Kiitokset nopeasta vastauksesta, motonetistä ostamassani zefal merkkisessä pumpussa ei ole tuota pikalukitusta ilmankos ilma karkailee.
Kiitokset nopeasta vastauksesta, motonetistä ostamassani zefal merkkisessä pumpussa ei ole tuota pikalukitusta ilmankos ilma karkailee.
Tai sitten pumpun letku ei ole ruuvattu tarpeeksi syvälle iskariin ja pumpattu ilma on vain letkussa josta se tietenkin poistuu kun letkun irroittaa.
Mikäli täyttöventtiili ja iskaripumppu toimii oikein, pumpun suulaketta irti kiertäessä venttiili sulkeutuu ennen tai samaan aikaan kuin suulakkeen tiiveys loppuu, jolloin se ulos suhahtava ilma tulee paineistetusta pumpun letkusta.
Jos iskariin ei jää ollenkaan painetta, on alunperin tähdätty aivan liian alhaisiin paineisiin tai täytössä on tehty perustavanlaatuisia virheitä. Tai pumpussa / venttiilissä on vikaa. Suulakkeen irrotusnopeudella ei pitäisi olla juurikaan merkitystä. Jos iskarin paine pääsisi karkaamaan suulaketta irrottaessa, se vuotaisi jo suulaketta kiinni kiertäessä.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Joissakin pumpuissa pystyy säätämään iskarin venttiilin neulan avaavaa tappia jolla homman saa pelittämään kuten yllä on kuvattu.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Joo kävin vielä leikkimässä pumpulla, näinhän se asia tosiaan oli letku pitää kiertää ylikireälle niin sitten vasta venttiili avautuu, ihmettelinkin kun mielestäni sain ilmaa viime vuoden puolella lisättyä paljon helpommin (nyt hieman taukoa ajelussa), taidan kyllä hommata tuon vipu-venttilisen pumpun ei tertte arvella pumppaako letkuun painetta vai iskariin.
Mulla on kans tuollainen Zefal. Vaikka kuinka nopeaa yrittää kiertää pumpun irti venttiilistä, niin ilmaa karkaa. Jopa 20PSI. En tiedä voiko sitä mitenkään välttää. Noh, itse jo tiedän kuinka paljon ilmaa pitää lisätä, että asetukset on kohdillaan.
Ilmeeni kun tänään huolsin vaimokkeen cresentin maasturia sisällä ja takaisiin hissiin viedessäni suntourin joustohaarukasta kruunun vierestä alkoi suihkuta vettä reippaasti, kun painoin pyörän eturengasta kevyesti seinää vasten. Aika mielenkiintoista kun pyörä on ollut suojatussa katoksessa koko talven ja silti kerännyt liukuputkien kautta ainakin desilitran vettä.
Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.
Paljonkos on rokkarin keulojen/iskarien suositus huoltoväli? (käyttötunnit,km?)
https://www.sram.com/service/rockshox/all Tieto on tuolla jossain...
100h/vuosi
Noniin, reverb stealth temppuilee. Pystysuunnassa on huomattavaa klappia n. 10mm ja sivusuunnassa myös. Yritin tuon ilmata 2 kertaa, ja ei auttanut yhtään. Palautuu kyllä asentoonsa nopeampaa.
kertokaas mikä homma? ajettu 49tuntia, luultavasti joku takuu voimassa...
Kiristää muuten hermoa ihan silmittömästi noi huoltojen hinnat, jos tuo etu ja takaiskari + satulatolppa pitää "huollattaa" vuoden välein a kpl joku 130euroa niin....
Eivät kestä tuota takuuaikaakaan, joku 50h niin kaikki selvänä.
Tuossa menee fillarin hinta huoltoihin vuodessa
Remove lowers, clean/inspect bushings and change fluid bath - 50 hours
Clean and lubricate air shaft assembly - 100 hours
Change fluid in damping system - 100 hours
Eli perushuolto 50h, täyshuolto 100h. Onneksi on helppo tehdä itse rokkarin tapauksessa.![]()
Pikeen kyllä, monarchin huolto-ohje näytti kyllä aikas vittumaiselta... Tilasin tuon täyden service kitin kyllä, täytyy nyt miettiä lähtenkö huoltoon vai itse iskari osiin.
Kertokaas fiksummat, mikä aiheuttaa tuon että Monarch debon air on sag yli 40% @ 300psi. Mielestäni tuo ei ollut uutena tuollainen, vaan sag oli joku 20% 300psi luokkaa...
Monarch on melkeinpä helpompi huolta, kuin keulat ja IFP-puolelle ei välttämättä tarvitse koskea ihan joka 100h. Mutta jos koskee – pitää olla adapteri hankittu pumppaamaan IFP-puolelle paineet.
Syy ajan mittaan suurenevalle takaiskarin paineen tarpeelle on yleensä paineen vuotaminen negatiiviselle puolelle ja paineentasauskolon tukkeutuminen rasvalla. Parempaa eli pehmeämpää rasvaa pieni määrä ja öljyä voitelemaan ilmamäntää (tehtaan jäljeltä oma oli täysin kuiva, vain PM600 rasvaa männässä), niin ongelma katoa (toivottavasti).
p.s. Ai niin, voikohan debonairin kanssa käyttää öljyä voiteluna, ettei sitä vuotaisi lisäilmakammioihin? Enpä tiedä, kun ei ollut debonairia ollut…
Tässä on vastaus: https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign....ice_manual.pdf
Ok, monarch rt3 huolto etenee.
https://youtu.be/iQQY1G9HRP4?t=375
Tuossa videon kohdassa tuli ongelmaa, iskarin rungon paineet ei pysy sisällä, pumpun neula laskee aika nopsaan kun pumppailen tuon 300psi... Tarttee katsoa huomenna onko ilmaa enää sisällä, onko se vaan tuo pumppu joka vuotaa. Miten hitossa tuonne ylipäätään saa 350psi kun tuon venttiiliadapterin iroittamalla kuuluu nopea SUH ja ilmaa varmaan tuossa katoaa se 100psi![]()
Tarkasta, että se adapterin tiiviste on ehjä, sillä jos kaikki on kunnossa niin pumppua ja adapteria irroitettaessa suhiseva ilma tulee vain ja ainoastaan pumpun letkusta.
Tiivisteisiin rasvaa ja kannuun tilkka öljyä. Juuri sitä mitä saa vain litran pulloissa :-D
Jooh, sain monarchin takaisin kasaan ja testattuakin. Kyllä se tuntuisi toimivan. Nyt sag tuntui myös järkevältä. Katsotaan miten pysyy kasassa.
Ps. ei tippakaan tuota huoltoa tehdä itse, työkaluja kuitenkin tarvitaan mm. http://www.gabelprofi.de/en/RockShox...x-Monarch.html
Yritetään uudestaan.. Foorumin mobiili-näkymää poistaa mielivaltaisesti viestejäniMulla lojuu tuossa pöydällä Fox Float RL -takaiskari. Tarkoitus olisi laittaa tuo myyntiin/lahjoittaa eteenpäin, mutta yksi asia kuitenkin vielä askarruttaa. Pitäisikö takaiskari saada painettua pohjaan ihan kropan painolla? Saan tällä hetkellä painettua sitä vain hieman alaspäin, vaikka olen päästänyt ilmat pihalle, rebound on hitaalla ja iskari auki asennossa. Onko tuo normaalia vai onko iskari ihan sökö?
Still rides with 26er
Kyllähän se yleensä imasee itteensä hieman kasaanki ku ilmat päästää pihalle ja pitäis kyllä pienemmälläkin painolla painua pohjaan..
The end of the road is just the beginning...
Minkämittainen tuo Float on jos se poistoon on lähdössä?
Att inte cykla är att gå för långt
Foxin ohjeessa puhutaan jostain vihreästä öljystä, joka näkyy Foxin leimoilla olevan aika törkyhintaista. Voiko tuon tilalle pukata vaikka Motorexin 10W:tä?
Lainataan amatöörinä tätä aihetta.
Tuli joulukuussa ostettua ensimmäinen 'ihan oikea' maastopyörä. Kaikki pelaa ja soi aivan nätisti, mutta nyt pieni kysymys takaiskariin liittyen. Onko normaalia, että tuohon iskarin putkeen tulee ajossa tuollaista mustaa jäämää (kts. kuva)?
Ei ole ainakaan hirveän notkeaa tavaraa ja tuntuu lähtevän irti kevyellä hinkauksella.
Kirjanmerkit