GiantHephaGarminElectrobike
Sivu 91 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 41 81 89 90 91 92 93 101 141 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.701 - 2.730 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #2701
    Kiitokset nopeasta vastauksesta, motonetistä ostamassani zefal merkkisessä pumpussa ei ole tuota pikalukitusta ilmankos ilma karkailee.

  2. #2702
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.482
    Tai sitten pumpun letku ei ole ruuvattu tarpeeksi syvälle iskariin ja pumpattu ilma on vain letkussa josta se tietenkin poistuu kun letkun irroittaa.

  3. #2703
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vihtis83 Katso viesti
    Tai sitten pumpun letku ei ole ruuvattu tarpeeksi syvälle iskariin ja pumpattu ilma on vain letkussa josta se tietenkin poistuu kun letkun irroittaa.
    Kyllä siinä varmasti jokin käyttövirhe tulee, jos kuitenkin ihan oikea iskaripmppu on kyseessä. Ei sen niin helposti pitäisi tyhjentyä. Ei Zefal varmasti niin huonoa pumppua tee.

  4. #2704
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    Jousituksen pienet kysymykset

    Mikäli täyttöventtiili ja iskaripumppu toimii oikein, pumpun suulaketta irti kiertäessä venttiili sulkeutuu ennen tai samaan aikaan kuin suulakkeen tiiveys loppuu, jolloin se ulos suhahtava ilma tulee paineistetusta pumpun letkusta.

    Jos iskariin ei jää ollenkaan painetta, on alunperin tähdätty aivan liian alhaisiin paineisiin tai täytössä on tehty perustavanlaatuisia virheitä. Tai pumpussa / venttiilissä on vikaa. Suulakkeen irrotusnopeudella ei pitäisi olla juurikaan merkitystä. Jos iskarin paine pääsisi karkaamaan suulaketta irrottaessa, se vuotaisi jo suulaketta kiinni kiertäessä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  5. #2705
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Joissakin pumpuissa pystyy säätämään iskarin venttiilin neulan avaavaa tappia jolla homman saa pelittämään kuten yllä on kuvattu.

    Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  6. #2706
    Joo kävin vielä leikkimässä pumpulla, näinhän se asia tosiaan oli letku pitää kiertää ylikireälle niin sitten vasta venttiili avautuu, ihmettelinkin kun mielestäni sain ilmaa viime vuoden puolella lisättyä paljon helpommin (nyt hieman taukoa ajelussa), taidan kyllä hommata tuon vipu-venttilisen pumpun ei tertte arvella pumppaako letkuun painetta vai iskariin.

  7. #2707
    Mulla on kans tuollainen Zefal. Vaikka kuinka nopeaa yrittää kiertää pumpun irti venttiilistä, niin ilmaa karkaa. Jopa 20PSI. En tiedä voiko sitä mitenkään välttää. Noh, itse jo tiedän kuinka paljon ilmaa pitää lisätä, että asetukset on kohdillaan.

  8. #2708
    Ilmeeni kun tänään huolsin vaimokkeen cresentin maasturia sisällä ja takaisiin hissiin viedessäni suntourin joustohaarukasta kruunun vierestä alkoi suihkuta vettä reippaasti, kun painoin pyörän eturengasta kevyesti seinää vasten. Aika mielenkiintoista kun pyörä on ollut suojatussa katoksessa koko talven ja silti kerännyt liukuputkien kautta ainakin desilitran vettä.
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  9. #2709
    Liittynyt
    09/2015
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    446
    Paljonkos on rokkarin keulojen/iskarien suositus huoltoväli? (käyttötunnit,km?)

  10. #2710
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    145
    https://www.sram.com/service/rockshox/all Tieto on tuolla jossain...

  11. #2711
    100h/vuosi

  12. #2712
    Noniin, reverb stealth temppuilee. Pystysuunnassa on huomattavaa klappia n. 10mm ja sivusuunnassa myös. Yritin tuon ilmata 2 kertaa, ja ei auttanut yhtään. Palautuu kyllä asentoonsa nopeampaa.

    kertokaas mikä homma? ajettu 49tuntia, luultavasti joku takuu voimassa...

  13. #2713
    Kiristää muuten hermoa ihan silmittömästi noi huoltojen hinnat, jos tuo etu ja takaiskari + satulatolppa pitää "huollattaa" vuoden välein a kpl joku 130euroa niin....
    Eivät kestä tuota takuuaikaakaan, joku 50h niin kaikki selvänä.

    Tuossa menee fillarin hinta huoltoihin vuodessa

  14. #2714
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Remove lowers, clean/inspect bushings and change fluid bath - 50 hours
    Clean and lubricate air shaft assembly - 100 hours
    Change fluid in damping system - 100 hours


    Eli perushuolto 50h, täyshuolto 100h. Onneksi on helppo tehdä itse rokkarin tapauksessa.

  15. #2715
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Remove lowers, clean/inspect bushings and change fluid bath - 50 hours
    Clean and lubricate air shaft assembly - 100 hours
    Change fluid in damping system - 100 hours


    Eli perushuolto 50h, täyshuolto 100h. Onneksi on helppo tehdä itse rokkarin tapauksessa.
    Pikeen kyllä, monarchin huolto-ohje näytti kyllä aikas vittumaiselta... Tilasin tuon täyden service kitin kyllä, täytyy nyt miettiä lähtenkö huoltoon vai itse iskari osiin.

    Kertokaas fiksummat, mikä aiheuttaa tuon että Monarch debon air on sag yli 40% @ 300psi. Mielestäni tuo ei ollut uutena tuollainen, vaan sag oli joku 20% 300psi luokkaa...

  16. #2716
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti makimies Katso viesti
    Pikeen kyllä, monarchin huolto-ohje näytti kyllä aikas vittumaiselta... Tilasin tuon täyden service kitin kyllä, täytyy nyt miettiä lähtenkö huoltoon vai itse iskari osiin.

    Kertokaas fiksummat, mikä aiheuttaa tuon että Monarch debon air on sag yli 40% @ 300psi. Mielestäni tuo ei ollut uutena tuollainen, vaan sag oli joku 20% 300psi luokkaa...
    Monarch on melkeinpä helpompi huolta, kuin keulat ja IFP-puolelle ei välttämättä tarvitse koskea ihan joka 100h. Mutta jos koskee – pitää olla adapteri hankittu pumppaamaan IFP-puolelle paineet.

    Syy ajan mittaan suurenevalle takaiskarin paineen tarpeelle on yleensä paineen vuotaminen negatiiviselle puolelle ja paineentasauskolon tukkeutuminen rasvalla. Parempaa eli pehmeämpää rasvaa pieni määrä ja öljyä voitelemaan ilmamäntää (tehtaan jäljeltä oma oli täysin kuiva, vain PM600 rasvaa männässä), niin ongelma katoa (toivottavasti).

    p.s. Ai niin, voikohan debonairin kanssa käyttää öljyä voiteluna, ettei sitä vuotaisi lisäilmakammioihin? Enpä tiedä, kun ei ollut debonairia ollut…

  17. #2717
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    p.s. Ai niin, voikohan debonairin kanssa käyttää öljyä voiteluna, ettei sitä vuotaisi lisäilmakammioihin? Enpä tiedä, kun ei ollut debonairia ollut…
    Tässä on vastaus: https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign....ice_manual.pdf

  18. #2718
    Ok, monarch rt3 huolto etenee.
    https://youtu.be/iQQY1G9HRP4?t=375

    Tuossa videon kohdassa tuli ongelmaa, iskarin rungon paineet ei pysy sisällä, pumpun neula laskee aika nopsaan kun pumppailen tuon 300psi... Tarttee katsoa huomenna onko ilmaa enää sisällä, onko se vaan tuo pumppu joka vuotaa. Miten hitossa tuonne ylipäätään saa 350psi kun tuon venttiiliadapterin iroittamalla kuuluu nopea SUH ja ilmaa varmaan tuossa katoaa se 100psi

  19. #2719
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    145
    Tarkasta, että se adapterin tiiviste on ehjä, sillä jos kaikki on kunnossa niin pumppua ja adapteria irroitettaessa suhiseva ilma tulee vain ja ainoastaan pumpun letkusta.

  20. #2720
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    32
    Tiivisteisiin rasvaa ja kannuun tilkka öljyä. Juuri sitä mitä saa vain litran pulloissa :-D

  21. #2721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KnuutV Katso viesti
    Tarkasta, että se adapterin tiiviste on ehjä, sillä jos kaikki on kunnossa niin pumppua ja adapteria irroitettaessa suhiseva ilma tulee vain ja ainoastaan pumpun letkusta.
    jaa, no oisko se sit se. Tarttee jatkaa taistelua huomenna

  22. #2722
    Jooh, sain monarchin takaisin kasaan ja testattuakin. Kyllä se tuntuisi toimivan. Nyt sag tuntui myös järkevältä. Katsotaan miten pysyy kasassa.

    Ps. ei tippakaan tuota huoltoa tehdä itse, työkaluja kuitenkin tarvitaan mm. http://www.gabelprofi.de/en/RockShox...x-Monarch.html

  23. #2723
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Yritetään uudestaan.. Foorumin mobiili-näkymää poistaa mielivaltaisesti viestejäni Mulla lojuu tuossa pöydällä Fox Float RL -takaiskari. Tarkoitus olisi laittaa tuo myyntiin/lahjoittaa eteenpäin, mutta yksi asia kuitenkin vielä askarruttaa. Pitäisikö takaiskari saada painettua pohjaan ihan kropan painolla? Saan tällä hetkellä painettua sitä vain hieman alaspäin, vaikka olen päästänyt ilmat pihalle, rebound on hitaalla ja iskari auki asennossa. Onko tuo normaalia vai onko iskari ihan sökö?
    Still rides with 26er

  24. #2724
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Kyllähän se yleensä imasee itteensä hieman kasaanki ku ilmat päästää pihalle ja pitäis kyllä pienemmälläkin painolla painua pohjaan..
    The end of the road is just the beginning...

  25. #2725
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
    Pitäisikö takaiskari saada painettua pohjaan ihan kropan painolla? Saan tällä hetkellä painettua sitä vain hieman alaspäin, vaikka olen päästänyt ilmat pihalle, rebound on hitaalla ja iskari auki asennossa. Onko tuo normaalia vai onko iskari ihan sökö?
    Jos se on pyörässä kiinni niin kyllä, jos irtonaisena – ei.

  26. #2726
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Jos se on pyörässä kiinni niin kyllä, jos irtonaisena – ei.
    Kiitos, tämä selkeytti asiaa
    Still rides with 26er

  27. #2727
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    611
    Minkämittainen tuo Float on jos se poistoon on lähdössä?
    Att inte cykla är att gå för långt

  28. #2728
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Patrik Katso viesti
    Minkämittainen tuo Float on jos se poistoon on lähdössä?
    YV
    Still rides with 26er

  29. #2729
    Blackborow Guest
    Foxin ohjeessa puhutaan jostain vihreästä öljystä, joka näkyy Foxin leimoilla olevan aika törkyhintaista. Voiko tuon tilalle pukata vaikka Motorexin 10W:tä?

  30. #2730
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    5
    Lainataan amatöörinä tätä aihetta.

    Tuli joulukuussa ostettua ensimmäinen 'ihan oikea' maastopyörä. Kaikki pelaa ja soi aivan nätisti, mutta nyt pieni kysymys takaiskariin liittyen. Onko normaalia, että tuohon iskarin putkeen tulee ajossa tuollaista mustaa jäämää (kts. kuva)?

    Ei ole ainakaan hirveän notkeaa tavaraa ja tuntuu lähtevän irti kevyellä hinkauksella.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •