä muutkin pyörät. Ja yhtä pahoista paikoistakin. Jos ei pahemmistakin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •